Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
spyder 3
Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 26-12-07 15:33

nogen der har fået den nye spyder 3, hvis ja hvordan fungere det med at den
skulle måle omgivelsernes lys?

mvh torben

Fra : Gert Nielsen

Dato : 26-12-07 21:16

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:477265f7$0$7609$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> nogen der har fået den nye spyder 3, hvis ja hvordan fungere det med at
> den skulle måle omgivelsernes lys?

Mon ikke det virker
Det er jo næste generation. Men det kræver nor er recal.
Jeg skal selv investere i en Spyder, så lige et tillægsspørgsmål.

Med pyder 2 pro, som er mit alternativ, medfølger Printfix softvare.
Jeg vil gerne kalibrere min skærm, men samtidig min printer, så der kommer
en vis grad af WYSIWYG.
Er den software noget værd?
Gert

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-12-07 21:44

"Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> wrote in message

> [...]
>
> Med pyder 2 pro, som er mit alternativ, medfølger Printfix softvare.
> Jeg vil gerne kalibrere min skærm, men samtidig min printer, så der kommer

Glem alt om printerkalibrering, det er ihvertfald hvad professionelle siger
om dette stykke software. Hvis du vil gå den vej så brug enten
standardprofiler, der gølger med printeren til de forskellige typer papir
eller få lavet en profil hos f.eks. TPI-Danmark.
Hvis du har brug for at køre flere skærme fra din PC og/eller kalibrere en
projektor, så er Pro versionen værd at investere i, ellers er Spyder2Express
nok. Dog må jeg lige nævne at min laptop har den kedelige evne at
grafikkortet glemmer den downloadede info ved opvågning fra standby, så den
skal restartes hver gang. Med Pro versionen kan man gå ind og vælge profilen
igen og så vises alting korrekt. Husk iøvrigt, at hvis du vil have
farvestyring hele vejen igennem, så er der også software til at vise
billeder lokalt på PC'en og web browser at tænke på. Så længe vi taler om
PC, så er Adobes Lightroom og Photoshop naturligvis farvestyret. Fremvisning
of billeder lokalt fra HD bruger jeg ACDSee Pro, som også er farvestyret.
Det findes en freeware programmer, men jeg har ikke fundet en eneste der er
farvestyret endnu. Safari 3.0 er farvestyret, hvorimod IE ikke er det.
Firefox bliver det formentlig, men er det ikke endnu. På Mac er Firefox
heller ikke farvestyret, men Safari er (naturligvis).
Mvh,
Hans

Fra : Henning Jensen

Dato : 27-12-07 09:16

On Wed, 26 Dec 2007 21:44:26 +0100, "Hans Kruse"
<hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
Det er vel en udvidet version af Spyder pro 2 som også kan måle
omgivende lys? Så jeg tro det virker tilsvarende /bedre

> [...]
>standardprofiler, der gølger med printeren til de forskellige typer papir
>eller få lavet en profil hos f.eks. TPI-Danmark.

Jo sådan kan man sige det, eller at Prnitfix som følger med Spyder kun
er til justeringer af eksisterende printerprofiler, hvor den eneste
fordel er at de kan gemmes og genbruges. Jeg har selv lavet en
forbedring af sort/hvid udskrift på denne måde. Men ellers kræver det
Pro versionen af Printfix hvor der måles på udskriftet for at have
mere nytte af dette f.eks. hvor man ikke kan skaffe korrekt profil til
blæk/papir.

>Hvis du har brug for at køre flere skærme fra din PC og/eller kalibrere en
>projektor, så er Pro versionen værd at investere i, ellers er Spyder2Express
>nok.
Jo jeg vil sige det er de første 95% eller mere af justeringen som er
væsentligst og den får du med Express udgaven. Du får så lidt flere
justeringsmuligheder i de højere udgaver men hvis sparer penge kan man
nøjes med den billige.

>Dog må jeg lige nævne at min laptop har den kedelige evne at
>grafikkortet glemmer den downloadede info ved opvågning fra standby, så den
>skal restartes hver gang. Med Pro versionen kan man gå ind og vælge profilen
Det må være tilstrækkeligt at vælge i "ProfileChoser" ikon på
skrivebordet. Men har ellers ikke oplevet dette selv om kalibereret 7+
laptops af forskellige fabrikat med min Spyder2pro.

Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 27-12-07 10:56

"Henning Jensen" <hen-jens@mail.REMOVE_THIStele.dk> wrote in message

> Det er vel en udvidet version af Spyder pro 2 som også kan måle
> omgivende lys? Så jeg tro det virker tilsvarende /bedre

Julen er overstået, lad os dog lægge troen bag os og holde os
til facts og viden, løse rygter er ved at tage livet af enhver
fornuftig komunikation.. ,o)-max-
Der er sku for meget ørevoks i NGérne

Fra : Kjeld

Dato : 28-12-07 04:31

Så tig dog stille max, og lad folk diskutere hvad de har lyst til.
Rejs et sted hen hvor der IKKE er internetforbindelse,så vi slipper for din
idelige bedrevidende og arrogante attitude.
PS. Tag bare NRE med, i to må kunne hygge jer gevaldigt.
/Kjeld

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-12-07 13:12

> [...]
> skrivebordet. Men har ellers ikke oplevet dette selv om kalibereret 7+
> laptops af forskellige fabrikat med min Spyder2pro.

Det er også, hvad jeg gør (naturligvis). Jeg kan ikke tro, at det har ikke
noget at gøre med Spyder2. Det er bare en kedelig feature ved min laptop.
Mvh,
Hans

Fra : Gert Nielsen

Dato : 27-12-07 15:50

> [...]
> standby, så den skal restartes hver gang. Med Pro versionen kan man gå ind
> og vælge profilen igen og så vises alting korrekt.

Tak, det var egentlig, hvad jeg forventede. Jeg har brugt to skærme med min
bærbare.
Jeg håber Spyderen kan kalibrere min laptop, så det ikke er nødvendigt
(Compaq 8430).
Den stationære kører kun med en skærm, så den enklere løsning er vist ok for
mig.

> [...]
>det ikke endnu. På Mac er Firefox heller ikke farvestyret, men Safari er

Det vigtige - for mig - er at farverne er som jeg forventer, når der laves
billeder eksternt og trimme min printer til at give et resultat, der
farvemæssigt er som på skærmen.
Farvestyring hele vejen skal der graves i, men hovedproblemet er jo at
"ingen" andre har det.
90% af de billeder, jeg sender, bliver jo set med ukalibrerede skærme og
software.
Men laver de en hardcopy, skal faverne være i orden.
Gert

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-12-07 16:05

> [...]
> farvemæssigt er som på skærmen.
> Farvestyring hele vejen skal der graves i, men hovedproblemet er jo at

Det kommer efterhånden. Selv IE vil formentlig få det, når alle andre
browsere er farvestyret

> 90% af de billeder, jeg sender, bliver jo set med ukalibrerede skærme og
> software.
> Men laver de en hardcopy, skal faverne være i orden.

Men det er det kun med et farvestyret program og rigtig printersetup. Som
sagt det er en udvikling, der er på vej. Selv laptopskærme vil formentlig
være væsentlig bedre om nogle få år.
Mvh,
Hans

Fra : MJ

Dato : 29-12-07 10:53

> [...]
> standardprofiler, der gølger med printeren til de forskellige typer papir
> eller få lavet en profil hos f.eks. TPI-Danmark.

Så skal du finde andre professionelle, for en printer skal kalibreres
dagligt eller mere, der igen vej uden om ,hvis man ønsker et ensartet
resultat, hver gang,
, standard profiler eller TPI´s for den sagsskyld tager ikke højde for temp.
luft fugtighed, drifttid, hastighed, TTM o.lign.

Jeg har dog ikke meget fidus til den kalibrering, du kan lave med spyder2pro
og printfix, en ordentlig farvemåling kræver et densitometer, der kan måle
det reflekterede lys, og det kan spyderen ikke,

Jeg ved godt at den printere i den klassse med RIP og densitometer og andet
grej koster imellem et havlt og et helt hus .
men nu nævte du selv hvad "vi" professionelle siger.

mvh
morten

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-12-07 12:13

"MJ" <spamthis@kkopi.dk> wrote in message

> [...]
> , standard profiler eller TPI´s for den sagsskyld tager ikke højde for
> temp. luft fugtighed, drifttid, hastighed, TTM o.lign.

Skal vi ikke lige komme ned på jorden igen? Hvis han følger mit råd vil der
være et godt resultat. Iøvrigt kan ikke professionelle printere typisk ikke
kalibreres. De kan kun profileres.

