'Sjov' iagttagelse....
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-12-07 21:30

Lige nu sidder jeg og redigerer en del radioudsendelser fra DRs arkiver
på MacPro'en.

Jeg bruger programmet Amadeus til det formål, da det kun er 2-kanals
lyd, der skal rettes til... - Om jeg bruger Amadeus II eller Pro er her
ligegyldigt...

Filerne skal resam+les i mp3 128kbps/44,1khz HighestQuality. - så vidt -
så godt...

På MacPro'en har jeg installeret nyeste version af menuMeters - et
ganske godt værktøj under OS X, - hvilket programmet absolut ikke var
tilbage i de go'e gamle Os 8.x/9.x dage.

Jeg har sat MM til at vise process activity for hver enkelt CPU/kærne.
Her bemærker jeg til min - ret store - overraskelse, at det stort set
kun er enten CPU-1/kærne-1 eller CPU-2/kærne-4 der arbejder, når der
gemmes/resamples. Det er aldrig fx. både CPU-1/kærne-1+2 eller
CPU-1+2/kærne-1+2, kærne-3+4 eller kærne-1+2+3+4.

Jeg har lavet samme check på min QuickSilver Dual 1,8ghz. Her arbejder
begge CPU'er nogenlunde identisk uden de store procentvise udsving...

Tilføjelse... Ham min kammerat, der lige har købt en HP quadCore har
oplevet præcist det samme, når han arbejder med
videosteaming/-redigering... - altså stort set kun den ene CPU og en
enkelt kærne, der 'bsestiller noget'...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 29-12-07 22:33

> [...]
> oplevet præcist det samme, når han arbejder med
> videosteaming/-redigering... - altså stort set kun den ene CPU og en

He, tror du ikke bare, at "kærne"huset enes om at hvile sig - sådan
ligesom skiftehold?

(Undskyld, ku´ ik´ la´ vær´).

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-12-07 22:44

Morten Lind wrote:

> He, tror du ikke bare, at "kærne"huset enes om at hvile sig - sådan
> ligesom skiftehold?
>
> (Undskyld, ku´ ik´ la´ vær´).

Næ, men på en måde har du tilsyneladende 'ret'..-)) - Jeg har nu siddet
og holdt lidt øje med CPU'erne og kærnerne i nogle minutter. - En gang
imellem skifter det fra at bruge CPU-1/kærne-1 til at bruge
CPU-2/kærne-4 - svingende mellem 17% og 32% cPU kraft.....

Og hvis det kun er systemet, der 'arbejder', bruges begge CPU'er, men
stort set kun kærne-2 og kærne-3 med aktivitet helt nede på ca. 1-2%...

mvh. Erik Richard

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 29-12-07 23:14

> Morten Lind wrote:
[snip]

Mon ikke det blot handler om, at Amadeus ikke aner en hujende fis om
processorer med flere kærner.

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk¨
moth@mothsoft.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-12-07 23:51

Mogens Thyregod wrote:
> Mon ikke det blot handler om, at Amadeus ikke aner en hujende fis om
> processorer med flere kærner.

Næppe... Begge ver. af Amadeus er beregnet på at kunne bruges på MP
maskiner. I øvrigt gælder det samme for flere andre programmer - bl.a.
også Adobe Creative suite CS og Macromedia Studio MX 8....

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-12-07 23:37

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Filerne skal resam+les i mp3 128kbps/44,1khz HighestQuality. - så vidt
> -
> så godt...

Går der ikke kludder i diskanten hvis du resampler for meget? Bare nysgerrig?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-12-07 00:19

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Går der ikke kludder i diskanten hvis du resampler for meget? Bare nysgerrig?

Jo, det kan der godt. Men det kommer an på, hvilket program man bruger
og hvilken LameLib version, der er til rådighed.

Bruger du fx. Audacity med LameLib 3.9.x kan du være 100% sikker på, at
ikke bare diskant, men også andet vil blive ødelagt. Lyden vil blive
'mudret', og du vil få masser af 'hiss' i diskantområdet.

Bruger du derimod Amadeus II eller Amadeus Pro med LameLib 3.96 undgår
du de problemer.

Et par tip....
Hvis du skal redigere/resample fx. en rippet CD fra iTunes, der er lagt
i AIFF, AAC eller std. mp3/128kbps/44,1khz kan du roligt resample ved at
bruge Amadeus II/Pro, - programmet åbner lydfilerne op i enten RAW data
eller i fuld std. PCM.

Sæt Amadeus til 128kbps/44,1khz HighestQuality, så får du en rimelig god
lyd til musik, men en særdeles god lyd til fx. tale, reportager o.a.
lignende fra fx. DRs arkiver.

Vil du have en endnu bedre mp3 lyd, bør du sætte Amadeus til
192kbps/48,1khz, hvilket vil give en væsentlig højere dynamik i fx.
klassisk musik, men sandelig også i rock/pop/jazz.

Er du endnu mere avanceret bruger, så vælg at optage musik fra CD via et
lydkort + en CD afspiller fremfor at rippe CD'en. I Amadeus bør du så
vælge at arbejde i RAW data format, rette til, redigere alt, hvad der
skal laves, _inden_ du gemmer som enten AIFF, AAC eller mp3 - afhængigt
af, hvilket afspillemedie, du vil lave det til.

Amadeus er et fremragende program, - så det er nok heller ikke uden
grund, at fx. Det Jyske Musikkonservatorium foretrækker det. - Og nu
hvor Pro versionen understøtter både 6x parallelkanaler, men også
direkte 5.1 sorround er det blevet endnu bedre. - Faktisk også bedre end
både Cubase SX og Soundbooth i tilsv. indstillinger....

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 30-12-07 01:44

> [...]
> i AIFF, AAC eller std. mp3/128kbps/44,1khz kan du roligt resample ved at
> bruge Amadeus II/Pro, - programmet åbner lydfilerne op i enten RAW data

Man skal da for alt i verden undgå at resample en lossy komprimeret
filer. Det bli'r de jo kun dårligere af. Der findes dog programmer som
kan klippe i en mp3 eller aac fil uden at filen skal resamples. Det kan
gå an.

> [...]
> skal laves, _inden_ du gemmer som enten AIFF, AAC eller mp3 - afhængigt
> af, hvilket afspillemedie, du vil lave det til.

Hvori ligger det "avancerede" i den metode? Det er da helt unødvendigt
og kvalitetsforringende.

--
Mvh Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-12-07 01:16

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Næppe... Begge ver. af Amadeus er beregnet på at kunne bruges på MP
> maskiner. I øvrigt gælder det samme for flere andre programmer -

For at et givent program skal kunne udnytte flere processorer
ordentligt, så SKAL det være skrevet til det. Desværre.

Rent teknisk drejer det sig om at opgaverne skal deles op i flere bidder
som kan afvikles samtidig af hver sin "tråd" - gør man ikke det får man
ingen gevinst.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"