Apple, det nye Microsoft?
Fra : Henrik

Dato : 20-12-07 02:46

Jeg har været Mac bruger/fan i ca. 10 år.

Men jeg syntes oftere end nogensinde jeg oplever skuffelser med
Apple...

Leopard har klart den har nogle nye og fine features, MEN et nyt
styresystem skal altså virke NÅR det bliver sat til salg... Og ikke
med løbende opdateringer...

Det tager typisk ca. 1 år inden ens Mac kører optimalt, OS er blevet
stabilt og der er blevet skrevet nyt software til ens nye OS...
(Tænker her bla. på Adobe CS pakken)

Så kan man nyde et lille år med et optimalt setup inden man rammer ind
i at man ikke kan et eller andet uden det nye system...

Hvor kunne det dog være fedt hvis de bare lavede et ny OS uden lir som
bare virker hurtigt og stabilt.. Det er virker sku' nogle gange som en
nyt OS er en undskyldning for at sælge nye macs...

Ipods... Jeg havde den første version.. Det virkede og virkede og
virkede og virkede.... (Den blev desværre stjålet efter 4 år)...
Jeg købte den dengang nye med farve skærm... Den gik ned 5 gange på et
år.. Det vil sige er fik 2 nye fra butikken som begge to skulle
tilbage fordi de heller ikke virker... De 3 andre gange havde de min
iPod til reparation i flere uger... Tilsidst kunne jeg ikke få den
byttet mere da min garanti var udløbet.(hvilket resulterede i at jeg
eksplodere i butikken, han gav mig 3 måneder mere at bytte i... Den
gik ned efter 4...)

Jeg skal have en ny... Så køber jeg så en dengang nye Ipod nano... Har
den på i en proppet bus, skærmenbliver smadret.. I Apple butikken kan
de ikke hjælpe da det er min egen skyld... hhmm... porcelain!

Jeg skriver på min sprit nye MacBook Pro... Som næsten aldrig
crasher... hhm.. 3 gange på 3 dage... Som jeg forventer begynder at
falde fra hinanden efter 3 år. Det er hvad mine sidste 2 macs har
gjort.. Pudsigt nok samme tidspunkt Apple Care stopper...

Nå, undskyld, men jeg skulle lige ud med nogle frustrationer...

Apple er stadig den bedste option, men, men, men... Man kunne godt
ønske sig mere...

Måske konkurrence...?

Fra : Franz Berliner

Dato : 20-12-07 11:55

Henrik <meatgoogle@yahoo.com> wrote:

> Jeg har været Mac bruger/fan i ca. 10 år.
>
> Men jeg syntes oftere end nogensinde jeg oplever skuffelser med
> Apple...

Jeg synes du har ret i at det er blevet mere udbredt ikke at teste sine
ting før de ryger på markedet. Det gælder ikke kun Apple, men stort set
alle elektronik/software producenter.

Jeg kender mange folk der køber rigtig man nye elektroniske dimser og
praktisk taget alle har vænnet sig til at en væsentlig del af dem skal
returneres pga. fejl.

Min helt personlige statistik siger lige nu at ca. 50% af alt hvad jeg
får ind af døren både hjemme og i firma er fejlbehæftet i en eller anden
grad. Hvis ikke fra starten så i løbet af max 5 måneder. Det gælder både
computere, køkkenmaskiner, juletræskæder, monitors, Plasma TV,
harddiske, DVD afspillere osv. osv.

I "gamle dage" var en af de ting der adskilte Apple hardware fra andet
hardware at man kunne være nogenlunde sikker på at det fungerede (Beige
SCSI tid). I dag minder det meget om alt andet og er også blevet
billigere sammenlignet med PC'er. Så det er jo både godt og skidt.
Jeg tror dog det er ganske fint for Apple, der jo tidligere oplevede
problemer med at Mac'erne kørte alt for længe før de blev udskiftet.

