Total katastrofe!
Fra : Rainman

Dato : 12-12-07 16:36

Fik en ny PC for 1½ md. siden. Efter et par dages kørsel kortsluttede
PSU'en. Købte og installerede en ny PSU.

Et par dage efter kom der en sky af hvid røg ud af PC'en. Åbenbart
lækkede Thermalrighten væske. Ny CPU-køler og kørende igen. Skal lige
nævnes at denne hændelse åbenbart ikke berørte PC'en som sådan, men
naturligvis skulle CPU-køleren skiftes.

Efter ca. 3 ugers problemfri kørsel, ville PC'en pludselig søndag morgen
ikke starte op. Den snurrer nogle få sekunder, slukker derefter, kører
lidt igen, slukker etc. På intet tidspunkt noget i displayet eller Bios
beepet.

Mistanken er at der er lækket væske på grafikkortet, evt. bundkortet fra
udslippet for nogle uger siden som så langsomt har ødelagt en/flere
komponenter. Køber nyt bundkort og grafikkort, som jeg installerer idag.

Resultat: No change!!!!! Men hvad hulen gør man så?

Jeg er simpelthen fuldstændigt blank! Nogen der har en anelse om hvad
der kan være galt med maskinen? Den får tilsyneladende slet ikke fat i
bios. Havde det været en defekt harddisk, så ville den vel enten ikke
registrere HD'en, eller melde en fejl.

Kan jeg fejlsøge på nogen måde?

På forhånd tak for hjælpen.

Mogens

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-12-07 16:49

Rainman wrote:

> Resultat: No change!!!!! Men hvad hulen gør man så?

Kigger på RAM og CPU.

Spørgsmålet er om det tidsmæssigt kan betale sig at fejlsøge mere og om
du ikke bare skal købe en ny CPU og noget nyt RAM og sætte det sammen.

Jesper Poulsen

Fra : Rainman

Dato : 12-12-07 17:17

Jesper Poulsen wrote:

> Kigger på RAM og CPU.
>
> Spørgsmålet er om det tidsmæssigt kan betale sig at fejlsøge mere og om
> du ikke bare skal købe en ny CPU og noget nyt RAM og sætte det sammen.

Ja mulighederne er jo trods alt ved at være reducerede! Havde 4 x 1MB
RAM klodser, og prøvede at fjerne 3 stk. og lade en sidde tilbage i
DIMM-A1. Bootede - samme resultat.

Fjernede klodsen i DIMM-A1 og satte en anden i. Bootede - uforandret!

Så er RAM'en vel frikendt? Kan miseren skyldes at lidt kølepasta er
løbet ned under CPU'en? Det burde vel ikke være muligt sålænge CPU'en er
fastspændt og låsefjederen helt i bund (jeg havde ikke rørt PC'en
indvendigt siden jeg satte køleren i for nogle uger siden). Jeg undrede
mig dog over at CPU'en sad så løst som den gjorde da jeg tog den op og
satte over i det nye bundkort, men bemærkede også at der ligesom var en
svag nuanceforskel i den ene side under CPU'en. Men er ikke sikker på det.

Er der mulighed for at rense CPU'en (Intel Core 2 Duo E6750 / 2.66 GHz (
1333 MHz ) - LGA775 Socket - L2 4 MB) og evt. sokkel?

Hvis det er den næsten nye CPU der er skurken, har I så nogle
anbefalinger til håndtering af en reklamation overfor leverandøren. Det
vil være surt at skulle vente på en reklamationsbehandling ret meget
længere.

Fra : co@ch [4130]

Dato : 12-12-07 17:50

"Rainman" <rainman@rainman.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til håndtering af en reklamation overfor leverandøren. Det vil være surt
> at skulle vente på en reklamationsbehandling ret meget længere.

Kølepasta under cpu'en ???
Det har jeg sgu aldrig hørt...hvis det er tilfældet er både cpu og board
færdig.
Hvor meget kølepasta har du brugt?

Løs cpu?
Den skal ikke sidde løs...der er et dæksel der skal lukkes ned over cpu'en
inden køleren monteres.

Har du selv samlet?
Er det første gang?
Måske du skulle få en med viden omkring dette, til at samle.

For mig lyder det som om noget er gået galt ved samlingen af computeren.

Mvh
Bri@n

Fra : Rainman

Dato : 12-12-07 18:04

co@ch [4130] wrote:

> [...]
> Måske du skulle få en med viden omkring dette, til at samle.
>
> For mig lyder det som om noget er gået galt ved samlingen af computeren.

