lille ekstern harddisk til backup
Fra : Ukendt

Dato : 03-12-07 23:57

Hej,

til backup af dokumenter og billeder på vores computer har vi tænkt på en
lille ekstern transportabel harddisk.

hvad kan anbefales ?

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 04-12-07 00:26

"Flemming" <nj> wrote in message
> Hej,
>
> til backup af dokumenter og billeder på vores computer har vi tænkt på en
> lille ekstern transportabel harddisk.
>
> hvad kan anbefales ?

Hvis den bare skal stå og stå, og ikke flyttes rundt, er der ikke det store
i det, men overvej evt. en anden løsning:
http://www.pcworld.dk/art/9263?a=block&i=56

Her er der masse af lagerplads, ganske gratis. Så har det det uanset......

/Ole

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-12-07 10:17

/Ole (6000) wrote:

> http://www.pcworld.dk/art/9263?a=block&i=56

Fedt at tage backup med en 2048/128-forbindelse.

Jesper Poulsen

Fra : Akadut

Dato : 04-12-07 10:31

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Fedt at tage backup med en 2048/128-forbindelse.
>

> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

Ordet 'gratis' har en magisk virkning på mange...

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 04-12-07 14:58

"Akadut" <akadut@div.xx> wrote in message

> "Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Ordet 'gratis' har en magisk virkning på mange...

Der blev spurgt om back up af billeder og dokumenter, så tager det ikke en
krig, og jeg synes at en ekstern HD bare for det er overkill... Jeghar selv
lige smidt 500mb op, så lang tid tog det heller ikke, men jeg sidder så
heller ikke med en skodforbindelse.

/Ole

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-12-07 16:29

/Ole (6000) wrote:

> Der blev spurgt om back up af billeder og dokumenter, så tager det ikke en

Billeder og dokumenter er noget af det der fylder mest, medmindre man
tager billeder med en gennemsnitlig mobiltelefon og kun bruger RTF-filer.

> lige smidt 500mb op, så lang tid tog det heller ikke, men jeg sidder så
> heller ikke med en skodforbindelse.

De mest sælgende internetforbindelser har 128kbit upload. Om det er en
skodforbindelse, tja... Det nok til langt de fleste!

Jesper Poulsen

Fra : Akadut

Dato : 05-12-07 10:53

"/Ole (6000)" <xx@xxx.xx> skrev i en meddelelse

> [...]
> krig, og jeg synes at en ekstern HD bare for det er overkill... Jeghar
> selv lige smidt 500mb op, så lang tid tog det heller ikke, men jeg sidder

Ét TIFF-billede (10 megapixels) kan let fylde 40-60 MB...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-12-07 15:54

"Akadut" <akadut@div.xx>

> Ét TIFF-billede (10 megapixels) kan let fylde 40-60 MB...

Hvor mange almindelige forbrugere kender du, som har fotoapparater, som
leverer billeder i den størrelse?

Det er simpelthen noget vrøvl...

Claus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-12-07 16:28

Claus Tersgov wrote:

> Hvor mange almindelige forbrugere kender du, som har fotoapparater, som
> leverer billeder i den størrelse?

Min lillebror, feks. Og nej, han er ikke fotograf.

> Det er simpelthen noget vrøvl...

Har du noget at ha' det i?

Jesper Poulsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-12-07 14:00

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk>

> Min lillebror, feks. Og nej, han er ikke fotograf.

Et eneste tilfælde er IKKE saglig dokumentation. Det er dit sædvanlige "jeg
har altid ret" ævl!

Almindelige fammilieforbrugere fotograferer IKKE i tiff eller RAW!

> Har du noget at ha' det i?

Ja, langt mere end din ævlerier!

Claus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-12-07 14:21

Claus Tersgov wrote:

> Almindelige fammilieforbrugere fotograferer IKKE i tiff eller RAW!

Men almindelige familieforbrugere fotograferer som vanvittige. Det
bliver til ret store datamængder.

> Ja, langt mere end din ævlerier!

Den lader vi så lige stå, mens du kommer med noget dokumentation for
dine vilde påstande om at online-backup er løsningen for hele familien
Danmark.

Kom med nogle tal der bestyrker 1Mbit upload, feks.

Bliver du med at ævle, så forbeholder jeg mig retten til at trække mig
fra diskussionen - min tid er for kostbar til at diskutere med nørder
der ikke kan se udover deres lille nørdede næsetip og finde den
almindelige brugers behov.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Juul

Dato : 06-12-07 14:21

Jesper Poulsen skrev:

> [...]
>
> Den lader vi så lige stå, mens du kommer med noget dokumentation for
> dine vilde påstande om at online-backup er løsningen for hele familien

Hvem har dog påstået det?

> Kom med nogle tal der bestyrker 1Mbit upload, feks.

Hvorfor dog det?

> Bliver du med at ævle, så forbeholder jeg mig retten til at trække mig
> fra diskussionen - min tid er for kostbar til at diskutere med nørder

Hø det virker da ikke ellers ikke sådan.

> der ikke kan se udover deres lille nørdede næsetip og finde den
> almindelige brugers behov.

Det er nok nærmere dig der ikke kan det.

Jesper

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-12-07 14:47

Jesper Juul wrote:

> Det er nok nærmere dig der ikke kan det.

