Nulstille Mac OS X
Fra : Henrik Münster

Dato : 22-12-07 22:59

Hvis man vil sælge en Mac, hvordan er det så lige, man tømmer den helt?
Jeg tænker på, hvordan man installerer et styresystem uden at oprette en
bruger. Jeg ville gerne have, at den nye bruger bliver mødt med samme
skærmbillede med "Velkommen", som når man køber en ny Mac, hvorefter han
kan taste navn, adresse, e-mail og andre data ind.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jon

Dato : 22-12-07 23:30

> [...]
> skærmbillede med "Velkommen", som når man køber en ny Mac, hvorefter han
> kan taste navn, adresse, e-mail og andre data ind.

Forsøk å google på følgende:
"Mac OS X Setup Assistant"
Jeg tror du vil finne nyttige links der.
Og God Jul!
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-12-07 00:03

> [...]
> skærmbillede med "Velkommen", som når man køber en ny Mac, hvorefter han
> kan taste navn, adresse, e-mail og andre data ind.

Du stopper install dvd'en i, vælg "slet og installer". Efter
installation slukker du bare maskinen. (du vælger sprog og taster cmd+q
ved næste step)

Næste gang den starter vil den begynde med setup assistenten igen.

Der er også metoder til at nustille brugerinfo og setup status efter at
den første bruger er oprettet, men det tror jeg er for meget bøvl til
dit formål.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-12-07 01:54

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> [...]
>
> Der er også metoder til at nustille brugerinfo og setup status efter at
> den første bruger er oprettet, men det tror jeg er for meget bøvl til

Det lyder jo dejligt nemt. Det kan selv jeg finde ud af. Hvad sker der
så, når man starter maskinen? Den viser vel ikke den flotte film med
"Velkommen" på mange sprog og en tjekket melodi, som på en ny Mac?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-12-07 12:37

> Det lyder jo dejligt nemt. Det kan selv jeg finde ud af. Hvad sker der
> så, når man starter maskinen? Den viser vel ikke den flotte film med
> "Velkommen" på mange sprog og en tjekket melodi, som på en ny Mac?

jo, faktisk.

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-12-07 00:37

> [...]
> skærmbillede med "Velkommen", som når man køber en ny Mac, hvorefter han
> kan taste navn, adresse, e-mail og andre data ind.

På 10.3 eller 10.4:

Installer en en 10.4, patch den evt så den er uptodate.

start i single user mode (æble+S under start) og gør følgende:

/sbin/fsck -yf
/sbin/mount -uw /
rm /var/db/.AppleSetupDone
rm -r /var/db/netinfo
rm -r /Users/"shortname_på_bruger_du_må_have_oprettet"
sync
halt

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-12-07 01:54

> [...]
> rm /var/db/.AppleSetupDone
> rm -r /var/db/netinfo
> rm -r /Users/"shortname_på_bruger_du_må_have_oprettet"

Hvad så med 10.5? Er den ikke opbygget på samme måde i store træk?
Ellers tak for redgørelsen. Det kan jeg måske nok også finde ud af, hvis
jeg printer vejledningen ud
Som jeg også spurgte Thomas om: Starter velkomstfilmen så, når man
tænder for maskinen? Det er jo det flotteste.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-12-07 12:46

> [...]
> Som jeg også spurgte Thomas om: Starter velkomstfilmen så, når man
> tænder for maskinen? Det er jo det flotteste.

Nej, 10.5 bruger ikke netinfo mere, men jeg har ikke lige haft brug for
at nulstille en 10.5 maskine på den måde endnu.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-12-07 15:45

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Nej, 10.5 bruger ikke netinfo mere, men jeg har ikke lige haft brug for
> at nulstille en 10.5 maskine på den måde endnu.

OK. Den anden metode, du har foreslået, er også meget lettere. Den kan
jeg lige så godt bruge, hvis den virker lige så godt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-12-07 15:52

> OK. Den anden metode, du har foreslået, er også meget lettere. Den kan
> jeg lige så godt bruge, hvis den virker lige så godt.

jeps. mortens metode har den fordel at du f.eks. kan installere
programmer, køre system opdateringer og så nulstille maskine bagefter.

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-12-07 18:33

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Nej, 10.5 bruger ikke netinfo mere, men jeg har ikke lige haft brug for
> at nulstille en 10.5 maskine på den måde endnu.

ditto, 10.5 er i min verden pt noget man nuker og erstater med 10.4.

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-12-07 19:27

> ditto, 10.5 er i min verden pt noget man nuker og erstater med 10.4.

Jeg troede ellers, det var det eneste rigtige. Vi er gået helt over til
det. Om ikke andet, så er det jo fremtiden. Man kan lige så godt vænne
sig til det først som sidst.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jon

Dato : 23-12-07 20:20

> Jeg troede ellers, det var det eneste rigtige. Vi er gået helt over til
> det. Om ikke andet, så er det jo fremtiden. Man kan lige så godt vænne
> sig til det først som sidst.

Næh.

Det er det bare vi teknologioptimister og naive venner av Apple som
gjør. Alle andre venter på minst 10.5.4 og grumler over at de i det hele
tatt må oppgradere, samtidig som de grumler over alt som ikke er der i
Tiger og som gjør at de forlnger at den oppgraderes. Merkelig, det der,
men slik ser det ut til å være.

Men uansett: god jul, alle!

Fra : Esben

Dato : 23-12-07 21:45

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> [...]
> tatt må oppgradere, samtidig som de grumler over alt som ikke er der i
> Tiger og som gjør at de forlnger at den oppgraderes. Merkelig, det der,

At opleve mangel er vidst et grundvilkår for de fleste mennesker på
denne klode...

Cool Jul!

Esben

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-12-07 21:48

> Jeg troede ellers, det var det eneste rigtige. Vi er gået helt over til
> det. Om ikke andet, så er det jo fremtiden. Man kan lige så godt vænne
> sig til det først som sidst.

Sådan er det for private.

Apple skal lige fixe OpenDirectory så det fungerer til nærmelsesvis så
godt som på 10.4.
Dernæst skal NAV Enterprise edition dutte.
Sidst men ikke mindst ventes der en update til Acrobat 8.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-12-07 18:32

> [...]
> Som jeg også spurgte Thomas om: Starter velkomstfilmen så, når man
> tænder for maskinen? Det er jo det flotteste.

mjo med forbehold for at den ikke bruger netinfo men stedet
/var/db/dslocal.

Om den genereres hvis den mangler har jeg endnu ikke prøvet, men mon ikke?