Mac Mediacenter! Hvordan?
Fra : maavenz@get2net.dk

Dato : 07-01-08 09:48

Hej derude!

Er der en behjertet sjæl, som vil skitsere et muligt setup til et
Macbaseret Mediacenter?
Flg. forudsætninger er tilstede:
Mac Mini Power PC G4
1 stk. Philips 37" kasseTV, 3-4 år gammelt med masser af
kabeltilslutningsmuligheder.
1 stk. Kenwood receiver m. Surround.
1 stk tagantenne m. DR1 og TV2.
En parabolmodtager m. en Viasatprogrampakke.

Jeg vil først og fremmest se TV og optage programmer gennem systemet.
Herudover vil jeg have adgang til min musik og fotosamling. Endelig
vil jeg kunne gå på nettet samt sende og modtage mails.

Vil være taknemmelig for forslag, tips og tricks samt en ca. pris på
hvad det vil koste.

Med venlig hilsen

Mogens Aagaard

Fra : Franz Berliner

Dato : 07-01-08 20:20

maavenz@get2net.dk <maavenz@get2net.dk> wrote:

> [...]
> vil jeg kunne gå på nettet samt sende og modtage mails.
>
> Vil være taknemmelig for forslag, tips og tricks samt en ca. pris på

En mulig opskrift:
- Køb et stk. Elgato Eyetv Hybrid, plug den i USB stik på Mac mini og
sæt antennestikket ind i den.
- Sæt EyeTV softwaren til at starte automatisk op når du starter.
- Lav en konto på tv.tv og indstil EyeTV til at hente programguide
derfra.
- Sæt mini'en til Tv apparatet med et DVI til HDMI kabel eller evt. et
alm. VGA kabel hvis du har sådan et liggende i forvejen.
- Sæt audioout fra Mini'en til din Receiver (eller loop den gennem
fjersynes først hvis du hellere vil det)
- Styr EyeTV og din mac med din Apple Remote (hvis der fulgte sådan én
med din Macmini?)
- Kort tryk på menuknappen, du ryger ind i Frontrow.app hvor du kan se
billeder høre musik mv. Langt tryk på menuknappen og du ryger ind i
EyeTV softwaren hvor du kan se TV, vælge programmer du vil optage,
skifte kanal mv.

Pris ca. 1100 kr.

Du får dog nok hurtigt brug for en større harddisk/en ekstra harddisk
som så kommer oveni.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 07-01-08 20:23

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> [...]

Hov. glemte lige det her med net og mails. Hvis det skal være mageligt
skal du have fat i trådløs mus + tastatur, helst et tastatur med
indbygget trackpad, så man kan sidde i sofaen og skrive.
--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-01-08 20:37

> [...]
> billeder høre musik mv. Langt tryk på menuknappen og du ryger ind i
> EyeTV softwaren hvor du kan se TV, vælge programmer du vil optage,

Der er tale om en G4 variant, dvs den er lige lovlog langsom til at
decode MPEG2 i software (hvis han skal hive et analogt signal ind via
den adapter får han alvorlige problemer da den ikke har onboard MPEG2
encoder). Frontrow SW fås kun sammen med 10.5 til denne computer.

En x86 box vil være et bedre valg til formålet med mindre han har
intentioner om at installere Linux på dyret (og dermed få adgang til
hardwareaccelreret MPEG2 decoding)

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 07-01-08 23:21

> Der er tale om en G4 variant, dvs den er lige lovlog langsom til at
> decode MPEG2 i software

Afspilning af SD MPEG2 optaget fra DVB-T koster omkring 60% CPU på en
900MHz G5 ved afspilning i fuld skærm, så mon ikke en 1,2 GHz G4 eller
derover kan klare det?

Måske mener du kodning til MPEG2?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-01-08 23:55

> Afspilning af SD MPEG2 optaget fra DVB-T koster omkring 60% CPU på en
> 900MHz G5 ved afspilning i fuld skærm, så mon ikke en 1,2 GHz G4 eller
> derover kan klare det?

Når der applyes deinterlacing kommer det til at knibe.

> Måske mener du kodning til MPEG2?

Det giver jeg særskilt udtryk for i det efterfølgende afsnit.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 08-01-08 10:00

> Når der applyes deinterlacing kommer det til at knibe.