Det er de færeste danskere der har 1Mbit/s i upload - det alene giver en
større flaskehals end godt er.

Jesper Poulsen

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 06-12-07 14:58

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> wrote in message

> Det er de færeste danskere der har 1Mbit/s i upload - det alene giver en
> større flaskehals end godt er.
>

> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

Gu er detda ej... langt de fleste har 512 eller mere... Du sidder og klynker
fordi du har en skodforbindelse, snup en kiks, og lad o andre som vi vil, og
NEJ, jeg gider ikke finde dokumentation, find hellere noget selv, du har
intet at ha' din latterlige påstande i.

/Ole

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-12-07 17:36

/Ole (6000) wrote:

> Gu er detda ej... langt de fleste har 512 eller mere... Du sidder og klynker
> fordi du har en skodforbindelse, snup en kiks, og lad o andre som vi vil, og

Så længe du ikke ved hvad jeg har, så synes jeg bare at du skulle klappe
gællerne i.

Jesper Poulsen

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 06-12-07 17:43

> Så længe du ikke ved hvad jeg har, så synes jeg bare at du skulle klappe
> gællerne i.
>

> --
> Mvh
> Jesper Poulsen
Du har en 2048/128, det har du skrevet, eller var det noget af din
ikke-nørdede familie? Jeg vidste sgu ikke en gang, de havde internet i
abeburen i Givskud..... Cool nok.

/Ole

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-12-07 19:09

/Ole (6000) wrote:

> Du har en 2048/128, det har du skrevet, eller var det noget af din

Har jeg?

Jesper Poulsen

Fra : John

Dato : 06-12-07 18:45

/Ole (6000) skrev:

> [...]
> NEJ, jeg gider ikke finde dokumentation, find hellere noget selv, du har

kortlink.dk/4hw7

Her er der både en oversigt over fordelingen af up- og download
hastigheder - i 2006.

Mvh

John

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-12-07 19:18

John wrote:

> kortlink.dk/4hw7

Halvdelen har under 144kbit/s i upload. Mao. der er flere for hvem
online-backup ikke er relevant end mange herinde tror.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Juul

Dato : 06-12-07 19:49

Jesper Poulsen skrev:

> Halvdelen har under 144kbit/s i upload. Mao. der er flere for hvem
> online-backup ikke er relevant end mange herinde tror.

Nope, det er godt stykke under halvdelen i 2006, så siden er der nok
sket en del. Men det vil stadigvæk betyde at det for en 1 million ville
være en god idé at have online backup ifølge din logik.

Jesper

Fra : John

Dato : 07-12-07 14:58

Jesper Juul skrev:

> Nope, det er godt stykke under halvdelen i 2006, så siden er der nok
> sket en del. Men det vil stadigvæk betyde at det for en 1 million ville
> være en god idé at have online backup ifølge din logik.

Hehe... jeg vidste at tallene ville blive opfattet forskelligt :)

Men det er vel i sidste ende ikke kun hastigheden der er afgørende.

For mit eget vedkommende har jeg mange data liggende, men skal jeg skære
det ned til det der virkelig er vigtigt for mig at have backup af, er
det mine dokumenter samt billeder. Jeg har vel noget der ligner 8 GB
billeder (ca. 2000 billeder) liggende og cirka 4 GB dokumenter.

Det vil cirka tage 60 timer at uploade for mit vedkommende.
Det er beregnet ud fra at det tog cirka 10 timer for mig at uploade 2 GB
til adrive.com. Jeg sidder på en 20/1 mbit forbindelse.

Når det er overstået har jeg måske 100 MB om ugen der skal tages backup
af. Andre har måske et par MB. Det er da til at overkomme. Det kan
klares mens man ser nyhederne kl. 19.

men den mængde data jeg har liggende er også noget over hvad dem jeg
kender normalt har liggende. Specielt når det kommer til dokumenter. Det
er nok nærmere noget med ½ GB dokumenter m.m. og 2-5 GB billeder.

Det er dog også mit klare indtryk, at dem der arbejder mere med det og
har mare data liggende også har en hurtigere forbindelse end dem der
ikke bruger det ret meget.

Men lad os antage at det vil tage en gennemsnitsbruger 60 - 100 timer at
få taget backup af alt det vigtigste. Det er da til at overkomme. Det
kan stå og køre i baggrunden mens man bruger computeren og man kan jo
evt. lade maskinen stå og uploade om aftenen mens man ser fjernsyn.

Der vil selvfølgelig være dem der ikke gider have maskinen stående
tændt, men det er vil vel oftest være dem der alligevel ikke bruger den
ret meget = de har ikke ret mange data der skal tages backup af.

Nogle vil vælge bankboks-løsningen. Den er også fin nok, men brændbare
medier holder ikke evigt. Desuden er løsningen ikke gratis.

Så kan man selvfølgelig få medierne opbevaret hos nogen man kender. Det
er også fint nok.

Jeg vælger begge løsninger. Medierne til det grove og online-backupen
til det mest vigtige. Meget af det jeg har liggende kan jeg hente på
nettet igen og det er der igen grund til at have backup af.

Det korte af det lange er at online-backup vil være en rigtig fin
løsning for mange mennesker uanset internetforbindelse. Dem der har en
langsom forbindelse vil oftest også være dem med et lille behov og
oftest også være dem med færrest data.

