SpillePC med 8 kerner?
Fra : Nicolai

Dato : 10-12-07 20:17

Jeg overvejer ny PC, som skal indeholde en QUAD-core cpu fra intel.

MEN

Når jeg nu ER igang, hvorfor så ikke vælge et bundkort der sluger 2 cpu, som
jo så dog nok bliver et server-bundkort...

Hvad kan i herinde anbefale fra intel? Har de det onde bundkort der sluger
2x quad cpu'er (evt. xeon) og samtidig rykker max på alt det andet som ram,
pci express 2 etc?

Fra : ShutEye

Dato : 10-12-07 20:34

> [...]
>
> Hvad kan i herinde anbefale fra intel? Har de det onde bundkort der sluger
> 2x quad cpu'er (evt. xeon) og samtidig rykker max på alt det andet som

Til den tid hvor man virkelig får noget ud af 4x eller 8x kerne, ja så er
din PC nok allerede forældet igen :)
Eller sagt på en anden måde: Du skyder laaaangt over målet.

Fra : Nicolai

Dato : 10-12-07 20:39

> Til den tid hvor man virkelig får noget ud af 4x eller 8x kerne, ja så er
> din PC nok allerede forældet igen :)
> Eller sagt på en anden måde: Du skyder laaaangt over målet.

Helt uenig.

For det første bruger jeg den også prof, for det andet synes jeg merprisen
er til at overse.

Derfor tilbage til spørgsmålet ;)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-12-07 20:57

On Mon, 10 Dec 2007 20:38:40 +0100, "Nicolai" <spam2005@nifo.dk>
wrote:

>For det første bruger jeg den også prof, for det andet synes jeg merprisen
>er til at overse.

Hvad mener du med at anvende den prof ?

>Derfor tilbage til spørgsmålet ;)

Tja, der er vist ikke ret mange spil der er skrevet til mere end een
kerne, så der er en til vished grænsende sandsynlighed for, at de
øvrige 7 kerne kommer til at køre idle det meste af computerens
levetid

<mlr>

Fra : Nicolai

Dato : 10-12-07 21:33

> Hvad mener du med at anvende den prof ?

Bl.a. billedebehandling.

> [...]
> kerne, så der er en til vished grænsende sandsynlighed for, at de
> øvrige 7 kerne kommer til at køre idle det meste af computerens

Har op til flere programmer der snildt sluger 4 kerner

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-12-07 23:13

Michael Rasmussen wrote:

> Tja, der er vist ikke ret mange spil der er skrevet til mere end een
> kerne

Spillene er lige om hjørnet
Man vælger at bruge flere kerner for at aflaste gfx

Forklaring fås fx her
http://techreport.com/articles.x/11237

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : ShutEye

Dato : 10-12-07 23:20

> Spillene er lige om hjørnet
> Man vælger at bruge flere kerner for at aflaste gfx
>
> Forklaring fås fx her
> http://techreport.com/articles.x/11237

Der er ALTID noget nyt 'lige omkring hjørnet', men det kan normalt ikke
betale sig at købe hardware FØR tid.
Jeg har endnu til gode at se diverse spådomme gå i opfyldelse bare _til_
tiden.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-12-07 00:44

ShutEye wrote:

> Der er ALTID noget nyt 'lige omkring hjørnet', men det kan normalt
> ikke betale sig at købe hardware FØR tid.
> Jeg har endnu til gode at se diverse spådomme gå i opfyldelse bare
> _til_ tiden.

Source Engine er opdateret til at supportere multicore for et stykke tid
siden

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-12-07 00:47

Peter Lykkegaard wrote:

> Source Engine er opdateret til at supportere multicore for et stykke
> tid siden

http://en.wikipedia.org/wiki/Source_engine#Multiprocessor_optimizations

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : ShutEye

Dato : 11-12-07 14:02

> http://en.wikipedia.org/wiki/Source_engine#Multiprocessor_optimizations

Godt nok, så mangler vi bare alle andre :)

Fra : ShutEye

Dato : 10-12-07 21:19

> Helt uenig.
>
> For det første bruger jeg den også prof, for det andet synes jeg merprisen
> er til at overse.

Det skulle du måske lige ha' nævnt så.

> Derfor tilbage til spørgsmålet ;)

Væsgo :)

Fra : Hans

Dato : 10-12-07 21:01

Nicolai wrote:
> [...]
>
> Hvad kan i herinde anbefale fra intel? Har de det onde bundkort der
> sluger 2x quad cpu'er (evt. xeon) og samtidig rykker max på alt det

Mig bekendt findes der kun MP boards med flere grafikslots til AMD's
Socket-F, og her vil pris/ydelse være helt ude i hampen. Hermed er også Xeon
ude af billedet.

