Grøntsagssuppe
Fra : Kurt Hansen

Dato : 27-12-07 15:25

Jeg har fået en trådløs stavblender med tilbehør i julegave (Bosch's
topmodel) og nu skal der laves grøntsagssuppe.

Man har vel altid kartofler, gulerødder, tomater, porrer og diverse
rodfrugter i huset og der er fritslav.

Skærer man det i store stykker, koger det og blender det? Skal purréen
legeres og med hvad og hvordan? Hvilke krydderier og/eller krydderurter kan
anbefales: Koriander, karry, reven ingefær ...?

Gode opskrifter og tips modtages med glæde.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-07 18:22

Kurt Hansen wrote:
> [...]
> krydderurter kan anbefales: Koriander, karry, reven ingefær ...?
>
> Gode opskrifter og tips modtages med glæde.

Min favorit er en kartoffel-baseret suppe.

Kartoflerne skrælles og skæres i tykke skiver. De koges derefter i vand,
svarende til den mængde suppe man vil have til sidst. Husk ikke at komme
salt til kartofler, da de så har sværere ved at koge ud.
Rodfrugterne skæres i tern og koges i en gryde for sig, i mindst mulig vand.
Der kan også bruges broccoli, blomkål, porrer o.lign.

Når kartofler er kogt ud blendes de, til man har en passende konsistens.
De kogte grøntsagstern tilsættes, og kogevandet fra grøntsagerne kan med
fordel også tilsættes, evt. efter at man har kogt det lidt ind.

Nu er suppen i princippet færdig, men kan kan give den et ekstra pift på
mange måder:
- Bacon og kylling ristes på panden, evt. med et godt ktydderi (selv
foretrækker jeg karry), og tilsættes suppen lige inden den serveres. Man kan
med fordel og svitse lidt løg, fx. rødlød, sammen med bacon og kylling.
- Når suppen serveres kan man komme lidt grøn pesto på suppen, efter den er
anrettet i tallerkenen, det giver et pikant pift
- Grøntsagsterne kan svitses i smør inden der tilsættes vand, og de koges.
- Mornaysauce giver en let smag af ost, som er fin til denne type suppe.

Ønsker man en suppe uden fyld, kan grøntsagerne også blendes.
Mangler suppen lidt smag til sidst kan man med fordel smage til med til god
grøntsagsbouillon, sammen med salt og peber.

Held og lykke med blenderen, den er meget anvendelig i køkkenet.

Louise

Fra : Kurt Hansen

Dato : 27-12-07 18:43

On Thu, 27 Dec 2007 18:22:28 +0100, Louise wrote:

> Min favorit er en kartoffel-baseret suppe.
[klip]
> Held og lykke med blenderen, den er meget anvendelig i køkkenet.

Tusind tak, netop så udførligt som jeg havde ønsket mig og dertil gode tips
til pift og kringeling. Jeg vil straks fylde petroleum på maskinen og kaste
mig over grøntsagsskuffen
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Marianne

Dato : 27-12-07 22:35

> Gode opskrifter og tips modtages med glæde.
> --

En super broccolisuppe (det ER rigtigt)

1 broccolli koges til den er mør
50 g malede mandler
3 dl soyamælk
9 dl grøntsagsfond
salt + peber

De malede mandler ristes i ovnen v 180 g i 10 min. Ca 1/4 gemmes til pynt

Broccolien skæres i buketter og dampes i 6-8 min

Det hele blendes sammen

Serveres med resten af mandlerne drysset ovenpå.

Opskriften er fra Amanda Cross: Alle tiders supper.

mvh
Marianne

Fra : Kurt Hansen

Dato : 27-12-07 22:51

On Thu, 27 Dec 2007 22:35:26 +0100, Marianne wrote:

> En super broccolisuppe (det ER rigtigt)

[snip]
Broccoli? Uuuaaark, jeg havde ellers svoret aldrig mere at forgifte min bug
med sligt, men din opskrift lyder godt. Jeg vil prøve den strax efter
nytår. Hvis I aldrig hører mere fra mig, ved I hvorfor
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen