iTunes backup, hvordan ?
Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 06-01-08 12:32

På Apple support er flere vejledninger i backup af iTunes library, enten
på DVD eller at man bruger sin iPod til det.
Er det ikke også mulige at flytte fioerne over på en ekstern HD og på
den måde sikre sig at kunne flytte musikken til anden computer ?

Kan man f.eks tage backup at hele disken hvor OS X er installeret og så
senere flytte sin iTunes mappe til der hvor man ønsker sit library.

Hvad gør i ?

Henry Lerche Madsen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-01-08 14:56

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Er det ikke også mulige at flytte fioerne over på en ekstern HD og på
> den måde sikre sig at kunne flytte musikken til anden computer ?

Man kan fint bruge den manuelle metode. Det kræver blot at der i iTunes'
indstillinger er sat flueben i "Kopier arkiver til mappen iTunes music,
når de føjes til biblioteket." (På Mac'en er der vist flueben der pr.
default, mens jeg mener at det ikke er valgt default på Windows.)

--
Mvh Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-01-08 15:20

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> når de føjes til biblioteket." (På Mac'en er der vist flueben der pr.
> default, mens jeg mener at det ikke er valgt default på Windows.)

Med manuel, mener du vel, at man tænder iTunes og derefter trækker
filerne f.eks. fra et andet drev ind i iTunes' vindue? Når hakket er
sat, som du nævner, vil iTunes kopiere musik-filerne ind i sin mappe og
arrangere dem.
Med manuel metode kan man jo også mene, at man trækker filerne
fra et drev til et andet i Finder (eller det tilsvarende i Windows). Nu
kender jeg ikke Windows, men i Mac OS X kan man også sagtens flytte hele
iTunes-mappen til Musik-mappen på en anden Mac. Mappen indeholder jo
ikke bare musik, men også oplysninger om iTunes' organisering af
musikken. Det er nok dokumenterne "iTunes Library" og "iTunes Music
Library.xml", der indeholder disse oplysninger. Hvis man kun flytter
musikfilerne over i musik-mappen, vil iTunes ikke registrerer dem. Det
kræver, at man trækker dem ind i iTunes' eget vindue.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-01-08 16:26

> [...]
> filerne f.eks. fra et andet drev ind i iTunes' vindue? Når hakket er
> sat, som du nævner, vil iTunes kopiere musik-filerne ind i sin mappe og

Med manuelt tænkte jeg mere på det at få taget en backup - ikke
genetableringen. Der bruger jeg den metode som du har beskrevet i
ovenstående. Måske kunne man kalde det semi-manuel

Men humlen i det hele er, at iTunesfiler problemfrit kan fil-håndteres
via Finder uden om iTunes. Man behøver altså ikke at bruge iTunes til at
lave backup.

--
Mvh Martin

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 06-01-08 16:07

Martin Bredthauer wrote:

> [...]
> når de føjes til biblioteket." (På Mac'en er der vist flueben der pr.
> default, mens jeg mener at det ikke er valgt default på Windows.)

Okay, og på dem måde sikre jeg mig at indholdstabeller mm. kommer med i
iTunesmappen når den flyttes ikke ?

Hvis jeg så på den nye installation sikre mig at fjerne mappen iTunes
inden jeg kopierer "iTunes backup" over igen. så skulle det "spille"
igen når iTunes startes ?

Henry

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-01-08 16:26

> [...]

> Hvis jeg så på den nye installation sikre mig at fjerne mappen iTunes
> inden jeg kopierer "iTunes backup" over igen. så skulle det "spille"

Ja, hvis du tager hele iTunesmappen. Personligt tager jeg altid kun
mappen "iTunes music" mappen. Når jeg så vil bruge backup'en trækker jeg
indholdet af den gl. iTunes music mappe over i iTunes.app og lader den
kopiere og sortere alle backup numrene igen. (Det der med at genbruge
indstillingsfiler fra tidl. opdateringer af programmer er ikke altid
lige problemfrit om end jeg har kørt med den samme indstillingsfil til
MacSOUP i 5-6 år!)

--
Mvh Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-01-08 19:51

> [...]

> indstillingsfiler fra tidl. opdateringer af programmer er ikke altid
> lige problemfrit om end jeg har kørt med den samme indstillingsfil til

Men forsvinder ens spillelister ikke også? Oplysninger om antal
afspilning, sidste afspilning og evt. vurdering forsvinder vel også.
Hvis man bruger disse faciliteter, er det jo en ulempe.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 06-01-08 20:30

Henrik Münster wrote:

> Men forsvinder ens spillelister ikke også? Oplysninger om antal
> afspilning, sidste afspilning og evt. vurdering forsvinder vel også.
> Hvis man bruger disse faciliteter, er det jo en ulempe.

Jo, hvis du 'blot' hiver musikfilerne ind i iTunes, mister du ratings,
spillelister, automatisk hentede covers osv. Det har jeg erfaret på 'den
hårde måde' :( Og jeg er storbruger af de features...

Efterfølgende har jeg flere gange genetableret mit musikkatalog fra en
manuel kopi ved at overskrive hele iTunes mappen. På den måde mister man
ikke sine iTunes-specifikke metadata.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-01-08 20:37

> Men forsvinder ens spillelister ikke også? Oplysninger om antal
> afspilning, sidste afspilning og evt. vurdering forsvinder vel også.
> Hvis man bruger disse faciliteter, er det jo en ulempe.

Jo, det tror jeg du har ret i. Jeg bruger ingen af delene, selvom det er
smarte features ved iTunes, så derfor er det ikke noget jeg har lagt
vægt på i forbindelse med backup.

Jeg tror oplæringen fra mine tidlige hifi/LP dage har gjort at jeg
fortsat tænker musik i "album" form. Jeg kan huske da iPod shuffle kom
frem, der tænkte jeg: "Hvem fanden vil ha' sin musik afspillet i et
stort rod af en rækkefølge." Men der er sådan de unge vil ha' det,
som Hausgaard siger.

--
Mvh Martin

Fra : iSteen

Dato : 06-01-08 19:26

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Kan man f.eks tage backup at hele disken hvor OS X er installeret og så
> senere flytte sin iTunes mappe til der hvor man ønsker sit library.

Jeg har osse overvejet at tage en sikkerhedskopi af hele harddisken.
Så er jeg sikker på at have billeder, musik, dokumenter og diverse
programmer, hvis jeg en dag rydder hele skidtet, og installerer OS helt
fra bunden igen. En ekstern HD koster jo ikke alverden. En HD fra en
gammel computer kan vel osse laves om til en USB-disk, på en ret billig
måde?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-01-08 00:34

iSteen <isteen@gmail.com> wrote:

> Jeg har osse overvejet at tage en sikkerhedskopi af hele harddisken.

nøjs med /Users. Alt andet kan genetableres fra installationsmedie.

Fra : iSteen

Dato : 07-01-08 14:22

> nøjs med /Users. Alt andet kan genetableres fra installationsmedie.

God ide