Kan man koge risengrød i skummetmælk ?
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 20-12-07 20:50

Hej guruer,

Jeg skal til at koge risengrød, og det har vi hidtil altid gjort i sødmælk.
Nu er det imidlertid således at sødmælk ikke er et gængs produkt i vores
husholdning - det skal købes specielt hjem til lejligheden....
Altså: kan man koge spiseligt risengrød af skummetmælk ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Max

Dato : 20-12-07 21:01

Hej Andreas

> Altså: kan man koge spiseligt risengrød af skummetmælk ?

Prøv, det tager kun 10 minutter at lave en test.

--
Mvh Max

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 20-12-07 21:03

Andreas M. Hansen skrev:
> [...]
> husholdning - det skal købes specielt hjem til lejligheden....
> Altså: kan man koge spiseligt risengrød af skummetmælk ?

Ja, det kan man godt. Man kan også bruge halvt sødmælk og halvt vand -
det plejer vi at gøre til dagligt.
Men det brænder meget hurtigere på og smager ikke så fyldigt og rundt
som en grød lavet på sødmælk.
Så til basis for ris a la manden juleaften havde jeg tænkt at bruge
sødmælk, selv om vi aldrig har det i huset ellers.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Max

Dato : 20-12-07 21:21

Hej Benedikte

> Så til basis for ris a la manden juleaften havde jeg tænkt at bruge
> sødmælk, selv om vi aldrig har det i huset ellers.

Hvis man nu har skummetmælk og piskefløde, bliver det så til
sødmælk hvis man blander det sammen ?

--
Mvh Max

Fra : Linde

Dato : 20-12-07 21:56

> Hvis man nu har skummetmælk og piskefløde, bliver det så til
> sødmælk hvis man blander det sammen ?

Ja, i forholdet 1:10 (1 del piske altså) får du det der svarer til
uhomogeniseret, højpasteuriseret sødmælk...de bedste egenskaber fra fløden
og skummetmælken så at sige.

Mvh
Linde

Fra : Max

Dato : 20-12-07 22:19

Hej Linde

> Ja, i forholdet 1:10 (1 del piske altså) får du det der svarer til
> uhomogeniseret, højpasteuriseret sødmælk...de bedste egenskaber fra
> fløden og skummetmælken så at sige.

Så behøver man jo ikke gå ud og købe sødmælk for at lave risalamandel :)

--
Mvh Max

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 20-12-07 22:35

Max skrev:
> Hej Benedikte

> Hvis man nu har skummetmælk og piskefløde, bliver det så til
> sødmælk hvis man blander det sammen ?

Det lurede jeg også lidt på. En sjat piskefløde pynter på meget. Men jeg
vurderede, at det ville være mere enkelt at anskaffe sødmælken fiks og
færdig.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Max

Dato : 20-12-07 22:47

Hej Benedikte

> Det lurede jeg også lidt på. En sjat piskefløde pynter på meget. Men
> jeg vurderede, at det ville være mere enkelt at anskaffe sødmælken
> fiks og færdig.

Nu har jeg også altid store mængder sødmælk i køleskabet, jeg tænkte
bare på at det var en nærliggende løsning hvis man havde skummetmælk
og skulle lave risalamandel, så behøvede man kun købe piskefløde.

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-12-07 21:10

> [...]
> gængs produkt i vores husholdning - det skal købes specielt hjem
> til lejligheden.... Altså: kan man koge spiseligt risengrød af

Hej Andreas.

Jeg vil nærmest kalde det "helligbrøde". Risengrød skal da laves med
sødmælk. Det er det eneste tidspunkt på året, hvor jeg køber
sødmælk, ellers står den på minimælk som vi er meget glade for. Jeg
ville som et minimum bruge minimælk til grøden. Jeg tror det bliver
en noget vandet omgang med skummetmælk, d.v.s. jeg tror det kun men
ved det faktisk ikke.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 20-12-07 22:10

Mange tak for jeres input! - da der jo er en fraktion af jeg som siger at
det er muligt, så vil jeg morgen formiddag vove forsøget, og skal nok vende
tilbage med mine erfaringer

mvh

Andreas M .Hansen

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-12-07 22:15

> Mange tak for jeres input! - da der jo er en fraktion af jeg som
> siger at det er muligt, så vil jeg morgen formiddag vove forsøget,
> og skal nok vende tilbage med mine erfaringer

