Byggeri hvem er økonomisk ansvarlig
Fra : Arne Jørgensen

Dato : 30-12-07 21:50

jeg købte for nogen år siden en grund hvor jeg så besluttede mig for at få
bygget et sommerhus - jeg tog kontakt til en tømmer der gav et tilbud på 800
000 kr for arbejde + materialer - jeg slog til efter nogen måneder viste det
sig der skulle en større sokkel til hvad beløb sig til en ekstra udgift på
200 000 kr men dette ville så give 25 kwm ekstra kælder rum så jeg sagde ok
9 uger før byggeriet skulle bringes til ophør fik jeg at vide at det ville
koste 300 000 kr mere - altså i alt en halv million kr mere ind det
oprindelige tilbud at gøre byggeriet færdigt - nu kan jeg jo ikke bo i et
hus uden tag og væge så jeg sagde : ja !

Mit spørgsmål er nu til gruppen , hvem der end måtte vide noget om ( jeg er
ikke interesseret i meninger men bare Jura ) kan jeg på nogen måde gøre et
krav gældende over for den mand der oprindeligt gav mig tilbuddet ?

siger loven noget om sådanne ekstra udgifter i forhold til et oprindeligt
tilbud ?

på forhånd tak og godt nyt år

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-12-07 21:59

Arne Jørgensen wrote:

> siger loven noget om sådanne ekstra udgifter i forhold til et
> oprindeligt tilbud ?

Aftaleloven siger at en aftale er bindende. Men spørgsmålet er hvad I har
aftalt? De to yderpunkter er "arbejdet udføres efter regning, og det
forventes at blive 200k" og "der afgives et fast tilbud på 200k med en
præcis specifikation af arbejdets omfang og forudsætninger".

Uanset hvad taler vi om beløb (300k-500k) hvor du bør gøre brug af en
advokat og ikke nogle tilfældige råd i dk.v.j.

Du har forhåbentlig en skriftlig aftale med entreprenøren?

--
Jesper Lund

Fra : Arne Jørgensen

Dato : 30-12-07 22:44

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> Du har forhåbentlig en skriftlig aftale med entreprenøren?

ja han har udfærdiget det tilbud der blev sendt til banken - det må vel
siges at være en skriftlige aftale ?!

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-07 23:23

"Arne Jørgensen" <xxx@col.org> skrev :

>ja han har udfærdiget det tilbud der blev sendt til banken - det må vel
>siges at være en skriftlige aftale ?!

næppe - en skriftlig aftale indenfor byggefagene er ret nøje
beskrevet, og indeholder som hovedregel også aftaler om
betalingterminer ( aconto betalinger) etc og øvrige krav AB92 etc

Hvis forbrugeren skal sikre sig bedst muligt mod kedelige
overraskelser, ligger der jo en del på www.byg.dk
jeg tænker specielt på :
http://www.byg.dk/web/FileContainer.nsf/c31538d028de352ec125722c003091dc/73ae08688794624bc125725e0032d953!OpenDocument

det ved bankerne nu også ....

Den beskrevne sag er da helt ude i hampen, og vil da nok kræve seriøs
rådgivning
--
Jan_stevns

Fra : alexbo

Dato : 31-12-07 02:21

"Arne Jørgensen" skrev

> ja han har udfærdiget det tilbud der blev sendt til banken - det må vel
> siges at være en skriftlige aftale ?!

Ja, men du har tilsyneladende accepteret at tilbuddet blev forhøjet af to
omgange.
Sådanne store forhøjelser må formodes at være skriftlige, og indeholde
oplysninger om hvilke forhold der er baggrunden.

Du har som allerede skrevet brug for professionel hjælp, dels for at få
opklaret om der reelt er lavet arbejde for de ekstra penge, måske noget syn
og skøn, dels for at få opklaret om hele håndteringen af byggesagen er gået
rigtigt til.

Men til at starte med kan du undersøge om din tømrer er tilsluttet et
ankenævn.

http://hvanke.dk/
http://www.byggaranti.dk/

Desværre behandler BYG ikke sager på opgaver der overstiger 1 million, men
da første tilbud er mindre, og prisudviklingen er løbet fra det beløb, er
det værd at undersøge.

Afhængigt af hvad skriftligt du har i forvejen vil jeg desuden foreslå dig
at skrive til tømreren at du er overrasket over den store overskridelse af
det første tilbud, og gerne vil have en skriftlig redegørelse for disse.
Eller også skal du allerede nu overlade al yderligere kontakt med tømreren
til en advokat.

På en eller anden måde må du selv kunne vurdere om slutresultatet er så
meget anderledes end første tilbud, at en overskridelse af en vis størrelse
er rimelig.
Og kan måske ved en forhandling med tømreren nå en løsning der er rimelig.

mvh
Alex Christensen