Langsom opstart på 10.5
Fra : Martin Schultz

Dato : 01-01-08 21:06

Hejsa

Efter jeg opgraderede til OSX 10.5 fra 10.4 er min macbook blevet enormt
langsom til at starte op. Både i den tid den står i den blå skærm inden
login billedet og fra man logger ind til den er klar.

Jeg har prøvet og slå alle autostartende programmer fra (under min konto
i system indstillinger).

Har i nogen bud til andet der kan hjælpe?

Martin
--
Besøg http://www.crunzh.com/crunzhmailmac.htm hvor du kan hente
mit opensource email program til mac.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-01-08 21:40

Martin Schultz wrote:
> [...]
> login billedet og fra man logger ind til den er klar.
>
> Jeg har prøvet og slå alle autostartende programmer fra (under min konto

Fik lidt det samme problem på en lille Quicksilver og forsøgte flere
ting, men endte med en clean install...

> Har i nogen bud til andet der kan hjælpe?

Du kan prøve at slette disse indstillinger fra username/library/preferences
- com.apple.AppleShareClient.plist
- ByHost*)
- com.apple.BezelServices.plist
- com.apple.Bluetooth.plist
- com.apple.bomarchivehelper.plist
- com.apple.desktop.plist
- com.apple.dock.plist
- com.apple.finder.plist
- com.apple.FontBook.plist
- com.apple.help.plist
- com.apple.LaunchServices.plist
- com.apple.java.JavaPreferences.plist
- com.apple.LaunchServices.QuarantineEvents
- com.apple.loginitems.plist
- com.apple.loginwindow.plist
- com.apple.MassStorage.plist
- com.apple.recentitems.plist
- com.apple.sidebarlists.plist
- com.apple.spotlight.plist
- com.apple.systempreferences.plist

*) Mappe, der indeholder en del af de øvrige filer med nummeret
tilføjelse. gendannes ved genstart.

Den metode brugte jeg på en anden maskine med gode resultater.

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-01-08 21:50

Martin Schultz <news2005@adsltips.invalid> wrote:

> [...]
> i system indstillinger).
>
> Har i nogen bud til andet der kan hjælpe?

APE kan give den slags problemer.
Se evt. http://unsanity.com/haxies/ape/

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-01-08 22:20

Flemming Rubini wrote:

> APE kan give den slags problemer.
> Se evt. http://unsanity.com/haxies/ape/

Fuldstændig ligegyldigt. APe virker slet ikke på Leopard - endnu. Jeg
fik besked fra Unsanity for ca. 3 uger siden, at de håbede at have en ny
ver. ude inden jul, men det har de så ikke nået. - det samme med
ShapeShifter...

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-01-08 21:52

Martin Schultz <news2005@adsltips.invalid> wrote:

> Har i nogen bud til andet der kan hjælpe?

http://neowiki.neooffice.org/index.php/Leopard_Upgrade_Issues

Flemming Rubini

Fra : Lyrik

Dato : 01-01-08 22:28

Den 01.01.2008 kl. 21:05 skrev Martin Schultz <news2005@adsltips.invalid>:

> [...]
> i system indstillinger).
>
> Har i nogen bud til andet der kan hjælpe?
Prøv at downloade det helt unikke program "Onyx":
http://www.macupdate.com/info.php/id/11582
Gå ind i "Maintainance"-"Vedligeholdelse" og vælg "punkt" i "Optimér"
Du kan også køre de andre oprydningsprocedurer. Den slutter med sluk og
genstart.

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-01-08 00:05

> [...]
> i system indstillinger).
>
> Har i nogen bud til andet der kan hjælpe?

Er den længe om at komme frem til login skærm eller er den længe om at
logge en bruger ind?

Hvad skriver dine logfiler?

Fra : Martin Schultz

Dato : 02-01-08 17:25

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> skrev 2008-01-01:

> Er den længe om at komme frem til login skærm eller er den længe om at
> logge en bruger ind?

Begge dele. Jeg har lige prøvet og oprette en helt frisk bruger, den er
også langsom.
Jeg har ikke APE eller ligende installeret.

> Hvad skriver dine logfiler?
Hvilke er relevantee? JEg har ikke umiddelbart fundet noget.

Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-01-08 17:30

> [...]
> også langsom.
> Jeg har ikke APE eller ligende installeret.

> Hvilke er relevantee? JEg har ikke umiddelbart fundet noget.

/var/log/system.log og console for din session.

Fra : Palle Jensen

Dato : 02-01-08 19:46

On 2008-01-02 17:30:10 +0100, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> said:

> /var/log/system.log og console for din session.

Synes også min opstart er langssom. Hvad er egentlig langssom? Måske vi
skal få nogle tider på?