På software området vil jeg også give dig ret i at Apple har ændret
stil. Der har altid været lidt småbugs når nye systemer er kommet ud,
men holdningen synes at være skiftet til at det er i orden.

De sidste ting jeg har oplevet er:
- iLife 08 - Garageband og iDVD kan ikke starte. Ingen meldinger fra
Apple andet end at prøve at slette alt eller bruge det under en anden
bruger. Bliver fikset med en update et par måneder efter.

- Leopard. Virker pludselig ikke med windows shares uden underlige
fiksfakserier.

- Compressor Efter en system update forsvinder hovedvinduet i Compressor
hvorved programmet bliver ubrugeligt. Apple er tavs. Løsning?
Geninstaller.

Det virer utrolig meget som ting der godt kunne være fanget i
kvalitetskontrollen. Det er forståeligt at der kan være problemer med
trediepartsprogrammer og drivere, men det burde være muligt for Apple at
teste om deres updates har indflydelse på deres egne programmer.

Det værste ved det hele er faktisk ikke at der er fejl. Det er ganske
forståeligt når forbrugerne samtidig efterspørger nye funktioner,
billigere hardware og mere af den på samme tid. Det værste og det der
kan ramme Apple hårdest i nakken er den arrogance de af og til lægger
for dagen når der opdages åbenlyse og graverende fejl i deres produkter.
Som oftest er løsningen tavshed. Lidt mere tavshed. Først når der er når
mange brugere der beklager sig at det begynder at lige noget der hører
under corporate branding/image/marketing afdeling reagerer man ved at
sende et fix ud, som regel i stilhed med et navn som "OSX compatibility
update 117".

Nu er Apple så heldige at de laver nogle ret lækre produkter og ofte
også noget lækker software, så vi brugere er klar til at acceptere ret
meget.

Den stil kan godt være lidt farlig på længere sigt. Især hvis der dukker
en værdig konkurrent op.

Tænk foreksempel på hvordan det gik for Quark. De fleste DTP'er og
Grafikere var i lang tid ret enige om at Quark vard et man skulle have.
De var som regel også enige om at folkene bag Quark havde en udpræget
arrogant tilgang til kunderne. Man accepterede det fordi produktet trods
alt var godt nok til at man var villig til lidt smerte.
Så kom InDesign... og resten er historie.

Jeg tror Apple i de kommende år bliver nødt til at nærme sig forbrugerne
lidt mere. Alternativt skal de være meget, meget sikre på at de er i
stand til endnu engang at genopfinde sig selv når deres killer app
nummer 1 - video/lydafspilleren i lommeformat - har haft sin tid.

På den anden side så har mine Apple aktier aldrig haft det så godt, så
hvad betyder et par bugs eller 1000

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Lyrik

Dato : 20-12-07 13:31

Den 20.12.2007 kl. 10:45 skrev Henrik <meatgoogle@yahoo.com>:

> [...]
>
> Leopard har klart den har nogle nye og fine features, MEN et nyt
> styresystem skal altså virke NÅR det bliver sat til salg... Og ikke
Det er dine forventninger der er noget i vejen med. Giv mig bare 1
eksempel på et styresystem der har virket perfekt i version 1 fra dag
1!-Linux? Windows? Næh! Du, den realistiske forventning til
styresystemer er at man aldrig! skal købe dem i version1.0!!!

Du har dummet dig og købt en spritny MacBook Pro med Leopard.
Havde du været erfaren havde du købt en spritny MacBook Pro med Tiger.
Tiger er perfekt, den har overstået begynderstadiet, den crasher ikke. Nu
har jeg haft min MacBook med Tiger fra ca april uden at den har været
crashet. Den har faktisk været tændt i månedsvis og klaret det hele.

Tiger bruger de halve ressourcer. Du har ladet dig lokke af de 300 nye
features som Leopard har. Det er 300 ekstra krummelyrer på lagkagen med
ekstra flødeskum og ekstra cocktailbær!