EyeTV stod til "Motion-Adaptive" deinterlacing. Jeg prøvede at ændre det
til "Always", men det gjorde ikke synderlig forskel.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-01-08 21:32

> EyeTV stod til "Motion-Adaptive" deinterlacing. Jeg prøvede at ændre det
> til "Always", men det gjorde ikke synderlig forskel.

Pøv at sætte den til at lave et progressive scan signal og derder sker
ting og sager med din CPU. En PPC mini kan selt ikke følge med.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 09-01-08 11:24

> Pøv at sætte den til at lave et progressive scan signal og derder sker
> ting og sager med din CPU. En PPC mini kan selt ikke følge med.

Man kan jo bare lade være med at pumpe settings op.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-01-08 18:53

> Man kan jo bare lade være med at pumpe settings op.

mja, hvis ikke man går efter den bedst mulige billedkvaliet. Sådan
noget klares snildt af selv langsommere windows PC'ere. Apple har
lukket for adgang til hardware MPEG2 decoderen på Mac OS X for alle
andre programmer end DVD PLayer.app.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 09-01-08 21:06

> [...]
> noget klares snildt af selv langsommere windows PC'ere. Apple har
> lukket for adgang til hardware MPEG2 decoderen på Mac OS X for alle

Hvorfor har de egentligt det? Er det for at andre ikke skal komme til
fadet eller for at undgå pirateri eller hvad?

Det lyder da lidt unfair.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-01-08 00:52

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Hvorfor har de egentligt det? Er det for at andre ikke skal komme til
> fadet eller for at undgå pirateri eller hvad?

Det er sikkert pga af licensbetinglser. Hvis du kaster penge efter
Apples MPEG2 decoder kan den ej heller tilgå frambufferens
hardwareoverlay, det samme gælder MPEG2 playback fra e´ks FCP.

Mac OS X er ikke helt så fantastisk til videoplayback som til video
mastering.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 09-01-08 13:08

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> En mulig opskrift:
> - Køb et stk. Elgato Eyetv Hybrid, plug den i USB stik på Mac mini og
> sæt antennestikket ind i den.

Kan den tage signalet fra en parabol?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Jens

Dato : 09-01-08 18:00

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:
---snip---

> Kan den tage signalet fra en parabol?

Ikke direkte fra LNBen - men man kan forbinde med phono-stik eller S-VHS
fra en modtager/DVD/whatever.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-01-08 18:13

Jens wrote:

> ---snip---
>
> Ikke direkte fra LNBen - men man kan forbinde med phono-stik eller S-VHS
> fra en modtager/DVD/whatever.

Men så bliver dit digitale signal nedkonverteret til et analogt signal,
medmindre en af dine andre enheder kan omkonvertere det DVB-T. Om det
overhovedet er muligt, tør jeg ikke sige.

Elgato har andre løsninger, som understøtter digitalt tv via kabel eller
satelit, men de koster flere kroner end Hybrid.

Eftersom analog tv er på vej ud, er det måske værd at overveje en anden
løsning (hvilket jeg gør for tiden :P).

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-01-08 18:51

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Kan den tage signalet fra en parabol?

Nej det er en DVB-T tuner, du skal bruge en DVB-S tuner til parabol.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 09-01-08 21:06

> Nej det er en DVB-T tuner, du skal bruge en DVB-S tuner til parabol.

Ja - det tænkte jeg også. I Mogens tilfælde ville det mest begavede vel
være en EyeTV 310 - den kræver kun 500 mHz G4 processor - går ud fra at
den decoder (eller hvad det hedder) i selve dimsen.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-01-08 00:49

> Ja - det tænkte jeg også. I Mogens tilfælde ville det mest begavede vel
> være en EyeTV 310 - den kræver kun 500 mHz G4 processor - går ud fra at
> den decoder (eller hvad det hedder) i selve dimsen.

Du mener encoder, men det er ikke nødvendigt da DVB-S signalet
broadcastes soim MPEG2.

Decoding førgår som altid med elgatos produkter i SW via libavcodec.
500Mhz burde være nok hvis ikke computeren laver andet og man ikke
kaster efterbehandling som deintrelace etc efter den.

vær lige opmærksom på om der en en slot til cam modul i dimsen!

