Småfrysende eMac
Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-12-07 11:43

Glædelig jul osv!

Jeg sidder i vores feriehus i Algarve med en eMac der ofte fryser.

Når jeg starter den er den de fleste gange (men ikke hver gang!)
frosset før jeg kan gøre noget med den - cursoren bevæger sig, men
systemet reagerer ikke på noget, heller ikke tastatur.

Maskinen er en 1.25GHz, 768MB RAM, 10.4.11. Jeg har haft den åben i
bunden for at se om de to kondensatorer var ok (skulle være et problem
på nogle 1.25ere) - de ser fine ud.

Jeg har zappet PRAM, ingen forskel.

Jeg har til rådighed en 800MHz eMac, en ext HD, ethernet og
skruetrækkere - jeg overvejer nu om jeg skal se om det er en syg ram-
klods.

Andre forslag?

mvh

Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-12-07 20:57

"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> writes:

> Når jeg starter den er den de fleste gange (men ikke hver gang!)
> frosset før jeg kan gøre noget med den - cursoren bevæger sig, men
> systemet reagerer ikke på noget, heller ikke tastatur.

Hvor længe har du ladet den stå når den har det sådan?

Hvornår begyndte den at opføre sig sådan?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-12-07 15:29

On Dec 25, 7:56 pm, nospam0...@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen)
wrote:

> Hvor længe har du ladet den stå når den har det sådan?

En enkelt gang 10 minutter eller så - ellers max 1-2 minutter.

> Hvornår begyndte den at opføre sig sådan?

Jeg så det en enkelt gang i foråret før den blev sendt til Portugal.
Da jeg satte den op i juni var der ingen problemer - jeg testede bare
om den virkede, det gjorde den.

Der har tilsyneladende været bøvl i efteråret (huset bliver lejet ud,
jeg mente en Mac med autologin burde være low-maintenace), og nu er
den så næsten umulig.

Jeg skriver dette fra en 800MHz eMac, den lader til at have det fint.

mvh

Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-12-07 00:48

Martin Sørensen wrote:

> [...]
>
> Der har tilsyneladende været bøvl i efteråret (huset bliver lejet ud,
> jeg mente en Mac med autologin burde være low-maintenace), og nu er

Har du nogensinde skiftet PRAM batteri i den? - Nogle iMacs og eMacs kan
opføre sig særdeles underlig, når PRAM batteriet er ved at være langt
nede i spændingen.

Prøv at tage batteriet ud, lad den stå en halv times tid uden batteri.
tryk så på PMU knappen og se, om den vil starte uden batteriet isat. -
Det er ikke sikkert, den overhovedet vil starte uden batteriet. Prøv så
at sætte batteriet i og hold PMU knappen nede i ca. 10 sek., inden du
prøver at starte den på normal vis.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-12-07 23:48

> En enkelt gang 10 minutter eller så - ellers max 1-2 minutter.

Ok. Prøv at lade den stå tændt natten over og se hvordan verden så ser
ud.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-12-07 23:44

Martin Sørensen <santana.sorensen@get2net.dk> wrote:
> [...]
> frosset før jeg kan gøre noget med den - cursoren bevæger sig, men
> systemet reagerer ikke på noget, heller ikke tastatur.

Hvor langt kommer du før den hænger? Er den logget ind?

Fra : Esben

Dato : 26-12-07 00:17

> [...]

> Jeg har til rådighed en 800MHz eMac, en ext HD, ethernet og
> skruetrækkere - jeg overvejer nu om jeg skal se om det er en syg ram-

Har du haft ud og ind igen efter opstart, evt skiftet USB-port? KAn du
se om uret går eller deslige?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : N/A

Dato : 26-12-07 00:48

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-12-07 15:17

On Dec 25, 10:48 pm, nospam0...@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen)
wrote:

> Ok.  Prøv at lade den stå tændt natten over og se hvordan verden så ser
> ud.
>
> --
>   Thorbjørn Ravn Andersen           "... plus ... Tubular iMacs!"

Det prøver jeg så.

Lige nu er den helt klart gået kold midt i en skærmopdatering - der er
sådan nogle sorte striber et par steder.

Men der er også et "spinning pizza-wheel".

Tak indtil nu.

mvh

Martin

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-12-07 15:18

On Dec 25, 10:43 pm, Morten Reippuert Knudsen <s...@reippuert.dk>
wrote:

> Hvor langt kommer du før den hænger? Er den logget ind?

Ja, og den skal som regel til at starte Safari (Startup item eller
hvad det hedder).

mvh

Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-12-07 02:07

Martin Sørensen <santana.sorensen@get2net.dk> wrote:

> Ja, og den skal som regel til at starte Safari (Startup item eller
> hvad det hedder).

prøv at lade være med at starte safari...

åben Consolea.app og kig i console.log for din bruger samt system.log
for at se hvad der sker.

Det lyder blot som om et eller andet hænger.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-12-07 15:20

On Dec 25, 11:47 pm, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> Det er ikke sikkert, den overhovedet vil starte uden batteriet. Prøv så
> at sætte batteriet i og hold PMU knappen nede i ca. 10 sek., inden du

Det vil jeg så prøve morgen - så vidt jeg kan se er PMU-knappen i
dette tilfælde bedre kendt som Power-knappen?

mvh og tak

Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-12-07 01:05

"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> writes:

> Lige nu er den helt klart gået kold midt i en skærmopdatering - der er
> sådan nogle sorte striber et par steder.

