Koldstegning
Fra : Heidi

Dato : 26-12-07 12:43

Jeg kunne godt tænke mig at prøve at koldstege en tyndstegsfilet
nytårsaften, og fandt via google en opskrift hvor nogen havde stegt den
ved 60 grader i ca. 8 timer.
Men det indlæg var vist nogle år gammelt, så ville lige høre hvad folk
efterfølgende har fået af erfaringer med koldstegning? For synes også
jeg fandt noget om at andre har stegen stående i 2-3 dage ved den
temperatur i ovnen, og vi skulle jo gerne være klar med nytårsmiddagen
den 31., og ikke den 2. januar...

Så altså, hvis man vil forsøge sig med dette, til en steg på 1,5-2 kg,
hvor mange timer skal man så regne med den skal have? Den skal gerne
være rosa, må ikke være rød men heller ikke gennemstegt, så hvilken
kernetemperatur vil passe? (Har stegetermometer).

På forhånd tak.

--
Heidi

Fra : Morten Wartou

Dato : 26-12-07 14:16

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> rosa, må ikke være rød men heller ikke gennemstegt, så hvilken
> kernetemperatur vil passe? (Har stegetermometer).

Der er ikke sket det store med koldstegning i de sidste år. :) Tiden er en
minimumstid - 8-10 timer for en steg på 2 kg, så skulle temperaturen være
ved at være der. Er der een time til der skal spises, og viser termometeret
50 grader, må du bare skrue lidt op for ovnen, det dør stegen ikke af. Du er
velkommen til at give den 2-3 dage, det gør ikke den store forskel (nogen
siger den bliver lidt bedre). Hovedsagen er, at kernetemperaturen ikke når
over den ønskede temperatur - 61-62 grader for rosa.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Heidi

Dato : 27-12-07 19:28

Morten Wartou wrote:

> Der er ikke sket det store med koldstegning i de sidste år. :)

Nej men det kunne jo være der var kommet nogle flere til med erfaringer

>Tiden
> er en minimumstid - 8-10 timer for en steg på 2 kg, så skulle
> temperaturen være ved at være der.

Så hvis jeg nu putter den ind aftenen før inden jeg går i seng, så burde
den uden problemer blive færdig til kl. 19?

> [...]
> dage, det gør ikke den store forskel (nogen siger den bliver lidt
> bedre). Hovedsagen er, at kernetemperaturen ikke når over den ønskede

Er det korrekt at man så kan skære den ud med det samme den er kommet ud
af ovnen, altså at den ikke skal hvile ligesom man normalt lader dyret
gøre, når man steger ved højere temperaturer?
Det vil jo bare være det nemmeste i denne verden hvis den bare kan stå
derinde nøjagtigt til det tidspunkt den skal spises

--
Heidi

Fra : Morten Wartou

Dato : 28-12-07 15:53

> Nej men det kunne jo være der var kommet nogle flere til med erfaringer

> Så hvis jeg nu putter den ind aftenen før inden jeg går i seng, så burde
> den uden problemer blive færdig til kl. 19?

Absolut. Men du skal have styr på ovntemperaturen, så det ikke går galt. Hav
et termometer i stegen, og et liggende på et stykke folie på risten. De
fleste ovne svinger en hel del i temperatur, bare sørg for den ikke er for
høj, så du ikke vågner op til en gennemstegt steg.

Det er ganske korrekt.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Christian Hansen

Dato : 26-12-07 14:49

Hej

Jeg laver det i en gryde med vand i stedet for i ovnen - det reducere
stegetiden, da varmeoverførslen mellem varmekilde og kød er betydeligt
bedre.

Når jeg skal lave en roastbeef, starter jeg med at brune den i en gryde
nogle minutter på hver side. Herefter putter jeg den i en stegepose, som
jeg lukker tæt til - og med så lidt luft som overhovedet muligt i.

Så smider jeg stegeposen med steg ned i min meget store gryde med vand,
der har den ønskede kernetemperatur. Jeg har et stegetermometer i
vandet, så jeg konstant kan holde øje med temparaturen og regulere enten
op eller ned. Da jeg har induktion er dette ingen sag - men gas ville
være en anelse nemmere, da man kan regulere trinløst.

en 2kg roastbeef er færdig efter 3 timer. Det er min erfaring at desto
længere tid man lader kødet "stege", desto mere mørt bliver det.

Fordelen ved vandmetoden, eller koldstegning i ovn er, at kødet steges
helt ens. En roastbeef lavet efter ovenstående metode er ens rød hele
vejen igennem, så der er ikke gode og dårlige stykker - kun gode :)

Kernetemperatur er et temperamentsspørgsmål - der må man prøve sig frem
til bedste resultat. Jeg tror at 60 grader er en god temperatur for
roastbeef.

Mvh Christian

Fra : Heidi

Dato : 27-12-07 19:28

Christian Hansen wrote:

Jeg ved ikke om du læste forkert i mit indlæg, for det var ikke en
roastbeef men en tyndstegsfilet jeg skal lave - men tak for dine
kommentarer alligevel

--
Heidi