> Jeg har dog ikke meget fidus til den kalibrering, du kan lave med
> spyder2pro og printfix, en ordentlig farvemåling kræver et densitometer,
> der kan måle det reflekterede lys, og det kan spyderen ikke,

Enig, som nævnt.

> Jeg ved godt at den printere i den klassse med RIP og densitometer og
> andet grej koster imellem et havlt og et helt hus .
> men nu nævte du selv hvad "vi" professionelle siger.

Det er jo heller topprofessionelt printergrej vi taler om her, så derfor
synes jeg dit indlæg er noget ved siden af. Du forvirrer jo bare. Bortset
fra det har jeg aldrig hørt om, at professionelle printere skulle kalibreres
(og profileres?) flere gange dagligt.
Mvh,
Hans

Fra : Gert Nielsen

Dato : 29-12-07 13:52

> [...]
> der være et godt resultat. Iøvrigt kan ikke professionelle printere typisk

Lige en feed back.
Jeg fulgte dit råd med en spyder2, dog i suite udgaven. Den blev jeg rådet
til, da det er samme hardware som i pro udgaven.

Det var en dramatisk ændring, jeg får bestemt ikke brug for den ekstra
skærm.
Nød nogle af dine billeder i PS. Jo, det virkede

Jeg troede, der var for meget knald på farverne i printeren, men det viser
sig at det var monitoren, der var flad i farverne.
Konklusionen er at Adobe gamma er værdiløst.

Det mest overraskede er, at slår jeg farvestyingen i printerdriveren fra, er
resultatet meget tæt på skærmbilledet!
Jeg legede lidt med printersoftwaren, men droppede det. Resultatet uden
farvestyring forblev bedst. Så der står den nu.
(printet fra PS).
Jeg tager kontakt med TPI i det nye år, så mine print måske kan blive endnu
bedre (og blækket billigere

Godt nytår og tak for hjælpen
Gert

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-12-07 15:59

> [...]
> til, da det er samme hardware som i pro udgaven.
>
> Det var en dramatisk ændring, jeg får bestemt ikke brug for den ekstra

Det er på mange skærme og specielt laptopskærme temmelig dramatisk.

> Nød nogle af dine billeder i PS. Jo, det virkede

Du kan se dem med Safari 3.0 på samme måde og desuden ACDSee Pro, som dog
koster lidt penge.

> [...]
> Jeg legede lidt med printersoftwaren, men droppede det. Resultatet uden
> farvestyring forblev bedst. Så der står den nu.

Det kunne lyde, som om du ikke gør det rigtigt. Ved print fra PS bør du
bruge indstillingen at PS styrer farver og så skal du slå farvestyring fra i
printerdriveren (ellers for du dobbelt farvestyring!). Brug desuden
perceptual i PS, som normalt er den bedste indstilling.

> Jeg tager kontakt med TPI i det nye år, så mine print måske kan blive
> endnu bedre (og blækket billigere

Du kan få lavet profiler uden at bruge deres blæk. Om du vil bruge
genopfyldningsblæk er nok mere et spørgsmål om du vil have det svineri, der
er uundgåeligt med den metode. Men blækket er helt ok.

> Godt nytår og tak for hjælpen

Tak i lige måde.
Mvh,
Hans

Fra : Gert Nielsen

Dato : 29-12-07 20:51

> "Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> wrote in message

> Det er på mange skærme og specielt laptopskærme temmelig dramatisk.

Ja, det var meget mere moderat på min trinitron skærm. Nu kan den droppes

> Du kan se dem med Safari 3.0 på samme måde og desuden ACDSee Pro, som dog
> koster lidt penge.

Det skal da prøves.

> [...]
> i printerdriveren (ellers for du dobbelt farvestyring!). Brug desuden
> perceptual i PS, som normalt er den bedste indstilling.

Netop her gjorde jeg det rigtige, men ellers har du ret. Jeg er lidt
forvirret på et højere plan,
Jeg forventede at Canons ip4300 SW var farvestyret, med en lille korrektion
for papirkvaliteteten.
Canon softwaren giver alle muligheder for udskrift af jpg filer, jeg ønsker,
men resultaterne kan ikke sammenlignes med PS alene.
Jeg anvender Capture One til RAW konvertering, netop skiftet til ver. 4. Den
skulle du/ I prøve!
Den har alt hvad der manglede i C1 LE. Hastighed, Resize, Rotate og ikke
mindst deres støjreduktion.
På vel eksponerede billeder og rimelig farvetemperatur giver den mindst 1
trin ekstra med D200. Så en klar anbefaling.
Der kan ikke udskrives billeder fra C1, så nu må jeg finde ud af at få
Canons sw til at give det rigtige resultat. Med PS er det lidt besværligt og
opsætning med flere billeder er ikke muligt.

