Hvilken hardware til tunge grafik filer
Fra : C. Nielsen

Dato : 07-12-07 17:34

Hej.

Vi arbejder ofte med store og meget tunge grafikfiler og ofte hakker
computeren noget i det, men jeg er ikke klar over hvor flaskehalsen er. Nu
skal computer udskiftes med en der er helt optimeret til tunge grafikfiler.
Jeg er ikke så hardwarekyndig og spørger derfor her om råd. Hvad ville være
optimalt til store grafik filer i mange lag. Konkret har vi en opgave som
skal løses i løbet af et par uger hvor filen er 300ppi str. 100 cm x 280 cm
pixelgrafik - det skal den nye computer helst kunne klarer som en mis og
helst også så stille som mulig. Stille kommer dog i anden række -
mulighederne for store filer i de rigtige farver er vigtigst.

Som det er nu har vi et Matrox parrhelia 256MB grafikkort, som vi er glade
for da farverne er meget troværdige, men jeg ser også nyere grafikkort med
langt mere MB. P4- 2,8 processer 4 GB ram

Alle forslag vil blive modtaget med glæde.

--
Venlig hilsen
Charlotte Nielsen

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 07-12-07 18:06

"C. Nielsen" <C.NielsenDKfjerndette@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> langt mere MB. P4- 2,8 processer 4 GB ram
>
> Alle forslag vil blive modtaget med glæde.

Selvom jeg nok bliver slagtet, så vil jeg sige en Mac..... Bedre maskine til
grafik findes bare ikke, jeg kan ikke komme med noget konkret forslag, da
jeg ikke er så meget inde i Mac. Men kender da et par grafikere, og de
bruger ikke andet.

/Ole

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-12-07 18:53

/Ole (6000) wrote:

> Selvom jeg nok bliver slagtet, så vil jeg sige en Mac..... Bedre maskine til

Enig.

Jesper Poulsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-12-07 21:00

"/Ole (6000)" <xx@xxx.xx> skrev

> [...]
> da jeg ikke er så meget inde i Mac. Men kender da et par grafikere, og de

Det er altså mange år siden den myte er blevet aflivet!

HP's core 2 quad arbejdsstationer spiller bedre end en drøm, og koster en
brøkdel af en MAC.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-12-07 01:13

"/Ole (6000)" <xx@xxx.xx> skrev

> [...]
> da jeg ikke er så meget inde i Mac. Men kender da et par grafikere, og de

Det er en gammel myte.

Dernæst skal man altså lige regne med de enorme omkostninger, der er
forbundet med at skifte platform..

- Nye programmer og licens indkøb
- Omskoling af relevante medarbejdere
- Ominstallation af printerservere
- Omlægning af arbejdsprocedure i forbindelse af modtagne kundefiler

Er man samtidig en grafisk virksomhed, hvor de fleste kunder leverer
windowsfiler, så er der ekstra omkostninger forbundet med at konvertere til
mac format.

Det er ikke bare et spørgsmål om at købe en mac. Det koster en bondegård for
en hvilken som helst produktionsvirksomhed, hvis IT platformen skal
omlægges.

Tid koster penge!

Claus

Fra : Bjarne K.

Dato : 07-12-07 18:46

"C. Nielsen" <C.NielsenDKfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> langt mere MB. P4- 2,8 processer 4 GB ram
>
> Alle forslag vil blive modtaget med glæde.

Hvilke programmer bruger i ?

Alt andet lige tror jeg ikke i behøver et andet grafikkort, med mindre det
ikke kan genbruges i den nye PC. Normalt bruges ram til 3D grafik (og høje
opløsninger, men selv med 256, tror jeg man kan gå rigeligt højt op(

Tror i skal satse på en hurtig CPU, masser af ram, og 2 hurtige harddiske.