Ok. Det er dårlige tegn, som tyder på syg hardware. RAM-kredsene er
hovedmistænkte her - har du eller en tidligere ejer på nogetsomhelst
tidspunkt haft maskinen åbnet (skifte ram/airport/whatever)?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-12-07 06:02

On Dec 27, 12:05 am, nospam0...@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen)
wrote:

> [...]
> hovedmistænkte her - har du eller en tidligere ejer på nogetsomhelst
> tidspunkt haft maskinen åbnet (skifte ram/airport/whatever)?

Jeg købte maskinen i foråret for at stille den op hernede - den kom
vist fra Bruun-Rasmussen. Den er ret sikkert blevet ram-opgraderet,
der sad 256 RAM fra Samsung bagerst og 512 af et andet mærke forrest.

Nu har jeg så haft begge RAM-klodser ude, en ad gangen.

Med 256MB-klodsen i fryser den helt - registrerer ikke engang musen.

Med 512MB gør den som før - cursoren flytter sig, men ikke andet sker.
Heller ikke når jeg trykker Alt-Option-Esc. Der er dog ingen sorte
streger denne gang, men det er nok et tilfælde.

mvh

Martin

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 27-12-07 17:05

> [...]

> Heller ikke når jeg trykker Alt-Option-Esc. Der er dog ingen sorte
> streger denne gang, men det er nok et tilfælde.

Jeg er rendt ind i en tilsvarende eMac 1.25 GHz, 768 MB RAM med nøjaftig
samme problemer.
Det startede med en gang i mellem, og er siden blevet værre og værre, og
nu går den ned ved hver start.

Det lader til, at den kører fint så længe man ikke klikker med musen,
men når jeg vælger en menukommando, går den død.

Apple Hardwaretest kan ikke finde nogen fejl.

Ikke megen hjælp, men en konstatering af, at du ikke er den eneste med
problemet, så jeg er med på en lytter, selv om jeg har sagt til de
ulykkelige ejere, at den er afdød.

Mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Morten Lind

Dato : 27-12-07 20:34

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
> Ikke megen hjælp, men en konstatering af, at du ikke er den eneste med
> problemet, så jeg er med på en lytter, selv om jeg har sagt til de

Uden egentlig at vide, hvad problemet kan være, tænker jeg på, om I har
prøvet at format(t)ere maskinerne - overskrive med nuller og
geninstallere?

I gamle dage ku´ det hjælpe en hel masse?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-12-07 17:31

"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> writes:

> Med 256MB-klodsen i fryser den helt - registrerer ikke engang musen.

Skidt tegn.

> Med 512MB gør den som før - cursoren flytter sig, men ikke andet sker.
> Heller ikke når jeg trykker Alt-Option-Esc. Der er dog ingen sorte
> streger denne gang, men det er nok et tilfælde.

Kan være den forsøger at komme sig ovenpå slagtilfældet ovenfor.

Har du hardwaretest-CD'er til kræet? Ellers er det nok tiden at køwe et
par nye klodser.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-12-07 10:04

On Dec 27, 1:06 am, Morten Reippuert Knudsen <s...@reippuert.dk>
wrote:

> prøv at lade være med at starte safari...
>
> åben  Consolea.app og kig i console.log for din bruger samt system.log
> for at se hvad der sker.
>
> Det lyder blot som om et eller andet hænger.

Det ville jo være rart. Jeg har nu prøvet at starte i safe mode

Og det går tilsyneladende godt. Jeg genstartede så og lod den logge
ind som Guest, den hang, og her er det interessante fra System-loggen:

... "ATI Radeon::submit_buffer: overflowed block waiting for FIFO
space. Have 5, need 6. ... ... **ASIC HANG LOG START..."

Hvorefter der følger en masse hexadecimale log entries.

Det ser jo ud som noget med grafikkort.

Men den kører endnu med admin-login, underligt.

Hvor finder jeg consollog for andre brugere?

mvh

Martin

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-12-07 10:17

On Dec 27, 4:30 pm, nospam0...@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen)
wrote:

> [...]
> par nye klodser.
> --
>   Thorbjørn Ravn Andersen           "... plus ... Tubular iMacs!"

Jeg tror efterhånden det et et kondensatorproblem - den kører fint i
Safe Mode.

Læs mere her: http://discussions.apple.com/message.jspa?messageID=2071244

Som sagt er der ikke noget at se på kondensatorerne - men nogle af den
er skjulte.

Jeg prøver at fjerne ATI-extensions - burde kunne det mest basale
uden.

Tak til alle input indtil nu.

mvh

Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-12-07 19:01

"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> writes:

> Læs mere her: http://discussions.apple.com/message.jspa?messageID=2071244

Adr. Ikke noget som syge råvarer.

Held og lykke med sagen. Du kan nok leve uden 3D-accelleration.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-12-07 11:06

On Dec 27, 6:01 pm, nospam0...@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen)
wrote:

> Adr.  Ikke noget som syge råvarer.
>
> Held og lykke med sagen.  Du kan nok leve uden 3D-accelleration.
> --
Jotak. Det kunne da være meget værre, ikke?

mvh

Martin