Støjer en iMac?
Fra : Thorkil Olesen

Dato : 29-12-07 18:05

Hej alle!

Nu er der efterhånden nogle stykker i gruppen, som har købt den nye
alu-iMac. Hvordan er støj-niveauet?

Hvis man søger på Google efter "iMac noise", så dukker der en del
debatindlæg op fra vrede iMac-købere, som klager over støj. Det gælder
også for den nye iMac. Tilsyneladende er der 2 problemer: Enkelte har
haft defekte temperaturfølere, så blæserne gik amok, men de er blevet
byttet på garantien. Andre er generet af en brummende harddisk, og det
er åbenbart meget forskelligt, hvilken harddisk Apple putter i maskinen.

Jeg vil blive glad for at høre andres erfaringer - gerne sammenholdt med
mærke og størrelse på harddisken.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Hans Tosti Pedersen

Dato : 29-12-07 11:19

On 29 Dec., 18:05, slet.dette.thorkil.og.de...@pip.dknet.dk (Thorkil
Olesen) wrote:

> Jeg vil blive glad for at høre andres erfaringer - gerne sammenholdt med
> mærke og størrelse på harddisken.

Min er ikke en af de nye alu'er, men den siger næsten ingenting! Det
er en 250 GB hdd af ukendt fabrikat.

--
Hans

Fra : Palle Jensen

Dato : 29-12-07 22:24

On 2007-12-29 19:18:35 +0100, Hans Tosti Pedersen
<hanspedersen@gmail.com> said:

> Min er ikke en af de nye alu'er, men den siger næsten ingenting! Det
> er en 250 GB hdd af ukendt fabrikat.

Min er heller ikke en Alu. Hver gang jeg er i en butik der sælger
iMac's stikker jeg øret ind til chassis'et for at lytte, og jeg kan
intet høre.

Jeg synes min siger for meget, men jeg har opgivet at søge råd hos
Humac og deres reperationscentre.

Ringede til Apple. Her blev jeg venligt ledt igennem en masse
procedurer som jeg ganske vist selv havde forsøgt mig. Reset PROM
osv... Mine blæsere kører på et helt normalt niveau.

Ringede til et af reperationscentrene hvor jeg blev noget overrasket
over deres tåbelige forsøg på at svare. De startede med at sige at hvis
jeg sendte min ind og den ikke larmede så ville de skrive en regning.
OK... Så spurgte jeg dem hvordan de ville teste den. Supporteren
forsvandt og vendte tilbage og svarede: Vi har software til at teste
med. Så spurgte jeg om de blot havde tænkt sig at måle hastigheden på
fans'ne, hvortil han svarede at det var det de ville. OK sagde jeg så,
men så kan jeg allerede nu forudse at jeg får en regning for fans kører
OK. Jeg påpegede at fans godt kunne larme og køre med en normal
hastighed hvortil han svarede: "Nå ja, men så er det vi kalder
hensigsmæssig støj"!

Så ringede jeg til Humac som, helt som forventet, var uden for rækkevidde.

Jeg spurgte dem til råds. Ham jeg talte med var koordinator for noget
service eller hvad ved jeg. Jeg spurgte om jeg ville kunne komme ned i
en Humac butik og få en til at lytte til min iMac der, hvortil han
nærmest lød chokeret. De kunne så sandelig ikke tage en medarbejder ud
af drift for at lytte til min iMac!?!

Jeg spurgte dem hvad jeg SÅ kunne gøre. Jo jeg kunne indsende den til
reperation, men jeg kom til at betale hvis den ikke larmede. Igen
spurgte jeg hvordan de ville vurdere støjen. Det kunne han så ikke
redegøre for. Jeg sagde at den var 6 måneder gammel og jeg havde
iøvrigt en All Risk forsikring. Det var først underordnet, men da jeg
så sagde til ham at jeg så ville pådrage iMac'en et uheld af
uoprettelig karakter (som SÅ er dækket af All Risk'en), så ændrede han
trods alt mening. Hvis den ikke larmede ville det ikke koste Men
han påpegede at ventetiden var lang og til min gene.

Jeg er meget glad for min iMac, men jeg er mildest talt rystet over så
ringe service man får af alle der sælger og servicerer dem.

Nå, men det besvarede ikke en fis af spørgsmålet, men jeg fik lidt luft

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Jan Nyström

Dato : 29-12-07 23:16

Hej

Jeg har netop blevet ejer af en iMac og den er stort set lydløs.

Jan

Fra : Søren Christensen

Dato : 29-12-07 23:30

On Sat, 29 Dec 2007 22:16:24 +0000, =?ISO-8859-1?Q?Jan Nystr=F6m?= wrote:

> Hej
>
> Jeg har netop blevet ejer af en iMac og den er stort set lydløs.
>
> Jan

Ditto her.

Alu 20" imac, tilnærmelsesvis lydløs.

(det skal retfærdigvis siges, at den afløser en 6 år gammel billig PC, der
støjede nogenlunde som en støvsuger, så stilheden virker lige nu
overvældende.)

Søren Christensen
Aalestrup

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-12-07 23:36

Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> writes:

> Ringede til Apple. Her blev jeg venligt ledt igennem en masse
> procedurer som jeg ganske vist selv havde forsøgt mig. Reset PROM
> osv... Mine blæsere kører på et helt normalt niveau.

Uden iøvrigt at ane hvorfor, vil jeg da fortælle at jeg brugte en del
tid på at hitte ud af hvorfor min Dellelaptop larmede på arbejde men
ikke derhjemme. Det var ikke harddisken men tværtimod grafikchippen som
åbenbart lavede NOK ved at trække den interne og den eksterne skærm, til
at blæserne mente de også ville være med.

