Farvepatroner og bankrøvere...
Fra : Rene Hansen

Dato : 26-12-07 02:00

Hej Gruppe
God bagjul og alt det dersens.
Vi sad nogle stykker og snakkede over maden, og kom til at tale om de
hersens farvepatroner som man lægger sammen med penge enten når de
skal transporteres eller ved deciderede røverier.
Der var ikke rigtig nogle af os som kunne forstå at det er lovligt;
det er jo reelt at ødelægge "Dronningens mønt," eller hur?
Hvis jeg fik lyst til at male og dekorere mine pengesedler, er jeg
ikke sikker på at jeg kunne gøre det helt straffrit.
Er der undtagelser i lovgivningen, eller ser man blot gennem fingre?

Rene

Fra : Allan F

Dato : 26-12-07 06:09

"Rene Hansen (slet LEQR2)" <spamjunkie@LEQR2not.me> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke sikker på at jeg kunne gøre det helt straffrit.
> Er der undtagelser i lovgivningen, eller ser man blot gennem fingre?

Tricket er nok, at man returnerer dem til Nationalbanken, som bytter dem til
nye. Det er ulovligt for alle andre at *Destruere* dansk valuta, men
farvepatronerne ødelægger jo ikke sedlerne - de gør dem bare ubrugelige i
almindelig handel.

Allan F

Fra : Henning Wangerin

Dato : 26-12-07 12:14

On Wed, 26 Dec 2007 06:08:39 +0100, Allan F wrote:

> Tricket er nok, at man returnerer dem til Nationalbanken, som bytter dem
> til nye.

Hvis du river en 1000kr-seddel i stykker, skulle du kunne få den byttet
hvis du afleverer over halvdelen til Nationalbanken.

> Det er ulovligt for alle andre at *Destruere* dansk valuta,

Det mener jeg er forkert. Har du en reference til det?

> men
> farvepatronerne ødelægger jo ikke sedlerne - de gør dem bare ubrugelige
> i almindelig handel.

Både og. Hvis du "ødelægger" en mønt/seddel er jeg vel ikke forpligtet til
"at tage den i bytte" ved en handel. Det er det samme der sker med
farve-patronen.

/Henning

Fra : Per

Dato : 26-12-07 10:14

Rene Hansen (slet LEQR2) wrote:
> [...]
> ikke sikker på at jeg kunne gøre det helt straffrit.
> Er der undtagelser i lovgivningen, eller ser man blot gennem fingre?

Er det virkeligt sandt, at man ikke må ødelægge "kongens mønt" eller er det
bare en gammel skrøne/vanrdrehistorie ?

Jeg har aldrig hørt om nogen, der er blevet straffet herfor.

Det er vel ens egen penge når man har dem, og så kan man gøre hvad man vil
med dem ikk ?

Jeg har ikke kunne finde noget på nettet om det modsatte....

Der findes jo også ønskebrønde osv. og det kan vel ikke være tilladt, hvis
pengene ikke må ødelægges.

mvh. Per

Fra : Rene Hansen

Dato : 26-12-07 12:09

Per <mesked@hotmail.com> skrev:
> [...]

SNIP

>Er det virkeligt sandt, at man ikke
> [...]

Nu kan jeg ikke diske op med historier fra DK, eller paragraffer
eftersom mit videnfelt ikke omfatter jura, kun forudfattede
meninger

Men for snart en del år siden var der en dansk lastbilchauffør
som røg i spjældet i Polen fordi han en aften på et værtshus
lige skulle være "sjov" og tænde en cigaret med en Zloty-seddel
som dengang var under 25 øre værd i god gedigne dansk valuta, så
reglen eksisterer skam (i hvertfald nogle steder...).

Rene

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 26-12-07 16:19

Den Wed, 26 Dec 2007 12:13:45 +0100 skrev Henning Wangerin:

> Hvis du river en 1000kr-seddel i stykker, skulle du kunne få den byttet
> hvis du afleverer over halvdelen til Nationalbanken.
>
> /Henning

Har DU referencer til DET? hva' nu hvis den er revet over præcis på
midten, kan den så ikke byttes hvis begge "halvdele" er præcis lige
store? eller kan du få 2
Mej du, kun hvis du har delen med serienummeret på, kan du få den byttet
i ethvert pengeinstitut.
(Taler af erfaring, da min datter som 4årig syntes at de små egern på 4
1000 lapper skulle klippes ud, i øvrigt til stor morskab for det flinke
bankpersonale, som byttede med et smil)

Karl Erik Christensen

Fra : Henning Wangerin

Dato : 26-12-07 16:53

http://www.nationalbanken.dk/DNDK/Regelsaet.nsf/side/Regler_vedroerende_beskadigede_sedler!OpenDocument

- eller http://surl.dk/3fq/ hvis den ikke virker

> hva' nu hvis den er revet over præcis på midten, kan den så ikke
> byttes hvis begge "halvdele" er præcis lige store? eller kan du få 2

Derfor "over halvdelen"

> Mej du, kun hvis du har delen med serienummeret på, kan du få den byttet
> i ethvert pengeinstitut.
Det står der ikke noget om i ovenstående link

> (Taler af erfaring, da min datter som 4årig syntes at de små egern på 4
> 1000 lapper skulle klippes ud, i øvrigt til stor morskab for det flinke
> bankpersonale, som byttede med et smil)

Det kan sagtens være din banks egen udlægning af reglerne

/Henning

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 26-12-07 17:21

Den Wed, 26 Dec 2007 16:53:19 +0100 skrev Henning Wangerin:

> [...]
>>

> Derfor "over halvdelen"

> Det står der ikke noget om i ovenstående link

> Det kan sagtens være din banks egen udlægning af reglerne

Hovsa, ups, hik - ja, det er jo hvad der står.
Min egen erfaring er osse mere end 10 år gammel så reglerne kan jo
være lavet om.
Bare mærkeligt, når nu jeg ser præcis ligesådan ud nu, som jeg gjorde for
10 år siden

Karl Erik Christensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 27-12-07 06:42

Karl Erik Christensen wrote:

> Hovsa, ups, hik - ja, det er jo hvad der står.
> Min egen erfaring er osse mere end 10 år gammel så reglerne kan jo
> være lavet om.

Hvis det er nogen trøst, så _er_ reglerne være lavet om.
Jeg taler ikke af erfaring, men husker bare at jeg engang sad og ævlede med
Erik Hoffmeyer om præcis det med sedler og serienummer - _serienummeret_
var the keyword, resten var ligegyldigt.

> Bare mærkeligt, når nu jeg ser præcis ligesådan ud nu, som jeg gjorde for
> 10 år siden

Jeg synes også jeg ser ud som for 10 år siden. -- Indtil jeg opdagede jeg
kiggede på et portræt, og ikke et spejl.

Stig Johansen