hvilken film/negativ scanner kan anbefales~
Fra : bk

Dato : 31-12-07 07:42

jeg har en skuffe fuld af negativer som jeg gerne vil have genoplivet.
Hvilken scanner kan anbefales til dette formål?
pris optil 3000,-

Fra : sdsf

Dato : 31-12-07 09:14

"bk" <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> jeg har en skuffe fuld af negativer som jeg gerne vil have genoplivet.
> Hvilken scanner kan anbefales til dette formål?
> pris optil 3000,-
Jeg mener det er i dk.fritid.foto der er folk det ved noget om den slags.

De sidste 2 år har ALDI haft en dias/film scanner på tilbud til ca. 1500kr
Det har ikke været den samme fra år til år, og kvaliteten bliver vel kun
bedre og bedre. Mon ikke det kommer sådan et tilbud iår også.

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-07 13:32

> jeg har en skuffe fuld af negativer som jeg gerne vil have genoplivet.
> Hvilken scanner kan anbefales til dette formål?
> pris optil 3000,-

Har set der er en der nævner noget om en scanner fra aldi, har haft den på
prøve og vil ikke anbefale den.

Jeg har så købt for ca et år siden en film scanner fra Nikon, en Coolscan V
ED med her var prisen også ca 5000,- kr.

http://www.nikon.dk/product/da_DK/products/broad/54/overview.html det er den
til venstre på billedet.

Den udføre simpelhen et perfekt arbejde.

Hvor mange negativer har du.

----------
mvh kimila

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-12-07 16:33

"bk" <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> skrev

> jeg har en skuffe fuld af negativer som jeg gerne vil have genoplivet.
> Hvilken scanner kan anbefales til dette formål?
> pris optil 3000,-

Prøv at spørge i fotogruppen - den til indkøb. Der bliver spørgsmålet
jævnligt omtalt.

Jeg tvivler på, at du finder en ordentlig scanner til den pris. Det er
simpelthen for lidt, hvis du skal have ordentlig kvalitet. Regn med mindst
5-6000,-

Billige scannere har masser af opløsning, men kontrastdynamikken er for
dårlig. Det du skal lægge mærke til, er den optiske densitet.

Når man tager arbejdstiden i betragtning, ca. 5-10 minutter pr billede, så
kan det næppe betale sig at lave arbejdet med en dårlig scanner. Betal dig
evt fra det, så får du billederne leveret i højopløsning og kan selv lave
resten.

Claus

Fra : bk

Dato : 01-01-08 07:24

> [...]
> kan det næppe betale sig at lave arbejdet med en dårlig scanner. Betal
> dig evt fra det, så får du billederne leveret i højopløsning og kan selv

i sidste nummer af digitalfoto er der en test af 4 scannere og valget er
faldet på epson perfection 4490 photo .
ellers takker jeg for alle tips

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-08 14:28

> i sidste nummer af digitalfoto er der en test af 4 scannere og valget er
> faldet på epson perfection 4490 photo .
> ellers takker jeg for alle tips

Det er da en fladbed scanner med mulighed for dias og negativ film.

Hvis kvaliteten ikke betyder så meget kan den vel bruges, har også en
scanner med den funktion og jeg syntes det ærligtalt er noget lort med en
fladbed scanner til det formål, kan være de er bedre til det i dag end for
nogle år siden.

Skal du have et godt resultat så er en rigtig film scanner det rigtige valg
men du skal så ofre lidt mere end 3000,- kr.

Kan se at den scanner jeg har idag koster ifølge EDB priser 5816,- kr hos
http://www.pc-netto.dk/produkt/1000061977/ hvor jeg købte den for ca et år
siden til 4800,- kr så den er steget med en tusse men har været alle pengene
værd.

Men held og lykke med Epson'en.

----------
mvh kimila

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-01-08 14:53

"bk" <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> skrev

> i sidste nummer af digitalfoto er der en test af 4 scannere og valget er
> faldet på epson perfection 4490 photo .
> ellers takker jeg for alle tips

Det er ikke en dias scanner og den er dybest set ubrugelig til formålet.
Hvis det er den slags, dul eder efter, så køb den billigste scanner, du kan
finde. Du får alligevel ikke mere for pengene, når du ikke køber en rigtig
dias scanner.

Prøv at regne på, hvilken opløsning den scanner med, når den scanner dias.
Det er jo ren legetøj...

Claus

Fra : Max

Dato : 01-01-08 15:07

Hej Claus

> Prøv at regne på, hvilken opløsning den scanner med, når den scanner
> dias. Det er jo ren legetøj...

For det første var det ikke en diasscanner der blev efterspurgt, for det
næste aner du intet om hvad krav der er til resultatet, så du har vel ingen
grund til at affeje løsningen på den måde.

Jeg har da en Epson V200 og til billedvisning på skærmen klare den
nu fint at scanne negativer.