Hans

Fra : Nicolai

Dato : 10-12-07 21:34

> Mig bekendt findes der kun MP boards med flere grafikslots til AMD's
> Socket-F, og her vil pris/ydelse være helt ude i hampen. Hermed er også
> Xeon ude af billedet.

Min interesse blev vagt da jeg så denne:

http://www.proconsult.dk/katalog/m_serv/s_serv-5u/serv5u-bg8/pc-serv-g8bs-5310.html

Fra : Hans

Dato : 10-12-07 21:57

Nicolai wrote:

> Min interesse blev vagt da jeg så denne:
>
> http://www.proconsult.dk/katalog/m_serv/s_serv-5u/serv5u-bg8/pc-serv-g8bs-5310.html

Den har PCI-X struktur, ikke PCI-Express.

Hans

Fra : Nicolai

Dato : 10-12-07 22:19

> Den har PCI-X struktur, ikke PCI-Express.

Huh?? PCI Express x4 slot: x2

Anyway, det er jo heller ikke nødvendigvis den jeg skal have, søger jo netop
et "kongebundkort" der sluger 2x quad core

Fra : Hans

Dato : 10-12-07 22:23

Nicolai wrote:

> Huh?? PCI Express x4 slot: x2

Ja - PCI-Express x4, ikke meget bevendt til til x16 grafikkort.

> Anyway, det er jo heller ikke nødvendigvis den jeg skal have, søger
> jo netop et "kongebundkort" der sluger 2x quad core

Findes ikke.

Hans

Fra : Hans

Dato : 10-12-07 22:25

Hans wrote:

> Findes ikke.

Hov! Jeg glemte vist lige at færdiggøre sætningen: til noget som også kan
bruges til spil.

Hans

Fra : Esben

Dato : 10-12-07 22:37

> Findes ikke.

Jo, kig efter Workstation boards og ikke serverboards - men ja, man får ikke
både qud core og sli/crossfire.

--
Esben

Fra : Hans

Dato : 10-12-07 22:53

Esben wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Jo, kig efter Workstation boards og ikke serverboards - men ja, man
> får ikke både qud core og sli/crossfire.

Ja, men der findes stadigvæk ingen MP bundkort til SLI eller Crossfire.

Hans

Fra : Esben

Dato : 10-12-07 23:38

> Ja, men der findes stadigvæk ingen MP bundkort til SLI eller Crossfire.

Jo, der sidder et i fx HP xw9400.

--
Esben

Fra : Hans

Dato : 10-12-07 23:43

Esben wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Jo, der sidder et i fx HP xw9400.

Jow - Men så er vi tilbage hvor vi startede: AMD Socket-F og ikke 2x
quad-core ifølge subject.

Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-12-07 10:46

Hans wrote:

> Jow - Men så er vi tilbage hvor vi startede: AMD Socket-F og ikke 2x
> quad-core ifølge subject.

Til gengæld er der mulighed for 4 (8) stk dual core CPU med AMD.

Her er 2 stk PCIe x16:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=180146

Jesper Poulsen

Fra : Hagar

Dato : 11-12-07 12:01

> Til gengæld er der mulighed for 4 (8) stk dual core CPU med AMD.

> [...]

Med den pris, så kan man da få en ret potent og komplet pc
Er du så færdig for en pris, og så skal alt andet så også købes til, pyyy

Hagar

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-12-07 16:17

Hagar wrote:

> Med den pris, så kan man da få en ret potent og komplet pc

Men ikke en quad-CPU Opteron

> Er du så færdig for en pris, og så skal alt andet så også købes til, pyyy

Jooo, det løber jo hurtigt op

Jesper Poulsen

Fra : Benny

Dato : 16-12-07 22:12

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Men ikke en quad-CPU Opteron

For sa.... Hvad med varme. 4 x 130 Watt der skal fjernes. Den skal vist
nedsænkes i olie. Luft dur vist ikke her hvis man vil undgå høreskade.

Benny

Fra : Benny

Dato : 16-12-07 22:17

> Til gengæld er der mulighed for 4 (8) stk dual core CPU med AMD.
>
> Her er 2 stk PCIe x16:
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=180146

Hvad med den her: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=400149

Så får du 16 kerner.

Benny

Fra : Nicolai

Dato : 10-12-07 23:06

> Jo, kig efter Workstation boards og ikke serverboards - men ja, man får
> ikke både qud core og sli/crossfire.

SLI er ikke et krav

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-12-07 14:45

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> crashed Echelon writing

> Huh?? PCI Express x4 slot: x2

Hvordan vil du køre grafik på dette når de kræver x16 slots?

--
Bjarke Andersen

Fra : tp

Dato : 11-12-07 19:58

> Min interesse blev vagt da jeg så denne:
>
> http://www.proconsult.dk/katalog/m_serv/s_serv-5u/serv5u-bg8/pc-serv-g8bs-5310.html

Nu vælger jeg at tro at du også skal noget andet end at spille, for som folk
skriver, så er det ikke der du får mest ud af otte kerner

JEG vil også gerne have otte kerner, og køber snart noget, men er tilgengæld
ligeglad med spil og behøver derfor ikke tænkte grafikkort.
Meeen : En ting der oftest ( i mine situationer) viser sig at være
flaskehalsen, er disken. At købe en maskine med 8 kerne, og så smide en
tilfældig sata disk i, virker meget dumt

Mvh TP - pt indkøbt scsi raid controller og 5 diske - på udkig efter
board/cpu. NU skal der smæk på

Fra : Nicolai

Dato : 11-12-07 22:54

> [...]
> tilfældig sata disk i, virker meget dumt
>
> Mvh TP - pt indkøbt scsi raid controller og 5 diske - på udkig efter

Gå efter raid 10 (1+0) hvis du har behov for redundans. Hvis ikke, så
sparker raid0 røv :)

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-12-07 23:16

Nicolai wrote:

> Når jeg nu ER igang, hvorfor så ikke vælge et bundkort der sluger 2
> cpu, som jo så dog nok bliver et server-bundkort...

Workstation ....

Kik på Tyans Tempest serie
fx
http://www.tyan.com/product_board_detail.aspx?pid=587

Det er dog ikke helt billige

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Laziter [9440]

Dato : 11-12-07 07:03

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Hvad kan i herinde anbefale fra intel? Har de det onde bundkort der sluger
> 2x quad cpu'er (evt. xeon) og samtidig rykker max på alt det andet som

Ja du må sgu meget undskylde..
Men du skriver spillepc i overskriften..
Hvem er du vil imponere?
Du kan klare dig i lang tid med en dual core CPU..
Du vinder kun meget lidt ved at køre quad, ja sågar octo..

Jeg er ligeglad med hvad folk skriver om CPU optimized spil, søg på google
og se hvor lidt der er at hente.
Spil er for det meste skrevet til GPU'en og ikke CPU'en.

Mvh
Benjamin

Fra : Nicolai

Dato : 11-12-07 14:39

> Ja du må sgu meget undskylde..

> Men du skriver spillepc i overskriften..

Bl.a.

> Hvem er du vil imponere?

Det er underordnet.

> Du kan klare dig i lang tid med en dual core CPU..

Det er min sag.

> Du vinder kun meget lidt ved at køre quad, ja sågar octo..

Det er min sag

Fra : ShutEye

Dato : 11-12-07 15:00

> Det er min sag

Lidt fjollet svar.
Hvis folk får en god grund er de straks mere motiverede til at hjælpe.

Fra : Hagar

Dato : 11-12-07 15:32

> Lidt fjollet svar.
> Hvis folk får en god grund er de straks mere motiverede til at hjælpe.

Det er hans sag

Hagar

Fra : ShutEye

Dato : 11-12-07 15:33

> Det er hans sag

Haha :) Ja heldigvis.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 12-12-07 01:18

> Bl.a.

> Det er underordnet.

> Det er min sag.

> Det er min sag

Jamen så er det da også din egen sag at søge efter det du vil have..
Jeg hjælper ikke, det er jo din sag..

Mvh
Benjamin

Fra : Nicolai

Dato : 12-12-07 17:58

> Jamen så er det da også din egen sag at søge efter det du vil have..
> Jeg hjælper ikke

Nej, det fremgår tydeligt af dine indlæg :)

Fra : Laziter [9440]

Dato : 12-12-07 19:24

Fra : Nicolai

Dato : 12-12-07 21:47

Iøvrigt var det oprindelig spørgsmål egentlig kun om der fandtes gode
bundkort der både kunne sluge 2x quad OG 1x PCIExpressx16. Sikke en masse
udenom der kom ;)

Fra : ShutEye

Dato : 12-12-07 23:41

> Iøvrigt var det oprindelig spørgsmål egentlig kun om der fandtes gode
> bundkort der både kunne sluge 2x quad OG 1x PCIExpressx16. Sikke en masse
> udenom der kom ;)

Du har godt set dit eget subj. ikke?
Ellers: "SpillePC med 8 kerner?"

Fra : N_B_DK

Dato : 13-12-07 23:15

"Laziter [9440]" <laziter@gmail.com> wrote in message

> Jamen så er det da også din egen sag at søge efter det du vil have..
> Jeg hjælper ikke, det er jo din sag..

Hvorfor skriver du så ?

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 14-12-07 02:03

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> "Laziter [9440]" <laziter@gmail.com> wrote in message

> Hvorfor skriver du så ?

Det er min sag...

Jeg ville først have stillet min nysgerrighed, derefter kunne jeg såmænd
godt have fundet på at støvsuge nettet for gode komponenter.
Men da han jo mener at det er hans sag, ja så ser jeg da ingen grund til at
hjælpe..