Det korte af det lange er at det let kan være EN ting du gør der får den
til at te sig, og så er det bare om at hitte ud af hvad.

Jeg løste mit problem med en almindelig hvid luftblæser som kører på
trin 1 lige ind på lufthullerne - det er nok til at holde temperaturen
nede - og den larmer midnre end den interne blæser.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Preben S. Nielsen

Dato : 29-12-07 17:41

On Dec 29, 6:05 pm, slet.dette.thorkil.og.de...@pip.dknet.dk (Thorkil
Olesen) wrote:
> [...]
> er åbenbart meget forskelligt, hvilken harddisk Apple putter i maskinen.
>
> Jeg vil blive glad for at høre andres erfaringer - gerne sammenholdt med

Jeg er den lykkelige ejer af den nye 20" med 2.4 Ghz og 4 GB.

Den siger intet

Godt nytår!

Preben

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 30-12-07 14:06

Jeg har lige erhvervet en alu 24", 500GB, 2,8GHz, 2GB, og når den kører
alene er der praktisk talt INGEN støj fra den.
Jeg får lidt "fløjten" når jeg startet mine 4 externe LaCie HD-er, men
det er til at leve med, og har da intet med Maccen at gøre.
Michael C.

Fra : Palle Jensen

Dato : 30-12-07 14:51

On 2007-12-30 14:05:46 +0100, michael-corfitsen@stofanet.invalid
(Michael Corfitsen) said:

> Jeg har lige erhvervet en alu 24", 500GB, 2,8GHz, 2GB, og når den kører
> alene er der praktisk talt INGEN støj fra den.

Hvad er "praktisk talt ingen støj"?

Jeg sidder ca. 40 cm fra min iMac og kan sagten høre brummen fra min.
Når jeg sætter CPU'en til at lave noget kan jeg også høre lidt mere
brummen = Mere støj. Men som en anden skriver et sted er det jo
ingenting i forhold til et PC kabinet....

Jeg læsten en artikel et sted på nettet hvor man testede iMac'en og der
kom de vist frem til at den sagde 20dB på en meters afstand. Det skulle
vist svare til en svag visken... Hmmm... Gid jeg dog kunne få lov at
lytte til en hvis iMac et sted.

En anden ting jeg bemærkede i går da jeg stak sylten hen til Mac'en.
Efter at have lukket den ned kunne jeg stadig høre en relativ høj
summen fra iMac'en. Til at starte med troede jeg at en af blæserne
stadig roterede, men da jeg lagde øret til lyd det mere som en
elektrisk brumme/summe/thssee thsee lyd.

Lyden forsvandt da jeg hev min FireWire LaCie højtalere fra. Er det normalt?

Alle disse lyde irriterer mig. Dog mest den konstante summen som jeg
hele tiden kan høre når jeg sidder i ro og mag og arbejder.

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 30-12-07 15:18

Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:

> Hvad er "praktisk talt ingen støj"?

I min verden er det ingen støj af nogen som helst betydning.
Ja, ja, stikker jeg øret helt hen til maskinen kan jeg godt fornemme at
den kører, men ikke mere.
Jeg er yderst tilfreds.

> [...]
>
> Alle disse lyde irriterer mig. Dog mest den konstante summen som jeg
> hele tiden kan høre når jeg sidder i ro og mag og arbejder.

Jeg arbejder med video (FCP) og ind i mellem når der skal "regnes" kan
jeg da godt høre at "støj"-niveauet hæves ubetydeligt.
Stadig ingen gene for mig (og min hørelse er normal).
Håber du for løst dine problemer

Michael C.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 30-12-07 17:04

> [...]

> elektrisk brumme/summe/thssee thsee lyd.
>
> Lyden forsvandt da jeg hev min FireWire LaCie højtalere fra. Er det normalt?

Når der er forbrug på en FW port forhindres strømforsyningen i at gå ned
på trickle niveau.

> Alle disse lyde irriterer mig. Dog mest den konstante summen som jeg
> hele tiden kan høre når jeg sidder i ro og mag og arbejder.

Da jeg købte min iMac for lidt over 3 år siden blev jeg noget skuffet
over realiteten bag lyrikken om et støjniveau som svag hvisken. Jeg
prøvede nogen af rådene med at stikke papstykker i udblæsningen, men det
reducerede luftgennemstrømningen så meget at strømforsyningen kunne
overophede og slå fra uvarslet.

Jeg gav op og har efterhånden vænnet mig til at det brummer. Det høres
ikke meget hvis man spiller musik samtidig.

Så længe du ærgrer dig over det vil det lyde højere.

Fra : Palle Jensen

Dato : 30-12-07 17:08

On 2007-12-30 17:03:59 +0100, nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen
Kruse) said:

> Så længe du ærgrer dig over det vil det lyde højere.

Egentlig meget præcist udtrykt.

Kan nok også leve med det, men jeg har det med at sammenligne med det
perfekte

Fra : Palle Jensen

Dato : 30-12-07 18:22

On 2007-12-30 17:03:59 +0100, nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen
Kruse) said:

> Når der er forbrug på en FW port forhindres strømforsyningen i at gå ned
> på trickle niveau.

Men hvorfor er der forbrug på FW når iMac'en er slukket?

Eller OK.... Jeg har bemærket at der er lys i højtalerne når den er slukket.

Fra : Axel Ærboe Hansen

Dato : 31-12-07 14:29

Hej,

Har haft 24" iMac alu. i en måned. Absolut ingen støj fra maskinen.
Har 2 Gb. Processor Intel Core
2 duo. Kører Windows Vista Ultimate via VMWare. Det tager 8 sec. at
skrifte fra Mac til Windows.
Min gamle iMac 20" kunne godt give en lillebitte summende lyd.
PS: Begge maskiner er tændt døgnet rundt.