F.eks

CPU: Intel core 2 enten Q6600 eller QX6850 (ret dyr cpu)
RAM: 3 eller 4 GB alt efter hvilket operativ system i vælger.
HD: 2 Western Digital RE2 eller endnu bedre raptor.

Hvis i helst vil købe en færdig computer, så kontakt et firma f.eks
Proconsult, og få dem til at sætten en sammen til jer.

Bjarne K.

Fra : Hans

Dato : 07-12-07 19:08

C. Nielsen wrote:
> [...]
> grafikkort med langt mere MB. P4- 2,8 processer 4 GB ram
>
> Alle forslag vil blive modtaget med glæde.

Hvis i har mulighed for at implementere en Mac i jeres infrastruktur er det
nok dette i skal have fat på:
http://www.apple.com/dk/macpro/

Alternativt de tilsvarende Xeon bestykkede workstations fra HP, men under
alle omstændigheder bør i kontakte enten Apple eller HP og få lidt
konsulentbistand til den specifikke opgave.

Hans

Fra : PA

Dato : 07-12-07 19:14

> [...]
> langt mere MB. P4- 2,8 processer 4 GB ram
>
> Alle forslag vil blive modtaget med glæde.

HARDDISKENE man venter på.

MVH Per

Fra : C. Nielsen

Dato : 07-12-07 20:21

"PA" <pa48@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "C. Nielsen" <C.NielsenDKfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Tak for jeres tilbagebagemeldinger. Jeg er bevidst om at en mac nok vil være
et godt bud, men alle vores programmer er til PC og det er noget af en
udskrivning hvis vi skulle købe dem alle sammen igen + bruge tid på at lærer
at bruge dem, de fungere ikke helt på samme måde. Integretionen ml. mac og
PC er
også forbedret betydeligt de senere år så det er ikke længere noget problem.
Vi bruger hele adobes pakke CS3 - dog ikke videoredigering og aftereffects.
Vi har et ønske om at prøve kræfter med Maya også, men ellers er det mest
2D - dog store filer i mindst i kæmpe-plakat-størrelse til f.eks busskurer,
eller 4 plakater som skal hænge sammen og derfor skal males som et billede
for at tonerne passer sammen det bliver en 240 cm lang fil. Det er de mange
lag i filerne undervejs som giver de rigtig store filer, og så må det gerne
gå hurtigt alligevel.
Tak for tilbagemeldingen om at harddiskene kunne være dem man ventede på,
det havde jeg slet ikke tænkt på. De der western ser gode ud 10000 rpm 4,3
ms og 5 års garanti.
Jeg vil også prøve at henvende mig til et firma og hører deres bud.
--
Venlig hilsen
Charlotte Nielsen

http://gekkographic.dk/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-12-07 21:13

> [...]

> 2D - dog store filer i mindst i kæmpe-plakat-størrelse til f.eks
> busskurer, eller 4 plakater som skal hænge sammen og derfor skal males som

Så er det HP core 2 quad arbejdsstationer, du skal kigge efter. Der er næppe
noget bedre på markedet, og priserne er meget rimelige.

Glem alt om at få flikket noget bambus sammen af små forhandlere. Det kan
*IKKE* betale sig, når man skeler til, at det er maskiner, som skal lave
jeres produktion, indtjening og overlevelse. Når man som I er afhængig af en
stabil produktion, så er det alt for risikabelt og for dyrt at
eksperimentere med amatører for at spare nogle sølle tusinde kroner.

HP og Dell er dybt professionelle og deres knowhow er kvantespring forud for
een eller anden lille sidegade edb-pusher.

Claus

Fra : Esben

Dato : 07-12-07 21:17

> "C. Nielsen" <C.NielsenDKfjerndette@hotmail.com> skrev

> Så er det HP core 2 quad arbejdsstationer, du skal kigge efter. Der er
> næppe noget bedre på markedet, og priserne er meget rimelige.