Anyways. Synes det er svært for almindelige mennesker at tolke
logfilerne. Nu kiggede jeg på de første linier i min log og synes den
vil sige mig noget, men jeg ved ikke hvad?

Jan 2 15:58:57 localhost kernel[0]: npvhash=4095
Jan 2 15:58:57 localhost kextd[10]: 404 cached, 0 uncached
personalities to catalog
Jan 2 15:58:57 localhost com.apple.launchctl.System[2]: launchctl:
Please convert the following to launchd:
/etc/mach_init.d/dashboardadvisoryd.plist

Den siger jo at jeg skal konvertere en eller anden ting der har med
dashboard at gøre....? But what?

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 02-01-08 20:58

On 2008-01-02 19:45:56 +0100, Palle Jensen
<laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> said:

> [...]
> /etc/mach_init.d/dashboardadvisoryd.plist
>
> Den siger jo at jeg skal konvertere en eller anden ting der har med

iBook G4 1.42 Ghz 1 GB ram, med 10.4.11 opstart mellem 35-45 sec. samme
med 10.5.1 1,15-1,25 min.

så jeg valgte at gå tilbage til 10.4.11 på den og gemme leoparden lidt.

Ja en "ordbog" til log filer ville være rar, for jeg ved ikke altid
hvad det helt klart betyder.

Henrik

Fra : Palle Jensen

Dato : 02-01-08 21:05

On 2008-01-02 19:45:56 +0100, Palle Jensen
<laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> said:

> Synes også min opstart er langssom. Hvad er egentlig langssom? Måske vi
> skal få nogle tider på?

Målte lige.

33 sekunder til login billedet.

4 sekunder efter login og til skrivebordet.

Ved ikke. Generer mig ikke, men jeg synes det gik hurtigere fra starten.

Model Name:   iMac
Model Identifier:   iMac5,1
Processor Name:   Intel Core 2 Duo
Processor Speed:   2.16 GHz
Number Of Processors:   1
Total Number Of Cores:   2
L2 Cache:   4 MB
Memory:   2 GB
Bus Speed:   667 MHz

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-01-08 23:50

Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:

> Målte lige.
>
> 33 sekunder til login billedet.
>
> 4 sekunder efter login og til skrivebordet.
>
> Ved ikke. Generer mig ikke, men jeg synes det gik hurtigere fra starten.

37 sekunder er /ikke/ langsomt. At det tage længere tid nu kan skyldes
at du har fyldt din disk op.

Fra : Palle Jensen

Dato : 03-01-08 00:05

On 2008-01-02 23:49:43 +0100, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> said:

> 37 sekunder er /ikke/ langsomt. At det tage længere tid nu kan skyldes
> at du har fyldt din disk op.

Fair nok. Eneste jeg blot har bemærket er at opstarten er blevet en
kende længere. Jeg har opgraderet fra Tiger til Leopard, men selve
opgraderingen gjorde nu ingen forskel. Altså før og efter. Den blev
lidt langsommere til opstart imens jeg brugte Tiger.

Men igen. Generer mig ikke. Som regel sidder jeg ikke og glor på opstarten.

Iøvrigt har jeg ikke fyldt min disk op du!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-01-08 00:28

> [...]
>
> Men igen. Generer mig ikke. Som regel sidder jeg ikke og glor på opstarten.
>
> Iøvrigt har jeg ikke fyldt min disk op du!

Definer fyldt op.

Er den 10, 40 eller 70% fuld? Sidstnævnet vil bevirke at
søgehastigheden på disken er betydeligt langsommere.

Det er ikke alle sektore der er lige hurtige på en disk.

Fra : Palle Jensen

Dato : 03-01-08 04:57

On 3 Jan., 00:28, Morten Reippuert Knudsen <s...@reippuert.dk> wrote:

> Definer fyldt op.
>
> Er den 10, 40 eller 70% fuld? Sidstnævnet vil bevirke at
> søgehastigheden på disken er betydeligt langsommere.

20% fyldt. Og fra start var disken proppet med OS til omtrent 15%. Så
jeg har påført ca. 5% selv hvilket vel ikke skulle kunne gøre boot
tiden (mærkbart) længere.

Så vidt jeg er orienteret skulle det ikke være nødvendigt at
defrakmentere på OSX?

--
Palle

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-01-08 19:35

Palle Jensen <LaboratorieX@gmail.com> wrote:

> [...]
> tiden (mærkbart) længere.
>
> Så vidt jeg er orienteret skulle det ikke være nødvendigt at

Det er det heller ikke. Den defrgmentere selv filer under 20MB on the
fly såfremt disken er er for fykdt (på 10.4 vil den have 10 eller 20GB
fri)

Hvis du har installeret/aktiveret en række services eller programmer
der der skal indlæses under start og login kan det være årsagen til en
lidt langsommere opstart. Umidelbart synes jeg på ingen måde dine
angivelser er alarmerende.