Lige for at præcisere: Der er et tyndt lag kølepasta på oversiden af
CPU, men jeg teoretiserer bare over om der evt. ved et uheld kan være
gledet noget længere ned. Men det burde vel ikke være muligt?

Jeg er helt på det rene med hvordan processoren sættes i, og herunder
dæksel/låsebeslag fastgøres. Det var naturligvis gjort inden der
overhovedet blev smurt kølepasta på. Og CPu'en har på intet tidspunkt
været ude efter førstegangsmontagen i forbindelse med skift af CPU-køler
eller andet.

Og det er 5. maskine jeg samler selv, og har aldrig tidligere oplevet
problemer af nogen art. Men synes efterhånden det her er lidt mystisk.

Hvis det er en samlefejl forstår jeg ikke hvordan den har kunnet køre
problemfrit i et par uger. Den stod tændt hele lørdag fra morgen til
lidt over midnat, og da jeg så tændte søndag morgen konstaterede jeg
dette problem.

Fra : Hans

Dato : 12-12-07 18:58

co@ch [4130] wrote:

> For mig lyder det som om noget er gået galt ved samlingen af
> computeren.
Prøv og læs tråden "Kortsluttet PC" fra d. 13.11.2007.

Det handler basalt set om en kortslutning af 12 Volt med returvej igennem
køleren og smeltede ledninger.

Hans

Fra : Rainman

Dato : 12-12-07 19:02

Hans wrote:
> Prøv og læs tråden "Kortsluttet PC" fra d. 13.11.2007.
>
> Det handler basalt set om en kortslutning af 12 Volt med returvej igennem
> køleren og smeltede ledninger.
>
> Hans

Og så må du godt lige forklare mig hvorfor det betyder at CPU'en kører
problemfrit i 14 dage og nu pludselig står af. Du var en god hjælp
dengang, men lad lige vær med at postulere mere end du har belæg for. Du
har trods alt ikke set nogetsomhelst ved selvsyn, så det er en
"distancevurdering" du lufter.

Fra : Hans

Dato : 12-12-07 20:06

Rainman wrote:

> [...]
> dengang, men lad lige vær med at postulere mere end du har belæg for.
> Du har trods alt ikke set nogetsomhelst ved selvsyn, så det er en

Du har helt ret. Det kan aldrig blive andet end en distancevurdering, da jeg
jo kun kan tage udgangspunkt i de oplysninger du har bidraget med. Sådan er
vilkårene her på usenet, og hver især bidrager vi med vores synspunkter og
løsninger alt efter erfaringsgrundlag, og da mit rækker tilbage til
slutningen af 60-erne er intet af dette nyt for mig.

Som jeg dengang gav udtryk for, så var der ingen garanti for at hverken
bundkort, ram eller cpu ikke blev beskadiget af kortslutningen. At en fejl
først opstår nu er en tilfældighed, da fejlen udmærket kan blive permanent
ved gentagne termiske påvirkninger, eller en næsten overbrændt forbindelse
endelig fejler helt.

Jeg kan godt forstå du er frustreret, men helt ærligt, gå dog ud og spark
til havenissen istedet for at lade din frustration gå ud over nogen som
prøver at hjælpe.

Hans

Fra : Rainman

Dato : 12-12-07 21:34

Hans wrote:

> [...]
>
> Jeg kan godt forstå du er frustreret, men helt ærligt, gå dog ud og spark
> til havenissen istedet for at lade din frustration gå ud over nogen som

Fair nok, men da jeg selv skriver at hele miseren begyndte med en
kortslutning, synes jeg ikke du bidrager til sagens løsning ved at
henvise folk til den oprindelige tråd.

Hvis du har læst mit nye indæg, hvad dit svar tyder på ikke er
tilfældet, så ville du bemærke at der idag er isat et spritnyt
motherboard samt et spritnyt grafikkort. Så kun CPU'en eksisterer fra
tiden før den gamle skade (og RAM som tilsyneladende ikke fejler noget).
Vil da ikke sige at denne ikke kan være defekt på grund af moget der
sket dengang, men det undrer mig i så fald såre hvordan den så kører
upåklageligt de sidste par uger for så at udånde søndag morgen.