I næste uge er de endnu rimeligere, inkl. et Quadro fx1700 :)

--
Esben

Fra : C. Nielsen

Dato : 07-12-07 22:19

"Esben" <esbenSENDSPAMHERE@gruf.LAND> skrev i en meddelelse
> "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse

> I næste uge er de endnu rimeligere, inkl. et Quadro fx1700 :)

Tak for dit svar, lyder interesant og noget jeg gerne ville kigge mere på.
Hvor har du fundet dette tilbud ? jeg synes ikke jeg kan finde det nogen
steder,og ved heller ikke rigtig hvor jeg skal kigge.
--
Venlig hilsen
Charlotte Nielsen

Fra : Leif

Dato : 08-12-07 10:14

> [...]
> Hvor har du fundet dette tilbud ? jeg synes ikke jeg kan finde det nogen
> steder,og ved heller ikke rigtig hvor jeg skal kigge.

Esben: Kan du svare på hvor du har tilbudet fra?

Mvh, Leif
Der skal bruge en ny til Inventor

Fra : Esben

Dato : 08-12-07 14:36

Det kommer på www.hp.dk på mandag (jeg arbejder hos en forhandler).

--
Esben

Fra : Leif

Dato : 08-12-07 15:23

"Esben" <esbenSENDSPAMHERE@gruf.LAND> wrote in message
> "Leif" <Den fårduikke@her.dk> skrev i en meddelelse

> Det kommer på www.hp.dk på mandag (jeg arbejder hos en forhandler).
>
> --
> Esben

Har ellers luret på om ikke Pavillion a6233 kunne gøre det for mig.
Er lidt i tvivl om grafikkortet - dur det mon til GL Open ?

Er selv hos Siemens WindPower, men deres Fu.SI. pc er ikke vist noget at
råbe højt om...
Selv ikke til personalepriser.

Fra : Esben

Dato : 08-12-07 16:52

> Har ellers luret på om ikke Pavillion a6233 kunne gøre det for mig.

Nu er jeg selvfølgelig farvet af min arbejdsplads, men en HP Workstation er
i en helt anden liga end en HP Pavilion.

> Er lidt i tvivl om grafikkortet - dur det mon til GL Open ?

Det ser ud til at være supporteret af Autodesk:
http://www.inventor-certified.com/graphics/search.php?full=ON&limited=ON&Vista=ON&Vista64=ON&XP64=ON&XP=ON&PCIe=ON&AGP=ON&PCI=&Chipset=ON

--
Esben

Fra : Leif

Dato : 11-12-07 23:12

"Esben" <esbenSENDSPAMHERE@gruf.LAND> wrote in message
> [...]

Hej Esben

Synes ikke lige jeg har kunnet finde noget i denne retning.........

Har din butik et godt tilbud?
Mail gerne privat.

Hvad bundkort bruger HP i a6233?

Mvh ,Leif

Fra : Martin Christiansen

Dato : 12-12-07 09:06

> Synes ikke lige jeg har kunnet finde noget i denne retning.........

http://www.hp.dk/tilbud_50/desktop/index.html

Mvh Martin

Fra : C. Nielsen

Dato : 14-12-07 12:06

"Esben" <esbenSENDSPAMHERE@gruf.LAND> skrev

> I næste uge er de endnu rimeligere, inkl. et Quadro fx1700 :)
>
> --
> Esben

Hej.
Jeg har arbejdet hele ugen på at få den rigtige computer til os, men det er
svært at få tilbagemeldinger fra forskellige om præcis hvad det er, der er
det rigtige - du ved ikke tilfældigvis om de forlænger tilbudet fra HP -
eller om der er et andet på vej , tilsvarende eller hurtigere stor og solid
maskine.

Tak til alle i gruppen her, i er fantastiske til at svarer.

--
Venlig hilsen
Charlotte Nielsen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 10-12-07 00:21

On Fri, 7 Dec 2007 20:20:40 +0100, "C. Nielsen"
<C.NielsenDKfjerndette@hotmail.com> wrote:

Og hus så at sætte en maskine sammen med flere diske i - diske til
programmer, windows, lager, scratc osv - så får du endnu mere ydelse
der kan mærkes.

Fra : C. Nielsen

Dato : 10-12-07 08:35

"Karsten Jensen" <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> skrev i en
meddelelse news:v1uol39su2bek67jor2koc0j2ifq2f68rk@4ax.com...
> [...]
>

> Og hus så at sætte en maskine sammen med flere diske i - diske til
> programmer, windows, lager, scratc osv - så får du endnu mere ydelse

Tak. Det vil jeg gøre, jeg har før hørt om at det kunne hjælpe på
hastigheden, men hvormeget og hvormange er der brug for ?
1 disk til programmer - hvor stor bør sådan en være ?
1 disk til windows - skal windows have sin helt egen harddisk ? hvis det er
tilfældet hvormeget plads kræver det så ?
1 disk til scratch disk - PS er ihvertilfald kendt for at bruge meget
plads - men hvor stor vil være optimalt ?
1 disk til lager- kunne det være en netværks disk, altså en disk hvor
tingene blev gemt når de var færdige og der ikke længere skal arbejdes med
filen.

Venlig hilsen
Charlotte Nielsen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 13-12-07 22:12

On Mon, 10 Dec 2007 08:34:47 +0100, "C. Nielsen"
<C.NielsenDKfjerndette@hotmail.com> wrote:

>Tak. Det vil jeg gøre, jeg har før hørt om at det kunne hjælpe på
>hastigheden, men hvormeget og hvormange er der brug for ?

Prøv at se på Western Digital og køb deres 70/150 GB SATAII diske. Jeg
kører WinXP og har 2 WD 36 GB SATAI 10.000 rpm diske til win og
programmer. Vista bruger som bekendt væsentlig mere plads så her skal
du op på mindst 70 GB for at være sikker. Diskene er dyre i forhold
til hvor meget lager du får - men for pokker du får en hurtig maskine
hvis du gør sådan.
36/70 til programmer er fint - det samme scratch diske

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-12-07 20:56

"C. Nielsen" <C.NielsenDKfjerndette@hotmail.com> skrev

> Vi arbejder ofte med store og meget tunge grafikfiler og ofte hakker
> computeren noget i det, men jeg er ikke klar over hvor flaskehalsen er. Nu

Dit grafikkort er glimrende, så det skal du ikke udskifte, hvis ellers det
er PCIe. Er det AGP får du et problem med nye bundkort, som jo ikke har
AGP. AGP er forældet, så led IKKE efter et bundkort med dette. Det bliver
aldrig optimalt med forældet busteknologi.

2D grafik bruger ikke rammen og processoren på kortet til andet end
opløsning/farveddybde, så hvis I kun arbejder med 2D får I ikke noget ud af
at købe større og hurtigere grafikkort. Det er kun aktuelt med 3D og
animationer.

Flaskehalsen i dit system er diskene og for lidt ram.

Køb et system med minimum SATA2 og så nogle ordentlige diske. De billige
diske er for langsomme. Lav gerne et SATA2 raid setup. SATA2 har et
throughput som er mere end nok til opgaven, men det hele afhænger af
diskene. 400 kroners konsumdiskene på edbpriser er ikke meget værd i denne
sammenhæng. Men selv et ordentligt SATA setup har et throughput på 3 Gb, og
det er rigeligt til din opgave.

Put dernæst så meget ram i maskinen som muligt. de fleste har dog et max på
8gb, men det er også mere end rigeligt, såfremt alting passer sammen.

Gå efter dual eller quadcore. HP's nye quadcore maskiner kører rigtigt
godt, og de kan absolut anbefales.

Jeg har lige siddet og lavet noget video hos en bekendt på sådan en HP
quadcore med 8gb ram, og hold da kæft hvor den spurgtede af sted.

