Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
SH udskrift
Fra : Jan Boegh

Dato : 22-12-07 14:22

Hvis nu, de glade deltagere i mærkebasherierne kunne trænge til en lille
pause, kunne jeg morderlig godt tænke mig at få nogle inputs til løsning af
et konkret problem:

Jeg har en Canon Pixma 5000 og synes sådan set at de medfølgende profiler
for Canons Propapir (profil=PR1) giver hæderlige resultater uden ligefrem at
være pralende, når det gælder farvebilleder. Men S/H-udskrifter er ikke
lette at have med at gøre. Jeg kan simpelthen ikke få en neutral gråkile
uden at den får en let tone den ene eller anden vej. Og da jeg er stor ynder
af neutral grå, duer tricket med at give det en let sepiatoning ikke. Så jeg
har brug for noget rådgivning, måske en metode, som jeg ikke behersker, en
anden kombination af toner/papir eller måske en anbefaling af en helt anden
printer/papir/toner, som kan lave gode S/Hprints.

vh

--
Jan Bøgh | http://jan.boegh.net
In the beginning God made 'the light.' Shortly thereafter God made three big

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 22-12-07 15:05

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse
eller måske en anbefaling af en helt anden
> printer/papir/toner, som kan lave gode S/Hprints.
Jeg vil da lige rose min epson R2400, som på Ilford smooth pearl paper
levere helt fantastiske s/h print´s!...

Jeg vil da også opfordre dig til at prøve det giniale papir, blot husk at
download den profil der passer til din printer..

Med glade jule hilsner Torben

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-12-07 22:50

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in
message news:476d198d$0$7603$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
>
> Jeg vil da også opfordre dig til at prøve det giniale papir, blot husk at
> download den profil der passer til din printer..

Nu er du jo mærkebasher -- husk Jan har en Canon printer.
Mvh,
Hans

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-12-07 12:44

Torben og Marie-louise Ager skrev i
476d198d$0$7603$157c6196@dreader2.cybercity.dk dette:
> [...]
>
> Jeg vil da også opfordre dig til at prøve det giniale papir, blot
> husk at download den profil der passer til din printer..

Det vil jeg bestemt overveje - det er trods alt mere overkommeligt end at
skifte printer.
Men det kuinne have været interessant om nogen havde erfaringer med Ilfords
papir og PIXMA 5000.
Hvilke farvepatroner bruger du til papiret?

vh
Jan

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 23-12-07 13:10

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse
> Hvilke farvepatroner bruger du til papiret?
hej

jeg bruger original epson K3 blæk og sammen med Ilford papir og profiler
levere det 100% varen..Jeg skal så her i jule ferien, lave mine egne
profiler da jeg har lånt et spectrometer og vil så se om det giver bedre
resultat end standard profiler.

Mvh Torben

Fra : Mogens Hansen

Dato : 23-12-07 13:29

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in
message news:476e502c$0$21925$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

[8<8<8<]
> jeg bruger original epson K3 blæk og sammen med Ilford papir og profiler
> levere det 100% varen..

Prøv at tag et kig på
http://www.luminous-landscape.com/reviews/printers/baryta.shtml
som hævder at Ilford Galerie Gold Fibre Silk også er rigtigt god.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-12-07 22:59

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote in message
> Hvis nu, de glade deltagere i mærkebasherierne kunne trænge til en lille
> pause, kunne jeg morderlig godt tænke mig at få nogle inputs til løsning
> af et konkret problem:

Hvis du forventer hjælp fra dem du opfatter som mærkebashere er det så en
smart måde at spørge på? Ja, hvis det var et var med et glimt i øjet, ja så
ok, men du mener det jo.
Mvh,
Hans

Fra : Mogens Hansen

Dato : 23-12-07 09:05

Endte din historie om alternativ blæk lykkeligt ?
Var der nogle print guldkorn på den workshop du var på ?

--
Venlg hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-12-07 13:44

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

> Endte din historie om alternativ blæk lykkeligt ?

Jeg har været meget væk i de sidste par måneder og har ikke printet så
meget. Det eneste udestående jeg havde omkring blækket fra TPI-Danmark var
jo genopfyldningen af patronerne. Det føste sæt havde et par, der lækkede
under genopfyldning og det ser ud til at de sidste sæt jeg har fået holder
tæt. Jeg siger det med et vist forbehold, da jeg ikke har gået alle igennem
endnu, så der kan stadig været en der lækker af det nye sæt. Generelt synes
jeg det er besværligt med genopfyldning selvom jeg ahr fået en vis øvelse i
det nu. Jeg ville aldrig købe en R2400 igen eller en anden printer med så
små tanke som den. 13 ml er virkelig alt for lidt. Desuden er den
rensningsprocedure, som hovederne skal igennem en gang imellem, når
printeren ikke har været brugt temmelig blækslugende. Jeg har ikke erfaring
med andre printere på præcist det punkt, så skal ikke sammenligne på nogen
måde. Hvis jeg skulle købe igen og indenfor Epson, så ville det blive en
Stylus Pro 3800 med 80ml blæktanke. Den er dyrere med en del af
prisforskellen er jo et sæt blækpatroner, som koster ca. 4000kr. Per patron
koster 80ml patroner til 3800'eren ca. 3,5 gange mere end de små 13ml
patroner til R2400 (jeg har kun et checket en enkelt leverandør af blæk til
3800 så andre variatione findes formentlig). De små 13ml tanke bliver heller
ikke tømt fuldstændigt, så der er spild af blæk hver gang, der skal skiftes.