> Du kan få lavet profiler uden at bruge deres blæk. Om du vil bruge
> genopfyldningsblæk er nok mere et spørgsmål om du vil have det svineri,
> der er uundgåeligt med den metode. Men blækket er helt ok.

Med lidt omhu går det vel. Det skal i hvert fald prøves.
Gert

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-12-07 22:41

> [...]
> Canon softwaren giver alle muligheder for udskrift af jpg filer, jeg
> ønsker, men resultaterne kan ikke sammenlignes med PS alene.

Prøv Lightroom. Her kan man lave ligeså mange opsætninger til print, som
ønskes. F.eks. print på A3+ horisontalt med Epson blank papir, tilhørende
icc profil, margins, printer driver settings, der passer. Det smarte er at
alle disse huskes for hver preset og man kun skal indstille en gang for
alle.

> Jeg anvender Capture One til RAW konvertering, netop skiftet til ver. 4.
> Den skulle du/ I prøve!

Jeg har prøvet den bare for sjov og da jeg stadig har C1 Pro.

> [...]
> Canons sw til at give det rigtige resultat. Med PS er det lidt besværligt
> og opsætning med flere billeder er ikke muligt.

Efter min mening mangler der alt for meget i Capture One til at det er
interessant for mig. Lightroom har heller ikke alt, men er lysår foran
Capture One.

> Med lidt omhu går det vel. Det skal i hvert fald prøves.

Det er ikke sådan, at jeg ikke vil anbefale det. Man skal bare være klar
over, hvad man går ind til. Startpakken kostede 4000kr til en Epson R2400
med 9 forskellige farver.
Mvh,
Hans

Fra : Preben Holm

Dato : 27-12-07 09:32

Torben og Marie-louise Ager skrev:
> nogen der har fået den nye spyder 3, hvis ja hvordan fungere det med at den
> skulle måle omgivelsernes lys?

Der er et video-review her:
http://www.photo-i.co.uk/Reviews/Misc/Spyder3/Spyder%203.html

Jeg mener konklusionen var, at det var irriterende at anvende, men
spyderen var ganske god (filmen har dog en lidt mærkelig start på et
review )

/ Preben

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 27-12-07 17:15

Hvorfor nævner i nogen programmer der er farvestyrede og andre som ikke er
det?

Er farvekalibrering ikke en egenskab (profil) man indlæser på operativsystem
niveau i driveren til skærmkortet/skræmen?

Dermed skulle ethvert program (selv tekstbehandling og "dos bokse") vel være
farvestyrede?

Kan nogen uddybe?

Mvh.
Anja

Fra : Mogens Hansen

Dato : 27-12-07 18:45

"Anja Dunning-Krüger" <spam@spam.invalid> wrote in message

[8<8<8<]
> Er farvekalibrering ikke en egenskab (profil) man indlæser på
> operativsystem niveau i driveren til skærmkortet/skræmen?

Det er den ene del af historien

> Dermed skulle ethvert program (selv tekstbehandling og "dos bokse") vel
> være farvestyrede?
>
> Kan nogen uddybe?

I en billedfil (f.eks. JPEG) kan man angive hvilket farverum (f.eks. sRGB
eller Adobe RGB) det er lavet med.
Programmet skal læse og bruge det farverum for at være farvestyret.

F.eks. er Microsoft Internet Explorer ikke farvestyret, hvorimod Apple
Safari er (også på Windows).

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 30-12-07 15:04

> [...]
> operativsystem niveau i driveren til skærmkortet/skræmen?
>
> Dermed skulle ethvert program (selv tekstbehandling og "dos bokse") vel

Det er korrekt at profilering af en skærm laver en icc profil, som læses ind
under opstart af din PC og downloader en tabel til grafikkortet. Men for at
vise billeder korrekt skal et farvestyret program også anvende
monitorprofilen under konvertering før billedet kan vises. Desuden skal et
farvestyret program selvfølgelig tage hensyn til den icc profil, der typisk
er lagret sammen med billedet under konverteringen. Nogle applikationer gør
kun det sidste og ikke det første er således ikke fuldt farvestyrede. Et
eksempel er Faststone, som er en glimrende viewer, men desværre ikke fuldt
farvestyret.