Jeg skal lige vide én ting: Er det til risalamande? Hvis ja, hvad har du så
tænkt dig at vende i som erstatning for flødeskum, for du vil vel ikke koge
risen i skummetmælk og så efterfølgende vende ægte flødeskum i?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 20-12-07 22:37

> Jeg skal lige vide én ting: Er det til risalamande? Hvis ja, hvad har du
> så tænkt dig at vende i som erstatning for flødeskum, for du vil vel ikke
> koge risen i skummetmælk og så efterfølgende vende ægte flødeskum i?

Nej til risalamanden bliver der helt klart købt både sødmælk og piskefløde.
Ungerne er blevet helt vilde med risengrød med kanelsukker - og det er til
dette formål at jeg af rationaliseringsgrunde ønsker at anvende skummetmælk,
som køleskabet altid indeholder i rigelige mængder

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Max

Dato : 20-12-07 22:49

Hej Andreas

> rationaliseringsgrunde ønsker at anvende skummetmælk, som køleskabet
> altid indeholder i rigelige mængder

I mit barndomshjem fik vi risvandgrød, risengrød kogt på vand, så man kan
sagtens lave det på skummetmælk også, om man så gider spise det er
en helt anden sag.

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-12-07 22:18

> Mange tak for jeres input! - da der jo er en fraktion af jeg som
> siger at det er muligt, så vil jeg morgen formiddag vove
> forsøget, og skal nok vende tilbage med mine erfaringer

Du spurgte jo også om det var muligt. Det var så det jeg burde have
svaret på. Selvfølgelig er det muligt, men jeg tror til gengæld ikke
at smagen er noget at skrive hjem om.

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-12-07 13:55

Tove Krieger wrote:

> Du spurgte jo også om det var muligt. Det var så det jeg burde have
> svaret på. Selvfølgelig er det muligt, men jeg tror til gengæld ikke
> at smagen er noget at skrive hjem om.

Vi koger altid risengrød på minimælk (0.5 %). Det smager akkurat lige så
godt som kogt på sødmælk. Nu er smag selvfølgelig per definition
subjektivt, men hvor mange af jer har egentligt prøvet?

Risalamande laver vi gerne af resterne af risengrøden. Med flødeskum
naturligvis, og skulle man før kunne smage forskel på risengrøden, kan i
hvert fald slet ikke på risalamanden. For man smager jo desserten til og
kompenserer derved automatisk for at grøden er mere mager.

Hilsen
Martin

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 21-12-07 14:42

Nu fik jeg så kogt en portion risengrød på minimælk, og dommen fra min
stokkonservative knægt på 11 var at det smagte fremragende.
Vi fik risengrød kogt på sødmælk i går aftes, så sammenligningsgrundlaget må
siges at være i orden. Jeg bilder mig ind at den magre udgave føles en smule
mindre "cremet" i munden - men smagen er for mig at se den samme.
- Vi vil fortsætte med at koge magergrød her ihuset !

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Gainsbourg

Dato : 21-12-07 20:09

Vi koger da altid risengrød på enten skummetmælk eller minimælk, det smager
udemærket. Tror faktisk ikke at jeg ville kunne smage forskel på det og så
en grød der er kogt på sødmælk.

Jeg bruger:

200 g grødris der koges op i 3 dl. vand tilsat 1 tsk. salt til vandet er
næsten helt opsuget. Derefter tilsættes enten 1½ liter mælk (skummet eller
mini) ELLER 1 liter mælk + 4 dl. kogende vand og der røres omhyggeligt til
det koger. Derefter lægges låg på gryden og den pakkes ind i et håndklæde og
sættes ind i sengen i en 1½ times tid. Efter 1½ time får den et hurtigt
opkog og er derefter parat til at blive spist eller sættes på køl til senere
brug.

Hvis man er rigtig doven og slet ikke gider røre, kan mælken varmes til
kogepunktet i en kande/skål i mikrobølgeovnen og så hældes i, så skal der
stort set ikke røres i gryden.

Med venlig hilsen
Gainsbourg