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 10-01-08 08:30

> [...]
> kaster efterbehandling som deintrelace etc efter den.
>
> vær lige opmærksom på om der en en slot til cam modul i dimsen!

De skriver således på hjemmesiden:

Does EyeTV 310 have a CI or SmartCard slot?

Yes, it does. The CI (Common Interface) lets you receive PayTV DVB-S on
the Mac. To receive PayTV via EyeTV 310, users only need a compatible
combination of CAM (Conditional Access Module) and a PayTV subscription
SmartCard from a provider that supports standard CI receivers.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 08-01-08 12:43

> [...]

> vil jeg kunne gå på nettet samt sende og modtage mails.
>
> Vil være taknemmelig for forslag, tips og tricks samt en ca. pris på

Kære NG

nu talen falder på Mac Mini som mediecenter; jeg har en Mini (1,83 Core
2 Duo og 10.5) sat til mit fladskærmsTV. Problemet er, at jeg skal have
fjernsynet tændt og klar inden jeg tænder Minien. Hvis Minien tændes
først, eller jeg går fra computeren til alm. fjernsyn og tilbage, kan
den ikke fange signalet og jeg får sort skærm. Det er temmelig
irriterende og ikke særlig Mac-agtigt. En ven med lignende set-up siger,
at hans Mini gør det samme, men ikke gjorde det under 10.3. Er der nogen
der kan bekræfte, at det hænger sammen med OS og findes der en løsning?

På forhånd tak

Tom

Fra : Franz Berliner

Dato : 08-01-08 13:39

Tom Søgaard-Jensen <tomsoegaardNOSPAM@get2net.dk> wrote:

> [...]
> at hans Mini gør det samme, men ikke gjorde det under 10.3. Er der nogen
> der kan bekræfte, at det hænger sammen med OS og findes der en løsning?

Jeg kan ikke bekræfte at det hænger sammen med OS. Jeg har en Mini sat
til et plasmaTV og den mister ikke signal selvom jeg tænder mini'en
først. Hverken under 10.4 eller 10.5.

Til gengæld glemmer den af og til hvilken opløsning det er den skal køre
(1280 x 720) og hopper i stedet over på 800 x 600. Jeg formoder at det
hænger sammen med, at hvis fjernsynet ikke er tændt når mini'en vågner
fra vågeblus eller starter, opfatter den ikke at der er en skærm
tilsluttet. Så skal man ind i skærmmenuen og vælge detect screens,
hvorefter den selv hopper over på 1280 x 720 igen).

Jeg har oplevet samme "problem/feature" på maskiner jeg har brugt til
server uden skærm tilkoblet. Kunne være rart hvis man kunne bede Mac'en
om at holde sig til den opløsning man har valgt fremfor at gætte på
hvilken opløsning den skal stå til.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-01-08 21:26

> [...]
> at hans Mini gør det samme, men ikke gjorde det under 10.3. Er der nogen
> der kan bekræfte, at det hænger sammen med OS og findes der en løsning?

Problemet er dit TV. Vi har en intel mini på jobbet sat til en meget
stor plasma skærm. Den er ligeglad med om skærmen er tændt eller ej.

Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 21-02-08 13:44

> [...]
> at hans Mini gør det samme, men ikke gjorde det under 10.3. Er der nogen
> der kan bekræfte, at det hænger sammen med OS og findes der en løsning?

Hej igen

det viste sig at synderen var forbindelsen, nemlig HDMI. Da jeg gik over
til VGA var der ingen problemer. Denne indsigt hermed givet videre.

Mvh

Tom

Fra : maavenz@get2net.dk

Dato : 08-01-08 07:59

Hej derude!

Jeg er glad for de mange indlæg affødt af mit spm. Jeg suger til mig
og er nok nået til erkendelse af at min MacMini Power PC, nok er lidt
for svag til det ønskede formål.
Tillad mig et andet spm.: Er det bedre, smartere, mere problemløst at
købe et Vindåseprodukt, frem for at køre en Macløsning, som jeg
fornemmer stadig er i sin tøvende vården? En af mine venner har købt
et produkt i Aldi, som han synes er rigtig godt. Jeg har fået det
demonstreret, og det kan tilsyneladende de ting jeg efterspørger, men
køn ser maskinen dog ikke ud.

