weber sovs
Fra : Paw Jensen

Dato : 28-12-07 17:45

Hej Alle.

Her til nytår, skal vi lave en okse filet på Weberen.

Ville i den forbindelse lave en sovs, som virkelig kan tage kegler.

Er der nogen der har ideer/opskrifter ??

Satser på at sætte en foliebakke under stegen, og her redde lidt "guf" som
basis

Pft.

Paw

Fra : Ralph

Dato : 28-12-07 17:58

"Paw Jensen" <paw@uniq-import.invalid> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har ideer/opskrifter ??
> Satser på at sætte en foliebakke under stegen, og her redde lidt "guf" som
> basis

Jeg lægger mig lidt på baghjul, skal også have okse- og lammesteg frisk fra
weber, men lammefedt er de færreste i vor familie meget for, og der er ikke
meget fedt på oksestegen - dog lidt, så den KUNNE jo steges i ovnen så
lamme- og oksefonden ikke blandes, MEN jeg lavede alletiders andesovs
juleaften og har et par hundrede gram andefedt i overskud, jeg satser på at
lammekøllen skal have 1½ time oksestegen det halve, hvile mens dronningen
snakker om Gud og Færørerne.

Langt oplæg, men kan jeg kassere lammefedtet efter 3 kvarter, komme lidt
vand, løg o.lign ind under stegene når oksen skal på Weber, eller skal jeg
holde dem separeret? Jeg vil IKKE have lam i ovnen, så glem alt om
langtidsstegning af DEN.

OG, forståes, bruge andefedtet til sovsen - eller??

--
Ralph

Fra : Ole Andersen

Dato : 28-12-07 19:18

Prøv det her sted,- det er virkelig en suveræn side......
http://www.weberguru.dk/forum/portal.php

Fra : Jonas Kofod

Dato : 28-12-07 21:09

Paw Jensen skrev:
> [...]
>
> Er der nogen der har ideer/opskrifter ??
>
> Satser på at sætte en foliebakke under stegen, og her redde lidt "guf" som

Mit generelle forslag er at finde en god sovs baseret på fedtet fra en
stegt oksefilet valgt udfra på hvilken ret/sammensætning der laves
af/med oksefileten og hvad der falder i ens smag.
Selv kender jeg desværre kun Siemens sovs, så specifikt vil det være
helt umuligt at hjælpe dig.

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 29-12-07 08:23

Paw Jensen:
> [...]

> Er der nogen der har ideer/opskrifter ??

> Satser på at sætte en foliebakke under stegen, og her redde lidt "guf" som

Ja, det er rigtigt med bakken under stegen, mellem kulholderne.
(som svar på et andet spm., IKKE lammefedt i nogen sovs, det bliver
vammelt).
Det kan være et helvede at få den op, uden at spilde, men det kan
lykkes.
Jeg kommer altid afpuds, et løg delt i 2, en gulerod, en tomat, osv. i
bakken, alt afh. af hvad jeg lige har.
Her kommer tricket så
Når man griller skal man helst have lidt alkohol indenfor rækkevidde,
det kan være en øl eller rødvin.
Når jeg har placeret bakken i grillen kommer jeg altid ca. en cm væske
i den, så den ikke branker og brænder alt der drypper ned i den, det
kan være en cocktail af vand og alkohol, eller kun det ene.
Både med øl og rødvin har jeg fået rigtig gode resultater.
Når stegen er taget af, så af med risten, og op med bakken, og så ind
til komfuret.
Hæld fedtet over i kasserolle, varme på, og mel i.
1 skefuld giver måske nok sovs til 2 personer, men der er sikkert fedt
til mere.
2 skefulde kan måske række.
3 skefulde giver temmelig meget sovs.
Moderat varme, piske (ikke røre).
En sjat vand i, piske samme, koge/bage igennem, en sjat, piske, koge.
En større sjat, osv.
Vær sikker på at den koger igennem, så den ikke smager af mel, og får
sin rette konsistens.
Når den køler ned, så bliver den lidt tykkere.
Husk at det er en fed sovs, det kan blive for meget hvis du kommer
fløde i, måske endda også for fedt med mælk, men det vurderer du.
Det er saltet der, til sidst, fremhæver smagen, og peberet der pifter
en smule op.
Jeg skal selv lave denne sovs til en grillet tyndsteg d. 31.
Kai

Fra : Torben

Dato : 29-12-07 14:19

"Paw Jensen" <paw@uniq-import.invalid> wrote in message

> Satser på at sætte en foliebakke under stegen, og her redde lidt "guf" som
> basis

God idé. Men du skal have vand ved - der bliver rigtig varmt i grillen, og
det gode "snask" har det med ellers at tørre ud.

God fornøjelse!

mvh
Torben