Julegaveønske - ny blækprinter
Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 06-12-07 12:35

Hej,

grundet snarlig familieforøgelse og en masse andre grunde skal der en
blækprinter på ønskesedlen til jul i år...
men... hvilken??

Need to have:
mulighed for udskrivning på CD/DVD
photo udskrivninger - meget gerne med arkføder for 10x15 papir og mulighed
for print til kant
god blækøkonomi

Nice to have:
A3 mulighed
netværkstilslutning

Som sagt så er det absolut ikke primære kriterier - så jeg er stadig helt
åben for at ende ud med en printer uden nogen af de to ovenstående
punkter...

Jeg har i forvejen en HP farvelaser med duplex så alt hvad der hedder tekst
og grafik udskrivning klares på denne...
Den nye printer skal klare jobs som fotoudskrivning, CD-labels, konvolutter
osv osv...

Håber at der kommer nogle gode konstruktive bud...

Rasmus
Rasmus M. Jensen supports
the Danish Christmas Seal www.e-julemaerket.dk

Fra : Hagar

Dato : 06-12-07 14:29

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> konvolutter osv osv...
>
> Håber at der kommer nogle gode konstruktive bud...

Jeg vil mene det er oplagt at kigge på Canon, de findes i forskellige
prislag. Jeg har en ip4000, som vist er den mindste, og den klarer både foto
og cd/dvd skiver fortrinligt.

Hagar

Fra : Per Nielsen

Dato : 06-12-07 15:18

"Hagar" <nogo31@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg vil mene det er oplagt at kigge på Canon, de findes i forskellige
> prislag. Jeg har en ip4000, som vist er den mindste, og den klarer både
> foto og cd/dvd skiver fortrinligt.

Lidt OT, sorry. Jeg har selv en Canon PIXMA4000. Kører du med uoriginale
patroner, og hvis ja, hvor køber du dem fra?

Fra : Hagar

Dato : 06-12-07 16:15

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Lidt OT, sorry. Jeg har selv en Canon PIXMA4000. Kører du med uoriginale
> patroner, og hvis ja, hvor køber du dem fra?

Før købte jeg dem her http://shortlink.co.uk/ppq men det ser ud til jeg skal
finde et andet sted, for de er da godt nok steget i pris.

Hagar

Fra : Per Nielsen

Dato : 06-12-07 16:16

"Hagar" <nogo31@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Før købte jeg dem her http://shortlink.co.uk/ppq men det ser ud til jeg
> skal finde et andet sted, for de er da godt nok steget i pris.

Hvor længe har du kørt med dem, og er der nogen forskel i udskriftskvalitet
på dem og de originale? Hvilket papir kører du med, og hvor køber du det
henne? Min egen oplevelse er at papiret måske betyder mere at patronerne er
originale

Fra : Per Nielsen

Dato : 06-12-07 16:20

> Min egen oplevelse er at papiret måske betyder mere at patronerne er
> originale

Skulle have været: "Min egen oplevelse er at papiret måske betyder mere end
at patronerne er originale"

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 06-12-07 19:58

Per Nielsen wrote:

> Skulle have været: "Min egen oplevelse er at papiret måske betyder
> mere end at patronerne er originale"

uorginale blækpatroner har færre pigmenter i blækket og bl.a. derfor er
farveægtheden meget ringere end med orginalblæk...
men det vil du sikkert finde ud af når du tager et billede frem om nogle år
som du har printet nu her...

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-12-07 20:20

Rasmus M. Jensen wrote:
> uorginale blækpatroner har færre pigmenter i blækket og bl.a.
> derfor er farveægtheden meget ringere end med orginalblæk...

Det lyder som en noget kategorisk udmelding. Burde der ikke være indsat
et "Nogen" foran og et " Så se dig godt for." bagefter?

Ikke at jeg ved meget om det, men jeg ser ingen teknisk grund til at
det ikke skulle kunne lade sig gøre at lave ordentligt kopiblæk.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 06-12-07 20:30

Toke Eskildsen wrote:

> [...]
>
> Ikke at jeg ved meget om det, men jeg ser ingen teknisk grund til at
> det ikke skulle kunne lade sig gøre at lave ordentligt kopiblæk.

jeg ser to grunde:
patenter og større fortjeneste / endnu lavere pris for forbrugeren...

ok.. jeg vil da godt gå med til at der skal et nogen foran... men ligesom
med alle andre ting så hænger pris og kvalitet nu oftest sammen...

Fra : Manhatten

Dato : 06-12-07 23:11

> [...]
>
> ok.. jeg vil da godt gå med til at der skal et nogen foran... men ligesom
> med alle andre ting så hænger pris og kvalitet nu oftest sammen...

Nu er det jo en relativ kendt sag at en del printerfabrikanter sælger
printere med tab og henter det tabte på patronerne så selvfølgelig kan det
lade sig gøre at lave patroner med samme pigmentindhold som originalerne som
endda laver lige så pæne print.

Har selv rigtigt gode erfaringer med uoriginale patroner til HP printere
igennem flere år.

/Jacob

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-12-07 16:31

Hagar skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Før købte jeg dem her http://shortlink.co.uk/ppq men det ser
> ud til jeg skal finde et andet sted, for de er da godt nok
> steget i pris. Hagar

Nierle har været for dyre med både blæk og DVD/CD'er i flere år -
de er ikke helt fulgt med de priser andre kan levere til.

Blæk til min IP4000 har jeg købt her i flere år - fortrinlig
kvalitet og levering fra dag til dag:

http://www.nordic-ink.dk/

Jan

PS - Shortlink er smart nok - men rimelig upulært hos mange, der
ikke har lyst til at trykke på et link, som de ikke ved, hvor
ender ;-(

Så hvis man bruger det alligevel, så er det en god ide lige at
skrive et par ord om, hvor man kommer hen.

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Per Nielsen

Dato : 06-12-07 16:43

Jeg bruger http://tinyurl.com/ , men det løser formentlig ikke problemet

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-12-07 17:06

Per Nielsen wrote:
> "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Jeg bruger http://tinyurl.com/ , men det løser formentlig ikke
> problemet

Næh - forskellen er ens......

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Hagar

Dato : 06-12-07 16:24

> Lidt OT, sorry. Jeg har selv en Canon PIXMA4000. Kører du med uoriginale
> patroner, og hvis ja, hvor køber du dem fra?

Jeg har fundet det nye sted
http://www.nordic-ink.dk/index.php?cPath=585_26_27_28&osCsid=520e197f

Hagar

Fra : Per Nielsen

Dato : 06-12-07 16:21

"Hagar" <nogo31@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har fundet det nye sted
> http://www.nordic-ink.dk/index.php?cPath=585_26_27_28&osCsid=520e197f

Fino Har du prøvet dem?

Fra : Hagar

Dato : 06-12-07 17:58

> Fino Har du prøvet dem?

De er magen til dem jeg altid har kørt med, og jeg har ikke haft problemer
med dem. Man skal nok lige kigge efter ved første print, om farverne nu
passer en. Jeg har kun justeret mit print to gange, og nu kører det bare.
Jeg, til mit brug, kan kun anbefale de patroner, og du kan godt købe mere
end én af hvert, jeg plejer at købe 5 af hver, så er der til det meste af
året.

Hagar

Fra : Per Nielsen

Dato : 06-12-07 17:59

> [...]
> end én af hvert, jeg plejer at købe 5 af hver, så er der til det meste af

Oki. Har du en indstilling du kan anbefalefale?

Fra : Per Nielsen

Dato : 06-12-07 18:04

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Oki. Har du en indstilling du kan anbefalefale?

Anbefale. Ja, det er snart weekend...

Fra : Hagar

Dato : 06-12-07 18:29

> Oki. Har du en indstilling du kan anbefalefale?

Det er noget du selv skal rode med, for jeg har sikkert andre krav end du
har, men jeg har sat det til at printe lidt, og kun lidt lysere end det man
ser på skærmen, men du er nød til at lave dine erfaringer.

Hagar

Fra : Per Nielsen

Dato : 06-12-07 18:29

> [...]
> har, men jeg har sat det til at printe lidt, og kun lidt lysere end det
> man ser på skærmen, men du er nød til at lave dine erfaringer.

Jeps og okay Synes der er stor forskel på udskrift på almindelig
kopipapir og Canon's eget. Så andres erfaring på det område er meget
velkomne..

