EnergiMidt fiber hastighed
Fra : Morten Dueholm

Dato : 12-01-08 21:51

Hej,

Jeg har lige fået en 50/50mbit fiber fra EnergiMidt/fiberbredbaand.

Hvad er den bedste måde at teste hastigheden på? Jeg har prøvet meget
forskelligt, bl.a. lade to computere på routeren downloade hver sin
50MB fil fra min hjemmeside hos EnergiMidt.

Det er helt umuligt for mig at presse den højere end 23-24mbit. Hos
supporten siger de, at det ikke lyder usandsynligt, men at hvis jeg
downloader flere filer ad gangen, så burde den kunne nå de 50mbit.

I øvrigt kunne de ikke svare på hvor deres hjemmesideserver står
(fysisk og logisk (og jeg kan ikke lave en tracert til den)), om der
er begrænsning i hastigheden på det interne net og hvad begrundelsen
for at sælge en 50/50mbit linje skulle være, når nu hastigheden
tilsyneladende ikke kan udnyttes.

Vi har oplevet en del "klumper" i forbindelsen og to gange på tre dage
har fiberboksen mistet forbindelsen til EnergiMidts netværk. Til
gengæld har jeg fin ping i BF2.

Jeg skal ikke ha' 50/50mbit altid. Den er for dyr til mit behov. Men
nu hvor jeg har den, kunne jeg godt tænke mig rent faktisk at se den
køre 50mbit. Forslag til hvordan jeg lokker den derop?

M.v.h.
Morten Dueholm, Viborg

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-08 22:08

prøv at teste forbindelsen med tptest
(http://switch.dl.sourceforge.net/sourceforge/tptest/tp312eng.exe)

Prøv at vælge lidt forskellige servere, når du tester.

En anden flaskehals, kan være din router/firewall. Prøv at forbinde din
pc direkte til fiberboksen.

/Jacob

Fra : Morten Dueholm

Dato : 13-01-08 21:42

Jacob Fich skrev:
> prøv at teste forbindelsen med tptest
> (http://switch.dl.sourceforge.net/sourceforge/tptest/tp312eng.exe)

Jeg har lavet en recieve-only test:

Server / TCP / UDP
bredband.net / 2.74 / 33.97
dgc.se / 4.84 / 27.26
arrowhead.se / 10.44 / 26.07
telenor.se / 3.93 / 2.93
prespektivbredband.se / 6.23 / 35.16

Jeg er ikke nethaj, men er det normalt med så stor forskel på TCP og UDP?

> En anden flaskehals, kan være din router/firewall. Prøv at forbinde din
> pc direkte til fiberboksen.

Jeg kører direkte på boksen nu og med alle firewalls (også software)
slået fra.

M.v.h.
Morten

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-01-08 07:33

On Sun, 13 Jan 2008 21:41:58 +0100, Morten Dueholm <mdd@get2net.dk>
wrote:

> Jeg er ikke nethaj, men er det normalt med så stor forskel på TCP
> og UDP?

Nja. På grund af TCPs natur vil man stort set aldrig se en enkelt
session fylde hele båndbredden. (Det er en lang historie, men det
hænger sammen med, hvordan TCP skruer ned for båndbredden, når der er
pakketab. Teorien kan vi evt. tage i en netværksgruppe).

Når man police'er TCP, og man laver for lille et burst-vindue, vil man
opleve performance, der er meget langt fra det, man gerne vil opnå.
Dine tal tyder noget halv-ringe udstyr (med for lille buffer space til
burst) eller en usmart konfiguration.

-A

Fra : Morten Dueholm

Dato : 14-01-08 08:05

Asbjorn Hojmark skrev:

> Dine tal tyder noget halv-ringe udstyr (med for lille buffer space til
> burst) eller en usmart konfiguration.

Hos mig eller hos EnergiMidt?

--
Morten Dueholm
http://www.mortendueholm.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-01-08 16:54

On Mon, 14 Jan 2008 08:05:12 +0100, Morten Dueholm <mdd@get2net.dk>
wrote:

> Hos mig eller hos EnergiMidt?

Jeg ville i hvert fald ikke lave det med så lille burst-vindue hos
nogen af mine kunder. Det gør det meget svært for kunderne (her dig)
at udnytte den båndbredde, de har købt.

