Vin til carpaccio?
Fra : Jens Bruun

Dato : 26-12-07 21:18

Jeg fik gode råd sidst, jeg spurgte, så jeg prøver lige igen:

Hvilken vin vil I anbefale til (okse-)carpaccio med pesto (med en anelse
hvidløg), frisk ruccola og parmagiano? Italiensk er jo nok passende, men
næppe min ynglingsvin - Amaronen.

Carpaccioen serveres som forret, og skal efterfølges af en gang oksefilet.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 26-12-07 21:41

Hej Jens

> Hvilken vin vil I anbefale til (okse-)carpaccio med pesto (med en
> anelse hvidløg), frisk ruccola og parmagiano? Italiensk er jo nok

Det kunne også være spænnende hvis nogen kunne anbefale
en øl til denne ret ?

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-12-07 21:41

> Det kunne også være spænnende hvis nogen kunne anbefale
> en øl til denne ret ?

Hehe. Dét har du SÅ ret i. Måske en Chimay Rouge?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 26-12-07 21:48

Jens Bruun skrev:
> [...]
> næppe min ynglingsvin - Amaronen.
>
> Carpaccioen serveres som forret, og skal efterfølges af en gang oksefilet.

Nej Amarone vil være noget af en dyne.

Vi har haft held med at bruge Fume Blanc/Sauvignon Blanc - oversøisk,
d.v.s. Californien eller Australien..

Skal det være rød, kunne jeg finde på at prøve med en ung Zinfandel fra
Ravenswood.

Skal det være noget, gæsterne ikke har mødt før, så en Rød Pinot Noir
fra Luxembourg, serveret kølig. (Ja, jeg mener det - det må ikke
sammenlignes med PinotNoir fra Alsace, som ofte er noget tynd stads..)

Fra : Henrik

Dato : 27-12-07 10:05

"Jens Bruun" skrev i en meddelelse

> Carpaccioen serveres som forret, og skal efterfølges af en gang oksefilet.

Bare lige en tanke herfra, oksekød til for- og hovedret er det ikke en kende
for tungt?

Ellers synes jeg Gerts forslag lyder som noget af det rigtige.

Henrik

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-12-07 12:08

"Henrik" <hallo_derude@hotmail.comXX> skrev i en meddelelse

> Bare lige en tanke herfra, oksekød til for- og hovedret er det ikke
> en kende for tungt?

Narh, carpaccio er jo meget let, og ikke specielt "okset", men ellers har du
da ret i, at det nok havde været hensigtsmæssigt med f.eks. noget fisk til
forretten.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Knagsted

Dato : 27-12-07 13:06

> [...]
> du da ret i, at det nok havde været hensigtsmæssigt med f.eks. noget fisk

Valpolicella. for nu at blive i området, hvor din Amarone laves.
Men det skal nok ikke være en ripasso...

Tokay fra Friuli er et andet bud, for det bør jo være italiensk, ikk'?
;)

Fra : Jan Boegh

Dato : 27-12-07 13:32

Jens Bruun skrev i Ga6dnTFPapjEKu_anZ2dnUVZ8tmhnZ2d@giganews.com dette:
> [...]
> anelse hvidløg), frisk ruccola og parmagiano? Italiensk er jo nok
> passende, men næppe min ynglingsvin - Amaronen.

Umiddelbart vil jeg mene at det er ganske let at finde en passende vin, da
mangt og meget vil passe - så det er lidt et spørgsmål om, smag og behag.
Jeg tror, hvis vi nu skal holde os i Italien, at jeg vil kigge lidt på en
Barbera eller en Dolcetto (lidt blødere end Barbera) ovre fra Piedmonte. Det
er forholdsvis ukomplicerede vine, der giver plads til retten.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Niels

Dato : 27-12-07 08:55

> Hvilken vin vil I anbefale til (okse-)carpaccio med pesto (med en anelse
> hvidløg), frisk ruccola og parmagiano? Italiensk er jo nok passende, men
> næppe min ynglingsvin - Amaronen.

Jeg ville vælge en kold rosé, f.eks. Santa Rita fra Chile (ca. 50 kr.
Rema 1000 eller Brugsen) eller en kølig Vacqueyras (Fakta har en
fremragende en til en halvtredser).

Jeg serverede en gang Santa Rita'en anonymt for et fransk par, som jeg
havde til middag. De syntes også, at den var rigtig god og gættede på,
at det var en Bandol eller en Tavel. De ærgrede sig over, at det stort
set er umuligt at købe andet end fransk vin i Frankrig!

--
Niels

Fra : Erling Hansen

Dato : 27-12-07 19:14

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
> næppe min ynglingsvin - Amaronen.
>
> Carpaccioen serveres som forret, og skal efterfølges af en gang oksefilet.

En kraftig Sciciliansk Pinot Nero går flot til carpaccio.
Erling

Fra : Henrik

Dato : 27-12-07 20:32

"Jens Bruun" skrev i en meddelelse igen:

> [...]
> næppe min ynglingsvin - Amaronen.
>
> Carpaccioen serveres som forret, og skal efterfølges af en gang oksefilet.

Efter at have summet lidt over din forespørgsel, tænkte jeg om en
undersøgelse af hvor retten stammede fra, kunne give et hint om drikkevaren
dertil.

Følgende skulle være givet: (ud fra bogen "Culinaria Italia - italienske
specialiteter", Könemann)

Retten hedder rigtigt "Carpaccio di Cipriani" og blev lavet af den
venetianske barejer Guiseppe Cipriani (Harry's Bar, Venedig).

"I halvtredserne var Amalia Nani Mocenigo, en dame af fineste venetianske
adelsslægt, stamgæst på Harry's Bar. Da lægen anbefalede den noget anæmiske
grevinde en diæt med meget råt kød, kreerede Guiseppe en ligeså enkel som
enestående specialitet. Og da man netop på samme tid, kunne se en udstilling
i byen med den venetianske renæssaince maler Vittore Carpaccio (1469 -
1525), der er berømt for sine lysende, røde nuancer, kaldte han ganske
enkelt de papirtynde skiver af rå oksefilet med en marinade af mayonaise,
citron, worchestersauce, fløde, sdalt og hvid peber for carpaccio."

Selve opskriften skulle være "4 spk. frisklavet mayonaise blandes med 2-3
spk fløde, 1 tsk mild sennep og 1 tsk worchestersauce, til det bliver en
tyktflydende creme. Smages til med tabasco, salt, hvid peber og evt. lidt
citron. Saucen hviler i 15 min og dryppes ud over de papirtynde skiver
oksefilet. Pynt med rucola".

Umiddelbart giver det intet hint om drikkevarer dertil, men kan læses som en
lille sjov historie og en original opskrift. Men lidt googling giver et link
til Cipriani.com (Guiseppes søn Arrigo overtog forretningen i 1980 og var
lidt mere business minded ) og her står følgende:

"WINE NOTES:
Italian: Vintage Tunina-Jermann
American: Zinfandel "Barrel Select"- Fetzer"

Velbekomme
Henrik