For andre vil det af forskellige årsager ikke være en optimal løsning.
Men fordi man kender 2 personer for hvem det er eller ikke er en god
løsning ændrer altså ikke ret meget.

Mvh

John

Fra : Jesper Juul

Dato : 07-12-07 15:26

John skrev:

> Hehe... jeg vidste at tallene ville blive opfattet forskelligt :)

Hehe, ja statistik er herligt.

> [...]
> Det er beregnet ud fra at det tog cirka 10 timer for mig at uploade 2 GB
> til adrive.com. Jeg sidder på en 20/1 mbit forbindelse.

Ja det virker ret fornuftigt, perosnligt kan jeg ikke bruge det til så
meget da jeg alene har små 200GB billeder liggende, men for andre er det
sgu en smart ide.

> [...]
>
> Det er dog også mit klare indtryk, at dem der arbejder mere med det og
> har mare data liggende også har en hurtigere forbindelse end dem der

Det plejer ihvertfald at hænge sammen.

> [...]
>
> Nogle vil vælge bankboks-løsningen. Den er også fin nok, men brændbare
> medier holder ikke evigt. Desuden er løsningen ikke gratis.

Nej, og desuden skal man holde øje med hvad der er brændt og hvornår der
er tilføjet noget osv.

Jesper

Fra : Jesper Juul

Dato : 06-12-07 19:46

John skrev:

> kortlink.dk/4hw7
>
> Her er der både en oversigt over fordelingen af up- og download
> hastigheder - i 2006.
>

> Mvh
>
> John

Ok, langt under halvdelen af kunderne havde under 144 kbit/s i 2006, så
det er jo ikke så mange især da vi snart er i 2008.

Jesper

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-12-07 15:16

> [...]

> fra diskussionen - min tid er for kostbar til at diskutere med nørder
> der ikke kan se udover deres lille nørdede næsetip og finde den

Forbehold du dig bare retten til at hoppe og skide og alt muligt andet!

Du er for dum, det har jeg og andre fortalt dig mange gange!

Claus

Fra : Max

Dato : 05-12-07 11:03

Hej /Ole

> [...]
> overkill... Jeghar selv lige smidt 500mb op, så lang tid tog det
> heller ikke, men jeg sidder så heller ikke med en skodforbindelse.

Min billede og dokumentbackup fyldet 120 GB, det gider jeg ikke
på en 258 Kb uplink.

--
Mvh Max

Fra : Soren Pedersen

Dato : 05-12-07 11:19

> [...]
> lige smidt 500mb op, så lang tid tog det heller ikke, men jeg sidder så

Lige præcist billeder kan gøre den store forskel for flere og flere. Min
egen backup fylder lidt over 100Gb, hvor vel sagtens 99% er billeder.
Og det er ikke engang fordi jeg har specielt mange billeder i forhold
til mange andre.

Mvh
Søren

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-12-07 23:43

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev

> Fedt at tage backup med en 2048/128-forbindelse.

Det er jo kun een gang. Hvor mange normale brugere producerer adskillige
gigabyte dagligt?

Ikke ret mange!

Claus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-12-07 07:57

Claus Tersgov wrote:

> Det er jo kun een gang. Hvor mange normale brugere producerer adskillige

Det er også rigeligt. 16KiB/s upstream er altså ikke meget, når man skal
tage backup. Det er så langsomt at de fleste vil springe fra i forsøget
og helt lade være med at tage backup.

Jesper Poulsen

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 05-12-07 08:45

> Det er også rigeligt. 16KiB/s upstream er altså ikke meget, når man skal
> tage backup. Det er så langsomt at de fleste vil springe fra i forsøget
> [...]

Hvor er det nu lige, der står, hvad Flemming her i upload? Stop dog, mange
har 1mb op.... Jeg har selv 155/1 og så lang tid tog det nu heller ikke at
uploade. Hop ned på jorden igen. Det var et alternativ jeg kom med og ikke
andet.

/Ole

Fra : John

Dato : 05-12-07 12:37

/Ole (6000) skrev:

> [...]
> uploade. Hop ned på jorden igen. Det var et alternativ jeg kom med og ikke

Og et ganske fint alternativ/supplement. Hvis hytten brænder er det
alligevel ikke meget værd at have det hele liggende på en ekstern
harddisk eller brændbare medier samme sted. Så det er en fin gratis løsning.

Mvh

John

Fra : Akadut

Dato : 05-12-07 13:26

"John" <jk7410@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> alligevel ikke meget værd at have det hele liggende på en ekstern harddisk
> eller brændbare medier samme sted. Så det er en fin gratis løsning.

Nej. I det aktuelle tilfælde er ikke-brændbare medier sikkert det bedste.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-12-07 15:51

"Akadut" <akadut@div.xx> skrev

> Nej. I det aktuelle tilfælde er ikke-brændbare medier sikkert det bedste.

Det er noget sludder. En backup, som IKKE befinder sig fysisk uden for huset
er ikke en backup.

Indbrud, tyveri, brand, vandskade, lynskade, brugeridioti..

En simpel diskkopi i samme hus er ikke nogen som helst sikkerhed, det er
blot en ekstra kopi.

Claus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-12-07 16:36

John wrote:

> Og et ganske fint alternativ/supplement. Hvis hytten brænder er det

Nej. Det er simpelthen for langsomt til Hr. og Fru Danmark.

> alligevel ikke meget værd at have det hele liggende på en ekstern
> harddisk eller brændbare medier samme sted. Så det er en fin gratis løsning.

Man gør som Max.

Jesper Poulsen

Fra : John

Dato : 05-12-07 23:08

Jesper Poulsen skrev:

> Nej. Det er simpelthen for langsomt til Hr. og Fru Danmark.

Det skal jeg ikke kunne sige. Jeg har uploadet ca. 2 GB på 10 timer. Så
nej hurtigt er det ikke, men det er fint til at få vigtige dokumenter
m.m. opbevaret et mere sikkert sted end hjemme i huset.

> Man gør som Max.

Hvad er det lige Max gør som sikrer ens data hvis hytten brænder ned -
og som ikke koster en bondegård? Det er nemlig også begrænset hvad Hr.
og Fru Danmark gider betale for den slags - hvis de overhovedet gider
betale noget.

Mvh

John

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-12-07 06:48

John wrote:

> Det skal jeg ikke kunne sige. Jeg har uploadet ca. 2 GB på 10 timer. Så

Jeg kender ingen ikke-nørder der vil sidde sålænge og lave backup af
deres ting. De gamle vil stoppe efter 2 timer og sige, "nå skidt"...

> nej hurtigt er det ikke, men det er fint til at få vigtige dokumenter
> m.m. opbevaret et mere sikkert sted end hjemme i huset.

Så bruger man Max' model. Et antal DVD'er og en tur i bankboksen.

> Hvad er det lige Max gør som sikrer ens data hvis hytten brænder ned -
> og som ikke koster en bondegård? Det er nemlig også begrænset hvad Hr.

DVD'er placeret udenfor hjemmets 4 vægge.

> og Fru Danmark gider betale for den slags - hvis de overhovedet gider
> betale noget.

Intet er gratis i denne verden. En DVD-løsning er ikke afhængig andet
end en fungerende PC. Og DVD'erne kan jo også ligge hos svigermor - bare
de ikke er i samme hus som computeren.

DVD'er er både billigt, nemt og hurtigt.

Jesper Poulsen

Fra : Rado

Dato : 06-12-07 13:24

On Thu, 06 Dec 2007 06:47:35 +0100, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Jeg kender ingen ikke-nørder der vil sidde sålænge og lave backup af
>deres ting. De gamle vil stoppe efter 2 timer og sige, "nå skidt"...

Jeg kan ikke rigtig se problemet, det står jo bare og kører i
baggrunden, mens man laver alt det sædvanlige på maskinen, linjen er
jo åben hele tiden alligevel. Og det er jo kun een gang der skal
uploades så meget, resten er blot småportioner hen ad vejen
Jeg har selv lige uploadet 30 GB (mozy.com), det tog flere dage med 1
mbit upload.

Og så er det jo kun een gang der skal så meget op, resten er
småportioner en gang imellem.

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-12-07 13:46

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev

> Jeg kan ikke rigtig se problemet, det står jo bare og kører i

Så er vi to!

Jesper vil bare gerne komplicere og problematisere tingene helt unødigt
blot for at få ret....

Claus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-12-07 14:00

Claus Tersgov wrote:

> Jesper vil bare gerne komplicere og problematisere tingene helt unødigt
> blot for at få ret....

Nej. Problemet er de supernørder herinde der tror at alle mennesker er
supernørder.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-12-07 13:59

Rado wrote:

> Jeg kan ikke rigtig se problemet, det står jo bare og kører i
> baggrunden, mens man laver alt det sædvanlige på maskinen, linjen er

Du er heller ikke Hr. og Fru Danmark der bruger maskinen et par timer
hver dag. For dem er opgaven ørkesløs.

> Jeg har selv lige uploadet 30 GB (mozy.com), det tog flere dage med 1
> mbit upload.

Og det er stadig de færreste almindelige internetbruger der 1Mbit upload.

Jesper Poulsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-12-07 14:13

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev

> Du er heller ikke Hr. og Fru Danmark der bruger maskinen et par timer
> hver dag. For dem er opgaven ørkesløs.

Hvorfor ævler du så meget?

Jeg har helt konkret 18 Hr. og Fru Danmark klienter som ikke har de
problemer, du dumstædigt forsøger at pålægge dem!

Du aner ikke, hvad du egentligt vrøvler om...

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-12-07 13:44

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev

> Jeg kender ingen ikke-nørder der vil sidde sålænge og lave backup af
> deres ting. De gamle vil stoppe efter 2 timer og sige, "nå skidt"...

Hvis man bruger hovedet, så gør maskinen det hele selv!

Der er ingen af alle mine klienter, som skal foretage sig noget. Når de
*lukker* windows, så klarer backupprogrammet selv resten og slukker
naturligvis maskinen efter endt backup. Er der problemer, så sender det en
mail!

Hvorfor vil du altid komplicere ting helt unødigt?

> Så bruger man Max' model. Et antal DVD'er og en tur i bankboksen.

Det er da selvmodsigende. Det tager da også tid at udvælge filer og brænde
en dvd?

Claus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-12-07 14:03

Claus Tersgov wrote:

> Hvis man bruger hovedet, så gør maskinen det hele selv!