Jeg har haft temperaturovervågning på CPU'en, hvilket jeg altid sørger
for ved installation af en ny PC indtil jeg er sikker på at det
fungerer, og temperaturen har på intet tidspunkt været over 40 grader.

Fra : Hans

Dato : 12-12-07 22:36

Rainman wrote:

> Fair nok, men da jeg selv skriver at hele miseren begyndte med en
> kortslutning, synes jeg ikke du bidrager til sagens løsning ved at
> henvise folk til den oprindelige tråd.

Jeg henviste kun til den oprindelige tråd for at undgå formodninger som ikke
har relevans for den fejl du oplever nu. Uden at have de oprindelige fakta
er det svært at vide hvilke dele som har været udsat for mulige fejl. Andet
var der ikke i det.

> [...]
> moget der sket dengang, men det undrer mig i så fald såre hvordan den
> så kører upåklageligt de sidste par uger for så at udånde søndag
Noget kunne tyde på at du heller ikke læser hvad jeg skriver til dig. Jeg
har givet dig hele to muligheder for fejl på din CPU: Termiske påvirkninger
og defekte forbindelser internt i CPU'en, noget som udmærket kan opstå efter
et stykke tid.

> Jeg har haft temperaturovervågning på CPU'en, hvilket jeg altid sørger
> for ved installation af en ny PC indtil jeg er sikker på at det
> fungerer, og temperaturen har på intet tidspunkt været over 40 grader.

Du skal nok tænke lidt i nanometer, da en forskel på rumtemperatur og 40
grader er meget i den sammenhæng. Alle materialer ændrer størrelse ved
temperaturændringer, og i nanoverdenen skal der ikke meget til før en
kortslutning opstår, eller en forbindelse bliver brudt, hvis en del af
kredsløbet internt i CPU'en allerede er beskadiget.

Jeg ville helt klart skifte CPU'en og PSU'en ved samme lejlighed for at være
helt sikker. Jeg ved godt at PSU'en har været skiftet én gang, men den har
immervæk været en del af et system som fejler igen, og stadigvæk fejler
efter du har udskiftet bundkort og grafikkort.

Hans

Fra : Rainman

Dato : 14-12-07 12:26

Hans wrote:

> [...]
> immervæk været en del af et system som fejler igen, og stadigvæk fejler
> efter du har udskiftet bundkort og grafikkort.

Tja, læste ikke din sidste mail inden jeg bestilte en ny CPU, men den
kom idag og forskellen er den samme.

Så er der kun strømforsyning og chassis tilbage fra den gamle PC.
Julenissen har jeg ikke kunnet finde derinde, men det er jo nok den mest
sandsynlige årsag i det her der efterhånden ligner ravende vanvid.

Ved så ikke om chassiet simpelthen kan have krybestrøm eller en anden
defekt.

Skal lige tilføje at jeg p.t. ikke har skiftet netledningen fra
stikkontakten til PSU'en, men det skulle ikke undre om det når chassis
og PSU er skiftet, viser sig at denne havde en defekt :(

Begynder også at spekulere på om evt. tastaturet kan være defekt, eller
der er en eller anden form for kosmisk stråling der lyser ned på mig.

Fra : Akadut

Dato : 12-12-07 17:49

> [...]
> til håndtering af en reklamation overfor leverandøren. Det vil være surt
> at skulle vente på en reklamationsbehandling ret meget længere.

Vil du virkelig være bekendt at lade andre betale for dine fejl?

Fra : Rainman

Dato : 12-12-07 18:04

Akadut wrote:

> Vil du virkelig være bekendt at lade andre betale for dine fejl?

Du slutter åbenbart at det er min fejl? Er det helt udelukket at CPU'en
kan have en defekt?

Fra : Andreas Corneliussen

Dato : 12-12-07 18:19

Om jeg fatter hvordan bundkortet er blevet frikendt i denne sag...
For mig lyder det utroligt meget som en computer jeg engang skulle
fejlfinde hvor det var en kondensator på bundkortet der var defekt.

Jeg ville, hvis jeg var dig, finde en ven der har nogle af de samme
komponenter i computeren som du har, og så stille og roligt tage
komponenterne en efter en. På den måde kan du finde ud af hvilken der er
defekt.

Jeg vil desuden godt poientere at det burde være umuligt at en
køleprofil (som hvis jeg forstår dig ret er købt færdigsamlet, og du
derfor ikke har haft noget med væsken inden i at gøre) lækker kølevæske
efter så kort tid i computeren. Derfor er jeg enig med dig i at du har
noget at køre en klagesag på. Dog er jeg ikke sikker på at du kan få en
ny PC fra Termaltake.

