Løbegården igen - flere spørgsmål
Fra : Christina K

Dato : 14-07-01 13:02

Hejsa

Først vil jeg lige sige tak for alle de gode råd jeg fik da jeg spurgte
om løbegårde.

Nu er løbegårdsprojektet så godt igang herhjemme hos os. Den er 7 m2 og
overdækket. Vi har været i skoven og hente et kæmpe hyldetræ til at gå
tværs igennem, desuden er der diverse små og store planter i bunden. For
at udnytte løbegården i højden (2,1 m) så vil vi have nogle hylder sat
op på siderne, det var vist Leif der havde noget erfaring med dette, for
vi vil gerne vide hvor store disse hylder skal være? Og hvordan de er
sat op? Er alm. hyldeknægte nok eller skal det være noget stærkere. Vi
har købt vandtæt krydsfiner til at lave hylderne af.
De skal lige siges at vores kat er en alm stor huskat og i August
ankommer en Maine Coone han, som nok bliver lidt stor med tiden. Det
ville være lidt træls at lave dem for små eller alt for store, så jeres
erfaringer mht. til dette vil være velkommne.

Pft
Christina

Fra : Jette & Leif

Dato : 15-07-01 00:15

"Christina K" <christinak@adr.dk> wrote in message
> [...]
> ville være lidt træls at lave dem for små eller alt for store, så jeres
> erfaringer mht. til dette vil være velkommne.

Hej Christina

De hylder jeg lavede var fra ca. 30 cm og op til 50 cm brede og så ca.90 cm
lange, det passede med afstanden mellem stolperne for og have noget sætte
dem fast på, men det kan i lave som det passer jer og de skulle jo også
gerne harmonere lidt med løbegården og ikke dominere for meget, det skal
bare være til katten kan ligge og slange sig i solen eller følge nysgerrigt
med hvad i går og laver i haven. Vi havde ved det ene hjørne gravet et
stykke hyldtræ ned i jorden så der var en lige stamme de kunne bruge som
kradsetræ og ovenpå den havde vi sat en hylde fast som gik ud til siden på
løbegården, stammen begyndte godt nok og gro, men bladene blev så en god
skyggeplads de kunne lige under.

Jeg satte dem fast på den måde, at jeg tog nogle stykker lægter og spændte
op under hylden, da vi brugte brædder som hylder løste det 2 problemmer på
en gang, holdt brædderne sammen og jeg kunne sætte en skråstiver fast i
lægten og så ned på stolpen.
..
Nu ved jeg ikke hvordan i har sat jeres løbegård op, men jeg regner med i
har brugt stolper nogle steder, og jeg vil foreslå at i sætter en lægte fast
inde ved stolperne og en skråstiver ud til forkanten hylden, ellers kan i
bruge hyldeknægte som du selv skriver, de skal bare kunne bære det jeres kat
og træ kommer til og veje, men i skal nok finde nogle hyldeknægte i
galvaniseret jern da de jo skal være sidde ude i alt slags vejr, nu skriver
du ikke hvor tykt det krydsfiner er i har købt, men spænd et stykke lægte op
under hylden og den bliver stærker og mere stabil i længde retningen.

Håber der var noget i kunne bruge i denne lange stil det blev igen

Venligst Leif