Jeg kender ikke nogle "almindelige" mennesker (dvs. ikke-nørder) der vil
lade deres PC stå i timevis i tændt tilstand. Ingen.

> Hvorfor vil du altid komplicere ting helt unødigt?

Hvorfor vil I ikke indse at I ikke er et repræsentativt udvalg af den
brede danske befolkning?
Hvor svært kan det være?

> Det er da selvmodsigende. Det tager da også tid at udvælge filer og brænde
> en dvd?

Ja, men det er væsentligt hurtigere end at uploade med 128Kbit/s.

Jesper Poulsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-12-07 14:17

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk>

> Jeg kender ikke nogle "almindelige" mennesker (dvs. ikke-nørder) der vil
> lade deres PC stå i timevis i tændt tilstand. Ingen.

Hvorfor skulle de også det???

Du tomgangssnakker UDENOM som sædvanligt!

> Hvorfor vil I ikke indse at I ikke er et repræsentativt udvalg af den
> brede danske befolkning?
> Hvor svært kan det være?

Jeg taler heller ikke om mig selv!

Har du et læse eller forstå handicap, Jesper Poulsen?!

Mine kunder og de hjem, jeg ser dagligt er helt normale fammilierforbrugere,
og de har IKKE de latterlige, opdigtede problemer, du gør dig til talsmand
for.

Claus

Fra : Jesper Juul

Dato : 06-12-07 14:18

Jesper Poulsen skrev:

> Jeg kender ikke nogle "almindelige" mennesker (dvs. ikke-nørder) der vil
> lade deres PC stå i timevis i tændt tilstand. Ingen.

En skam, for dem er der ellers masser af.

> Hvorfor vil I ikke indse at I ikke er et repræsentativt udvalg af den
> brede danske befolkning?

Er der nogen som har påstået det, undtagen at du selv og din
bekendtskabskreds skulle være det?

> Hvor svært kan det være?

> Ja, men det er væsentligt hurtigere end at uploade med 128Kbit/s.

Ikke efter det først er gjort én gang. Så foregår tingene helt
automatisk for fremtiden og computeren skal bare være tændt, det tror
jeg de fleste kan finde ud af.

Jesper

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-12-07 14:50

Jesper Juul wrote:

> Er der nogen som har påstået det, undtagen at du selv og din

Det er de udtalelser der kommer. "Det virker fint her, så virker det
fint for alle"... Tsk-tsk...

> Ikke efter det først er gjort én gang. Så foregår tingene helt

Præcis. Første gang... Det er første gang der er altafgørende når man
sidder med en almindelig 128kbit/s upload.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Juul

Dato : 06-12-07 16:25

Jesper Poulsen skrev:

> Det er de udtalelser der kommer. "Det virker fint her, så virker det
> fint for alle"... Tsk-tsk...

Hvem har da skrevet det:
http://groups.google.dk/groups?as_q=%22et+virker+fint+her%2C+s%C3%A5+virker+det%22&num=10&scoring=r&hl=da&as_epq=&as_oq=&as_eq=&as_ugroup=dk.edb.hardware&as_usubject=&as_uauthors=&lr=&as_drrb=q&as_qdr=&as_mind=1&as_minm=1&as_miny=1981&as_maxd=6&as_maxm=12&as_maxy=2007

> Præcis. Første gang... Det er første gang der er altafgørende når man
> sidder med en almindelig 128kbit/s upload.

Og?

Derudover hvor mange sidder med 128 kbit/s i upload.

Jesper

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-12-07 17:49

Jesper Juul wrote:
> Derudover hvor mange sidder med 128 kbit/s i upload.

Der er flere end du tror der har 128Kbit/s i upload.

Halvdelen af TDC's privatløsninger har 128Kbit/s i upload. 1 har 256, 4
har 512 og kun 1 har 1Mbit/s i upload.

Hos Cybercity har 5 ud af 12 en upload på 128Kbit/s.

Hos Tele2 har 5 ud af 17 128Kbit/s i upload. I modsætning til CC har de
til gengæld færre løsninger med 1Mbit/s.

Fordelt på 3 ISP'er er 16 ud af 41 løsninger med 128Kbit/s i upload.

Og når vi så tager med at folk er nærrige, så betyder det at der findes
rigtigt mange derude der har 128Kbit/s,

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Juul

Dato : 06-12-07 19:47

Jesper Poulsen skrev:

> [...]
>
> Fordelt på 3 ISP'er er 16 ud af 41 løsninger med 128Kbit/s i upload.
>
> Og når vi så tager med at folk er nærrige, så betyder det at der findes

Lol, jeg håber ikke du er statistikker for mage til sludder skal man
lede længe efter.

Jesper

Fra : Max

Dato : 06-12-07 08:02

Hej John

> Det skal jeg ikke kunne sige. Jeg har uploadet ca. 2 GB på 10 timer.
> Så nej hurtigt er det ikke, men det er fint til at få vigtige
> dokumenter m.m. opbevaret et mere sikkert sted end hjemme i huset.

At du har uploadet det er jo ingen garanti for noget, har du også
hentet det igen og verificeret at det er det samme som du
uploadede ?

--
Mvh Max

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-12-07 13:49

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev

> At du har uploadet det er jo ingen garanti for noget, har du også
> hentet det igen og verificeret at det er det samme som du
> uploadede ?