Venlig hilsen

Mogens

Fra : Franz Berliner

Dato : 08-01-08 17:11

> [...]

> købe et Vindåseprodukt, frem for at køre en Macløsning, som jeg
> fornemmer stadig er i sin tøvende vården?

Jeg kender en del med Windows Media Center og det er bestemt ikke mit
indtryk at de har færre problemer.

Jeg synes Macmini (har en Dual Core m. 2 GB ram) med EyeTV hidtil har
været det mest stabile jeg har prøvet af den slags. Der er nogle småting
der kunne gøres bedre, men jeg synes egentlig i det store hele at det
fungerer ret godt.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-01-08 21:31

Franz Berliner <stuff@nospamkampp.dk> wrote:

> Jeg kender en del med Windows Media Center og det er bestemt ikke mit
> indtryk at de har færre problemer.

MCE har masser af problemer men på windows platformen er der en række
rigtig gode decoder codecs der betyder an kan opnå fornem
billedkvalitet. Tilsvarende byder MCE på en meget fin brugergrenseflade.

Mac OS X er bumlet og masser at digitalt lagrede film lader sig ikke
afspille. Billedvalieten er heller ikke noget at råbe hurra for.

Fra : Franz Berliner

Dato : 09-01-08 10:14

> Mac OS X er bumlet og masser at digitalt lagrede film lader sig ikke
> afspille. Billedvalieten er heller ikke noget at råbe hurra for.

Hvad er det for film der ikke lader sig afspille? (Windows media DRM gør
selvfølgelig ikke)

Hvad er der galt med billedkvaliteten på OS X i forhold til Windows?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-01-08 18:50

> Hvad er det for film der ikke lader sig afspille? (Windows media DRM gør
> selvfølgelig ikke)

Det er typisk kombinationerne af container formater og de codecs der
skal bruges til at afspille indholdet af containerne den er gal med.
Især hvis man insisterer på at bruge Quicktime som platform.

opensource platforme som mplayer og vlc der begge er basseret på
ffmpeg/liavcodec kan afspille næsten alt, men kvalietten er ikke på
nivau med hvad du kan opnå på windows platformen.

> Hvad er der galt med billedkvaliteten på OS X i forhold til Windows?

Såvel softwarebaserede som hardwarebasserede MPEG2 og MPEG4 AVC.
codecs er ringe optimeret på Mac OS X. De brugeruforholsmessigt megen
processorkraft og resultatet er ringere.

Fra : Franz Berliner

Dato : 10-01-08 09:56

> Det er typisk kombinationerne af container formater og de codecs der
> skal bruges til at afspille indholdet af containerne den er gal med.
> Især hvis man insisterer på at bruge Quicktime som platform.

Jo, men der løber man jo ind i tilsvarende problemer med container
formater og codecs for enkelte filer hvis man insisterer på at bruge
Windows Media Player til alt på en Windows PC.

> opensource platforme som mplayer og vlc der begge er basseret på
> ffmpeg/liavcodec kan afspille næsten alt, men kvalietten er ikke på
> nivau med hvad du kan opnå på windows platformen.

OK. Det er ikke noget jeg har kunnet se forskel på i praktisk brug, men
hvis softwaren er skrevet dårligere til OS X er det selvfølgelig ikke
optimalt.

> Såvel softwarebaserede som hardwarebasserede MPEG2 og MPEG4 AVC.
> codecs er ringe optimeret på Mac OS X. De brugeruforholsmessigt megen
> processorkraft og resultatet er ringere.

Det kan selvfølgelig være et problem hvis man benytter en maskine der
bliver presset til det yderste, men hvis man har fornuftigt med
processorkraft til at opnå det ønskede resultat er det jo ikke det store
problem.

Jeg argumenterer ikke for at Mac OSX skulle være bedre end MCE som
Mediacenter. Der er masser det mangler. Især er Apples insisteren på at
alt indhold helst skal komme fra iTunes ret irriterende. Omvendt synes
jeg en Mac/elgato løsning har nogle fordele:

- De problemer der opstår er nogle man hurtigt kan fikse uden den store
hardware eksamen i baggagen. Tilsvarende problemer på MCE har jeg
erfaring for tager noget længere tid at fikse.
- Det er behageligt at der optages direkte i MPEG 2 uden en eller anden
MS opfundet header, således at man kan bruge sit materiale direkte i
anden sammenhæng uden mystiske konverteringsprogrammer.