-A
(Der arbejder med udstyr og netværk til service providers).

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-01-08 23:39

On Sat, 12 Jan 2008 21:50:51 +0100, Morten Dueholm <mdd@get2net.dk>
wrote:

>Jeg skal ikke ha' 50/50mbit altid. Den er for dyr til mit behov. Men
>nu hvor jeg har den, kunne jeg godt tænke mig rent faktisk at se den
>køre 50mbit. Forslag til hvordan jeg lokker den derop?

50 mbit er en høj hastighed. Så jeg tror du får problemer med at finde
en server, du kan måle op mod.

Du skal nok over i noget fildeling som f.eks bitttorrent for at få et
reelt billede af din båndbredde. Det er noget der kan belaste en
bredbåndslinie

Azureus (http://azureus.sourceforge.net/) er et godt bud på en
klient, og kig så forbi en af linuxdistributionerne eller PirateBay
(http://thepiratebay.org/) efter en passende torrent.

<mlt>

Fra : Nicolai

Dato : 12-01-08 23:44

> 50 mbit er en høj hastighed. Så jeg tror du får problemer med at finde
> en server, du kan måle op mod.

Vrøvl.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-01-08 23:49

Nicolai skriver:

> Vrøvl.

Lækkert svar, du kan måske uddybe det lidt ?

Evt bare med en server der kan give 50Mbit....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Nu også med Renault elektronik som speciale.........

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-08 00:24

Ja det er da en dejlig kommentar. Har du måske noget der er hurtigere???

Hvis bare man havde 50/50 herhjemme, ville det da være blæret! hehe

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-08 00:35

Alternativt, kan du prøve at hente et par linux-distributioner fra disse
servere:

http://mirrors.dotsrc.org/debian-cd/4.0_r2/i386/iso-cd/debian-40r2-i386-CD-1.iso
ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/Debian/debian-cd/4.0_r2/i386/iso-dvd/debian-40r2-i386-DVD-1.iso
http://ftp5.gwdg.de/pub/opensuse/distribution/10.3/iso/dvd/openSUSE-10.3-GM-DVD-i386.iso
ftp://sunsite.informatik.rwth-aachen.de/pub/linux/opensuse/distribution/10.3/iso/dvd/openSUSE-10.3-GM-DVD-x86_64.iso

Der er en masse servere, du kan hente Linux fra.
Prøv dig lidt frem, efter den hurtigste.

Jeg har 10 Mbit fra alle de overstående links, på min 10/2 Mbit ADSL.
Skriv gerne, hvad du kan hente med. :D

/Jacob

Fra : Morten Dueholm

Dato : 13-01-08 21:48

Jacob Fich skrev:
> Jeg har 10 Mbit fra alle de overstående links, på min 10/2 Mbit ADSL.
> Skriv gerne, hvad du kan hente med. :D

Max. hastighed på alle ovenstående links: 5Mbit

M.v.h.
Morten

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-01-08 07:57

On Sat, 12 Jan 2008 23:38:53 +0100, Michael Rasmussen
<michael@invalid> wrote:

> 50 mbit er en høj hastighed. Så jeg tror du får problemer med at finde
> en server, du kan måle op mod.

Det kunne sagtens løses, hvis Energi Midt selv havde en test-server.

-A

Fra : Morten Dueholm

Dato : 13-01-08 23:15

Michael Rasmussen skrev:
> Azureus (http://azureus.sourceforge.net/) er et godt bud på en
> klient, og kig så forbi en af linuxdistributionerne eller PirateBay
> (http://thepiratebay.org/) efter en passende torrent.

Azureus er hentet og to linuxdistributioner er sat i kø. Men det kører
ad pommern til. Jeg har aldrig prøvet BitTorrent før, men jeg gætter
på, at jeg er nødt til at have en offentlig IP-adresse, før det kører
nogenlunde. Jeg dumper i hvert fald på "NAT / Firewall" testen og
hastighedstesten kan ikke køres.

Offentlig IP er bestilt.