Så falder nogle af bærrene af og der kommer udtværing i flødeskummet. Så
må du vente til det hele er ompyntet.

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-12-07 13:48

Lyrik <lyrik@fupheaven.dk> wrote:

> [...]
> har jeg haft min MacBook med Tiger fra ca april uden at den har været
> crashet. Den har faktisk været tændt i månedsvis og klaret det hele.

ja ok, det passer så ikke ..

> [...]
> ekstra flødeskum og ekstra cocktailbær!
>
> Så falder nogle af bærrene af og der kommer udtværing i flødeskummet. Så

Der er ikke noget galt med at hoppe med på det sidste nye, sålænge man
gør sig klart at det netop er det sidste nye og dermed ikke nødvendigvis
virker 100% altid. Og at han har problemer skyldes med sikkerhed 3.
parts software som ikke er opdateret endnu ...

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 20-12-07 15:03

Den 20.12.2007 kl. 13:47 skrev Thomas von Hassel
<thomas_lists@elements.dk>:

> ja ok, det passer så ikke ..
Dokumentation!
Så foreløbig-jo det passer!

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-12-07 19:27

Lyrik <lyrik@fupheaven.dk> wrote:

> Dokumentation!
> Så foreløbig-jo det passer!

nej, for du definerer ikke engang hvilke ressourcer .. og hvis du mener
ram, så nej, jeg har ikke lige pludselig det halve frie ram lige efter
start end under 10.4. min CPU kører ikke 50% i idle tilstand ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-12-07 17:49

> [...]

> har jeg haft min MacBook med Tiger fra ca april uden at den har været
> crashet. Den har faktisk været tændt i månedsvis og klaret det hele.

MacBook Pro bliver leveret med Tiger. Ellers skulle de da være lavet om
en af de seneste dage. Der ligger så en opgraderings-DVD til Leopard ved
siden af.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 20-12-07 19:44

> MacBook Pro bliver leveret med Tiger. Ellers skulle de da være lavet om
> en af de seneste dage. Der ligger så en opgraderings-DVD til Leopard ved
> siden af.

Netop.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 20-12-07 20:03

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Netop.

Det er vist oven i købet en rigtig installationsDVD, hvis jeg forstod
min bror rigtigt - han har lige fået en iMac 24" ind af døren, og der er
også en Mac OS X, 10.5 DVD med.

Det er ham, der holder jul, så jeg véd mere i næste uge.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 20-12-07 22:02

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Det er vist oven i købet en rigtig installationsDVD, hvis jeg forstod
> min bror rigtigt - han har lige fået en iMac 24" ind af døren, og der er
> også en Mac OS X, 10.5 DVD med.

Jep - og den dur såmænd også på G4-maskiner ...

> Det er ham, der holder jul, så jeg véd mere i næste uge.

Ja, jeg forstår på dig, at du kun har en bror. Jeg har to af dem, og
holder jul hos den ene af dem. Med den anden deler jeg så julegaver [de
er tre].

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-12-07 00:57

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jep - og den dur såmænd også på G4-maskiner ...

Lige knap. Det er en opgraderings-DVD. Den kan installere Mac OS X 10.5
på alle Mac, der opfylder systemkravene. Betingelsen er bare, at der er
installeret Mac OS X i forvejen. Jeg må tilstå, at jeg ikke ved, om det
skal være en bestemt version. Det nytter altså ikke at formatere
harddisken først, for den vil altså ikke installere på en tom harddisk.
Det vil en almindelig Mac OS X 10.5, man køber i løs vægt. Tro mig, jeg
har begge dele. Det var det samme med 10.4. Min mor købte en iMac
dengang. Den havde også 10.3 på harddisken, og der lå en 10.4 DVD ved
siden af.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-12-07 01:04

> [...]
> på alle Mac, der opfylder systemkravene. Betingelsen er bare, at der er
> installeret Mac OS X i forvejen. Jeg må tilstå, at jeg ikke ved, om det

Det skal nok være 10.4, men jeg har ikke prøvet med 10.3 så det er
gætværk.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 21-12-07 07:55

> [...]
> skal være en bestemt version. Det nytter altså ikke at formatere
> harddisken først, for den vil altså ikke installere på en tom harddisk.