Køb en færdig maskine, der har du *SIKKERHED* for at alt spiller optimalt
sammen. Det er gennemtestet, inden configurationen er sendt på markedet. Det
kan IKKE betale sig at flikke noget sammen selv. Du har ingen garanti for,
at det hele spiller top-optimalt, og de problemer, du kan løbe ind i med
nedsat produktion til følge, kan slet IKKE betale sig for at spare et par
sølle tusinde kroner.

Claus

Fra : C. Nielsen

Dato : 07-12-07 22:15

> [...]

> med nedsat produktion til følge, kan slet IKKE betale sig for at spare et

Tak for dit lange og fyldestgørende svar.
Jeg er overbevidst. Det er lige det vi har brug for. HP lyder rigtig godt,
det vil jeg gå efter.

Er der en forhandler der kan anbefales - eller hvordan foregår det ?

--
Venlig hilsen
Charlotte Nielsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-12-07 01:15

"C. Nielsen" <C.NielsenDKfjerndette@hotmail.com> skrev

> Er der en forhandler der kan anbefales - eller hvordan foregår det ?

Se hos HP hjemmeside. Jeg kender desværre ingen relevante forhandlere, jeg
kan anbefale.

Claus

Fra : Peter T.

Dato : 08-12-07 12:01

C. Nielsen udviste en rettidig omhu og skrev:

> filen er 300ppi str. 100 cm x 280 cm pixelgrafik

1.1 GB... Jeg tillader mig, at undre mig over hvad der skal laves, siden
det skal være i så høj en ppi i den størrelse. :)

> Alle forslag vil blive modtaget med glæde.

Prøv først og fremmest, at kigge på jeres undobuffer. Se hvor meget I har
brug for og sæt den evt. ned. Det vil nok hjælpe en del på dataswapping på
harddisken.
Og så er en hurtig og stor SCSI-disk til ren scratchbrug (her vil
undobufferen lægge sine data) ikke af vejen, da den svjv ikke er cpu-
afhængig i modsætning til ata/sata.

--
Peter T.

Fra : Johan N

Dato : 10-12-07 08:50

On 10 Dec., 00:21, Karsten Jensen <k-
j_absolute_no_spamm...@direkte.org> wrote:
> [...]
>
> Og hus så at sætte en maskine sammen med flere diske i - diske til
> programmer, windows, lager, scratc osv - så får du endnu mere ydelse

Og bør vi ikke tilføje at hvis man bruger en (måske 2 !!!) kvalitets
controller med RAID, det være sig SAS/SATA/SCSI kommer man rigtigt
langt.

Men du kan evt. selv bidrage med lidt flere informationer. Hvor store
er de filer egentligt ?? Og i har jo nok flere af dem !! :)

Noget der også taler for udskiftning af PC'en / motherboard er ganske
givet en større båndbredde på bussen i tilfælde af at boardet ikke er
af nyere dato.

Fra : C. Nielsen

Dato : 10-12-07 19:11

"Johan N" <hit.johan@gmail.com> skrev
> [...]

Noget der også taler for udskiftning af PC'en / motherboard er ganske
givet en større båndbredde på bussen i tilfælde af at boardet ikke er

Jeg har ikke den helt store tekniske indsigt, derfor er jeg rigtig glad for
de input i kommer med. Vores nuværende computer er vel omkring 4 år gammel,
så der er sikker brug en helt ny maskine, og samtidig er vores krav til
filerne vokset i takt med at mulighederne vokser jo bedre vi lærer
programmerne at kende.
Vores fil til en illustration, i max af hvad vi kan arbejde med i dag, er ca
300 MB, men vi gør det at når det begynder at gå for langsomt, må vi lægge
lag sammen, som vi gerne ville have beholdt lidt endnu. Nogen gange har vi
flere filer åbne på samme tid fordi der skal kopieres fra en tidligere
opgave, eller der skal rammes de samme toner i en illustration.
Vi vil gerne være istand til at håndtere endnu større filer, og har også en
tanke om også at lærer at arbejde med 3D grafik.
Vi arbejder med digitiser penne og det er irriterende at vores nuværende
computeren er så langsom, at vi skal sidde og vente på at den tegner, det
skal være mere som at tegne i hånden, det skal være på skærmen med det
samme. Computeren skal også kunne den dreje papiret uden forsinkelse.