Med venlig hilsen

Andreas

Fra : Akadut

Dato : 12-12-07 20:22

> Du slutter åbenbart at det er min fejl? Er det helt udelukket at CPU'en
> kan have en defekt?

Nej. Men muligheden for, at det er din skyld, er sikkert nogle tusinde gange
større.

Fra : Rainman

Dato : 12-12-07 21:36

Akadut wrote:
> "Rainman" <rainman@rainman.dk> skrev i en meddelelse

> Nej. Men muligheden for, at det er din skyld, er sikkert nogle tusinde gange
> større.

Ja, og med de to indlæg du har bidraget med kan vi da vist ikke sige
andet end at muligheden for at du er et specialtilfælde

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-12-07 21:51

On Wed, 12 Dec 2007 21:35:49 +0100, Rainman <rainman@rainman.dk>
wrote:

>Ja, og med de to indlæg du har bidraget med kan vi da vist ikke sige
>andet end at muligheden for at du er et specialtilfælde

Tja, 3 væsentlige fejl på en nybygget computer inden for de første
uger....

Enten har forhandleren solgt dig nogle helt usædvanligt dårlige
komponenter, eller også ?!?!

<mlr>

Fra : kk

Dato : 12-12-07 17:41

> [...]
> Havde det været en defekt harddisk, så ville den vel enten ikke registrere

Prøv evt først at tage Alle RAM ud og boot computeren. Den skulle nu beepe
RAM-fejl.
gør den ikke det, er det højst sandsynligt CPU som fejler.
(Kan du låne en som passer til bundkortet, er det værd at prøve igen som
ovenfor.)

mvh
kk

Fra : Finn og Angela

Dato : 12-12-07 18:25

Hvilke komponenter?
(Antec og Corsair psu´er er f. eks. kendt for at have problemer med visse
bundkort...)

Finn

Fra : Hans

Dato : 12-12-07 23:49

Finn og Angela wrote:
> Hvilke komponenter?
> (Antec og Corsair psu´er er f. eks. kendt for at have problemer med
> visse bundkort...)

Det lyder da interessant. Har du lidt mere info eller links omkring denne
problematik?

Hans

Fra : Finn og Angela

Dato : 13-12-07 22:55

> Det lyder da interessant. Har du lidt mere info eller links omkring denne
> problematik?
>
> Hans

http://forums.anandtech.com/messageview.aspx

UPDATE 10-25-07

I've seen quite a few confirmed reports about Antec Trio and Corsair 520/620
not playing nice with some Asus and Abit boards. Either no light/no fan, or
light + fan but no POST. Some say that the problem can be fixed when you
disconnect the floppy. There are people without floppy, and still no boot!

My current advice is to stay away from ANTEC TRIO and CORSAIR 520/620 if you
plan to use IP35-E/IP35/IP35 Pro. There is no need to play Russian Roulette
when there are many quality PSUs out there for $50 or less. Antec Earthwatts
380, 400, and 500 (80+ efficiency) are compatible with this board. You can
find the 500 at Staples. All built by Seasonic with a single +12VDC rail
(marketed as dual rail). My sample comes with one Nippon Chemi-con as the
main filter cap. I've seen these priced between $20 and $50 after rebate.
380 should be sufficient for a basic rig without high-end GPU.

http://forum.abit-usa.com/show...6ec8e25c30bda&t=129727

og:

http://www.silentpcreview.com/article273-page5.html

POSTSCRIPT 2: NeoHE INCOMPATIBILITIES
December 21, 2005 by Mike Chin
In the weeks following this review, it came to our attention via discussions
in many forums (including SPCR's) that there was a compatibility issue,
initially between some Asus nVidia nForce4 chipset motherboards and some
NeoHE power supplies. There was also talk some other motherboards from other
brands not working with the NeoHE and other PSU brands/models, and some talk
of these motherboards not working with other PSU brands/models, also. There
was also mention of some Asus P5 (Intel) series boards not working well with
some NeoHeE samples. Incompatibilities with other Intel boards from other
brands were also mentioned. There was even talk of damage to a few
motherboards.

The most common scenario is that with the affected units, the motherboard
powers up, but then shuts down within a minute or two. Sometimes the
motherboard fails to boot. The symptoms appear to vary.