Dette besvarer ikke dit grundlæggende spørgsmål: hvorfor! Jeg kan ikke give
dig svaret på det. Det var faktisk også mit første spørgsmål, da det gik op
for mig i al sin gru. Jeg har set en del efter dokumentation, der kunne
forklare dette grundlæggende spørgsmål og har ikke kunnet finde det. For en
bruger er det jo sådan set ligegyldigt og kun af akademisk interesse. En dag
får jeg nok forklaringen....Prøv at se her
http://www.gballard.net/psd/go_live_page_profile/embeddedJPEGprofiles.html
hvordan din browser opfører sig. Under Windows er der pt. kun Safari 3.0,
der er farvestyret.
Mvh,
Hans

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 30-12-07 15:25

Tak for svaret, Hans.

Kunne man ikke forestille sig at fx. Internet Explorer trods alt anvender
den samme farveprofil hver gang, selv om den ignorerer den profil som er
tagget ind i billedet. Jeg mener at have hørt engang at Internet Explorer
faktisk anvender en sRGB profil, selv om en eventuel alternativ embedded
profil ignoreres.

Hvis man således fremstillede sin JPG så den stemmer overens med den
"default profil" som Internet Explorer påtvinger, og samtidigt embedde denne
så ville billedet vises korrekt både når det blev set med og uden
farvestyret software (hvis skærmen altså er kalibreret).

I princippet er den anvendte farveprofil vel af lille betydning, sålænge det
ender med at billedet vises korrekt. Også selv om visse profiler udspænder
over en større mængde af farver end andre?

Mvh.
Anja

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 30-12-07 15:39

> http://www.gballard.net/psd/go_live_page_profile/embeddedJPEGprofiles.html

Jeg fik lige svaret lidt hurtigt uden at kigge ordentligt på linken, som
fint besvarer det spørgsmål jeg lige stillede: Man kan netop minimire
problemet med at browsere ikke altid er farvestyret. Det er et spørgsmål om
at gemme på korrekt vis i photoshop. Det er altså vigtigt at man tænker sig
om når billeder skal fremvises i browsere.

Der kommer til at gå laaaang tid før alle skærme er kalibrerede, og alle
applikationer honorerer embedded ICC profil. Hvis det da overhovedet kommer
til at ske.

Mvh.
Anja

Fra : Hans Kruse

Dato : 30-12-07 16:14

> [...]
>
> Der kommer til at gå laaaang tid før alle skærme er kalibrerede, og alle
> applikationer honorerer embedded ICC profil. Hvis det da overhovedet

Har du prøvet at den nævte side med Safari 3.0? Prøv at rulle musen over
billedet med Tagged sRGB IEC61966-2.1.

Er din skærm kalibreret og hvad er det for en skærm du anvender?

Jeg bruger altid sRGB som farverum for de billeder jeg lægger på nettet. Det
væsentlige problem er med de nyere højkvalitetsskærme, hvor der er en
væsentlig afvigelse med en farvestyret browser. Hvis folk klager over farver
til mig, så får de svaret: Brug Safari 3.0 og først derefter giver det
mening at diskutere videre.
Mvh,
Hans

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 30-12-07 23:25

> Har du prøvet at den nævte side med Safari 3.0? Prøv at rulle musen over
> billedet med Tagged sRGB IEC61966-2.1.

Det er ikke muligt at se forskel på billedet når musen køres ind over. (med
Vista og IE7)

> Er din skærm kalibreret og hvad er det for en skærm du anvender?

Den er p.t. ikke kalibreret, da det er en meget dårlig skærm som er
indbygget i en bærbar (HP Pavilion dv5000). Det er et panel af den type hvor
billedet er helt "negativt" når det ses nedefra, og der er dramatiske
variationer i kontrasten når man flytter hovedet. Det er nok slet ikke
muligt at kalibrere den. For at gøre det hele endnu værre er skærmen på
800x1280. En opløsning som stort set er ubrugelig til redigering af fotos.
På ønskelisten har jeg en bedre skærm og en spyder, men p.t. er jeg ikke i
besiddelse af en computer med DVI-out stik, så jeg har valgt at prioritere
kamerahus, objektiver og flash højere end computeren. Jeg har jo 3x14bit RAW
at arbejde med, så det kan altid justere mine billeder på evt. bedre udstyr
i fremtiden.