M.v.h.
Morten

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-01-08 23:25

On Sun, 13 Jan 2008 23:15:20 +0100, Morten Dueholm <mdd@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>på, at jeg er nødt til at have en offentlig IP-adresse, før det kører
>nogenlunde. Jeg dumper i hvert fald på "NAT / Firewall" testen og

Det er korrekt, du kommer ikke langt med bittorrent uden en offentlig
ip-adresse...

Kontakter du EnergiMidt's kundeservice i morgen kan de klare det over
telefonen - Du får et nyt brugernavn / password sammen med adressen.

<mlr>

Fra : Morten Dueholm

Dato : 18-01-08 19:27

Morten Dueholm skrev:
> Azureus er hentet og to linuxdistributioner er sat i kø. Men det kører
> ad pommern til.
> Offentlig IP er bestilt.

Offentlig IP er aktiveret. Linux-distributionerne blev hentet med
mellem 10 og 18Mbit. Og nu hvor de er hentet ned, ligger
upload-hastigheden også mellem 10-18Mbit. Den var noget lavere mens
jeg stadigvæk downloadede.

Jeg afventer hvad der sker med de to fejlmeldinger af linjen, som er
beskrevet i et andet indlæg.

--
Morten Dueholm
http://www.mortendueholm.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-01-08 00:02

Morten Dueholm skriver:

> I øvrigt kunne de ikke svare på hvor deres hjemmesideserver står
> (fysisk og logisk (og jeg kan ikke lave en tracert til den))

Hvorfor ikke det ?

C:\>tracert www.fiberbredbaand.dk

Sporer rute til www.fiberbredbaand.dk [217.198.223.140]
over et maksimum af 30 hop:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.1.1
2 62 ms 76 ms 77 ms lo1.rdnxx6.ip.tele.dk [80.166.139.173]
3 73 ms 77 ms 76 ms ge-1-3-0-40.1000M.rdnqu2.ip.tele.dk
[83.88.2.78]

4 137 ms 79 ms 79 ms ge5-2.1000M.arcnxg5.ip.tele.dk
[83.88.24.130]
5 65 ms 77 ms 76 ms so-1-2-0.622M.arcnxj7.ip.tele.dk
[83.88.0.162]
6 70 ms 78 ms 78 ms
peer.ge-1-1-0.1000M.0xc3d76d2e.arcnxj7.peer.tele
..dk [195.215.109.46]
7 138 ms 152 ms 129 ms 194.255.7.35
8 152 ms 152 ms 168 ms 217.198.208.129
9 143 ms 174 ms 153 ms access.fiberbredbaand.dk [217.198.223.2]
10 138 ms 90 ms 153 ms 217.198.223.140
11 197 ms 223 ms 336 ms 217.198.223.140

Sporing fuldført.

I følge http://www.browseip.com/ er 217.198.223.140 i Silkeborg, men det
skal tages med et gran salt, da jeg er placeret i Tranbjerg (TDC), men
fysisk er på Randers (rdnxx6)

> Jeg skal ikke ha' 50/50mbit altid. Den er for dyr til mit behov. Men
> nu hvor jeg har den, kunne jeg godt tænke mig rent faktisk at se den
> køre 50mbit. Forslag til hvordan jeg lokker den derop?

Downloader et eller andet stort fra Microsoft.

Finder et fildelingsprogram der kan køre med mange parallel connections
på 1 gang

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 13-01-08 09:30

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> I følge http://www.browseip.com/ er 217.198.223.140 i Silkeborg, men
> det skal tages med et gran salt, da jeg er placeret i Tranbjerg
> (TDC), men fysisk er på Randers (rdnxx6)

men passer nok meget godt alligevel... EnergiMidt har jo til huse i
Silkeborgs nordlige industrikvarter...

Rasmus

Fra : Morten Dueholm

Dato : 13-01-08 21:59

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Morten Dueholm skriver:
>
> Hvorfor ikke det ?

Måske fordi jeg ikke har en offentlig IP-adresse? Den er i øvrigt bestilt.