The discussions about these incompatibility issues ranged far and wide all
over the web sites where the likely DIY enthusiast buyers of the NeoHE /
P150 would wander. We watched and read in amazement, as we had no experience
with any of these issues with any of the motherboards used with either of
our two NeoHE 430 PSU samples initially. This changed in December.

In the first week of December, we obtained two Asus motherboards: A8N32-SLI
Deluxe and A8N-SLI Premium. Both are high end Athlon 64 nF4 chipset socket
939 boards. They were used in two different system builds and worked fine
with several power supplies on hand in the lab. Neither of these boards
worked with the single NeoHE430 PSU on hand, however. We contacted Antec to
report that we, too, seemed to have a bad sample. As mentioned, the original
samples worked fine on several other motherboards in the lab, although none
were nF4 models. The motherboards included socket 478, 775, 754 and 939
models using Intel, nVidia (NF3) and VIA chipsets.

Yesterday, we received two new NeoHE430 PSUs from Antec. We also received a
500W and a 550W model in the series. These are said to have been revised to
eliminate all previous incompatibility problems. All these new samples
worked normally on our two Asus boards.

Our new samples are identical in appearance to the original, both outside
and inside, as far as we can tell. Antec tells us that in future, revised
units will be diffentiated from the original version with some kind of tag
or label. The NeoHE430 in the P150 case and the retail box NeoHE PSUs
currently shipping from Antec's primary warehouse in the US (to distributors
and dealers) are said to be the revised version. EU warehouses will soon
have the revised ones as well. NeoHE supplies in the rest of the world are
served directly from Antec's Hong Kong shipping center, and they have
already been shipping the revised units for a couple of weeks.

Much of the NeoHE stock currently in the retail channels are from the
original production run, however. Antec says a total recall is not
justified, because the incompatibility only applies to some NeoHE power
supplies with mostly Asus motherboards.

Antec advises customers to contact them directly should they have problems
with a NeoHE power supply. They will ensure a speedy no-cost replacement.

* * *

A poll on NeoHE reliability has been started in the SPCR forums. If you
own one, please report your experience there, whether good or bad.

These are serious lapses in reliability, as far as we can tell, and the
consumer's risk of being exposed to them by buying an Antec NeoHE power
supply is still quite high. Even though our own experience with NeoHE
samples is limited and not really that bad, based on the overwhelming user
feedback on web forums, including SPCR's, we have to issue a warning that
you buy an Antec NeoHE at your risk at this time. Until it's clear that the
problematic early production batch(es?) are gone from retail stocks, it's
probably wise to avoid the NeoHE, especially if you plan on using an Asus
motherboard. It's really unfortunate, as a working NeoHE is likely the best
quiet 80mm fan retail PSU available today.

Finn

Fra : Hans

Dato : 14-12-07 01:41

Finn og Angela wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
Interessant læsning, men for Corsairs vedkommende kan jeg ikke genkende
problematikken, da jeg har lavet flere systemer netop med HX-serien og Abit,
Asus kombiationer. Antec har jeg ingen erfaringer udover den PSU som sidder
i Sonata III, og den har ikke givet anledning til problemer med nogen
kombinationer af bundkort.

Til gengæld er der en rød tråd igennem temaet, nemlig at disse problemer
sker i regioner med lavere lysnetspænding end vores, og da input på en
ATX-PSU typisk er fra 90-240 VAC, så kan der jo være en sammenhæng
alligevel. Jeg har nemlig ikke kunnet finde indlæg på Google i regioner med
vores lysnetspænding, hvor et lignende mønster optræder, men tak for input.

Hans

Fra : Finn og Angela

Dato : 14-12-07 12:17

> [...]
> alligevel. Jeg har nemlig ikke kunnet finde indlæg på Google i regioner
> med vores lysnetspænding, hvor et lignende mønster optræder, men tak for

Velbekommen - og jeg havde helt overset, hvad du bemærker.

Nogle af indlæggene har tilsyneladende løst problemerne ved at tilslutte en
konstant spændingsbelastning (pære el.l.) så det kunne tyde på at
kombinationerne ikke er glade for lav spænding/belastning.

