Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan tagges RAW filer
Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 22-12-07 13:03

Er det muligt at tagge Canon RAW filer i CR2 format uden at konvertere til
DNG?

Hvilke Windows programmer kan evt. gøre dette? Lightroom kan ikke! Findes
der en workaround til Lightroom uden anvendelse af sidecar filer?

Løber man en risiko for datatab hvis man tagger direkte i CR2 filen?
Umiddelbart bryder jeg mig ikke om tanken om at en langtidsarkiveret RAW fil
ændres binært set. Fx. var der på et tidspunkt en bug i Vista som slettede
alle metadata i RAW filer fra visse kameraer når man taggede dem. Jeg har
det bedst med et "workflow" hvor den originale CR2 fil blot
langtidsarkiveres uden nogensinde at blive ændret binært set.

Mvh.
Anja

Fra : Pico

Dato : 23-12-07 00:36

Anja Dunning-Krüger wrote:
> Er det muligt at tagge Canon RAW filer i CR2 format uden at
> konvertere til DNG?

Den forstår jeg ikke, hvorfor konvertere til DNG ?
Jeg tageer CR2 filer og behandler dem i rawconverteren til PS CS3, så åbnes
de i PS og kan gemmes som det jeg ønsker.
Mine CR2 filer gemmes da godt nok med en sidecar fil, jeg mener da at CR2
filen er uændret ?

Det kan godt være jeg har misforstået dig, så må du lige korigere.
--
MVH
Pico

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 23-12-07 16:44

Jeg er på jagt efter et Windows program som kan "tagge" CR2 filer direkte,
ved at ændre i selve CR2 filen og tilføje de nye metadata. Altså uden at
skrive en XML sidecar fil ved siden af CR2 filen. Hvis man konverterer til
DNG kan Lightroom gøre dette direkte i DNG filen. Dette kan den ikke i en
CR2 fil, da en CR2 fil er "read only" set med Lightroom øjne.

Ideen med at gøre det direkte i CR2 filen skulle være at taggingen er mere
"robust" over for skift af software, samt at taggingen er mere robust over
for fil flytning og kopiering til nye mapper, samt omdøbning. Specielt hvis
filnavnene ikke er unikke, eller hvis man bruger flere kamera huse på samme
opgave.

Jeg ville også spørge om jeres holdning for og imod sidecar filer, set i
forhold til risiko for datatab hvis der ændres i master kopien af CR2
filerne.

Mvh
Anja

Fra : marker

Dato : 02-01-08 08:48

On Dec 23 2007, 4:44 pm, Anja Dunning-Krüger <s...@spam.invalid>
wrote:

Hej Anja

> Jeg er på jagt efter et Windows program som kan "tagge" CR2 filer direkte,
> ved at ændre i selve CR2 filen og tilføje de nye metadata. Altså uden at

Jeg har selv søgt efter noget tilsvarende blot til Linux og CLI, men
jeg faldt i den sammehæng over:

http://www.sitepoint.com/blogs/?p=1687

Hvor der bliver talt om PixVue. Måske er denne noget for dig.

--
Per

Fra : Jakob Sønder

Dato : 03-01-08 20:03

Anja Dunning-Krüger wrote:
> [...]
> dem. Jeg har det bedst med et "workflow" hvor den originale CR2 fil blot
> langtidsarkiveres uden nogensinde at blive ændret binært set.

Både "Photo Mechanic" og "Iview media pro" kan tilføje IPTC data direkte
i CR2 filen. Photo Mechanic "kun" beregnet til at tagge billederne,
Iview er også en billeddatabase/billedekatalog.

Jakob