Hvis bk er interesseret, ja så kan han sende mig en negativstrimmel,
så kan jeg jo sende scannede billeder retur på en CD. Naturligvis UB.

--
Mvh Max

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-01-08 15:51

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev

> [...]
> ingen
> grund til at affeje løsningen på den måde.

Kan du ikke læse max???

Der står højt og tydeligt FILM/NEGATIV scanner i emnelinjen. Er det måske
det samme som en flatbedscanner?

> Jeg har da en Epson V200 og til billedvisning på skærmen klare den
> nu fint at scanne negativer.

Hurra for dig!

Fordi du ikke kan se forskellen og lader dig nøjes med en discountløsning,
så er det vel ikke ensbetydende med, at andre også gør det.

Det er et ubestrideligt faktum, at man IKKE kan anbefale en flatbedscanner
til at scanne dias og negativer. Det er og bliver en discountløsning, og
hvis du havde prøvet at få eet af dine negativer printet ud , så ville du
også vide det. Og bemærk, at det er netop en anbefaling af filmskannere, der
efterlyses.

Den filmscanner, der er til salg i markedsgruppen til en tusse, er
antageligvis ti gange bedre end diverse flatbedscannere, som kun bruger en
brøkdel af deres opløsning til at scanne dias med.

Claus

Fra : Max

Dato : 01-01-08 16:12

Hej Claus

> Der står højt og tydeligt FILM/NEGATIV scanner i emnelinjen. Er det
> måske det samme som en flatbedscanner?

Hvor står der dias ?

> Fordi du ikke kan se forskellen og lader dig nøjes med en
> discountløsning, så er det vel ikke ensbetydende med, at andre også
> gør det.

Nu udtaler du dig igen om noget du ikke har begreb om. Du kender
intet til hvad jeg kan se forskel på, måske det er din smalsporethed
der skinner frem ?

> [...]
> printet ud , så ville du også vide det. Og bemærk, at det er netop en
> anbefaling af filmskannere, der efterlyses.

Det er måske et faktum i din verden, men det gør det altså ikke til
fakta i resten af verdenen.

Jeg har naturligvis udprintet mange billeder der kommer fra negativer
og sjovt nok er folk glade ved dem og helt tilfreds med kvaliteten. Helt
ærligt så er det jo ikke ret mange af almindelige menneskers billeder
der stiller enorme krav til udstyret, mange af billederne er jo taget med
point and shoot kamreaer under elendige lysforhold.

Prøv dog at forhold dig saglig til debatten og gem de proffesionelle
løsninger til folk der efterspørger den slags.

For helhedens skyld kan jeg så sige at når jeg scanner et negativ, ja
så ender jeg med et billede på 6800x4400 pixel, det er vidst fint
til skærmvisning og 10x15 billeder.

Men jeg er jo kommet med en mulighed for at bk selv kan bedømme
om han kan "nøjes" med en løsning til 650,- kr.

--
Mvh Max

Fra : HF

Dato : 01-01-08 16:56

Jeg bruger en Cannon "CanoScan 5200F", - den klare opgaven vældig fint, og
så koster den ikke nogen herregård
Hilsen Frans

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-08 23:02

> jeg har en skuffe fuld af negativer som jeg gerne vil have genoplivet.
> Hvilken scanner kan anbefales til dette formål?
> pris optil 3000,-

Jeg har uploaded en dias fra min Nikon Coolscan V ED og en dias fra min
fladbed scanner Medion MD 41260 (denne fladbed kan også tage dias og
negativer) så man kan se forskellen.

Ang. kvaliteten på scanningen fra fladbed scanneren kan jeg ikke få et bedre
billed ud af den, har prøvet og stille på de forskellige ting, spm jeg har
skrevet før kan det være fladbed scanner er bedre til det i dag men den gør
det ikke bedre end det i ser her.

Nikon scan www.kimila.dk/lysbilled/nikon.jpg

Flatbed scan www.kimila.dk/lysbilled/flat.jpg

De lysbilleder er fra omkring 1967.

Der er da en tydelig forskel og jeg vil da foretrække scanningen fra Nikon.

Det var bare det jeg ville sige.

----------
mvh kimila

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 01-01-08 23:08

kimila wrote:

> Nikon scan www.kimila.dk/lysbilled/nikon.jpg
> Flatbed scan www.kimila.dk/lysbilled/flat.jpg

Mange tak for to fine eksempler.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Max

Dato : 01-01-08 23:12

Hej Kimila

> ting, spm jeg har skrevet før kan det være fladbed scanner er bedre
> til det i dag men den gør det ikke bedre end det i ser her.

Din flatbed scanner køre 1200 x 2400 dpi, modellerne idag
kører 4800 x 9600 dpi, så der er sket en del.

Men det er fint at du laver denne direkte sammenligning, det
giver jo syn for sagen. Dog burde du prøve at få scannet med
en moderne fladbed scanner også.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt