Godt tip til køling søges.
Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 05-12-07 23:18

Jeg er ved at være lidt træt af at høre på en lille blæser, der sørger
for at holde nord-broen på en passende temperatur, og derfor søger jeg
en anden og mere lyddæmpet køler. Hvor meget den køler der sidder på nu
larmer ved jeg ikke, men det er en ganske almindelig standard køler på
et Asus A8N-32 SLI Deluxe. Derud over har jeg et PCI-express16
grafikkort til at sidde i, som den nye køler jo helst ikke skulle komme
i karambolage med.

Hvad kan I anbefale?? Om der er en stille blæser på, eller om det er en
passiv køler er stort set lige gyldigt, bare den ikke støjer i samme
omfang som den der er på nu. Dog mener jeg ikke, at den lille fra Zalman
vil være stor nok til at køle broen ned.

Min CPU-køler er en Noctua NHU-12

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=245051

og skulle der være en i samme type der passer på, vil den nok blive
foretrukket, da jeg blev meget overrasket over, hvor godt min Noctua
køler. Den kan jeg ikke høre, selv om den snurrer fint, og køler enormt.

Jesper

Fra : Hans

Dato : 05-12-07 23:37

Jesper Jacobsen wrote:

> [...]
> foretrukket, da jeg blev meget overrasket over, hvor godt min Noctua
> køler. Den kan jeg ikke høre, selv om den snurrer fint, og køler
Noctuas egen chipsæt køler vil nok ikke kunne være der uden at komme i
klammeri med dit grafikkort, da køleelementet sidder lige over chippen, men
denne asymmetriske køler fra ThermalRight kan vendes så den sidder optimalt,
alt efter bundkortets udformning:

http://coolerkit.dk/product.asp?product=777&lang=dk

Hans

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 06-12-07 17:19

Hans skrev:

> [...]
> denne asymmetriske køler fra ThermalRight kan vendes så den sidder optimalt,

Den ser faktisk temmelig interessant ud. Er det en du selv, eller andre,
har erfaring med ??

Jesper

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-12-07 06:42

Jesper Jacobsen wrote:
> Jeg er ved at være lidt træt af at høre på en lille blæser, der sørger
> for at holde nord-broen på en passende temperatur, og derfor søger jeg
> en anden og mere lyddæmpet køler. Hvor meget den køler der sidder på nu

Hvis jeg skal være ærlig, så tvivler jeg stærkt på at det er nødvendigt
med en masse avanceret køling. Mit eget A8V-XE er kun forsynet med
standardkøleren (passiv) og der er nul problemer.

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=104955

Jesper Poulsen

Fra : Hans

Dato : 06-12-07 07:49

Jesper Poulsen wrote:

> [...]
> nødvendigt med en masse avanceret køling. Mit eget A8V-XE er kun
> forsynet med standardkøleren (passiv) og der er nul problemer.

nForce chipsættene udvikler væsentlig mere varme, så jo, det er nødvendigt,
med mindre man accepterer temperaturer over 50 grader med så lille en
køleprofil som Zalmans.

Hans

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 06-12-07 17:18

Jesper Poulsen skrev:

> [...]
> med en masse avanceret køling. Mit eget A8V-XE er kun forsynet med
> standardkøleren (passiv) og der er nul problemer.

Med andre ord, så mener du altså at Asus sætter en køler på, hvor det
ikke er nødvendigt, og dermed gør kortet dyrere end nødvendigt. Der må
jeg nok sige, at det er noget jeg vil betvivle temmelig kraftigt. Asus
ville måske nok gøre det på den måde, at de lavede det sådan at man
_kunne_ sætte en aktiv køler på, men at montere køling der ikke er
nødvendig, tror jeg ikke på nogen producenter ville gøre. Dertil er
konkurrencen for stor på markedet.

Jesper

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-12-07 22:16

Jesper Jacobsen wrote:

> Med andre ord, så mener du altså at Asus sætter en køler på, hvor det
> ikke er nødvendigt, og dermed gør kortet dyrere end nødvendigt. Der må

Alt afhænger at airflow. Hvis Asus skal være på den sikre side, så
monterer de noget køling der kan sikre bundkortet under forhold med
utilstrækkeligt airflow.

Jeg regner ikke med at du satser på totalt stillestående luft i dit
kabinet...

Jesper Poulsen

Fra : Mads

Dato : 06-12-07 17:19

On Wed, 05 Dec 2007 23:17:38 +0100, Jesper Jacobsen
<jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>foretrukket, da jeg blev meget overrasket over, hvor godt min Noctua
>køler. Den kan jeg ikke høre, selv om den snurrer fint, og køler enormt.

Mit A8N-E har fået skiftet chipset køleren ud med Zalman's den lille
blå passive køler og det har nu kørt upåklageligt i 2 år.
Køleren bliver da lun, men maskinen er 100% stabil.

mvh Mads