Sporer rute til fiberbredbaand.dk [217.198.208.13]
over et maksimum af 30 hop:

1 14 ms 15 ms 15 ms 217.198.208.33
2 15 ms 15 ms 15 ms 217.198.208.130
3 15 ms 15 ms 15 ms 217.198.208.139
4 * * * Anmodning fik timeout.
5 * * * Anmodning fik timeout.
6 * * * Anmodning fik timeout.
7 * * * Anmodning fik timeout.
8 * * * Anmodning fik timeout.
9 * * * Anmodning fik timeout.
10 * * * Anmodning fik timeout.
11 * * * Anmodning fik timeout.
12 * * * Anmodning fik timeout.
13 * * * Anmodning fik timeout.
14 * * * Anmodning fik timeout.
15 * * * Anmodning fik timeout.
16 * * * Anmodning fik timeout.
17 * * * Anmodning fik timeout.
18 * * * Anmodning fik timeout.
19 * * * Anmodning fik timeout.
20 * * * Anmodning fik timeout.
21 * * * Anmodning fik timeout.
22 * * * Anmodning fik timeout.
23 * * * Anmodning fik timeout.
24 * * * Anmodning fik timeout.
25 * * * Anmodning fik timeout.
26 * * * Anmodning fik timeout.
27 * * * Anmodning fik timeout.
28 * * * Anmodning fik timeout.
29 * * * Anmodning fik timeout.
30 * * * Anmodning fik timeout.

Sporing fuldført.

> Downloader et eller andet stort fra Microsoft.

En supporter foreslog:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=049c9dbe-3b8e-4f30-8245-9e368d3cdb5a
(håber ikke linket er klippet i stykker)
og den henter jeg med 6-8Mbit.

> Finder et fildelingsprogram der kan køre med mange parallel connections
> på 1 gang

Jeg vil prøve at se lidt på BitTorrent de kommende dage.

M.v.h.
Morten

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-01-08 07:37

On Sun, 13 Jan 2008 21:58:36 +0100, Morten Dueholm <mdd@get2net.dk>
wrote:

> Måske fordi jeg ikke har en offentlig IP-adresse? Den er i øvrigt bestilt.
>
> Sporer rute til fiberbredbaand.dk [217.198.208.13]
> [...]

Det tyder på et halv-defekt firewall- og/eller NAT-setup. Selvom du
sidder bag noget NAT, skulle traceroute da gerne virke alligevel.

-A

Fra : N/A

Dato : 15-01-08 11:42

Fra : N/A

Dato : 15-01-08 11:42

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-01-08 08:23

On 14 Jan., 07:36, Asbjorn Hojmark <Asbj...@Hojmark.ORG> wrote:

> Det tyder på et halv-defekt firewall- og/eller NAT-setup. Selvom du
> sidder bag noget NAT, skulle traceroute da gerne virke alligevel.

Der er da ogsånoget galt med den IP adresse. Når man tracer den ip for
man heller ikke noget... Men fiberbredbaand.dk er det en anden IP jeg
for..

Desuden er svartiden på 15ms da alt for højt til første hop.... Jeg
har ca. 9ms fra sjælland...

Tracing route to www.fiberbredbaand.dk [217.198.223.140]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.0.1
2 <1 ms <1 ms 2 ms 89.150.107.1
3 <1 ms 1 ms <1 ms 10.32.6.14
4 2 ms <1 ms <1 ms 10.32.6.18
5 <1 ms 1 ms <1 ms 10.32.6.22
6 1 ms <1 ms <1 ms 10.32.6.26
7 <1 ms <1 ms 1 ms 10.32.6.30
8 1 ms 1 ms <1 ms 10.32.6.34
9 2 ms 2 ms 1 ms 10.32.6.5
10 4 ms 1 ms 2 ms 10.3.4.30
11 1 ms 1 ms 1 ms 10.3.1.98
12 1 ms 1 ms 2 ms Vl302.dr1.cph1.dbnet.dk
[82.143.217.65]
13 1 ms 2 ms 1 ms Ten2-4.br1.glo1.dbnet.dk
[89.150.89.121]
14 2 ms 2 ms 2 ms Ten3-2.br1.dix.dbnet.dk
[89.150.89.118]
15 2 ms 2 ms 2 ms ae0-5.cph10.ip.tiscali.net
[213.200.70.253]
16 3 ms 2 ms 2 ms so-2-0-0.cph20.ip.tiscali.net
[213.200.81.33]
17 2 ms 2 ms 2 ms kbn-b2-link.telia.net [213.248.97.217]
18 3 ms 3 ms 2 ms telia-dk-106842-kbn-b1.c.telia.net
[213.248.66.146]
19 * * * Request timed out.
20 7 ms 8 ms 7 ms 194.255.7.35
21 8 ms * 7 ms 217.198.208.129
22 9 ms 9 ms 8 ms access.fiberbredbaand.dk
[217.198.223.2]
23 9 ms 9 ms 9 ms 217.198.223.140
24 9 ms 8 ms 9 ms 217.198.223.140

Trace complete.