Hvis man nu bruger et ordentligt backupprogram, så foregår den slags helt
automatisk.

Det program, mine klienter bruger klarer hele molevitten helt automatisk, og
så koster det mindre end kr 200,-

www.2brightsparks.com

Bedre backupprogram findes næppe og da slet ikke til den pris.

Claus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-12-07 14:03

Claus Tersgov wrote:

> Det program, mine klienter bruger klarer hele molevitten helt automatisk, og
> så koster det mindre end kr 200,-

Plus el.

> Bedre backupprogram findes næppe og da slet ikke til den pris.

rsync.

Jesper Poulsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-12-07 14:18

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev

> Plus el.

Du er simpelthen så latterlig!

Claus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-12-07 14:50

Claus Tersgov wrote:

> Du er simpelthen så latterlig!

Den lader vi lige stå...

Jesper Poulsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-12-07 15:11

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev

> Den lader vi lige stå...

Ja, du er nemlig den eneste, som kan finde på at skrive den slags
tåbeligheder!

Pludselig ændrer du en debat, som handler om *SIKKERHED* og backup af
personlige dokumenter til en debat om udgifter til el!

Hvad med de udgifter til el, som din egen løsning med at brænde dvd
indebærer?

Dine argumenter er ganske enkelt så himmelkråbende latterlige og usaglige...

Claus

Fra : Max

Dato : 07-12-07 15:22

Hej Claus

> Hvis man nu bruger et ordentligt backupprogram, så foregår den slags
> helt automatisk.

Hvis man har så meget styr på tingene, så spørger man jo ikke om
så simple ting. Forøvrig gider jeg under ingen omstændigheder
en netbaseret løsning på en tilfældig server.

> Det program, mine klienter bruger klarer hele molevitten helt
> automatisk, og så koster det mindre end kr 200,-

Er du på salgsturne :)

--
Mvh Max

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-12-07 14:04

"John" <jk7410@gmail.com> skrev

> [...]
> som ikke koster en bondegård? Det er nemlig også begrænset hvad Hr. og Fru
> Danmark gider betale for den slags - hvis de overhovedet gider betale

Man kan lige så godt opgive en konstruktiv og saglig dialog med Jesper
Poulsen.

Uanset hvad hele danmark eller mener, så har JP altid ret!

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-12-07 14:02

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev

> Nej. Det er simpelthen for langsomt til Hr. og Fru Danmark.

Jeg har 18 kunder som er hr og fru danmark. Det kører perfekt for dem.

Du *tomgangssnakker* som sædvanligt!

Claus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-12-07 14:23

Claus Tersgov wrote:

> Jeg har 18 kunder som er hr og fru danmark. Det kører perfekt for dem.

Hvilke forbindelser har de?

> Du *tomgangssnakker* som sædvanligt!

Og du ævler. Der er folk der kalder dig for Claus Tersgovl - man
begynder så småt at give dem ret...

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Juul

Dato : 06-12-07 14:23

Jesper Poulsen skrev:

> Hvilke forbindelser har de?

> Og du ævler. Der er folk der kalder dig for Claus Tersgovl - man
> begynder så småt at give dem ret...

Tihi, der er altså ikke noget sjovere end namecalling på usenet.

Jesper

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-12-07 14:55

Jesper Juul wrote:

> Tihi, der er altså ikke noget sjovere end namecalling på usenet.

Et tøset grin giver ikke meget kredit...

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Juul

Dato : 06-12-07 16:22

Jesper Poulsen skrev:

> Et tøset grin giver ikke meget kredit...

Bare rolig jeg har ingen som helst behov for kredit fra din side.

Jesper

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-12-07 17:50

Jesper Juul wrote:

> Bare rolig jeg har ingen som helst behov for kredit fra din side.

Nu er jeg jo ikke den eneste her på Usenet...

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Juul

Dato : 06-12-07 19:47

Jesper Poulsen skrev:

> Nu er jeg jo ikke den eneste her på Usenet...

Nej, men du er en af de få der synker så lavt som at gå til name
calling, det gør dig ret speciel.

Jesper

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-12-07 15:08

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk>

> Hvilke forbindelser har de?

Helt normale adsl!

Claus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-12-07 16:34

/Ole (6000) wrote:

> Hvor er det nu lige, der står, hvad Flemming her i upload? Stop dog, mange

Det står ikke nogen steder...

> har 1mb op.... Jeg har selv 155/1 og så lang tid tog det nu heller ikke at

Til lykke. I min omgangskreds (af nørder) er der én der har over 1Mb i
upstream. Én.

Hvormange almindelige danskere tror du så der har en tilsvarende
forbindelse?

> uploade. Hop ned på jorden igen. Det var et alternativ jeg kom med og ikke
> andet.

Hvad med at holde dig til nogle seriøse alternativer... Vi kloge herinde
skal prøve at holde snot for sig og skidt for sig og så hjælper det ikke
med utopiske løsninger.

Jesper Poulsen

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 05-12-07 18:53

> Hvad med at holde dig til nogle seriøse alternativer... Vi kloge herinde
> skal prøve at holde snot for sig og skidt for sig og så hjælper det ikke
> [...]