Mit brug af Mac som mediecenter består af:
- optagelse og afspilning af TV via EyeTV
- Visning af en DixX film i ny og næ via Frontrow.

Der er ikke noget tastatur eller mus på maskinen. Alt betjenes gennem
Apple Remoten. Maskinen står altid tændt og bliver ikke brugt til andet.
Billedkvaliteten på et 42" plasmaTV er fint, men jeg går som regel også
mere op i indholdet af det jeg ser end lige hvordan det er kodet, så
længe farverne er i orden, frameraten ikke gør opmærksom på sig selv og
der ikke er synlige mpeg artifakter eller andet støj i billedet.

Til det formål fungerer det fint.

Musikafspilning har jeg en anden mac til at stå for.

MCE er på mange måder et mere gennemtænkt og færdigt produkt, så hvis
man normalt bruger Windows vil det være det oplagte valg. For en
Macbruger vil det sandsynligvis give en del problemer når noget går
skævt, så der vil det nok være nemmere at holde sin mac i luften.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-01-08 23:51

> Jo, men der løber man jo ind i tilsvarende problemer med container
> formater og codecs for enkelte filer hvis man insisterer på at bruge
> Windows Media Player til alt på en Windows PC.

Det er ikke min erfaring. CoreAVC, Vobsub, Hali mediasplitter, nvidia
purevideo og xvid. Så kan praktisk alt afspilles.

> OK. Det er ikke noget jeg har kunnet se forskel på i praktisk brug, men
> hvis softwaren er skrevet dårligere til OS X er det selvfølgelig ikke
> optimalt.

Den kan ikke få fat i hardware overlay på Mac OS X. Dernæst er de
ovenover nævnte directx codecs i stand til at afspille i meget bedre
kvalitet end libavcodec på Windows.

> [...]
> bliver presset til det yderste, men hvis man har fornuftigt med
> processorkraft til at opnå det ønskede resultat er det jo ikke det store

Det er ikke kun en spørgsmål om CPU forbrug. Nogen af de finere codecs
på windows platformen er i samspil med grafikortets VPU i stand til at
præstere en billedkvalietet der ikke er mulig i ren software.

> [...]
> MS opfundet header, således at man kan bruge sit materiale direkte i
> anden sammenhæng uden mystiske konverteringsprogrammer.

Den slags kan du også med eks DVBviewer på windowsplatformen.

> [...]
>
> Til det formål fungerer det fint.
>
> Musikafspilning har jeg en anden mac til at stå for.

Den slags duer WIndows platformen slet ikke til da de fleste
applikationer bruger kmixer.

Fra : Franz Berliner

Dato : 11-01-08 10:07

> Det er ikke min erfaring. CoreAVC, Vobsub, Hali mediasplitter, nvidia
> purevideo og xvid. Så kan praktisk alt afspilles.

Jeg har oplevet problemer med enkelte MPEG1 filer, som først har skullet
en tur gennem ProCoder eller VirtualDub for at fungere optimalt. (jeg
savner egentlig lidt Procoder på mac).

Derudover har det nok mest været filer fra obskure redigeringssystemer
og den slags der har været problemer med på windows - men det ligger
selvfølgelig også noget væk fra alm. mediecenter brug.

Men du har ret i at som Mediecenter er der ikke rigtig nogle problemer i
afspilning på windows..
Min påstand er så, at det er der heller ikke rigtig for de fleste
brugere på Mac. Jeg har en std. Leopard med EyeTV (og dertil hørende
DivX), Frontrow + VLC til nødsituationer. Ved "almindeligt" brug (læs
optagelse og afspilning af TV optagelser og visning af film der på
mystisk vis er landet på harddisken) er jeg endnu ikke løbet ind i film
den ikke ville kendes ved.

Til gengæld synes jeg subtitles fungerer smartere på Windows, men det er
muligvis fordi jeg ikke har fundet det rigtige software til mac.
Kan man på en eller anden måde få Quicktime/frontrow til selv at finde
subtitles og vise dem hvis de ligger i samme mappe som videofilen? Det
er lidt besværligt at skulle ind i VLC og vælge videofil og subtitles.