Så indtil videre kan man vel ikke kalde det lykkeligt, men et
fornuftsægteskab med det alternative blæk. De profiler jeg fik lavet fra
TPI-Danmark var rigtigt gode og mit behov for soft proofing er noeget mindre
med dem end med Epsons og original blæk.

> Var der nogle print guldkorn på den workshop du var på ?

Vi så på prøveprint på et antal forskellige slags papirer og bla. s/h fra
Canon ipf 9000 slog dem alle efter min mening (noter: dette er ikke
mærkebashing men min egen subjektive opfattelse efter at have et antal prøve
print -- de andre deltagere var alle enige ud fra det vi så). Vi så fiber
baserede papirer som så lækkert ud. Jeg printede på nogle forskellige
papirer fra den lokale Moab fabrik (http://www.moabpaper.com/), som leverede
gratis papir og blæk til holdet. Jeg har så printet de samme på Epson på
Epson Archival Matte, da jeg kom hjem og de er ikke helt så flotte, men dog
pænt tæt på vil jeg sige. Hvis man ser tæt på giver det fiber basere papir
en lidt større detaljerigdom (jeg går ikke ud fra at 3800 og R2400 printer
med forskellig detaljerigdom, men det kan jo være) og større Dmax (hvad det
også skal). Jeg skal have eksperimenteret lidt med andre typer papirer og få
lavet profiler til dem. Men det er så et projekt i det nye år. Generelt vil
jeg sige det var interessant med print delen, men det tog alt for lang tid
ift. resultatet. Vi fik også en teoretisk gennemgang og kalibrering og
profilering, som var interresant. Selve print workflow som sådan havde jeg
styr på forinden, så der var ikke noget nyt. Print delen gav også anledning
til en del sammenligninger og diskussioner, som var interessante. Jeg så
også et print fra en 39MP Hassy og ja, man kunne tydeligt se de flere pixels
selv på et A3+ print ift. f.eks. mine fra 5D, men man skal stå tæt på for at
se det. Et drømmekamera for mange. Det var købt af en af de unge mænd på
workshoppen, som tydeligvis havde råd til at købe hvad legetøj, de havde
lyst til (så vidt jeg husker var backup 1Ds mkii).
Mvh,
Hans

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-12-07 12:29

Hans Kruse skrev i 476d8884$0$90275$14726298@news.sunsite.dk dette:
> "Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote in message
>>
> Hvis du forventer hjælp fra dem du opfatter som mærkebashere er det
> så en smart måde at spørge på?

Så de, der ikke svarer, skulle så være dem, der måtte føle sig trufne?

> Ja, hvis det var et var med et glimt i
> øjet, ja så ok, men du mener det jo.

Ja, det gør jeg helt klart. Jeg synes der spildes uendeligt mange kræfter på
noget, der for mig er helt ude i hampen - in casu diskussionen om 5d vs D3
som går helt hen over hovedet på mig. Jeg kan kun finde ét argument for at
fortsætte ud af den linie - og det er at mærkebashing.
Personligt er jeg aldeles uforstående overfor dennne voldsomme trang til at
fremhæve ens valg som det eneste rigtige - og så er det for mig underordnet
om det hedder Canon eller Nikon - noget som du åbenbart ikke kan forestille
dig din kommentar til Torben Ager taget in mente.
Jeg følger intet behov for at være mærkeloyal, jeg betragter den slags ting
i en leverandør/kundeoptik med deraf følgende grundliggende mistro overfor
industrien uanset mærke.
Det kan derfor undre mig at du f.eks. bruger så mange kræfter på at påpege
at dit elskede 5D er D3 overlegent. Men du kan selvfølgeligt gøre det af ren
akademisk interesse - og det er helt legalt - /jeg/ forstår det bare ikke -
og det skal jeg nødvendigvis heller ikke.
Din konklusion om at jeg faktisk nok /mener/ at tråden er én lang gang
mærkebasheri er for så vidt korrekt - men ikke, hvis du videre så
konkluderer at jeg bare har loyaliteten placeret et andet sted end dig og at
det derfor handler om /hvilket/ mærke der bashes - jeg besidder ganske
enkelt ikke denne loyalitet eller preference overfor et bestemt mærke.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-12-07 13:12

> [...]
> at det derfor handler om /hvilket/ mærke der bashes - jeg besidder ganske
> enkelt ikke denne loyalitet eller preference overfor et bestemt mærke.

