langtidsopbevaring af hvidløg
Fra : Peter T.

Dato : 28-12-07 03:35

Jeg ender praktisk talt altid med 1-2 indetørrede og/eller mugne hvidløg,
da jeg bruger dem vilkårligt efter behov.

Kan de fryses ned eller hvordan opbevarer I dem, så de kan holde i "lang"
tid?

--
Peter T.

Grundet arbejde som free-lance tekniker søger jeg privat indkvartering i
Haderslev i perioden 7-20. jan 2008. Eneste krav er internetadgang. :)

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 28-12-07 12:39

Peter T. <pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote:

> [...]
> da jeg bruger dem vilkårligt efter behov.
>
> Kan de fryses ned eller hvordan opbevarer I dem, så de kan holde i "lang"

Jeg har de bedste erfaringer med at opbevare dem i et gammelt
viktualieskab (med åbning til det fri). Hvis du har en kælder vil det
være oplagt. Køleskab er for koldt.

Generelt skal hvidløg fra sydeuropa undgås som pesten. De bruger nogen
maskiner som ramponerer løgene frygteligt og de tørrer hurtigt ud.

Kinesiske hvidløg er ikke så ramponerede og de er dejligt billige, så
man kan bare smide dem ud uden at ærgre sig for meget.

Jeg køber dog også økologiske hvidløg, men kun når de er fra Danmark
eller Argentina. De er rigtig fine.

Fra : Peter T.

Dato : 28-12-07 14:19

Niels Jørgen Kruse udviste en rettidig omhu og skrev:

> Jeg har de bedste erfaringer med at opbevare dem i et gammelt
> viktualieskab (med åbning til det fri). Hvis du har en kælder vil det
> være oplagt. Køleskab er for koldt.

Takker. Jeg har prøvet lidt af hvert for at forlænge holdbarheden. Og pt.
er min bedste erfaring, at smide dem i grøntsagskassen med andre grøntsager
i bunden af køleskabet. Grøntsager stuvet sammen forlænger jo holdbarhed
og det især hvis der er tomater i kassen.

Nå. Jeg tror jeg smider et fed på frys og ser hvordan det reagerer ved
optøning om nogle dage. :)

Fra : Inger D.

Dato : 28-12-07 19:23

> [...]
> i bunden af køleskabet. Grøntsager stuvet sammen forlænger jo holdbarhed
> og det især hvis der er tomater i kassen.

Din sidste påstand undre mig en del, da tomater producerer ethylen, som
modner ethylenfølsomt frugt og grønt. Så her skal man nok lige tænke sig om,
før man vilkårligt fylder grøntsagsskuffen op. Hvis man er heldig at få et
godt match, der ikke påvirker hinanden med ethylen, vil jeg tro at
grøntsagerne i en fyldt grøntsagsskuffe holder sig længere p.g.a. en højere
fugtighed.

Her er lidt om det fra
http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=308&paid=5&scid=1870&1147529818 :

"Når frugt og grønt ligger sammen i en skål eller grøntsagsskuffe, kan
de påvirke hinandens modning.
Nogle afgiver nemlig stoffet ethylen, mens andre er følsomme over for
ethylen. Derfor er det ikke ligemeget, hvilke varer der placeres sammen.
Abrikos, fersken, blomme, æble, pære, tomat og avocado er f.eks.
ethylenproducerende. Hvis de ligger sammen med ethylenfølsomme varer, f.eks.
agurk, selleri, blomkål, gulerod og aubergine, bliver disse hurtigt slatne
og bløde. Mærkeligt nok er pærer og abrikoser både producerende og følsomme
over for ethylen, så de modner sig selv."

Og lidt mere fra http://www.vom.dk/index.php?id=14&mid=395 :
"Nogle grønsager og frugter udskiller luftarten ethylen, der medvirker
til deres modning. Ethylen udskilles i høj grad fra tomat, rød peberfrugt,
æble, pære, melon, nektarin, fersken, abrikos, vindrue, kiwi, citrus- og
bærfrugter. Når man opbevarer frugt køligt, kan man holde
ethylenproduktionen på et lavt niveau - og dermed sinke modningen. Nogle
frugter udskiller ethylen i en mængde, der kan give problemer, hvis flere
forskellige slags frugt eller grøntsager opbevares sammen. Det er derfor
bedst at opbevare grønsager og frugter indpakket hver for sig. Særligt
følsomme for ethylen er agurker, blomkål og gulerødder, som bliver bløde og
misfarvede. Avokado kan modnes ved at opbevaring sammen med frugter og
grøntsager, der udskiller ethylen, ligesom løg kan blive sødere."

Jeg har i øvrigt selv gode erfaringer med modning af avokadoer, ved at
lægge dem i en pose med tomater.

Inger D.

Fra : Jan Boegh

Dato : 01-01-08 15:29

Peter T. skrev i Xns9A1491BA69C98muh@127.0.0.1 dette:
> Niels Jørgen Kruse udviste en rettidig omhu og skrev:

> andre grøntsager i bunden af køleskabet. Grøntsager stuvet sammen
> forlænger jo holdbarhed og det især hvis der er tomater i kassen.

Tomater i køleskab er ren elendighed. De mister alt smag ved nedkølingen.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 28-12-07 18:00

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse
> [...]
> da jeg bruger dem vilkårligt efter behov.
>
> Kan de fryses ned eller hvordan opbevarer I dem, så de kan holde i "lang"

Pil dem, og læg dem i et glas, dækket af olie. Opbevar i køleskab.

Anders

Fra : Inger D.

Dato : 28-12-07 19:14

> [...]
> da jeg bruger dem vilkårligt efter behov.
> Kan de fryses ned eller hvordan opbevarer I dem, så de kan holde i "lang"

Her er et tip fra http://www.vom.dk/index.php?id=14&mid=56 :

"Opbevaring og holdbarhed
Hvidløg opbevares bedst ved 0°C og 65-70 % relativ fugtighed, hvor de kan
holde sig i 6-7 måneder. Ved 20°C og 60 % relativ fugtighed kan de holde sig
3-4 uger."

Mvh. Inger D.