C:\Documents and Settings\Bjarke Hansen>

Fra : Nicolai

Dato : 14-01-08 18:33

Ved godt det ikke er relevant i denne tråd, men nedenstående routning er da
også helt hen i skoven?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-01-08 20:48

On Mon, 14 Jan 2008 18:33:19 +0100, "Nicolai" <spam2005@nifo.dk>
wrote:

> Ved godt det ikke er relevant i denne tråd, men nedenstående routning
> er da også helt hen i skoven?

Så vidt jeg kan se, er der tale om en bruger med en hjemmerouter
(derfor 192.168.0.1), der har en DBnet-forbindelse (derfor
89.150.107.1) på DONGs net. Der er godt nok mange hop i DONGs net, men
god performance (lave svartider) gennem det.

Derefter kommer man til DBnets kant-rouer mod DONG (82.143.217.65),
kommer gennem DBnets netværk på 10G og bliver så sendt ud via Tiscali
(213.200.70.253) og videre til Telia, som Energi Midt bruger.

Et par kritisable punkter er, at DONG bruger RFC1918 (10-net), og at
de ikke har konfigureret reverse DNS for adresserne. Det er dårlig
stil og netværks-karma (og ikke i overensstemmelse med RFC'erne), men
for langt det meste, vil det virke.

-A

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-01-08 13:35

On 14 Jan., 20:47, Asbjorn Hojmark <Asbj...@Hojmark.ORG> wrote:

> Så vidt jeg kan se, er der tale om en bruger med en hjemmerouter
> (derfor 192.168.0.1)

Netop

>, der har en DBnet-forbindelse (derfor
> 89.150.107.1) på DONGs net. Der er godt nok mange hop i DONGs net, men
> god performance (lave svartider) gennem det.

Ja der er mange hop... Det ville være lidt interresant at finde ud af
hvad de givne ip adresser dækker over... Synes også det er godt mange,
når det "kun" er "Viby Sjælland" og derfor burde der vel kun være en
router i viby, roskilde, taastrup, glostrup osv....?

Men kan jo være de ligefrem både har en router i viby, dåstrup, osted,
kirke-hvalsø, lejre, øm, roskilde S, roskilde Ø, fløng, hedehusene,
taastrup osv osv osv... hvem ved...?
De har tilsyneladende ikke en fungerende ringstruktur... Lige da
fibernettet var aktiveret, var nettet nede i ca. 3timer og det var dong
´s netværk der ikke virkede. Der var link i fiberboksen.

Fra : Jens Fallesen

Dato : 15-01-08 11:42

Bjarke Hansen wrote:

> [...]
> når det "kun" er "Viby Sjælland" og derfor burde der vel kun være en
> router i viby, roskilde, taastrup, glostrup osv....?

Dong kører lag 3 helt ud til den access-switch, man er tilsluttet.
Access-switche er placeret i ringe, så derfor kan der sagtens være 3-4
hop, allerede inden man når den nærmeste distributionsrouter.

--
Jens

Fra : N/A

Dato : 15-01-08 11:42

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-01-08 09:34

On 15 Jan., 11:42, Jens Fallesen <j...@avic.gg> wrote:

> Dong kører lag 3 helt ud til den access-switch, man er tilsluttet.
> Access-switche er placeret i ringe, så derfor kan der sagtens være 3-4
> hop, allerede inden man når den nærmeste distributionsrouter.

De kunne næppe have en fungerende accessring, når deres net var nede i
mindst 3timer fra jeg kom hjem fra arbejde.
og 3-4 hop??? har du set den tracert jeg sendte?