Min interesse i sagen var af rent akademisk art. Men det er nok svært at
forklare folk, der vil tro noget andet. Min 5D er jeg rimeligt tilfreds med
hvad angår billedkvaliteten, men der er mange ting ved den som jeg er synes
er helt unødige kompromi'er. Bare et lille eksempel: Jeg synes det var sjovt
at lave bracketing under min tur i USA (har gjort det før også) og man kan
kun automatisk lave 3 ad gangen i serie. Det er da for dumt, rent ud sagt,
at man ikke kan indstille, hvor mange der skal være. Canon vil jo tvinge
entusiaster op i 1D series for at alle features. Og jeg kunne også gå Nikon
vejen. Hvis jeg var tilfreds med 12MP ville D3 bestemt være et værdigt
alternativ, men jeg ønsker større opløsning næste gang. Desuden er man jo
tvangsindlagt til at følge samme mærke pga. den store investering i glas.
Den forskel i skarphed jeg diskuterede ville ikke stoppe mig i at købe en
D3, hvis den var målet. Det er da muligt mit indlæg ikke var eksplicit nok.
Mit indlæg var virkelig ment som et stort ?, kunne det være rigtigt at D3
havde lavere skarphed og hvis ja, hvad kunne årsagen være. Jeg vil ikke
nødvendigvis afholde mig fra lignende indlæg i fremtiden, men jeg synes det
er noget trættende at folk absolut vil misforstå, selv når det bliver
forklaret, hvad det drejer sig om. Men det er jo ikke uden grund, der er så
mange konspirationsteorier Men at beskylde mig for at være
mærkefetischist er virkelig langt ude. Hvis jeg var normen, så ville de
store brands gå en hård tid i møde. Så min loyalitet er ikke parkeret hos et
bestemt mærke, men det vil du sikkert ikke tro på og fred være med det. For
mig er udstyret et vigtigt og nødvendigt værktøj for mig, men mange gange
undrer jeg mig over hvor lidt Canon ihvertfald har forstået, at der faktisk
ligger i computer inde i kameraet. Nikon har jeg ikke studeret i detaljer
hvad det angår, men de er klart mere agressive med at bygge nyttige features
ind. Igen, min investering i glas står i vejen og desuden har Nikon ikke
haft noget interessant før D3'eren, som for mig ikke er nok til et eventuelt
skift. Men til slut: Ligegyldigt hvad man siger og gør, så er der altid
folk, der er mere end villige til at sætte folk i båse -- det er så trygt

Mvh,
Hans

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-12-07 16:34

Hans Kruse skrev i 476e508f$0$90275$14726298@news.sunsite.dk dette:
> "Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote in message
> Men til slut: Ligegyldigt hvad man
> siger og gør, så er der altid folk, der er mere end villige til at
> sætte folk i båse -- det er så trygt

Ja, det er en dårlig ide at båssætte folk.
Og det er også dårlig karma at komme med antydninger i stedet for at sige
det, man mener, lige ud af landevejen. Hvis du mener, at jeg sætter folk i
båse, så skriv det.

Og så i øvrigt: God Jul til dig alle andre

vh
Jan

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-12-07 16:52

> [...]
> det, man mener, lige ud af landevejen. Hvis du mener, at jeg sætter folk i

Jo, det er vel det jeg siger og det er så min måde at sige det på. Jeg synes
ikke du er alene om det.

> Og så i øvrigt: God Jul til dig alle andre

I lige måde.
Mvh,
Hans

Fra : jakob

Dato : 22-12-07 23:18

> Jeg har en Canon Pixma 5000

Det er da næsten en skam at Nikon ikke laver printere ;0)

Hygge

Jakob

Fra : Pico

Dato : 23-12-07 00:29

Jan Boegh wrote:
> [...]
> til løsning af et konkret problem:
>
> Jeg har en Canon Pixma 5000 og synes sådan set at de medfølgende

Det har jeg også.

> profiler for Canons Propapir (profil=PR1) giver hæderlige resultater
> uden ligefrem at være pralende, når det gælder farvebilleder. Men

Hvordan styre du farveudskrifterne, lader du printeren gøre det eller PS ?

> [...]
> kombination af toner/papir eller måske en anbefaling af en helt anden
> printer/papir/toner, som kan lave gode S/Hprints.

Jeg bruger for det meste GP-401 papir og lader PS styre med printerprofilen
iP5000 SP2, det giver efter min mening et ganske udemærket resultat.