No offence, men du er bestemt ikke en af de kloge..... Jeg kom desværre tl
at huske dig nu... Du skriver udelukkende for at holde dg vågen, og din
standard kommentar er "Har du noget at have det i?"
Du er nok en af de mest useriøse her på usenet, og JA, jeg har taget Bo
Warming med i den betragtning.
Jeg kommer med et forslag, som er fint for mig, og et. kunne bruges af
andre, så du behøver ikke at fare op ad stolen....... Hop hellere ud i
regnen.

/Ole

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-12-07 20:06

/Ole (6000) wrote:

> No offence, men du er bestemt ikke en af de kloge..... Jeg kom desværre tl

Det er du så den eneste der synes...

> Du er nok en af de mest useriøse her på usenet, og JA, jeg har taget Bo

Hop over i muddergruppen med dine personangreb.

Jesper Poulsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-12-07 15:07

Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk>

> Det er du så den eneste der synes...

NEJ, det er han sgu ikke!

Du poster så meget fantasifuldt sludder, som slet ikke bunder i praktisk
brug af en computer.

Det værste er, at du gør det konsekvent, og at du hver gang insisterer på at
sammenligne æbler med møtrikker, blot for at du kan få ret i dine ofte ret
absurde påstande.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-12-07 13:53

> [...]

> Hvad med at holde dig til nogle seriøse alternativer... Vi kloge herinde
> skal prøve at holde snot for sig og skidt for sig og så hjælper det ikke

Sikke en gang ævl.

Du kalder dig klog samtidig med, at det meste af det du ofte påstår er dybt
gak-gak...

Som vanligt opfinder du en masse teoretiske, nørdede fantasi situationer og
glemmer at forholde sig til realiteterne.

Claus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-12-07 14:08

Claus Tersgov wrote:

> Du kalder dig klog samtidig med, at det meste af det du ofte påstår er dybt
> gak-gak...

Og det kommer fra dig...

> Som vanligt opfinder du en masse teoretiske, nørdede fantasi situationer og
> glemmer at forholde sig til realiteterne.

Jeg kigger blot rundt blandt familie, venner og venners familie. Derude
er det ikke nørderne der hersker.
Du er nørd, jeg er nørd og Max er nørd. Mine forældre er ikke nørder og
mine venners forældre er heller ikke nørder. Der er ingen af disse
forældre der vil bruge en backup-løsning der tager timer eller dage at
anvende, heller ikke selvom det problem kun findes den første gang.

Sådan ser virkeligheden ud. Prøv at kigge udover din egen lille nørdede
næsetip.

EOD.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Juul

Dato : 06-12-07 14:19

Jesper Poulsen skrev:

> [...]
> forældre der vil bruge en backup-løsning der tager timer eller dage at
> anvende, heller ikke selvom det problem kun findes den første gang.

Det er mine forældre eks. heller ikke og alligevel bruger de online
backup, spøjst ikke sandt?

> Sådan ser virkeligheden ud. Prøv at kigge udover din egen lille nørdede
> næsetip.

Og den kan du vist lige tage og vende mod dig selv.

> EOD.

Det er nok også det smarteste.

Jesper

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-12-07 14:28

> [...]

> anvende, heller ikke selvom det problem kun findes den første gang.
>
> Sådan ser virkeligheden ud. Prøv at kigge udover din egen lille nørdede

Det er netop IKKE virkeligheden!

Det er problemer og postulater, som KUN eksisterer i din lille, begrænsede
hjerne.

Gennemsnits logon tiden på min server er mellem to og otte minutter dagligt.
Og det er helt almindelige forbrugere!

Jeg har lige kigget på en konto, der tilhører en forfatter, researcher og
journalist på nyhedsavisen. Hun har alt sit arbejde og private dokumenter
liggende på min server, og hun har "kun" 256 kbit i upload. Hendes
gennemsnitlige logontid er lidt over fire minutter målt over en fjortendags
periode.

Dine postulater om timer og dage er helt ude i hampen!

Prøv du at regne lidt på, hvor mange mb dine hr og fru danmark klienter
producerer *dagligt* ??

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-12-07 15:46

> [...]

> Det er også rigeligt. 16KiB/s upstream er altså ikke meget, når man skal
> tage backup. Det er så langsomt at de fleste vil springe fra i forsøget

Jeg har 18 kunder med forskellige hastigheder, som kører fjernbackup på min
server. Ingen af dem har endnu haft problemer med deres hastighed, og flere
af dem har endda kun 128 kb i upload.

Det er de færreste normale brugere, som har enorme datamængder dagligt.
Gennemsnits trafikken på min backupserver er så latterligt lille, at det
nærmest er uvæsentligt. Og der er både musikere, en forening med 3000
medlemmer, som bakker alt op, og så normale fotobrugere.

Det er kun første gang, det er et problem. herefter er den daglige backup
ikke noget problem, forudsat man naturligvis anvender et ordentligt
backupprogram.

Claus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-12-07 16:31

Claus Tersgov wrote:

> Det er de færreste normale brugere, som har enorme datamængder dagligt.

Hvis man møder en kæmpe "mur" som følge af en lav upstream, så er der
mange der helt dropper konceptet.

> Det er kun første gang, det er et problem. herefter er den daglige backup

Præcis og første gang kan være rigeligt til at der ikke bliver mere...

Jesper Poulsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-12-07 13:57

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev

> Hvis man møder en kæmpe "mur" som følge af en lav upstream, så er der
> mange der helt dropper konceptet.