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-01-08 23:37

Michael Rasmussen wrote:

> Det er korrekt, du kommer ikke langt med bittorrent uden en offentlig
> ip-adresse...

Sålænge han leecher (downloader), burde problemet ikke være så stort,
fordi han initierer kontakt med seeders. Det er straks sværere at være en
god seeder uden en public IP, og hvor var BT uden gode seeders

Download hastigheden på BT er altid begrænset af upload hos dine peers,
og mange af disse sidder på asymmetriske forbindelser (som ADSL).
Egentlig synes jeg ikke at en public tracker er det bedste valg til at
teste sin maksimum download hastighed, da public trackers ofte er
domineret af leechers (Linux distro trackere er måske en undtagelse?).

--
Jesper Lund

Fra : Morten Dueholm

Dato : 14-01-08 08:38

Morten Dueholm skrev:
> Jeg har lige fået en 50/50mbit fiber fra EnergiMidt/fiberbredbaand.
>
> Hvad er den bedste måde at teste hastigheden på?

Jeg har lige lånt lidt plads på en hjemmeside, der er hosted hos
ScanNet. Billedet er det samme: Downloader jeg med ftp-klient, er
hastigheden 24Mbit. Downloader jeg med to ftp-klienter, er den samlede
hastighed stadigvæk 24Mbit.

I øvrigt mistede fiberboksen igen her til morgen kl. 7.37 forbindelsen
til nettet. Efter at have blinket med alle lamper i et par minutter,
kom forbindelsen igen. Det er åbenbart noget den skal gøre hver morgen...

--
Morten Dueholm
http://www.mortendueholm.dk/

Fra : Martin Damberg

Dato : 14-01-08 18:13

"Morten Dueholm" <mdd@get2net.dk> wrote in message
> Hej,
>
> Jeg har lige fået en 50/50mbit fiber fra EnergiMidt/fiberbredbaand.

"langt klip"

> M.v.h.
> Morten Dueholm, Viborg

Har du prøvet at tage kontakt til EM ? om de evt. måtte have en test
ftp/TP-Test/iperf server kørende ?
måske TM-networks har noget kørende, som er public ?

mvh

Martin Damberg

Fra : Morten Dueholm

Dato : 14-01-08 19:32

Martin Damberg skrev:
> Har du prøvet at tage kontakt til EM ? om de evt. måtte have en test
> ftp/TP-Test/iperf server kørende ?

Jeg ringede til EnergiMidt i sidste uge. Som nævnt i allerførste
indlæg, havde supporteren ikke rigtig svar på noget. Vidste ikke om
der var begrænsning i deres interne netværk, om deres server til
brugerhjemmesider stod internt eller "ude i byen" og kunne ikke svare
på, hvordan jeg kunne teste forbindelsen. Derfor prøvede jeg mig lidt
frem selv, og spurgte til sidst herinde.

Jeg har ikke spurgt specifikt til en testserver, men supporteren har
haft flere muligheder, både i telefon og pr. mail, for at nævne
muligheden, hvis den eksisterede.

--
Morten Dueholm
http://www.mortendueholm.dk/

Fra : Martin Damberg

Dato : 14-01-08 19:52

> Martin Damberg skrev:
"klip"

> [...]
>
> Jeg har ikke spurgt specifikt til en testserver, men supporteren har haft
> flere muligheder, både i telefon og pr. mail, for at nævne muligheden,

Grunden til jeg formulerede det på denne måde skyldes at HEF Bredbånd, som
også har et direkte/inddirekte samarbejde
med EM/TM-networks/Smile, har testet hastighed ned imod dem. Dette kunne
have været en non-public test-server
vi brugte, dont know.

mvh

Martin Damberg

Fra : Lars Knudsen

Dato : 16-01-08 18:05

On Wed, 16 Jan 2008 08:33:50 -0800, Bjarke Hansen wrote:

> De kunne næppe have en fungerende accessring, når deres net var nede i
> mindst 3timer fra jeg kom hjem fra arbejde. og 3-4 hop??? har du set den

Der er rige muligheder for mange andre fejl i sådan et net end en
"defekt" accessring.