Sagtens - så længe der findes en 10.4 på en anden harddisk på maskinen
.... du glemmer at min G4/867 Quicksilver er forsynet med hele fem
harddiske.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-12-07 21:56

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Sagtens - så længe der findes en 10.4 på en anden harddisk på maskinen
> ... du glemmer at min G4/867 Quicksilver er forsynet med hele fem
> harddiske.

Jeg er jo vant til bærbare, så det der med flere harddiske i en maskine
er lidt over mit niveau. Jeg ville bare gøre opmærksom på, at det ikke
er en almindelig 10.5 DVD, som dem man køber i butikkerne. Den kan kun
bruges til at opgradere, så der skal være Mac OS X på den computer, man
vil installere 10.5 på.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 21-12-07 04:46

> Ja, jeg forstår på dig, at du kun har en bror. Jeg har to af dem, og
> holder jul hos den ene af dem. Med den anden deler jeg så julegaver [de
> er tre].

Næeh - jeg har skam også to brødre. Den yngste skal ikke være med i
år.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-12-07 07:55

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Næeh - jeg har skam også to brødre.

Også søsterløs ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 21-12-07 15:53

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Også søsterløs ?

Yep - søsterløs, men det kompenserede mama for, og siden har jeg jo selv
produceret to tøser(og de er /ikke/ tvillinger, selvom de ofte bliver
antaget som sådanne).
<http://home17.inet.tele.dk/morten/mortenlind/sider/side3_toeserne.html>

M.

Fra : Erik Dan

Dato : 21-12-07 17:28

"Morten Lind" <info@for-ogefternavn.dk> wrote in message

> Yep - søsterløs, men det kompenserede mama for, og siden har jeg jo selv
> produceret to tøser(og de er /ikke/ tvillinger, selvom de ofte bliver
> antaget som sådanne).
> --------------
Og gud ved hvor længe de billeder nu flyder rundt på nettet, 50 år ?

/ Dan

Fra : Morten Lind

Dato : 21-12-07 18:37

Erik Dan <aaa@aaa.dk> wrote:

> Og gud ved hvor længe de billeder nu flyder rundt på nettet, 50 år ?
>
> / Dan

Tjaeh, måske - men gør det noget?

Billedet har foreløbigt ligget der mindst tre år, og jeg synes da, det
er et godt billede.

Om 50 år er billedet jo ikke mere aktuelt, eller forstår jeg ikke dit
spørgsmål?

M.

Fra : Erik Dan

Dato : 21-12-07 18:54

> [...]
> er et godt billede.
>
> Om 50 år er billedet jo ikke mere aktuelt, eller forstår jeg ikke dit
Ja absolut et godt billede.
Jeg tænker bare på i hvad forbindelse sådan et billede kan blive brugt og af
hvem- men det kan godt være det er mig ,der bare er for hysterisk ;) - men
jo, flotte piger du har.

/ Dan

Fra : Morten Lind

Dato : 21-12-07 19:07

Erik Dan <aaa@aaa.dk> wrote:

> [...]
> hvem- men det kan godt være det er mig ,der bare er for hysterisk ;) - men

Nåeh.....ja, det er da rigtigt, at det kan bruges i sammenhænge, det
ikke er beregnet til, men hvor skal man sætte grænsen.

Jeg synes, du ikke er hysterisk - blot forsigtig, og det er fint. Tak
for at minde mig om det

På internettet er vi nok nødt til at løbe nogle risici, hvis vi vil
bruge det fuldt ud, og i min familie er vi ikke bange for at stå ved,
hvad vi gør, og vi er klare til at tage konsekvensen(håber og tror
jeg).