Canon har foreslået mig at bruge en anden måde til GP-401, Printer styre,
manuel indstilling, Magenta 35, Cyan 10, Gul 25 og Intensity -10, det giver
et lidt andet resultat som de påstår svare til resultatet på propapir.

Jeg fik det forslag da jeg spurgte dem om hvilket Canon papir de forskellige
printerprofiler passede til, jeg tror ikke de vidste det, efter deres mening
skal man bare lade printer styre printerprofilen efter papirindstillingen

--
MVH
Pico

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-12-07 08:47

Pico skrev:

> Det har jeg også.

> Hvordan styre du farveudskrifterne, lader du printeren gøre det eller PS ?

Med risiko for at blive beskyldt for at være mærkebasher, må jeg hellere
skynde mig at oplyse, at jeg har udstyr at mærket Canon, blot ikke printer,

Da jeg skulle finde ud af at printe foto på min Epson, stod det mig
klart, at man skulle benytte rette profil for papir og så lade PS styre
efter den (deaktivere printerstyring). At soft proofe hjælper - Hans
skrev vist om det for ikke så længe siden, men der er også en artikel på
Lum Landscape
New Images: http://olelarsen.eu/80/index.html

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-12-07 12:34

Pico skrev i 476da034$0$90276$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Det har jeg også.

> Hvordan styre du farveudskrifterne, lader du printeren gøre det eller
> PS ?

Det gøres fra PS efter at have sat farvestyringen i printerdriveren ud af
kraft. Der er en hel del vejledninger på nettet, der punkt for punkt
gennemgår udskriftsprocessen.

> Jeg bruger for det meste GP-401 papir og lader PS styre med
> printerprofilen iP5000 SP2, det giver efter min mening et ganske
> udemærket resultat.

Sådan en pakke har jeg liggende, så jeg har faktisk prøvet den kombination.
Jeg får en lidt varm og lidt magentatonet udskrift ud af det.

> [...]
> styre, manuel indstilling, Magenta 35, Cyan 10, Gul 25 og Intensity
> -10, det giver et lidt andet resultat som de påstår svare til

Det må prøves.

> [...]
> forskellige printerprofiler passede til, jeg tror ikke de vidste det,
> efter deres mening skal man bare lade printer styre printerprofilen

Nej, det er godt nok ikke ret meget man finder fra leverandørernes side om
dette.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 23-12-07 09:05

> [...]

> for Canons Propapir (profil=PR1) giver hæderlige resultater uden ligefrem
> at være pralende, når det gælder farvebilleder.

Jeg har en Canon MP530 og tidligere en Pixma 4200 (samme printerenhed i de
2).
Det er ikke samme printenhed som din 5000, men de ligner vist hinanden meget
med 5 blækpatroner i lignende konfiguration, samme opløsning og
dråbestørrelse.

Jeg bruger også det blanke Pro Papir PR-101 til foto, og det giver nydelige
farvebilleder (bortset fra en fejl i MP530 driveren, som gør at den ikke kan
bruges til fotoprint).
Ikke så pæne som f.eks. en Epson R2400 eller Canon Selphy due-sublimation
printer.

> Men S/H-udskrifter er ikke lette at have med at gøre. Jeg kan simpelthen
> ikke få en neutral gråkile uden at den får en let tone den ene eller anden
> vej.

Det er ikke lykkedes for mig at få den til at lave pæne S/H udskrifter, så
det har jeg simpelthen droppet.

Canon's Pixma Pro9000 og især Pixma Pro9500 har jeg set lave rigtigt flotte
S/H print.
Epsons R2400 og bedre laver også rigtigt flotte S/H print.
Jeg har set Epson Pro 11880 lave 160cm bredde print - det er intet mindre
end fantastisk flot.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-12-07 12:49

Mogens Hansen skrev i 476e16a8$0$90270$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Det er ikke lykkedes for mig at få den til at lave pæne S/H
> udskrifter, så det har jeg simpelthen droppet.

Det er sådan set også det, jeg overvejer. På farvefronten er jeg i forvejen
gået over til at bestille de fleste af mine prints over nettet - med yderst
tilfredsstillende resultat - både mht. pris og kvalitet. Jeg har lige fået
lavet et 160*40cm panorame til godt et par hundrede og farverne er fint tæt
op ad hvad jeg ser på min kalibrerede skærm. Så det er helt fint. Men det
samme sted leverer altså også nogle S/H der er alt for varme. De har et
alternativ, hvor de mod en noget højere betaling laver prints på 320g.
Hahnemüller (?), så det vil jeg have prøvet i S/H næste gang, jeg bestiller.

> [...]
> Epsons R2400 og bedre laver også rigtigt flotte S/H print.
> Jeg har set Epson Pro 11880 lave 160cm bredde print - det er intet

Så er jeg bange for at det er vokset ud over mine budgetmæssige rammer