Hvorfor blander du dig

Mvh
Benjamin

Fra : ShutEye

Dato : 14-12-07 14:06

> [...]
> godt have fundet på at støvsuge nettet for gode komponenter.
> Men da han jo mener at det er hans sag, ja så ser jeg da ingen grund til

Enig, man får hvad man spørger efter.

> Hvorfor blander du dig

Hvorfor blander du dig i at han blander sig?
Det må være HANS sag :)

Fra : N_B_DK

Dato : 13-12-07 23:14

> Du vinder kun meget lidt ved at køre quad, ja sågar octo..

Det kommer sandelig meget an på hvad man afvikler.

Fra : ShutEye

Dato : 14-12-07 14:07

> Det kommer sandelig meget an på hvad man afvikler.

Så må OP lære at formulere sine spørgsmål lidt mere omhyggeligt.
Tjek overskriften og hans første indlæg.

Fra : Søren

Dato : 11-12-07 10:25

> [...]
> Når jeg nu ER igang, hvorfor så ikke vælge et bundkort der sluger 2 cpu,
> som jo så dog nok bliver et server-bundkort...

Jeg har læst, at Vista kun understøtter op til 4 kerner og at den næppe
kommer til at understøtte flere pga. den måde den var bygget op på. Jeg har
forsøgt at finde artiklen igen men forgæves men måske er der andre der kan?

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 11-12-07 19:22

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg overvejer ny PC, som skal indeholde en QUAD-core cpu fra intel.
>
> Når jeg nu ER igang, hvorfor så ikke vælge et bundkort der sluger 2
> cpu, som jo så dog nok bliver et server-bundkort...

Dells T7400 workstation serie:
http://premierconfigure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?cs=RC1077943&customer_id=RC1077943&oc=WT74001&~tgt=global_cfg&c=DK&l=da&s=PAD

Specs(max):
- Dual Intel Xeon X5472 (3.00GHz,1600FSB,2x6MB,Quad Core)
- 32Gbyte DDR2 800 Quad channel
- nVidia Quadro FX5600 1,5Gbyte

Fyld selv op indtil du løber tør for penge

All in

/*Thomas

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-12-07 19:44

Thomas Eg Jørgensen wrote:

> Dells T7400 workstation serie:

Smart med et loginside til Dell Premier
Men hvad skulle det gavne?

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 12-12-07 10:52

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Smart med et loginside til Dell Premier
> Men hvad skulle det gavne?

Login? Jeg har ikke logget ind...Men jeg kan godt se at den påstår noget
med et "premier login"...hm...sært...

Jeg gik blot:
1. www.dell.dk
2. Workstations for større virksomheder
3. Precision serien
4. Valgte T7400 modellen...

MVH
Thomas

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-12-07 19:32

Thomas Eg Jørgensen wrote:

> Login? Jeg har ikke logget ind

Ok :)

> 4. Valgte T7400 modellen...

Btw de gfx kort du kan vælge til maskinen er de anvendelige til grafiktunge
spil?
Jeg har hørt at det ikke er de mest velegnede?

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Niels C. Grønlund \(~

Dato : 15-12-07 11:58

"Nicolai" skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad kan i herinde anbefale fra intel? Har de det onde bundkort der sluger
> 2x quad cpu'er (evt. xeon) og samtidig rykker max på alt det andet som

Hej Jeg har købt følgende workstation board..(SAS udgaven) - Intels boards
er triste.

http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&prod_no=702&maincat_no=133#

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=325782

Det er det eneste board jeg har kunne finde der havde 2 stk PCI-e 16x slot
(som kunne købes i DK), ved godt den ene kun kører 8 gange hastighed.

Dernæst havde det PCI 64 bit og en enkelt 32 bit, hvilket jeg også havde
brug for til mit lydkort.

Kan varmt anbefale dette board, men vær opmærksom på det bruger FB-DIMM RAM
og 3700,- er alligevel en pris der er til at føle på for et board.

http://www.hardwaresecrets.com/article/266

Jeg har "kun" 2 stk Xeon 5160 CPU'ere i maskinen mere var min pengepung ikke
til.

/Niels

Fra : Niels C. Grønlund \(~

Dato : 15-12-07 12:02

Her er et godt udvalg af boards.

http://www.komplett.dk/k/kl.aspx?bn=10864

Men MSI boardet var det der passede mig bedst.

Vær også opmærksom på det er E-ATX boards.

/Niels

Fra : Niels C. Grønlund \(~

Dato : 15-12-07 12:12

Lige den sidste bemærkning...

Du kan IKKE OC på det MSI board jeg anbefaler...

Og inden du ser dig om har maskinen rundet de 30K..

Min blev købt i august/september.

Og har følgende konfig.

1 stk. MSI 5000X Speedster board
2 stk. Xeon 5160 CPU