Iøvrigt skal tøsernes hjemmesider snart opdateres - der er gået fem år
nu, så det må vist være på tide, og så ryger billedet jo nok ud, men jeg
er da temmelig sikker på, de vil have det erstattet af et nyere......

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-12-07 21:32

> MacBook Pro bliver leveret med Tiger. Ellers skulle de da være lavet om
> en af de seneste dage. Der ligger så en opgraderings-DVD til Leopard ved
> siden af.

De bliver leveret med 10.5 pre installeret nu, det havde de sidste jeg
har set i hvertfald.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-12-07 00:57

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> De bliver leveret med 10.5 pre installeret nu, det havde de sidste jeg
> har set i hvertfald.

Det er muligt, det er lavet om nu. Det er to uger siden, jeg sidst købte
en. Man kan jo ikke følge med hele tiden. Den min mor fik for tre uger
siden havde også 10.4 på harddisken. Er kassen så også lavet om, så der
er Leopard på skærmen på computeren udenpå?
Her i tråden omtales en "spritny" MacBook Pro. Den er ny, men
den har dog været lidt i brug. Om den er en uge, to uger eller måske
lidt mere, ved jeg ikke. Jeg formodede, at den meget vel kunne være
leveret med 10.4 præinstalleret.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-12-07 01:04

> [...]
> siden havde også 10.4 på harddisken. Er kassen så også lavet om, så der
> er Leopard på skærmen på computeren udenpå?

Jeps, de er med leopard baggrundsbillede :)

/thomas

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 21-12-07 15:57

> MacBook Pro bliver leveret med Tiger.

Min Macbook Pro blev afsendt fra Apple 8. december med Leopard
installeret.

/Preben
--
The crazy ones, who think they can change the world
- are often the ones who do.

Fra : Morten

Dato : 20-12-07 14:29

"Henrik"

> Jeg har været Mac bruger/fan i ca. 10 år.

Jeg har vel været fan i 12-14 år efter Commodore med deres C64 og senere
Amiga "døde", men skiftede til PC da jeg skulle studere. Nu længes jeg
tilbage, da jeg er "en smule" træt af Vind-dåse. Slippe det helt gør jeg
næppe, da det også er en del af mit arbejde, men så er det jo heldigt at man
kan nøjes med én maskine for at køre begge systemer. Nu må vi se hvornår jeg
køber. Jeg har det sådan at jeg gerne vil have det nyeste af det nye, men
hvornår er det? I hvert fald definerer jeg det som en model, der ikke har
været på markedet i mere end et par måneder.

> Men jeg syntes oftere end nogensinde jeg oplever skuffelser med
> Apple...

Tror næppe der er væsentlig flere fejl ved Apple end så mange andre, men der
er større focus på det. Men enig, de burde være væsentlig hurtigere til at
reagere på især alvorlige hardware-fejl fremfor at censurere dem ud af deres
forum. Snakken går jo fordi de ikke gør en dyt ved det. Jeg kan godt forstå
folk bliver gnavne når f.eks. teksten går af tasterne, kabinetter bliver
misfarvede mv. og når Apple så langt om længe giver lyd fra sig lyder svaret
at man har misbrugt maskinen ?!? for nu at tage det eksempel.

> Leopard har klart den har nogle nye og fine features, MEN et nyt
> styresystem skal altså virke NÅR det bliver sat til salg... Og ikke
> med løbende opdateringer...

Med den komplexitet systemerne har i dag er det vist desværre næppe
realistisk. Det er en afvejning af hvor hurtig man vil have udviklingen går
og hvor mange fejl man vil acceptere. Kender ikke Apple i dag, men går
softwarerettelser ikke forholdsvis hurtigt?