Ikke desto mindre er det lykkedes mig at vænne mig til at arbejde den skærm
jeg nu engang har. Jeg har faktisk ikke oplevet problemer med varierende
farver når mine billeder fremkaldes, men jeg kan da ikke udelukke at det
blot er fordi jeg ikke kigger efter det. Men jeg er nok ikke så kritisk på
dette områrde. (Hvidbalance sætter jeg med gråkort til kritiske billeder
eller i grum belysning, og ellers finder jeg noget hvidt i billedet og
justerer den sidste tand manuelt. I mange situationer finder jeg kameraets
"auto" tilfredsstillende. Når jeg justerer eksponeringen foregår det ved et
hurtigt tryk på auto i Lightroom, og derefter lidt manuel kompensering med
"Exposure, recovery, fill light og blacks". Histogrammet anvendes i vid
udstrækning undervejs. Faktisk er jeg begyndt at "hive" direkte i
historgammet for at opnå korrekt eksponering. Jeg er altså ikke typen der
går super meget op i om farverne er lige i øjet, og jeg bruger heller ikke
ret meget tid/energi på courves og levels, og jeg ser ikke et problem i at
nogen af skygge områderne er druknet eller at himmelen ligger i den lyse
ende, hvis billedet iøvrigt er godt.) (bla bla bla - jeg er altså nok ikke
den rigtige til at vurdere den slags

> [...]
> væsentlig afvigelse med en farvestyret browser. Hvis folk klager over
> farver til mig, så får de svaret: Brug Safari 3.0 og først derefter giver

Problemet med manglende support for korrekt farvehåndtering i gængs anvendt
software og hardware til normalt privat brug, er nok en smule opblæst her i
gruppen (og i andre foto grupper). Men som du siger, hvis der er nogen der
synes farverne ser underlige ud så kan de blot vælge en browser der
understøtter korrekt håndtering af farver, og kalibrere deres hardware.

Det eneste vi kan gøre som fotografer er at kalibrere vores udstyr så godt
som muligt og så anvende den korrekte procedure når vi gemmer i JPG format
til brug for web.

Mvh.
Anja

Fra : Hans Kruse

Dato : 31-12-07 01:06

> [...]
> kamerahus, objektiver og flash højere end computeren. Jeg har jo 3x14bit
> RAW at arbejde med, så det kan altid justere mine billeder på evt. bedre

Jeg kan garantere dig at du vil blive rigtigt overrasket over, hvordan det
ser ud kalibreret. Og den kan profileres med f.eks. Spyder2Express (eller
hvad det hedder nu med Spyder3). Jeg har en Fujitsu Siemenes med samme
opløsning, som jeg bruger når jeg rejser. Den er ikke god, men hvis jeg
ellers arbejder i en nogenlunde belysning, så kan jeg redigere uden at
skulle lave det hele om, når jge kommer hjem til den store skærm.

> [...]
> himmelen ligger i den lyse ende, hvis billedet iøvrigt er godt.) (bla bla
> bla - jeg er altså nok ikke den rigtige til at vurdere den slags

Med en sådan skærm du har er forskellen mellem farvestyret og ikke
farvestyret minimal, men den kan ses. På en sådan skærm er den største
forskel kalibreringen.Kalibreringen er helt essentiel, da du ellers
redigerer forkert i Lightroom. Det vil du se, når du anskaffer dig en bedre
skærm....Rækkefølge for juseringer bør være eksponering, black, brigtness,
contrast. Derfter HSL og derefter igen tonecurve og til sidst recovery og
highlights, hvis det er nødvendigt.

> [...]
> browser der understøtter korrekt håndtering af farver, og kalibrere deres

Jeg mener det er helt afgørende at have farvestyrede programmer hele vejen
igennem. Men som nævnt, så er det mest vigtigt med en god skærm (dvs. S-PVA
eller S-IPS paneler). Jeg laver billeder, så de ser ud som jeg gerne vil
have det til at se ud på i Lightroom og så skal resten jo følge det.

> Det eneste vi kan gøre som fotografer er at kalibrere vores udstyr så godt
> som muligt og så anvende den korrekte procedure når vi gemmer i JPG format
> til brug for web.

Ja og have styr på print og visning på skærm og evt. projektor. Hvis man har
redigeret alle billedet i et kontrolleret miljø, ja så vil resultatet være
det samme eller tæt på i et andet farvestyret miljø.
Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 30-12-07 16:33

> [...]
>
> Der kommer til at gå laaaang tid før alle skærme er kalibrerede, og alle
> applikationer honorerer embedded ICC profil. Hvis det da overhovedet

Lige en ekstra kommentar til det. ICC profilen er det mindste problem, da de
langt de fleste billeder på nettet allerede er i sRGB. At skærmen ikke er
kalibreret betyder ikke, at det er uden betydning med en farvestyret
browser. Den medfølgende icc profil behøver ikke været voldsomt langt væk
fra en kalibreret profil. Der er ikke nogen work around for at kompensere
for ikke kalibrerede skærme.
Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-01-08 01:17

> [...]
> operativsystem niveau i driveren til skærmkortet/skræmen?
>
> Dermed skulle ethvert program (selv tekstbehandling og "dos bokse") vel

Jeg har været på jagt efter en lidt dybere forklaring på kalibrerings og
profileringsprocessen.

Der sker to ting som resultat af "kalibreringen af en skærm", nemlig en
kalibrering, som resulterer i en LUT tabel, som bliver downloadet i
grafikkortet til erstatning af default tabellen og en icc profil. LUT
tabellen skal til for at få lagt white point farvetemperaturen fast og
lineariserer gråskalaen før profileringen. Hvis det ikke sker kan det se ret
grimt ud altså det er nødvendigt for at den resulterende kalibrering og
profilering bliver korrekt. ICC profilen justerer så farverne på "toppen" af
LUT tabellen. LUT tabellen er downloadet i grafikkortet, så den er aktiv på
tværs af alle applikationer. Men kun farvestyrede applikationer vil justere
display efter icc profilen. Derfor ser man en forskel på displayet selv for
ikke farvestyrede applikationer.

Giver det mening?

Mvh,
Hans

Fra : Mogens Hansen

Dato : 27-12-07 18:39

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in
message news:477265f7$0$7609$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> nogen der har fået den nye spyder 3, hvis ja hvordan fungere det med at
> den skulle måle omgivelsernes lys?

Nej, men min Pantone Huey har (i princippet) samme egenskab, hvor den måler
det omgivende lys og korrigerer skærmen dynamisk.
Man kan tydeligt se at skærmen ændrer indstilling, når det omgivende lys
ændres, når man f.eks. tænder kunstlys.

Om det er brugbart og nyttigt ved jeg simpelthen ikke - hvad er objektivt
rigtigt ?
Faktum er at jeg meget sjældent bruger den egenskab.

Du kan måske have glæde af
http://www.northlight-images.co.uk/reviews/profiling/spyder3elite.html

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 27-12-07 18:53

> Du kan måske have glæde af
> http://www.northlight-images.co.uk/reviews/profiling/spyder3elite.html
Tak mogens!

du linkede engang til et sted den solgte den, har ledt som en gal efter det
link.Er jeg heldig at du stadig har det?

Mvh Torben

Fra : Mogens Hansen

Dato : 27-12-07 19:22

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in
message news:4773e690$0$21926$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

[8<8<8<]
> du linkede engang til et sted den solgte den, har ledt som en gal efter
> det link.Er jeg heldig at du stadig har det?

Det kan jeg ikke huske
Og jeg kan heller ikke finde det med Google

Men
http://www.colorvision.ch/B300_wheretobuy.php
http://www.colorvision.com/product-mc-s3elite.php
kan måske hjælpe dig.
Det fører bl.a. til Scandinavian Photo
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7086976
som jeg flere gange, gennem de sidste 20 år..
De har for nyligt åbnet en butik i Malmö.

Jeg FUT'er til dk.fritid.foto.indkoeb

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Gert Nielsen

Dato : 27-12-07 19:54

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:4773e690$0$21926$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i en meddelelse
> Tak mogens!
>
> du linkede engang til et sted den solgte den, har ledt som en gal efter
> det link.Er jeg heldig at du stadig har det?

http://www.pc-netto.dk/forside/vis/index.html

Søg efter "spyder" ellers finder du den aldrig
De har den til 1879- - Dertil meget fin service.
Gert

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 27-12-07 21:45

"Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.pc-netto.dk/forside/vis/index.html
>
> Søg efter "spyder" ellers finder du den aldrig
> De har den til 1879- - Dertil meget fin service.
> Gert
Takker vh ta