Håber dette giver et indtryk af hvad vi forventer vores nye computer skal
kunne.
--
Venlig hilsen
Charlotte Nielsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-12-07 20:50

"C. Nielsen" <C.NielsenDKfjerndette@hotmail.com> skrev

> Håber dette giver et indtryk af hvad vi forventer vores nye computer skal
> kunne.

Gør som alle andre professionelle: Køb en orn'lig syg workstation. Og gerne
fra HP.

Alt andet selvbygger/sidegade klamp er en amatøragtig køkkenbordsfusker
løsning!

Den filstørrelse, du omtaler er det rene vand. Min sølle Aldi Medion
konsummaskine arbejder med væsentlige større videofiler, uden problemer, så
det handler kun om at have en maskine som er bygget til at yde optimalt.

Claus

Fra : C. Nielsen

Dato : 11-12-07 00:34

> [...]

> konsummaskine arbejder med væsentlige større videofiler, uden problemer,
> så det handler kun om at have en maskine som er bygget til at yde

OK det er godt at vide, så burde vi jo nok have udskiftet udstyret for flere
år siden. Jeg vil kigge på en HP workstation. Tak for hjælpen.
Mvh.
Charlotte

Fra : Martin Christiansen

Dato : 11-12-07 11:33

> OK det er godt at vide, så burde vi jo nok have udskiftet udstyret for
> flere år siden. Jeg vil kigge på en HP workstation. Tak for hjælpen.
> Mvh.
> Charlotte

Charlotte,

Ring og ta' en snak med en HP leverandør. De vil kunne guide dig til en
ordentlig maskine. Det koster måske et par tusinde mere, end hvis du selv
flækker noget sammen. Til gengæld får du noget som spiller ordentligt
sammen, samtidigt med at de giver 3 års on-site garanti.

Har selv lige indkøbt 2 stk. af denne model som vi skal bruge til AutoCAD:

http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=260311&SamleMenuID=24&gruppe=87&Extended=&SiteID=1&Show_description=0&serie=&producent=HewlettPackard

Hertil skal der så et ordentligt grafikkort. Vælg et Nvidia Quadro FX,
størrelsen erafhængig af hvor meget 3D i vil lave. Quadro er det kort der
bruges i de fleste profesionelle grafiske workstation's

Med venlig hilsen

Martin

Fra : Karsten Jensen

Dato : 13-12-07 22:14

On Mon, 10 Dec 2007 20:50:12 +0100, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

>Alt andet selvbygger/sidegade klamp er en amatøragtig køkkenbordsfusker
>løsning!

Hvis det er sammensat rigitgt nok er det mindst lige så godt - og
bedre end det du foreslår!

Fra : Johan N

Dato : 11-12-07 07:47

On 10 Dec., 20:50, "Claus Tersgov" <nospamn...@tersgov.dk> wrote:
> "C. Nielsen" <C.NielsenDKfjernde...@hotmail.com> skrev

> Gør som alle andre professionelle: Køb en orn'lig syg workstation. Og gerne
> fra HP.

Nu er HP vel ikke det eneste saliggørrende brand der findes :)

> Alt andet selvbygger/sidegade klamp er en amatøragtig køkkenbordsfusker
> løsning!

Der er mange fuskere indrømmet. "Mæææn" det andet kan altså lade sig
gøre.
Men på poster lyder det, som en god idé at finde en god leverandør der
har styr på at levere til den grafiske branche.

MvH

JN