Halvsort mørbrad...
Fra : Steen F.

Dato : 26-12-07 07:19

For et par uger siden købte min kone 2 mørbradbøffer hos den gode slagter i
Middelfart. Men da jeg så dem herhjemme, blev jeg lidt overrasket. Jeg ved
selvfølgelig godt, at kød bliver lidt mørkebrunt hvis det står "afskåret" i
nogle timer pga. iltningen. Men HVOR mørkt må det egentlig være?

Det havde nogle pletter som var MEGET mørkebrune, sådan som jeg aldrig har
set det før. Bliver det mørkere og mørkere jo længere tid det står, eller
stopper det på et tidspunkt?

Jeg går ud fra, at det er en mild form for forrådnelsesprocess der går i
gang når det får den mørke farve. Er det uhygiejnisk eller skadeligt at
spise på nogen måde? Mister det smagen jo mørkere det bliver?

Bøfferne smagte da nogenlunde ok - ikke noget særligt, dog med en tendens
til at være lidt FOR gennemstegte nogle steder (imens de stadig var røde i
midten). Og så smagte de faktisk heller ikke af ret meget.

Jeg tror at jeg vil prøve filet'er næste gang. Godt nok til samme pris, men
håber på lidt mere smag.

Mvh Steen

Fra : Max

Dato : 26-12-07 11:11

Hej Steen

> [...]
> tendens til at være lidt FOR gennemstegte nogle steder (imens de
> stadig var røde i midten). Og så smagte de faktisk heller ikke af ret

Mørbrad og den slags smager ikke af så meget, jo renere kød jo
mindre smag. Find noget kød ser er meleret med fedt f.eks. ribeye
hvis du vil have noget der smager af noget.

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-12-07 11:44

> Mørbrad og den slags smager ikke af så meget, jo renere kød jo
> mindre smag.

Eller smid lidt god bacon rundt om bøffen, inden den steges. Oksemørbrad
smager af nada, og har godt af lidt gris omkring sig.

> Find noget kød ser er meleret med fedt f.eks. ribeye
> hvis du vil have noget der smager af noget.

Enig. Ribeye er rigtig godt. Ellers kan man med en god T-bone få peppet
mørbradsiden op med knogle, fedt og filet, og så begynder selv mørbraden at
smage af noget.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kert Rats

Dato : 26-12-07 14:17

> [...]
>
> Enig. Ribeye er rigtig godt. Ellers kan man med en god T-bone få peppet
> mørbradsiden op med knogle, fedt og filet, og så begynder selv mørbraden

Apropos smag, så købte jeg for nogle uger siden 3 x 1 kg oksetykstegsbøffer
i Netto til 50 kr. pr. kilo. Bøfferne var himmelske: Smagsfulde, møre og
saftige.
Til kun 50 kr. pr. kilo.

Tidligere har jeg i Fakta købt oksetyndstege til kun 40 kr. pr. kilo. Og de
var også himmelske.

Så god kødsmag kan fås andre steder end hos den sikkert vanvittigt dyre
slagter.

Venligst

Kert Rats

Fra : Linde

Dato : 26-12-07 11:10

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> set det før. Bliver det mørkere og mørkere jo længere tid det står, eller

De mørke pletter kommer faktisk ikke ved iltning, men det modsatte...når der
ligger andet kød henover, og skaber et miljø for iltfri nedbrydning. Kødet
bliver også mørkt ved iltning, men langsommere og over hele overfladen.

> Jeg går ud fra, at det er en mild form for forrådnelsesprocess der går i
> gang når det får den mørke farve. Er det uhygiejnisk eller skadeligt at
> spise på nogen måde? Mister det smagen jo mørkere det bliver?

På det stadie er det sådan set kun medvirkende til at mørne kødet, hvis
slagteren ellers har en god hygiejne. Alt levende kød indeholder
forrådnelsesbakterier, der bare venter på at blodet skal standse så ilten
forsvinder. Så kan de komme i gang med at nedbryde kødet, eller danne
enzymer der gør det. Denne nedbrydning kan man ikke standse, kun forhale, i
råt kød, og det kan til en vis grad bruges til at vurdere slagterens
kødkvalitet(eller i hvert fald liggetiden for kødet). Brunfarvningen kommer
fra proteiner og fedt, der er nedbrudt til kortere bestanddele(peptider og
fedtsyrer), og ved fremskreden nedbrydning kan der være dannet ildesmagende
stoffer(ketoner og aldehyder). På et tidspunkt vil det påvirke smagen og
lugten, men når det gør er man et godt stykke forbi det punkt, hvor en kunde
vil købe det, så vil der også være fremkommet andre teksturer i kødet,
slimet overflade og lignende. Personligt har jeg det da også bedst med at
købe flotte knaldrøde bøffer, hvis jeg skal give 220 kr/kiloet. Men der
burde ikke være nogen sundhedsrisiko ved det, af flere årsager: Slagteren
har et omfattende egenkontrol- og kvalitetsprogram der skal sikre
forbrugeren mod at blive syg af hans kød. Det samme har producenten haft.
Desuden er hovedparten af de almindeligt forekommende sygdomsbakterier
iltkrævende, hvorfor de vil befinde sig i overfladen af kødet hvis de er til
stede. Det modvirkes ved stegning. Det eneste problem er så, hvis kødet har
ligget længe nok til, at de har nået at danne giftstoffer der kan tåle høj
varme, hvilket vil være alvorligt. Men det er ikke en reel risiko, når man
ser på de tiltag der gøres netop for at undgå det.

> Bøfferne smagte da nogenlunde ok - ikke noget særligt, dog med en tendens
> til at være lidt FOR gennemstegte nogle steder (imens de stadig var røde i
> midten). Og så smagte de faktisk heller ikke af ret meget.

Jeg tror det er kødets generelle kvalitet eller tilberedning der har spøgt
her.

> Jeg tror at jeg vil prøve filet'er næste gang. Godt nok til samme pris,
> men håber på lidt mere smag.

God fornøjelse med dem...beklager det lange svar, man har jo ikke så travlt
her i de stille juledage

Mvh
Linde