Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikkor AF-S 55-200mm
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-12-07 00:45

Hej

Jeg har et Nikkor objektiv som laver en mærkelig lyd når det skal
autofokusere.. det lyder som en mus/egern.. "pivpiv" når den forsøger at
lave fokus.

Jeg bilder mig også ind at den er "markant" langsommere til at fokusere
end mit 18-55mm, ligeså et Nikkor.

Jeg kan ikke frembringe lyden ved manuel fokus så jeg gætter selv på
servomotoren.. men er lyden normal?

Fra : Per, Herringe

Dato : 24-12-07 14:01

I meddelelse: martinlj-7AECD7.00445824122007@news.sunsite.dk
skrev Martin Johansen [6000] bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
> fokusere end mit 18-55mm, ligeså et Nikkor.
>
> Jeg kan ikke frembringe lyden ved manuel fokus så jeg gætter selv på

Det lyder som noget den ikke burde sige. Jeg har en 18-200, den giver bare
et lille (motor)brum når den fokuserer.

--
MVH Per, Herringe

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-12-07 14:33

> Det lyder som noget den ikke burde sige. Jeg har en 18-200, den giver bare
> et lille (motor)brum når den fokuserer.

Nu har jeg lige testet med friske øjne i dagslys og den er godt nok
træls til at fokusere... piv piv stop... nå vi prøver igen.. lidt mindre
piv piv.. stop.. nå stadig ikke fokuseret.. jamen vi prøver igen.. knap
så meget piv og nu kan den fokusere.. den er bare træls til det. Andre
gange kan den gøre det perfekt i første hug uden piv.

Tager jeg mit 18-55 objektiv så fokuserer den hurtigere end jeg næsten
kan nå at at se billedet er sløret inden. Det sker lynhurtigt, hver gang
og lydløst.

Jeg tror du har ret i at den ikke skal sige sådan - specielt fordi den
også er træg til at fokusere. Hvis jeg kigger på fokusringen så kan jeg
se den ligesom "går ned i omdrejninger" i takt med piveriet.. ligesom
motoren ikke kan trække den. Men på manuel fokus er den legende let at
dreje på.

Mit gæt er selve Silent Wave motoren i den.. men hva ved jeg om sådan
noget - fik det i fredags det skidt

Jeg må prøve forhandleren på torsdag - bruger heldigvis ikke det store
objektiv i denne tid så det er knapt så slemt.. eneste jeg frygter er at
de vil have hele kameraet retur da objektivet er en del af et "Double
Zoom Kit".

Fra : Jan

Dato : 26-12-07 16:46

Hejsa...

> [...]
> end mit 18-55mm, ligeså et Nikkor.
>
> Jeg kan ikke frembringe lyden ved manuel fokus så jeg gætter selv på

Har haft problemet med en 18-200, med samme symptomer, desværre skete det på
sommerferien, så der måtte manuel focus til men vel ankommet til DK igen
røg det retur til Nikon, som inden for 3 uger skiftede en chip i objektivet,
og nu kører det igen .-)

Med venlig hilsen

Jan

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-12-07 18:24

> [...]
> røg det retur til Nikon, som inden for 3 uger skiftede en chip i objektivet,

Jeg tripper efter de skide butikker snart åbner igen Er dog ikke
interesseret i at de skal reppe noget som helst, men blot ombytte det -
det er under 1 uge siden det blev købt. Så de kan jo vælge at ombytte
objektivet eller tage hele kittet retur...