/lars

Fra : Morten Dueholm

Dato : 18-01-08 08:06

Morten Dueholm skrev:
> Hej,
>
> Jeg har lige fået en 50/50mbit fiber

Linjen er nu fejlmeldt af to omgange. Dels fordi fiberboksen taber
forbindelsen og dels fordi det er umuligt at lokke linjen op i
nærheden af de lovede 50Mbit.

Findes der egentlig et program, som kan teste om ens computer har
adgang til internettet, f.eks. ved at pinge en given adresse en gang
hvert halve minut?

Tak, i øvrigt, for gode svar og forslag herinde.

--
Morten Dueholm
http://www.mortendueholm.dk/

Fra : Morten Dueholm

Dato : 18-01-08 10:35

Morten Dueholm skrev:
> Morten Dueholm skrev: > Findes der egentlig et program, som kan teste om ens computer har adgang
> til internettet, f.eks. ved at pinge en given adresse en gang hvert
> halve minut?

Lidt mere søgning gav pote, så den svarer jeg lige selv på:
http://www.download.com/Ping-Test-Easy/3000-2085_4-10523393.html

Andre/bedre forslag er selvfølgelig velkomne.

--
Morten Dueholm
http://www.mortendueholm.dk/

Fra : brugtpcdele.dk

Dato : 26-01-08 22:44

"Morten Dueholm" <mdd@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Lidt mere søgning gav pote, så den svarer jeg lige selv på:
> http://www.download.com/Ping-Test-Easy/3000-2085_4-10523393.html
>
> Andre/bedre forslag er selvfølgelig velkomne.

Hej Morten..

Jeg har desværre også fået fiber fra energi midt, og er squ noget skuffet
over dem, de tre måneder det har været sat til har jeg haft 57 gange hvor
jeg ikke kunne connecte til deres PPPoE server, (bittorrent uploadede med ca
700 kb/s) men kunne ikke hente en skid eller komme på msn, skype eller web.
Jeg spurgte dem direkte hvorfor man havde valgt denne løsning og det vil de
ikke forklare, jeg fatter heller ikke hvorfor de har valgt at bruge nortel
når f.eks naboen midtvest bredbånd har det sygeste cisco legetøj sparket op
rundt omkring. Når venligt ringer til dem der står for det for ligesom at
finde ud af hvad deres fremtidsplaner er med det her, er det de sygeste svar
der kommer ud af det :( Men nu kører de grumme rygter på at tdc er ved at
være klar til at rulle fiber ud @home, og at de nok begynder i 2008, så ved
jeg godt hvem der bliver min ISP igen.

dbh fra en medfrustreret EM kunde
Brian

Fra : Morten Dueholm

Dato : 28-01-08 09:11

brugtpcdele.dk skrev:
> Jeg har desværre også fået fiber fra energi midt, og er squ noget skuffet
> over dem

I fredags skete der det "sjove", at jeg pludselig kunne hente med
omkring 50Mbit fra EnergiMidts egen hjemmesideserver. Det varede
ganske kort og kom så igen senere på dagen. Og siden har det været det
sædvanlige "langsomme". For lidt siden prøvede jeg at hente med tre
connections fra samme server, og det gav sammenlagt 16,5Mbit. Altså
internt i EnergiMidts eget netværk.

Men fordi jeg i den korte periode kunne køre den lovede hastighed, er
min sag åbenbart lukket. En supporter skrev i fredags bl.a.:
"Internettet er ikke rigtigt gearet til så hurtigt trafik endnu da det
kun er i nogle få steder i verden at fiberløsninger tilbydes og endnu
færre steder til privatkunder. Energimidt er et af de eneste firmaer i
verden der levere til privat kunder."

Jeg er ikke netværkshaj, men EnergiMidts interne netværk er åbenbart
heller ikke gearet til så hurtig trafik. Desuden mister jeg stadigvæk
forbindelsen mindst een gang om dagen. Det er ikke tilfredsstillende.

Jeg må nok bare erkende, at fiber fra EnergiMidt ikke er noget for mig
og at jeg ikke kan anbefale det til andre. Måske bliver det bedre om
et par år?! I stedet vil jeg overveje hvem jeg så skal bruge, og
valget falder nok på Webspeed fra TDC/YouSee.

