Nye - men hvilke ram ?
Fra : rhf

Dato : 25-11-07 08:08

Jeg har en DELL Dimension 3100 med 512 MB ram (2 x 256) - jeg er helt
forvirret for jeg trænger til flere ram.
Dem jeg har hedder: dual channel ddr2 400mhz - hvilke ram skal jeg
kigge efter på nettet ? jeg skal bruge en 1 GB.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 25-11-07 16:29

rhf wrote:

> [...]
> Dem jeg har hedder: dual channel ddr2 400mhz - hvilke ram skal jeg
> kigge efter på nettet ? jeg skal bruge en 1 GB.

http://support.dell.com/support/edocs/systems/dim3100/en/sm/specs0.htm#wp1052310

Da du kun har 2 sokler skal du af med dine gamle for at opgradere. Dit
bundkort understøtter op til 533 mhz RAM, men hurtigere moduler vil også
fungere, du får bare ikke noget ud af den større hastighed.

Det billigste bud er http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=138802

Om det så bedst kan betale sig at have 1 gb RAM på 533 mhz eller 1.25 gb RAM
på 400 mhz må du nok måle dit frem til. Umidlbart vil jeg tro det er
ligegyldigt.

Hvis du fortsat vil køre dual channel skal du over i
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=92359 , men den smule ekstra
hastighed det giver opvejer IMHO ikke muligheden for senere at kunne smide
en ekstra gigabyte i.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : rhf

Dato : 25-11-07 08:48

On Nov 25, 4:07 pm, rhf <r...@ofir.dk> wrote:
> [...]
> Dem jeg har hedder: dual channel ddr2 400mhz - hvilke ram skal jeg
> kigge efter på nettet ? jeg skal bruge en 1 GB.

Tak Lasse,

Hvis jeg mister 512 MB - skal de være store 2 GB - kan disse bruges ?

Fra : Lasse Jensen

Dato : 25-11-07 17:12

rhf wrote:

> Tak Lasse,
>
> Hvis jeg mister 512 MB - skal de være store 2 GB - kan disse bruges ?
>
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=92360

Ja. 2x 1 gb er det største den kan tage.

Fra : rhf

Dato : 25-11-07 09:14

On Nov 25, 4:29 pm, Lasse Jensen <faf...@gmail.com> wrote:

> [...]
> hastighed det giver opvejer IMHO ikke muligheden for senere at kunne smide

Hej Igen,

Jeg forstår ikke forskellen på dual og alm - giver det noget ekstra at
have dual eller hvad ?
hvis jeg mister mine oprindelige 512 MB skal jeg have 2 GB - betyder
det 2 x 1 GB dual, 1 x 2 Gb alm eller 2 x 1 GB alm ? - had betyder
MHz'ne

Fra : rhf

Dato : 25-11-07 09:20

Fra : Lasse Jensen

Dato : 25-11-07 18:35

rhf wrote:

> Hej Igen,
>
> Jeg forstår ikke forskellen på dual og alm - giver det noget ekstra
> at
> have dual eller hvad ?

Ja. Teoretisk set får du dobbelt så meget båndbredde mellem CPU og RAM når
du kører dual channel. I praksis er forskellen meget lille.

> hvis jeg mister mine oprindelige 512 MB skal jeg have 2 GB - betyder
> det 2 x 1 GB dual, 1 x 2 Gb alm eller 2 x 1 GB alm ? - had betyder
> MHz'ne

Køb et kit med 2x 1 gb moduler. Dit board kan ikke tage 2 gb klodser og kits
med 2x 1 gb koster nogenlunde det samme som 2 enkelte 1 gb klodser.

Antallet af mhz har igen noget at gøre med hvor hurtigt data kan overføres
mellem CPU og RAM. Jo flere, jo bedre, sådan kort fortalt.