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-12-07 20:09

Per Nielsen wrote:
> Lidt OT, sorry. Jeg har selv en Canon PIXMA4000. Kører du med
> uoriginale patroner, og hvis ja, hvor køber du dem fra?

Jeg vil lige indsparke til den oprindelige spørger at det kun er Pixma
4000 & 5000 der er rigtig gode til kopiblæk. De nyere modeller har en
chip på, som skal flyttes til kopipatronerne og som betyder at den ikke
længere kan melde, når den er ved at løbe tør. Hvis den løber tør,
skulle der efter sigende være mulighed for at printerhovedet brænder
af.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/
Vældig tilfreds ejer af en Pixma 4000.

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 07-12-07 00:36

On 06 Dec 2007 19:08:53 GMT, Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk>
wrote:

> [...]
>længere kan melde, når den er ved at løbe tør. Hvis den løber tør,
>skulle der efter sigende være mulighed for at printerhovedet brænder

Du behøver ikke længere at flytte chipsene mere. Der er kommet nogle
små plastig dimser som holder chipsene på plads.
http://www.nordic-ink.dk/product_info.php?products_id=225&osCsid=520e197f
MEN 350 + porto for dem

--
Slet transportmidlet før eu
__o

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 07-12-07 07:41

Poul Erik Lindaa wrote:
> Du behøver ikke længere at flytte chipsene mere. Der er kommet
> nogle små plastig dimser som holder chipsene på plads.
> [...]

Pyha, den var hamper. Men der går vel heller ikke mere end et par
måneder før nogen har kopieret dem og levere dem sammen med
kopipatronerne?

Tak for meldingen. Min nabo har en 4300 og er lidt misundelig på min
Pixma 4000 mht. kopiblæk.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-07 08:54

On Fri, 07 Dec 2007 00:36:26 +0100, Poul Erik Lindaa
<poulerik@lindaa.cykeldk> wrote:

>Du behøver ikke længere at flytte chipsene mere. Der er kommet nogle
>små plastig dimser som holder chipsene på plads.
> [...]

Ellers kunne en løsning være:
http://www.nordic-ink.dk/index.php?cPath=585_690_613&osCsid=520e197f
MEN, så er der prisen på ekstra patroner: 65,-
En original kan fås til omkring 80 kr (it butikken)

/klaus

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 07-12-07 09:47

On Fri, 07 Dec 2007 08:54:18 +0100, KF <klaus.b < frederiksen.mail.dk>
wrote:

> [...]
>MEN, så er der prisen på ekstra patroner: 65,-
>En original kan fås til omkring 80 kr (it butikken)

Det kan nu hurtigt blive dyrt, da kopipatroner kan fås for 20 kr samme
sted:
http://www.nordic-ink.dk/index.php?cPath=585_26_27_43&osCsid=520e197f
Blot skal man holde øje med blækstanden selv.

Fra : Max

Dato : 06-12-07 18:52

Hej Rasmus

> Need to have:
> mulighed for udskrivning på CD/DVD
> photo udskrivninger - meget gerne med arkføder for 10x15 papir og
> mulighed for print til kant
> god blækøkonomi

Køb en Canon Pixma 4500 eller 5200 eller noget lignende,
og lev med at det koster at bruge originalblæk og papir,
men det giver tilgengæld også super udskrifter.

--
Mvh Max

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 06-12-07 20:03

Max wrote:

> Køb en Canon Pixma 4500 eller 5200 eller noget lignende,
> og lev med at det koster at bruge originalblæk og papir,
> men det giver tilgengæld også super udskrifter.

Hej Max,

tak for dit bud... jeg må indrømme at jeg også selv mest har luret på Canons
pixma printere - jeg forsøgte dog at undgå den slags forudindtagethed i mit
første indlæg...

men er HP helt bagud eller hvorfor snakker ingen om dem?

Lad os nu antage at jeg vælger en pixma-model... så er næste spørgsmål -
hvilken model?? der er jo så ekstremt mange...

Fra : Max

Dato : 06-12-07 20:41

Hej Rasmus

> men er HP helt bagud eller hvorfor snakker ingen om dem?

Har kun lidt erfarning med blækspruttere fra HP, og de har
ikke imponeret mig, kan man printe på CD'er med dem ?

