Gluten- og laktosefri sovs til and
Fra : Anders P.

Dato : 20-12-07 23:51

Jeg skal lave julemaden til min far og jeg. Da vi bare bliver to, har
jeg tænkt at lave et par andebryster - men som nydiagnosticeret gluten
og laktoseallergiker, har jeg ingen anelse om hvordan jeg får lavet en
nogenlunde spiselig sovs til dem. Tilbehøret bliver det traditionelle.
Hvis nogen har nogen idder vil jeg blive glad for at høre dem, ligesom
jeg gerne hører om hvor, hvis overhovedet muligt, jeg kan købe andefedt
til rødkålen.

Fra : Emil

Dato : 20-12-07 23:44

"Anders P." <invalid@duer.ikke.vaek> wrote:

> [...]
>jeg tænkt at lave et par andebryster - men som nydiagnosticeret gluten
>og laktoseallergiker, har jeg ingen anelse om hvordan jeg får lavet en

Sovs
Jævnet med majsstivelse, purerede grøntsager, syrnede mælkeprodukter
eller fløde, dog ikke Madlavningsfløde.

På denne side er der lidt læsestof, og lidt nede på siden er der gode
links til steder med tips og opskrifter.
<http://www.familieogsamfund.dk/Artikler/faglige8.htm>

Pjece om emnet:
<http://www.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2005214/Rapport.htm>

m.v.h. Emil

Fra : Ellen01

Dato : 20-12-07 23:39

On 20 Dec., 23:44, Emil <emil...@nowhere.invalid> wrote:

> [...]
>
> På denne side er der lidt læsestof, og lidt nede på siden er der gode
> links til steder med tips og opskrifter.

Hej hvis din Far har skal undgå Laktose..skal du købe ham en Jødisk
kogebog... de deler jo maden op, på den måde, at man ikke blander kød
og mælkeprodukter sammen.. Gode opskrifter..

www.ferie-italien.dk
Ellen

Fra : Gainsbourg

Dato : 21-12-07 20:01

Jeg plejer at koge en fond enten stegeskyen (minus fedtet) fra en ovnstegt
and eller skroget af en and - eller bare et billigt andelår jeg køber
(koster ca. 10-20 kr) tilsat løg, krydderurter, peberkorn, laurbærblade,
gulerødder og lidt rodfrugter som eksempelvis pastinak, selleri og/eller
persillerod.

Når det har simret i et par timer eller 3, så sier jeg det og lader den
reducere (koge ind) til den er god og kraftig (smag dig frem) og jeg
tilsætter evt. en smule salt og til sidst jævner jeg den med lidt majs eller
rismel rørt op i en smule vand. Man kan evt. tilsætte en smule rødvin, hvis
man tåler det. Det bliver den ikke dårligere af. Kunne ikke drømme om at
lave saucen på anden måde - gluten/laktose-allergikere eller ej, så bliver
den imho bedst sådan her...

Med venlig hilsen
Gainsbourg