NeoHE er interessant (synes jeg) fordi den iflg. SPCR matcher Seasonic i
støjsvaghed, er modulær og forsynet med 1 80mm blæser bagi - så den kan
ductes for yderligere støjsvaghed

Finn

Fra : Henning

Dato : 13-12-07 10:51

On Wed, 12 Dec 2007 16:35:39 +0100, Rainman <rainman@rainman.dk>
wrote:

>Fik en ny PC for 1½ md. siden. Efter et par dages kørsel kortsluttede
>PSU'en. Købte og installerede en ny PSU.

OT - jeg håber mange tvivlere mht. "byg-selv" eller køb færdigsamlet
læser med her...
Læs med, og indse hvad manglende ESD-beskyttelse kan være årsag til

Fra : sls\(2770\)

Dato : 16-12-07 00:38

> [...]
> Havde det været en defekt harddisk, så ville den vel enten ikke registrere

Fik du løst dit problem?
Jeg har efterhånden også fået grå hår af computerproblemer, men din historie
slår nok det meste...

Jeg ville pille alt fra der ikke skal bruges for at starte computeren. Jeg
havde på et tidspunkt en computer der heller ikke ville starte, og der var
det harddisken der var kortsluttet, og din harddisk kan godt have taget
skade. Pil også diverse stik til USB, floppy, cd og firewire fra på
bundkortet.
Ellers må du hive bundkortet ud igen, og se om der evt. er en (messingdims)
for meget, eller om der er røget en løs skrue ind under bundkortet der
ligger og kortslutter.
Ved godt det lyder dumt, men jeg ville også prøve at trække strøm fra en
anden stikkontakt...

// Sid

Fra : Rainman

Dato : 17-12-07 14:36

sls(2770) wrote:

> [...]
> ligger og kortslutter.
> Ved godt det lyder dumt, men jeg ville også prøve at trække strøm fra en

Yak for opfølgningen Sid! Den nye strømforsyning kom idag, og nu er jeg
kørende igen! Men så har ja da også fået en ekstra Pentium dual core, et
ekstra bundkort og et ekstra grafikkort til reserveredelslageret!

Fulgte dit råd med at prøve en anden stikkontakt. Ved ikke lige om det
har den store betydning, men har ikke turdet prøve med den gamle igen
(men skal på et tidspunkt have flyttet den ellers kommer konen med
kagerullen).

Alle de her netledninger der i dag følger med PC-udstyr, TV etc., har jo
to ben og det nye jordstik. Eller rettere jeg går ud fra at de plader
der sidder i stikket er beregnet til at skabe kontakt til jord via
stikkontakten? Vi har dog 10 år gamle fuga kontakter hvor jord kræver et
ekstra ben. Hvor vigtigt er det med jordstikket, og til min nye
Panasonic fjernsyn sad der eks. 2 "kondensatorer" på ledningen (2 sorte
tromler/dåser), som jeg formoder yder beskyttelse ved. eks. lynnedslag?

Mogens

Fra : sls\(2770\)

Dato : 17-12-07 15:20

> [...]

> kørende igen! Men så har ja da også fået en ekstra Pentium dual core, et
> ekstra bundkort og et ekstra grafikkort til reserveredelslageret!

Ok, Håber den holder lidt længere tid denne gang

> [...]
> den store betydning, men har ikke turdet prøve med den gamle igen (men
> skal på et tidspunkt have flyttet den ellers kommer konen med kagerullen).

Jeg havde selv et problem ude på jobbet, hvor jeg ikke kunne installere
Windows på en PC, den gik simpel hen ned flere gange under installationen.
Tror jeg prøvede at installere/formatere 5-6 gange uden det lykkes. Først da
jeg flyttede computeren over i en anden stikkontakt lykkes det, og
computeren har kørt klippestabilt lige siden (i den nye stikkontakt )

// Sid

Fra : ///M

Dato : 19-12-07 01:31

Rainman wrote:
> Fulgte dit råd med at prøve en anden stikkontakt. Ved ikke lige om det
> har den store betydning,

Hvis det har, så tag og få fat i en elektriker! :-=)

> [...]
> via stikkontakten? Vi har dog 10 år gamle fuga kontakter hvor jord
> kræver et ekstra ben. Hvor vigtigt er det med jordstikket,

Det er ikke obligatorisk, men en god ide.

> og til min
> nye Panasonic fjernsyn sad der eks. 2 "kondensatorer" på ledningen (2
> sorte tromler/dåser), som jeg formoder yder beskyttelse ved. eks.
> lynnedslag?

Lyder nu snarere som filtre der fjerner støj i ledningen!

mvh
///M