lyd fra lenco pladeafspiller
Fra : lhs

Dato : 25-12-07 01:23

Hejsa og glædelig jul

Er lidt usikker på hvilken gruppe mit spørgsmål kan finde svar i, så håber
ik jeg poster helt ved siden af...

Jeg har fået et herligt nostalgisk legetøj i julegave, en lenco USB
pladespiller. Som jeg fluks har sat til min pc for at lege og lytte til
nogle af mine herlige gamle LP plader fra en svunden tid
Lenco skal have audacity instaleret for at jeg kan overspille og optage
plader til harddisk, det virker godt nok har sat mit lyd kort som standard
afspiller og USB lyd codec som standard indspiller/mikrofon.. so far so
good, jeg kan optage og afspiller mine lp plader, men ikke høre dem hvis
lyden ikke er optaget først i audacity eller windows media recorder..
Hvordan omdirigere jeg lyden så jeg også kan høre den on-the-fly uden at
skulle optage den på harddiske først.. Skal måske lige nævne at jeg bruger
winXP pro, og har et SB audigy 1 lydkort...

Super Jule Hilsen
Lars

Fra : Mads

Dato : 25-12-07 12:48

On Tue, 25 Dec 2007 01:23:08 +0100, "lhs" <shane@(fjern)egt2net.dk>
wrote:

>Hvordan omdirigere jeg lyden så jeg også kan høre den on-the-fly uden at
>skulle optage den på harddiske først.. Skal måske lige nævne at jeg bruger
>winXP pro, og har et SB audigy 1 lydkort...

Windows lydindstillinger.
( evt. bare dobbeltklik på lyd ikonet i din Systray )
Så får du din Playback mixer frem
Tjek her om noget er slået fra, f.eks. Wave eller andet.
Er der kun nogen få mixere at vælge imellem, så prøv at få resten
af dem frem ved at klikke : Indstillling / Egenskaber og slå de
andre til.

mvh Mads

Fra : lhs

Dato : 25-12-07 13:10

Hej Mads

Tak for svaret, har prøvet mange muligheder ved min mixer, rent teoretisk
skulle min usb lyd codec blive til microfon, der er det eneste der er slået
fra... Men når jeg slår microfonen til får jeg kontakt med den mikrofon der
er sluttet til lydkortet. I kontrol panellet under lyde og lydenheder er
såvel lydenheder indspilning af lyd, samt indspilning af stemme sat til mit
USB audio codec.. men lyden ryger bare ik videre over i højtalerne... Som
sagt når jeg slå audacity kan jeg optage fra pladespilleren (uden dog at
høre det) når jeg så afspiller optagelsen kommer lyden fra min LP helt
klart.... suk, elsker at få gang i mine lp plader igen, mange skal
konverteres, men ville egentlig også bruge min pc til bare at høre en LP i
ny og næ.. har fede højtalere og lydkort..... Og det er nemmere at arbejde
med optagelse af pladerne hvis man samtigdigt også kunne høre dem...

Anyone ?

God Juledage
Lars

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 25-12-07 13:16

lhs skrev:
>Hvordan omdirigere jeg lyden så jeg også kan høre den on-the-fly uden at
>skulle optage den på harddiske først..

måske et flueben i Audacity kan hjælpe
i indstillinger > Software playtrough

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : lhs

Dato : 25-12-07 13:26

Hej Ivan

Et lillet stykke længere hjalp det super, når jeg sætter software playthru
kan jeg høre musikkens mens jeg optager Jubii, og kan pause optagelsen
og lpen spiller stadig, så jeg kan høre lp plader når audacity åbnet, men
mærkeligt jeg ik kan gøre det direkte gennem windows lydmixer...

God jul og tak for tippet..
Lars

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-12-07 15:42

lhs wrote:
> [...]
> skulle optage den på harddiske først.. Skal måske lige nævne at jeg bruger
> winXP pro, og har et SB audigy 1 lydkort...

Svjv. er den eneste måde, du kan aflytte på uden at optage, at sætte
Audacity i REC-PAUSE. I Audacity skal du i indstillingerne sætte den til
'PLAY-THROUGH' - 'Afspille lyd gennem højttalere' hedder det vist i den
danske version. - Jeg bruger ikke Audacity, da den ikke kører godt på en
MacPro med OS X 10.5.x. - (Jeg har endnu ikke fået sat min XP Pro op på
den, så jeg véd ikke, om Audacity kører godt hér, eller det er generelt
på Intel baserede Macs).... På OS X bruger jeg et program, der hedder
Amadeus II eller Amadeus Pro fra www.hairersoft.com, (findes ikke til
windows), men det er på præcis samme måde, - kan kun høre, hvis
programmet står i REC-PAUSE på mit Firewire lydkort...

På min 'gamle' Dual G4/1,8ghz, hvis jeg bruger det interne onboard
lydkort, er det bare at sætte kontrolpanelet 'Lyd' -> 'Lyd ind' til
'Linieindgang' og 'Lyd ud' til at 'Afspil lyd gennem eksterne
højttalere', så kan jeg høre alt uden at starte et program. - Sætter jeg
derimod FW lydkortet til, er det det samme som ovenfor, - programmet
skal stå i REC-PAUSE...

mvh. Erik Richard

Fra : lhs

Dato : 25-12-07 18:22

Hej Erik

Takker for dit indput, var næsten nået til det samme, har sendt en kopi af
dit indlæg til en kammerats far der har det samme problem med leco og lyd.

Mange jule hilsner
Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-12-07 16:12

"lhs" <shane@(fjern)egt2net.dk> skrev

> Lenco skal have audacity instaleret for at jeg kan overspille og optage

Når du skal til at indspille dine gamle plader, så skrot audacity. Det er
simpelhen for dårlig i mange henseender.

Køb enten Magix Clean eller hvis du kan finde Steinberg/Pinnacle Clean.

Disse to programmer er fremragende til formålet, navnlig Steinbergs Clean
5.0

Claus

Fra : LG

Dato : 05-01-08 17:27

> [...]
>
> Køb enten Magix Clean eller hvis du kan finde Steinberg/Pinnacle Clean.
>
> Disse to programmer er fremragende til formålet, navnlig Steinbergs Clean

Eller prøv programmet Audiograbber.
Det er freeware og hentes på
http://fileforum.betanews.com/detail/934244651/1
Jeg har overspillet masser af LP'er med dette program