IBM T23 start op problem
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-11-07 20:15

Hej

Min T23 vil pludselig ikke starte op

Jeg tror det er lade/ac-relateret.
Den har i en kort periode svinget mellem at lade / at ikke lade med
power stikket i.

Nu: hvis stikket er i og jeg tænder, så blinker batteri lampen orange
(batteriet trænger til opladning) - slukker efterfølgende under boot
eller lige efter opstart. Det siger mig at batteriet er fladt.
Hvis jeg tager batteriet ud og prøver at starte kun med strøm stikket -
starter den lige et sekund og slukker igen ( burde den ikke kunne starte
op uden batteri og med ledningen i ?
Jeg har målt spændingen der kommer fra stikket = 16v som der skal.
Er der nogen der har et bud på hvad kan der være galt ?
Hilsen
Michael

Fra : penta@panto.com

Dato : 24-11-07 23:11

"Michael Rasmussen" <1HXmiclis@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har målt spændingen der kommer fra stikket = 16v som der skal.
> Er der nogen der har et bud på hvad kan der være galt ?

Prøv at bruge maskinen uden batteri i.
Måske er dit batteri færdigt.

/tomov

Fra : Ole C

Dato : 24-11-07 23:54

penta@panto.com skrev blandt andet:

> Prøv at bruge maskinen uden batteri i.
> Måske er dit batteri færdigt.

Hvad med at læse mandens indlæg?

--
vh
Ole C

Fra : penta@panto.com

Dato : 25-11-07 00:36

> [...]
> Jeg har målt spændingen der kommer fra stikket = 16v som der skal.
> Er der nogen der har et bud på hvad kan der være galt ?

Mon ikke du selv har svaret. Nemlig at det er ladekredsløbet.
Hvis du har mulighed for at få batteriet ladet op et andet sted, så kan du
jo teste om den kan køre på batteri alene.

/tomov

Fra : KsNa

Dato : 25-11-07 13:05

> [...]
> Jeg har målt spændingen der kommer fra stikket = 16v som der skal.
> Er der nogen der har et bud på hvad kan der være galt ?

Lader den hvis den hvis PC'en er slukket (hvis den står længe sådan, altså
10-12timer, kan den så starte) , det kan være at strømforsyningen ikke kan
levere strøm nok til drift af PC'en.

Mvh
kim

Fra : Ole C

Dato : 25-11-07 13:31

KsNa skrev blandt andet:

> det kan være at
> strømforsyningen ikke kan levere strøm nok til drift af PC'en.

Selvfølgelig kan den det.

--
vh
Ole C

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 25-11-07 13:40

"Ole C" <ocl@FJERNtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig kan den det.
>
> --
> vh
> Ole C

T22 kører fint med ubrugeligt batteri - altså med laderen tilsluttet
Men jeg har læst at den skriver meget til bios (vist især under start og
luk) - hvilket kan betyde at får du hevet stikket ud på et uheldigt
tidspunkt kan den blive afbrudt medens den skriver til bios. Og det kan
betyde ar bundkortet skal skiftes (bios er loddet i) - om T23 har samme
akilleshæl ved jeg ikke - prøv Google .

Jesper

Fra : KsNa

Dato : 25-11-07 18:09

"Ole C" <ocl@FJERNtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig kan den det.
>
> --
> vh
> Ole C

Hvorfor selvfølgelig ?

Mvh
Kim

Fra : Ole C

Dato : 25-11-07 21:19

KsNa skrev blandt andet:

> Hvorfor selvfølgelig ?

Giv mig et eksempel på en bærbar, der ikke kan køre på strømforsyningen

--
vh
Ole C

Fra : KsNa

Dato : 25-11-07 21:28

> Giv mig et eksempel på en bærbar, der ikke kan køre på strømforsyningen

Hvis strømforsyningen er defekt, er der nok ikke mange der virker.

Mvh
Kim

Fra : Ole C

Dato : 25-11-07 23:01

KsNa skrev blandt andet:

> Hvis strømforsyningen er defekt, er der nok ikke mange der virker.

Naturligvis, men det synes jeg ikke meget tyder på i det aktuelle
tilfælde.

--
vh
Ole C

Fra : KsNa

Dato : 26-11-07 16:58

> Naturligvis, men det synes jeg ikke meget tyder på i det aktuelle
> tilfælde.

Vi ved det ikke, men vi ved at spændingen er 16V ud af strømforsyningen, om
den så også kan levere noget strøm står hen i det uvisse.

Mvh
Kim

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-11-07 17:15

KsNa skrev:

> [...]
> 10-12timer, kan den så starte) , det kan være at strømforsyningen ikke kan

Hej gruppe
Tak for indlæggene.
Nu har jeg haft lidt tid til at se på det....
Det kan selvfølgelig være batteriet der er dårligt og dermed har ødelagt
noget i ladekredsløbet.
Jeg kan godt starte pcen uden batteri, den slukker bare igen efter 0,5 -
40 sekunder.
Jeg tror jeg skal finde et andet bundkort eller noget helt tredje.

Hilsen
Michael