Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Søger linse til kamera.
Fra : Ukendt

Dato : 31-12-07 03:15

Jeg søger en ny linse til mit Nikon. Jeg har en Nikkor AF-S 18-200mm
f/3.5-5.6 G IF-ED VR II DX og noget standard, men de er jo ikke særlig
lysstærke. Så jeg leder efter noget lysstærkt uden at ofre min
bondegård. Har kig på Nikkor AF 50mm f/1.4 D eller Nikkor AF 50mm f/1.8
D. Der jo 2 indlysende (ikke en morsomhed) forskelle på henholdsvis
lysstyrke og anskaffelsespris. Men hvor meget betyder forskellen i
forvrængning og hastighed på de 2 objektiver? Er der andre forskelle?
Har nogen nogle praktiske erfaringer her?

Venlig hilsen

Søren Friberg

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-12-07 09:15

Søren Friberg wrote:
> [...]
> forvrængning og hastighed på de 2 objektiver? Er der andre forskelle?
> Har nogen nogle praktiske erfaringer her?

Hej Søren, dit indlæg er et indkøbsspørgsmål, derfor hører det hjemme i
news:dk.fritid.foto.indkoeb - så slet dit indlæg og genpost det i den
rette gruppe.

XFUT

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-07 10:18

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
>

> Hej Søren, dit indlæg er et indkøbsspørgsmål, derfor hører det hjemme
i news:dk.fritid.foto.indkoeb - så slet dit indlæg og genpost det i den

Hej Niels!

Det undrer mig, at du har den opfattelse.

1) Intet sted angiver jeg at jeg agter at foretage et indkøb.
2) Som novice her ser jeg at det i denne gruppe er muligt at søge bøger.
3) Den længste tråd i min reader fra denne gruppe har som udgangspunkt:
Hvilket kamerahus er bedst? Nikon D3 eller Canon 5D? eller
udgangspunktet er i bedste fald et spørgsmål om nogle tekniske forskelle
mellem de 2 huse.
4) Hvis du havde læst mit indlæg med lidt større omhu ville du have
opdaget nogle spørgsmålstegn, der angiver mine spørgsmål. Spørgsmålene
angiver nøjagtig samme problemstilling, som den temmelig lange tråd om
ovenstående, hvor ingen fat på at anfægte det rimelige i at den var
anbragt i netop denne gruppe. Mine spørgsmål var og er stadig: Men hvor
meget betyder forskellen i forvrængning og hastighed på de 2 objektiver?
Er der andre forskelle? Har nogen nogle praktiske erfaringer her?
Udgangspunktet er at jeg som alle andre kan læse på:
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_50_14/index.htm og
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_50_18/index.htm
at 1.4 D åbenbart fortegner mere end 1.8D men tilgængæld er hurtigere.
Jeg forsøger i mit indlæg at skyde mig ind på den praktiske betydning af
disse og måske andre forhold.

Jeg ser ikke noget bidrag til den diskussion fra din side.

Venlig hilsen

Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-07 13:09

Jeg takker for de mange gode indspark på mit teknisk/praktiske
spørgsmål. Jeg tror nok at valget falder på 1.4 D ' eren selvom jeg
stadig er i tvivl. Dog synes jeg, at det er en anelse forvirrende at
føre dialogen i 2 - 3 grupper om grundlæggende samme fritidsspørgsmål.

Godt nytår til alle.

Venlig hilsen

Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-12-07 14:44

Søren Friberg wrote:

> Dog synes jeg, at det er en anelse forvirrende at føre dialogen
> i 2 - 3 grupper om grundlæggende samme fritidsspørgsmål.

Hmm... og da du en foto-newbie, som 100% er focuseret på dine egne ønsker
og behov, så kan du naturligvis ikke sætte dig ind i, at når man har
fotograferet i mere end et par år, og for længst har købt alt det
fotoudstyr som er værd at eje, så er man li'som kommet en tak vidre, og
man vil godt være fri for al krejler-snakken omkring anskaffelse af
fotoudstyr...

XFUT

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-07 15:54

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> fotoudstyr som er værd at eje, så er man li'som kommet en tak vidre, og
> man vil godt være fri for al krejler-snakken omkring anskaffelse af

Hej Niels Riis Ebbesen!

Tak for dit venlige indlæg. Da du er en man med stor psykologisk indsigt
bør du skrive dine indlæg i den rette gruppe.

xfut dk.videnskab.psykologi

Venlig hilsen

Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-07 16:41

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> fotoudstyr som er værd at eje, så er man li'som kommet en tak vidre, og
> man vil godt være fri for al krejler-snakken omkring anskaffelse af

Hej Niels!

Jeg vil mægtig gerne prøve at forstå relevansen af dit indlæg. Har jeg
forstået det rigtigt, at du mener krejler-foto-newbie skal benytte
dk.fritid.foto.indkoeb, mens når man har købt alt det fotoudstyr som er
værd at eje skal benytte dk.fritid.foto ?

Venlig hilsen

Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Pico

Dato : 01-01-08 22:11

Søren Friberg wrote:

> [...]
> dk.fritid.foto.indkoeb, mens når man har købt alt det fotoudstyr som
> er værd at eje skal benytte dk.fritid.foto ?

