Hvilken ram?
Fra : Erik pilfinger

Dato : 30-12-07 10:09

Min PC (Vista) er forsynet med 3 stk. ramklodser, nemlig 2 x 512 MB DDRII
PC-4300 og 1 stk. 1 GB med samme specifikationer.
Da det er 3 forskellige klodser (ikke parvis ens) kan jeg ikke køre dual
channel. - Jeg vil derfor gerne have 1 stk. 1 GB klods mere. Typen 4300 er
imidlertid svær at finde (266 MHz). - Er der en anden type jeg kan kombinere
med uden at det går ud over dual channnel-muligheden?

Mvh
Erik

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 30-12-07 12:19

Erik pilfinger wrote:

> channel. - Jeg vil derfor gerne have 1 stk. 1 GB klods mere. Typen 4300 er

PC2-4300 er minimumsspecifikaterne.

Jesper Poulsen

Fra : Erik K.

Dato : 06-01-08 17:07

> PC2-4300 er minimumsspecifikaterne.
>

> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

Hej Jesper
Tak for svaret. - Jeg har eksperimenteret en del med det, og det har ikke
været uden problemer. - Problemer, som jeg ikke selv kan finde svaret på. -
Min PC med Vista, som understøtter op til 4 GB DDR2 ram var ved leveringen
forsynet med 2 stk. 512 MB Apacer PC2-4300 CL4. - Jeg har senere suppleret
med 1 x 1 GB Hynix PC2-4200, og det har fungeret udmærket.
Imidlertid ville jeg gerne have mere ram i, og specielt ville jeg gerne
udnytte dual channel muligheden. - Jeg købte derfor 2 x 1 GB Kingston
PC2-5300 CL5 til supplement til de 2 x 512 MB Apacer. - Det gav blå skærm!
Også selvom jeg byttede rundt på rækkefølgen, således at Kingston kom før
Apacer.
Jeg har herefter taget de 2 Apacer-klodser ud og har herefter alene 2 x 1 GB
Kingston. - Og det virker!
Men hvorfor er det sådan?? - Jeg har ikke fået mere ram i PC´en totalt, men
kan dog nu køre dual channel med en lille gevinst til følge.
Har du - eller andre - en fornuftig forklaring på ovennævnte??

På forhånd tak
Erik K.

Fra : Hans

Dato : 08-01-08 12:50

Erik K. wrote:
> [...]
> totalt, men kan dog nu køre dual channel med en lille gevinst til
> følge. Har du - eller andre - en fornuftig forklaring på ovennævnte??

Det er højst tænkeligt den forskellige timing på modulerne, noget en del
bundkort ikke kan håndtere.

Hans