Hvad er defekt
Fra : Robert

Dato : 06-01-08 01:52

Hej

jeg har en ældre pc som for en uge siden begyndte at komme med
forskellige fejladvarsler og som til sidst kun kunne startes i
fejlsikret tilstand. Jeg forsøgte at formatere harddisken og
installere Win XP, men kunne ikke få det til at lykkes.

Jeg flyttede harddisken over i en anden pc - installerede først MS-DOS
7.10 - herefter Win XP. Disken fungerede fint i den anden pc.

Nu har jeg flyttet den tilbage i den gamle pc, og den startet fint op
i bootmenuen. Vælger jeg DOS er der heller ingen problemer og den
starter op i kommandoprompten. Vælger jeg derimod Windows XP kører
disken et øjeblik hvorefter der blot er sort skærm med en markør som
blinker i venstre hjørne.

Jeg har prøvet at "frakoble" alle andre diske, optiske drev samt
diskettedrev, netværkswkort osv. Så det eneste som er i min pc er
bundkort, processor, grafikkort og harddisken. Jeg har også forsøgt at
fjerne ram-blokkene (har 3 små i) og montere dem én efter én. Intet
hjælper.

Er der nogen som kan hjælpe med en fejlmulighed, og kan jeg teste et
eller andet fra min DOS??

Håber på hurtig hjælp.

Fra : Hans

Dato : 06-01-08 10:20

Robert wrote:
> [...]
> starter op i kommandoprompten. Vælger jeg derimod Windows XP kører
> disken et øjeblik hvorefter der blot er sort skærm med en markør som

Du kan ikke forvente, at en XP installeret på et bundkort med. f.eks. et
Intel chipsæt vil fungere på et andet bundkort med VIA chipsæt eller
omvendt. Bundkortene skal være rimelig ens, eller i det mindste være "i
familie" med hinanden, før du sådan bare kan flytte en harddisk og forvente
at det virker.

Har du prøvet at starte XP i fejlsikret tilstand?

Hans

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-01-08 11:57

On Sun, 6 Jan 2008 00:52:18 -0800 (PST), Robert
<annette-robert@mail.dk> wrote:

> [...]
>fejlsikret tilstand. Jeg forsøgte at formatere harddisken og
>installere Win XP, men kunne ikke få det til at lykkes.

Hvorfor kunne XP ikke installeres ?

Anyway: Det må vel oplagt være et hardware problem. Jeg gætter på
harddisken er udslidt, men det kan principielt være enhver del af
hardwaren...

Check harddisken med et diagnostikværktøj fra fabrikanten - Finder
værktøjet fejl (syge sektorer) på harddisken, skal den udskiftes.

Check RAM'en med et værktøj som MemTest

Diagnostik værktøjer finder du f.eks her:
http://www.ultimatebootcd.com/

<mlr>

Fra : Robert

Dato : 06-01-08 04:34

On 6 Jan., 10:20, "Hans" <nos...@kvik.org.invalid> wrote:

> [...]
> at det virker.
>
> Har du prøvet at starte XP i fejlsikret tilstand?

Jeg hart lige tjekket og de er forskellige (Intel og VIA). Jeg prøver
at formatere harddisken og se om jeg kan få XP installeret igen.

Jeg har prøvet fejlsikret tilstand med samme resultat...

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-01-08 22:32

Robert wrote:

> Håber på hurtig hjælp.

Prøv at udsætte både disk og PC for Linux. Linux giver bedre
fejlmeddelelser og kan konfigureres via en teksteditor.

Min favoritdistro:
http://www.ubuntu.com

Jesper Poulsen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 06-01-08 23:14

Jesper Poulsen wrote:

> Prøv at udsætte både disk og PC for Linux. Linux giver bedre
> fejlmeddelelser og kan konfigureres via en teksteditor.
>
> Min favoritdistro:
> http://www.ubuntu.com

Eller brug en livecd som Knoppix. Den kan tilgå disken på en ikke destruktiv
måde.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-01-08 11:01

Lasse Jensen wrote:

> Eller brug en livecd som Knoppix. Den kan tilgå disken på en ikke destruktiv

Alle Ubuntu-desktop-CD'er er Live-CD'er.

Jesper Poulsen

Fra : Robert

Dato : 07-01-08 00:37

Så lykkedes det langt om længe i går aftes. Lånte en Win98-cd som jeg
fik installeret. Herefter opdaterede jeg til WinXP og indtil videre
kører den fint... Så hvorfor jeg ikke kunne installere XP direkte
forstår jeg ikke, men der er måske noget galt med min pc.

Den anden fejl var jo nok at jeg installerede Windows på harddisken
mens den sad i den anden pc.

Mange tak for hjælpen.