Søren, lad vær med at tage dig af Niels, det har vi andre lært for længst.
Jeg tror ikke Niels forstår at han mange gange skriver på en måde der gør
folk irriteret, men de sidste uger er han begyndt at skrive meget "pænere"
og det er fint.
--
MVH
Pico

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-08 01:41

Pico skrev:

> [...]
> folk irriteret, men de sidste uger er han begyndt at skrive meget "pænere"

Hej Pico

Jeg mener præcis modsat af dig. Jeg tror at det er bedst at tage disse
typer alvorligt af hele sit hjerte.

Med venlig hilsen

Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : KsK

Dato : 02-01-08 08:04

> Jeg mener præcis modsat af dig. Jeg tror at det er bedst at tage disse
> typer alvorligt af hele sit hjerte.

ROFLOL

KsK

Fra : Mogens Hansen

Dato : 31-12-07 09:26

"Søren Friberg" <hushovmesterenFJERNDETTE@FJERNOGSÅDETTEmsn.com> wrote in
message news:4778508b$0$15872$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg søger en ny linse til mit Nikon.

Det undrer mig over at du stiller spørgsmålet i denne gruppe.
Efter den nylige debat i tråden "Bog om fotografering" er der ingen tvivl om
at du kender til eksistensen af og fundatsen for dk.fritid.foto.indkoeb,
hvor dit spørgsmål hører hjemme.

Fra
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.fritid.foto.indkoeb
"3. Fundats:
Gruppen er tiltænkt spørgsmål, vejledning og debat omkring indkøb af
fotoudstyr, det være sig spørgsmål vedrørende indkøb af nyt eller brugt
fotoudstyr. "

Det kunne være interessant at vide hvorfor du har spurgt i denne gruppe,
f.eks.:
* En banal tanketorsk
* Du har tænkt over indlægget, og syntes det hører hjemme i denne gruppe
* Du har tænkt over indlægget, og syntes ikke andre skal sætte regler for
hvor indlæg skal postes

Jeg foreslår derfor at du poster dit spørgsmål i dk.fritid.foto.indkoeb,
hvor der er bedste mulighed for relevante svar - jeg har en håndfuld links
som kunne være nyttige.

XFUT til dk.admin.netikette.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jan Boegh

Dato : 31-12-07 10:38

Søren Friberg skrev i 4778508b$0$15872$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
dette:
> [...]
> forskellen i forvrængning og hastighed på de 2 objektiver? Er der
> andre forskelle? Har nogen nogle praktiske erfaringer her?

Indledningsvis: Jeg synes ikke dette spørgsmål nødvendigvis hører hjemme i
indkøbsgruppen. Spørgsmål angående indkøbsprocessen, hvor købes det, hvad
kan man forvente af garanti, hvordan er garantien osv. gør, men her spørges
der lige så meget til hvordan objektiverne performer, hvilket imo er klart
inden for gruppens fundats.
Nå, men til det, det drejer sig om:

Emnet har hyppigt været diskuteret og alt i alt er konklusionen at begge
objektiver tegner fremragende.
Der er test, der viser at ved samme blænder er 1.8 mindst lige så skarp som
1.4, men det giver sig selv at 1.4 selvfølgeligt giver en mulighed for lidt
mindre skarphedsdybde og mindre lys. Rigtig mange hævder at 1.8 faktisk er
skarpere end 1.4, men det er nok ren insekterotik - begge er lynende skarpe.
På photodo er 1.4D testet med karakteren 4,56 og 1.8D 4,81 - altså er den
billigste den skarpeste.

Mht. fortegning (forvrængning?) er der intet af betydning.

1.4 er bedre bygget, men begge objektiver er solide, så det er vist mest et
spørgsmål om fornemmelse.

Et par rimeligt ordrige reviews kan ses her:
http://www.radugrozescu.com/photo-tech/nikon-50-1-8-review.html
http://www.radugrozescu.com/photo-tech/nikon-50-14-review.html
Det fremgår for undertegnede ikke helt om det drejer sig om D-modellerne
eller om modellerne uden D.

Men alt i alt er konklusionen: 1.8 er nok best buy og 1,4'eren bliver nok
kun relevant anskaffes hvis man skal bruge den øgede blændeåbning. Eller
hvis man bare bedre kan lide det.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-07 11:03

Jan Boegh skrev:
> [...]
>
> Men alt i alt er konklusionen: 1.8 er nok best buy og 1,4'eren bliver
> nok kun relevant anskaffes hvis man skal bruge den øgede blændeåbning.

Hej Jan

Tak dine link!
Forvrængning? Tja, hvad hedder det. Om 1.4D hedder det: "At around 0.5%
the level of (barrel) distortions is relatively high for a standard lens
but still very low in absolute terms and nothing to worry about in the
field." Og det var det, jeg tænkte på.

Med venlig hilsen

Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-08 16:55

Søren Friberg skrev:
> [...]
> forvrængning og hastighed på de 2 objektiver? Er der andre forskelle?
> Har nogen nogle praktiske erfaringer her?

Egentlig bør jeg vel sige, at jeg nu har fået en 1.4D som jeg nu vil
prøve. Tak for indspark både her og der.

Vh. Søren Friberg