--
Morten Dueholm
http://www.mortendueholm.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-01-08 09:43

On Mon, 28 Jan 2008 09:10:36 +0100, Morten Dueholm <mdd@get2net.dk>
wrote:

> [...]
> kun er i nogle få steder i verden at fiberløsninger tilbydes og endnu
> færre steder til privatkunder. Energimidt er et af de eneste firmaer i

Det er dog den værste gange sludder-for-en-sladder, jeg længe har
hørt. Jeg forstår godt, at du skal videre.

-A

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-01-08 10:28

wrote:

> [...]
>et par år?! I stedet vil jeg overveje hvem jeg så skal bruge, og
>valget falder nok på Webspeed fra TDC/YouSee.

Jeg kan ikke helt genkende beskrivelsen af EnergiMidt. Jeg har haft
fiberbredbånd gennem snart 1½ år og oplever ikke væsentlige problemer.

Jo der er var tidligere nogle episoder hvor jeg li'som mistede
forbindelsen (bevaret IP-adresse, men ingen trafik), noget der
krævede en re-connect i routeren. Men den slags har jeg ikke oplevet
siden sommerferien.

Så har der været et enkelt tilfælde i en week end for en månedstid
siden, hvor der var et kalbelproblem mellem Viborg og Skive der lagde
det meste af fibernettet ned 3 - 4 timer.

Men i det store og hele kører det gnidningsløst. Aktuelt på en
symmetrisk 6/6 Mbps linie som jeg kan udnytte fuldt ud. En flere
måneder lang periode kørte linien endda 30/6, og det uden problemer.

> For lidt siden prøvede jeg at hente med tre
> connections fra samme server, og det gav sammenlagt 16,5Mbit. Altså
> internt i EnergiMidts eget netværk.

Kan det ikke være serveren der er begrænsningen, og ikke fibernet
forbindelsen ?

<mlr>

Fra : Henrik N

Dato : 27-01-08 11:56

Hej Morten

Jeg har også EM som leverandør pt. kører jeg med en 20/20 mbit - som jeg kan
udnytte max.

Indimellem går der fisk i deres bredbåndsstyring. I disse perioder kan jeg
download fra f.eks. giganews (med 20 connections) med 75-85 mbit - om det
kan køre hurtigere ved jeg ikke, da mit interne netværk kun kan klare 100
mbit. :)

Oftest når der er problemer med ppoe er der de faste IP adresser der ikke
kan tildeles. Skifter jeg så over på min dynamisk ip (anden konto) - så
virker det.

Henrik

Fra : Morten Dueholm

Dato : 28-01-08 09:21

Henrik N skrev:
> Jeg har også EM som leverandør pt. kører jeg med en 20/20 mbit - som jeg
> kan udnytte max.

Mine oplevelser er desværre de samme dårlige om jeg kører med den
offentlige IP eller den interne dynamiske (eller hvad man kalder den).

Jeg lånte adgang til en bekendts Gigaews-konto, men uanset hvad jeg
prøvede (USA/Europa server, med/uden SSL, 20/10 connections) kunne jeg
ikke engang presse den op på 20Mbit.

Så, som nævnt i et andet svar, jeg dropper nok EnergiMidt.

--
Morten Dueholm
http://www.mortendueholm.dk/

Fra : Morten Dueholm

Dato : 28-01-08 15:09

Morten Dueholm skrev:
> Jeg har lige fået en 50/50mbit fiber fra EnergiMidt/fiberbredbaand.

En hurtig opdatatering. Der er nemlig sket to mindre gennembrud:

1) Der kommer en tekniker forbi og skifter fiberboksen. Boksen mister
stadigvæk forbindelsen en-to gange om dagen.

2) Der er åbenbart en fejl på den ene af de to EnergiMidt-servere som
har forbindelse til omverden (sådan forstod jeg det i hvert fald). Som
default kører jeg åbenbart på Silkeborg-serveren, men ved at
installere deres egen adgangsklient, kan jeg vælge Skive-serveren. Jeg
kan så kun gå på med een computer, men til gengæld gav en hurtig ftp-
og usenettest let 50Mbit hastighed!

Så måske er der håb

--
Morten Dueholm