> Den kan ikke få fat i hardware overlay på Mac OS X. Dernæst er de
> ovenover nævnte directx codecs i stand til at afspille i meget bedre
> kvalitet end libavcodec på Windows.

ok. Interessant.

> Det er ikke kun en spørgsmål om CPU forbrug. Nogen af de finere codecs
> på windows platformen er i samspil med grafikortets VPU i stand til at
> præstere en billedkvalietet der ikke er mulig i ren software.

Hvad er det for codecs?

> Den slags kan du også med eks DVBviewer på windowsplatformen.

Ja, men så bruger man jo ikke MCE mere og så ryger det der IMHO er hele
fordelen ved MCE i forhold til EyeTV/Frontrow, nemlig at have både
optagelse, musikafspilning mv. i samme brugerflade.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-01-08 19:32

> [...]
> og den slags der har været problemer med på windows - men det ligger
> selvfølgelig også noget væk fra alm. mediecenter brug.

Jeps der er jo intermideia formater. Jeg taler her om playback af
slutproduktet. Her slår windows platformen alle ande platforme med
adskillige længder. Det er eks årsagen til at jeg hjemme har en PC som
bruges hver dag om en G5 som højst tændes en gang om ugen.

> [...]
> optagelse og afspilning af TV optagelser og visning af film der på
> mystisk vis er landet på harddisken) er jeg endnu ikke løbet ind i film

Det har jeg.

Dernæst har jeg ting som en 2.2GHz MBP har problemer med at afspille
gnidningsløst. Samme materiale afspilles uproblematisk og i langt
højere kvaliet på min XP box (1.8Ghz Core 2 duo, 1GB ram og integreret
grafikkort).

At du skal bruge forskellige applikationer til forskellige ting er i
mine øjne alt for bumlet når målet er at det skal være nemt at betjene.

> [...]
> Kan man på en eller anden måde få Quicktime/frontrow til selv at finde
> subtitles og vise dem hvis de ligger i samme mappe som videofilen?

Du kan konveretere subtitles til et textspor men så skal filmen lægges
ne i en .mov container. Alterenativt findes der et srt codec til
quicktime men det virker kun sjældent. Sidst men ikke mindst er det
ikke muligt at beslutte hvilke codec kombinatiuoner der skal anvendes
i quicktime. Den gætter selv u d fra hvad der er til rådighed.

DTS lydsspor er iøvrigt også et problem på mac OS X.

På windows platformen kan du foresten dimse med directx show
filterenes merit værdier, eller genere en profil til forskellige fil
typer. Det er afsindigt bumlet men du /kan/ definere præcist hvilke
codecs du vil bruge og hvordan du vil sammensætte din kæde.

> Hvad er det for codecs?

eks Nvidia's MPEG2 codec, Cyberlinks codec til MEPG4 AVC - listen er
lang.

> Ja, men så bruger man jo ikke MCE mere og så ryger det der IMHO er hele
> fordelen ved MCE i forhold til EyeTV/Frontrow, nemlig at have både
> optagelse, musikafspilning mv. i samme brugerflade.

Jeg plæderer ikke nødvendigvis for MCE, men for Windows og dermed
directshow som platform. Når det er sagt er såvel EyeTV som MCE ret
begrænsede som PVR applikationer. DVBviewer er ganske enkelt et meget
bedre program.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 09-01-08 13:08

> [...]
>
> Mac OS X er bumlet og masser at digitalt lagrede film lader sig ikke
> afspille. Billedvalieten er heller ikke noget at råbe hurra for.

Jeg forstår ikke hvorfor billedekvaliteten skulle være ringere på en
OSX?

--------

Jeg har lige sat et system op selv. Macmini Intel 1,83 gHz, 1 stk Miglia
TVmini digital USB TV-Reciever samt en ekstern 500 GB harddisk.

Det er koblet op til en 22" Samsung skærm med indbygget TV-tuner (vi har
sådan en lille stue, der heldigvis svarer til vores pengepung . Den
indbyggede TV-tuner redder mig, når familien skal se TV medens jeg
ordner et eller andet på mini'en.