Det er noget vrøvl!

> Præcis og første gang kan være rigeligt til at der ikke bliver mere...

Du snakker og røven går som en papegøje!

Du er næsten som Erik Richard Sørensen!

Claus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-12-07 14:28

Claus Tersgov wrote:

> Det er noget vrøvl!

Nej, men det kan du jo ikke se når du sidder med 1Mbit upload. Med
128Kbit upload er situationen en hel anden. Prøv du at tage backup af
100GiB data med 128Kbit/s.

Det vil tage 9,5 _døgn_ ...

Derefter skal alle data hentes igen, som verification.

Jesper Poulsen

Fra : Mads

Dato : 04-12-07 00:34

On Mon, 3 Dec 2007 23:56:46 +0100, "Flemming" <nj> wrote:

>Hej,
>
>til backup af dokumenter og billeder på vores computer har vi tænkt på en
>lille ekstern transportabel harddisk.
>
>hvad kan anbefales ?

En nem og lille løsning kunne være en 2,5" harddisk i et eksternt
kabinet. Sådan en behøver typisk ikke en strømforsyning da den
kan trække nok strøm via USB porten.
Til gengæld er selve harddisken dyrere end en 3,5" harddisk.

Jeg bruger selv en 80 GB 2,5" disk fra en gammel bærbar computer
som så er smækket i et kabinet til 100 kr og det virker fint.

En billigere, men mere uhandy løsning er en 3,5" disk i eksternt
kabinet. Den er større og kræver en strømforsyning, men en
disk dertil er meget billigere.

mvh Mads

Fra : ShutEye

Dato : 04-12-07 07:48

> Hej,
>
> til backup af dokumenter og billeder på vores computer har vi tænkt på en
> lille ekstern transportabel harddisk.
>
> hvad kan anbefales ?

Har selv købt en Passport fra WD, den kræver kun USB stik og så kører den.
Den kan flytte omkring 25MB/s

Fra : Per Rønne

Dato : 04-12-07 13:06

ShutEye <no@no.no> wrote:

> Har selv købt en Passport fra WD, den kræver kun USB stik og så kører den.
> Den kan flytte omkring 25MB/s

Jeg har efterhånden set mange, der har fået ødelagt såvel deres interne
harddisk som deres eksterne med backup. Samtidig. Senest i går.

Tidligere, da backup-mængderne var mere begrænsede, kunne man tage
daglig backup på CD, inkrementel, og rullende med en CD for hver ugedag.
I dag er selv DVDere for små, så man må bruge harddiske.

I dag har jeg på min Leopard Server en 500GB ekstern harddisk, som
bruges af Time Machine. I sagens natur kan den så kun tage backup af
Mac'er.

Derudover har jeg en Synology netværksharddisk, der kører Linux. Her
tages backup af /Users og [på Windows-maskinerne] af \Documents and
Settings. Her bruges Retrospect, der kører fra førnævnte Leopard Server,
men altså backupper fra hele netværket, på en netværksharddisk.

Endelig er Synology-maskinen forsynet med en ekstern harddisk, eSATA,
som hver gang ugenligt tager en inkrementel backup af Synolgoyens
backup. Slettede ting på Synology'en slettes dog også. Så af Mac'erne
har jeg total backup, og derudover total backup af dokumenter med videre
på Linuxen, igen med backup.

Står Synology'ens interne harddisk af, kan jeg så blot nøjes med at
flytte den eksterne harddisk over i Synology'en, og sætte en ny intern
SATA harddisk i 3,5" boksen til eSATA.

Se, så burde man være rimeligt sikker ...

<http://www.synology.com>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Max

Dato : 04-12-07 15:14

Hej Flemming

> til backup af dokumenter og billeder på vores computer har vi tænkt
> på en lille ekstern transportabel harddisk.

En ok løsning, bare husk at backup er ikke samme data 2 gange
samme sted, det er data 2 gange 2 steder. En ekstern harddisk
der er tilsluttet din pc er sårbar i tilfælde af f.eks. lynnedslag som
kan slå både den eksterne og den interne harddisk ihjel.

--
Mvh Max

Fra : Pico

Dato : 04-12-07 22:22

Max wrote:
> [...]
> der er tilsluttet din pc er sårbar i tilfælde af f.eks. lynnedslag som
> kan slå både den eksterne og den interne harddisk ihjel.

Det er grunden til at min backupdisk ikke er tilsluttet pc'en som de 2
interne, det tager ikke lang tid at proppe et usb stik i pc'en og
strømforsyningen i stikket
--
MVH
Pico

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-12-07 22:33

Pico wrote:

> Det er grunden til at min backupdisk ikke er tilsluttet pc'en som de 2

Den ligger vel også ret langt fra PC'en og andre elektriske
indstallationer når den ikke er i brug?

Et lyn kan sagtens springe gennem luften til noget andet med en god
ledningsevne, feks en disk...

Jesper Poulsen

Fra : Max

Dato : 04-12-07 22:40

Hej Jesper

> Den ligger vel også ret langt fra PC'en og andre elektriske
> indstallationer når den ikke er i brug?

Jeg bruger en NAS til min back-up, det er ikke optimalt, men
nemt. NAS'en er så backed-up på DVD der ligger i banken.

--
Mvh Max