> Lad os nu antage at jeg vælger en pixma-model... så er næste
> spørgsmål - hvilken model?? der er jo så ekstremt mange...

Tag f.eks. en PIXMA 4200 den vil nok kunne gøre jobbet for dig.

--
Mvh Max

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 06-12-07 23:12

Max wrote:

> Tag f.eks. en PIXMA 4200 den vil nok kunne gøre jobbet for dig.

hrm... jeg kan ikke finde en pixma 4200 på www.edbpriser.dk
mystisk... mener du 4300??

Fra : Max

Dato : 06-12-07 23:22

Hej Rasmus

> hrm... jeg kan ikke finde en pixma 4200 på www.edbpriser.dk
> mystisk... mener du 4300??

Det kan nemt være at de er oppe i model 4300 efterhånden,
modelskift går til tidér stærkt. På Canons hjemmeside findes
4300 vidst ikke mere, nu hedder den 4500.

--
Mvh Max

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 07-12-07 10:22

Max wrote:
> Hej Rasmus

> Det kan nemt være at de er oppe i model 4300 efterhånden,
> modelskift går til tidér stærkt. På Canons hjemmeside findes
> 4300 vidst ikke mere, nu hedder den 4500.

hehe... jeps... det er nemlig lige hvad det gør - og derfor også mit
spørgsmål om jeg skal gå efter nyeste model eller snuppe en der er 1-2 år
gammel...?

Fra : Max

Dato : 07-12-07 10:39

Hej Rasmus

> hehe... jeps... det er nemlig lige hvad det gør - og derfor også mit
> spørgsmål om jeg skal gå efter nyeste model eller snuppe en der er
> 1-2 år gammel...?

Snup den du kan finde billigst på tilbud, det er jo kun en printer :)

--
Mvh Max

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 07-12-07 17:59

Max wrote:
> Hej Rasmus

> Snup den du kan finde billigst på tilbud, det er jo kun en printer :)

hmm... læs lige emnet igen...

Fra : Max

Dato : 07-12-07 18:19

Hej Rasmus

> hmm... læs lige emnet igen...

Det du forlanger af printeren, når man ser bort fra A3 og netværks-
tilslutning, ja så er det noget der klares fint af en ganske almindelig
standard printer idag, så kik efter tilbudene.

--
Mvh Max

Fra : Mads

Dato : 07-12-07 20:17

On Fri, 7 Dec 2007 18:19:15 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Det du forlanger af printeren, når man ser bort fra A3 og netværks-
>tilslutning, ja så er det noget der klares fint af en ganske almindelig
>standard printer idag,

Også print direkte på CD/DVD skiver ?

Fra : Mads

Dato : 07-12-07 20:20

Desuden har de billige printere typisk 2 blækpatroner, en sort
og en med 3 farver, så når f.eks. den røde løber tør skal resten af
det kulørte blæk smides væk, hvilket i længden bliver urimeligt
dyrt. Så hellere en lidt dyrere printer som har separate blækpatroner,
så man kan nøjes med at udskifte den ene farve. Den ekstra udgift
til selve printeren tjenes hurtigt ind igen.

Fra : Max

Dato : 07-12-07 23:12

Hej Mads

> Også print direkte på CD/DVD skiver ?

Ja hvis man holder sig til f.eks. PIXMA 4xxx serien.

--
Mvh Max

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 06-12-07 21:23

> [...]
>
> Lad os nu antage at jeg vælger en pixma-model... så er næste
> spørgsmål - hvilken model?? der er jo så ekstremt mange...

HP printer ikke på CD, men ellers er det nogle forrygende printere og
billige, Photosmart D6160 fåes til 599 (er set til 399) med 6
blækpatroner. Patroner koster 79 dog 119 for sort
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 06-12-07 22:45

Paul Østerby Sørensen wrote:

> HP printer ikke på CD, men ellers er det nogle forrygende printere og
> billige, Photosmart D6160 fåes til 599 (er set til 399) med 6
> blækpatroner. Patroner koster 79 dog 119 for sort

OK... tak for oplysningen... aner ikke hvad patroner koster til canon (skal
lige ha det undersøgt) men om det er et par kroner fra eller til overlever
jeg nok...