Men det analoge TV-billede på en digital skærm (altså når skærmens
TV-tuner har taget over) er elendigt i forhold til det TV-billede jeg
får via digital-reciever->macmini'en. Jeg gætter på at et godt
LCD-fjernsyn ville give samme resultat, blot større.

Lyden kører den analogt ind i mit stereoanlæg.

Den eneste anke jeg har imod OSX som mediecenter i denne opsætning er,
at jeg skal bruge to interfaces for at få adgang til alle
medie-muligheder. Det ene er Apples Frontrow interface, som jeg bruger
til musik, mpeg film, billeder og DVD-afspilning. Det andet er EyeTV
interfacet som bruges til Live-TV og optagelse og afspilning af optagede
film.

Bortset fra det er lyd og billede og kvalitet iøvrigt helt perfekt.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-01-08 18:44

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Jeg forstår ikke hvorfor billedekvaliteten skulle være ringere på en
> OSX?

De dimser (codecs) der skal decode filmen er ikke så velskrevne og
ofte kan de ikke bruge de dimser der sidder på grafikkortet til at
hjælpe med at vise filmen endnu flottere.

> [...]
> film.
>
> Bortset fra det er lyd og billede og kvalitet iøvrigt helt perfekt.

Billedkvaliteten vil stå langt flottere (aka mere perfekt) på en
windows PC med eks nvidias MPEG2 decoder. CPU forbruget vil desuden
være væsenligt lavere end på en Mac OS X med samme CPU/hardware.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 09-01-08 21:06

> [...]
> windows PC med eks nvidias MPEG2 decoder. CPU forbruget vil desuden
> være væsenligt lavere end på en Mac OS X med samme CPU/hardware.

Du har sikkert ret, men jeg har lidt svært ved at forstå hvad der kan
blive bedre. Jeg er faktisk ovenud tilfreds. Og jeg sværger ellers til
Sonys CRT med Trinitron teknologi. Men den nuværende opsætning er
farmæssig lige så god og skarphedsmæssigt langt bedre.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-01-08 21:28

> [...]
> Tillad mig et andet spm.: Er det bedre, smartere, mere problemløst at
> købe et Vindåseprodukt, frem for at køre en Macløsning

Ja, men det er stadig bøvlet. Køb en HD recorder hvis det skal være
nemt.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-01-08 17:59

"maavenz@get2net.dk" <maavenz@get2net.dk> writes:

> Jeg vil først og fremmest se TV og optage programmer gennem systemet.

Har du overvejet en harddiskrecorder - de er ligefrem bygget til
formålet? De ting du ønsker at bevare i evighed kan brændes på DVD.

Det forhindrer naturligvis ikke at du afspiller fra din Mac af de ting
der passer til dét.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : maavenz@get2net.dk

Dato : 08-01-08 16:18

On 8 Jan., 17:58, nospam0...@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen)
wrote:

> [...]
> der passer til dét.
> --
>   Thorbjørn Ravn Andersen           "... plus ... Tubular iMacs!"

Jeg har skam en hardiskrecorder, endda en ganske udmærket en af
slagsen, Men da jeg slukker for al standby-strøm om natten, skal jeg
hver gang jeg vil optage, indstille dato og tid, hvilket er
irriterende. Desuden er jeg ret fascineret af man (ihvert tilfælde på
den Medion jeg har set), bare kalder et TV-program frem og markerer
det man vil optage med et enkelt tryk. Jeg skal gennem en lang og
besværlig procedure for at timeroptage, og er så nervøs for om jeg har
gjort det rigtigt. Skal måske lige her bemærke at jeg hører til
segmentet 50+. Alt hvad der kan gøre min hverdag lettere og smartere
vil altid have min interesse.

Venlig hilsen

Mogens

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-01-08 00:58

"maavenz@get2net.dk" <maavenz@get2net.dk> writes:

> segmentet 50+. Alt hvad der kan gøre min hverdag lettere og smartere
> vil altid have min interesse.

Min harddiskrecorder understøtter showviewkoder som enten er i avisen
eller på tv.jubii.dk. Taster man dem ind og beder den holde øje med om
udsendelsen flyttes (PVC vistnok) så bliver det ikke meget nemmere.

Jeg synes du skal overveje at gå en tur til din lokale radio/tv
forhandler og bede ham demonstrere den mest brugervenlige
harddiskrecorder for dig.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"