> Det tager typisk ca. 1 år inden ens Mac kører optimalt, OS er blevet
> stabilt og der er blevet skrevet nyt software til ens nye OS...
> (Tænker her bla. på Adobe CS pakken)

Samme for Windows måske med undtagelse af at de produkter, der findes til
begge platforme måske har en tendens til at være lidt hurtigere ude i kraft
af der er flere brugere.

> Hvor kunne det dog være fedt hvis de bare lavede et ny OS uden lir som
> bare virker hurtigt og stabilt.. Det er virker sku' nogle gange som en
> nyt OS er en undskyldning for at sælge nye macs...

Selv er jeg ret spændt på om Amiga OS 4 bare bliver ved snakken. Det skulle
netop være det. Ikke alt muligt unødigt, men henvendt til den private
bruger. Skulle i sin basis form eftersigende kunne starte fra et 16 MB flash
kort. Hvis det bliver til noget kunne jeg sagtens finde på at køre Amiga
(igen). Linux er simpelthen alt for besværligt til at jeg gider rode med
det.

> [...]
> byttet mere da min garanti var udløbet.(hvilket resulterede i at jeg
> eksplodere i butikken, han gav mig 3 måneder mere at bytte i... Den

Ikke sikkert det er Apple's skyld. Kunne såmænd sagtens tænkes at disken
ikke har kunnet klare det selvom du synes den blev behandlet godt. Jo større
datatæthed, jo mere sart disk. Det er vel også derfor der nu kun er én
diskbasseret iPod tilbage...

> Jeg skal have en ny... Så køber jeg så en dengang nye Ipod nano... Har
> den på i en proppet bus, skærmenbliver smadret.. I Apple butikken kan
> de ikke hjælpe da det er min egen skyld... hhmm... porcelain!

Det virker klart som en uheldig designfejl. Og kan godt se problematikken
fra begge sider.

> [...]
> falde fra hinanden efter 3 år. Det er hvad mine sidste 2 macs har
> gjort.. Pudsigt nok samme tidspunkt Apple Care stopper...

Ja, selvgølgelig skal det da kunne betale sig for Apple at have den
"service". Hvis de lavede den meget længere ville det blive dyrt. Apple
laver ikke selv komponenterne i deres MacBooks og højtydende elektronik i
dag har ikke meget længere levetid hvis det bruges flittigt. Det kan godt
laves så det holder bedre, men prisen vil blive større, ydelsen mindre og
også fysisk større. Sammenlign det med en bilmotor vs. MC motor. De yder
mange gange det samme, men MC motoren fylder væsentlig mindre og slides
meget hurtigere.

> Nå, undskyld, men jeg skulle lige ud med nogle frustrationer...

Så tillad mig at lufte mine over Apple's opførsel med iPhone. Den måde de
vil kontrollere det hele på, have fuld kontrol med forhandleren, ikke sælge
den oplåst og vil have betaling herv gang du snakker i den.
Den opførsel havde jeg ærlig talt ventet af Microsoft, men her overhalede
Apple Microsoft inden om.
Ja, du kan kalde det en bagatel da det kun er vedr. iPhone og jeg kan fint
nøjes med en anden telefon - jeg køber ikke en iPhone under de vilkår.
Prisen er jeg ligeglad med, det er ikke den jeg snakker om, det er
princippet i den måde Apple sælger den på.

Jeg kan bare ikke lade være med at tænke - hvad bliver det næste? Betaling
for den tid ens Mac er tændt? Vil Apple nu have betaling af
internetudbyderne hver gang du bruger en Mac til at surfe med? Ikke just
tanker, der vejer specielt positivt i mine overvejelser om at skifte tilbage
til Mac.

Mvh
Morten

Fra : Per Rønne

Dato : 20-12-07 19:59

Morten <hifi_centret@yahoo.com> wrote:

> [...]
> Prisen er jeg ligeglad med, det er ikke den jeg snakker om, det er
> princippet i den måde Apple sælger den på.

iPhone sælges i Europa i oplåst stand. Også i Danmark til 5.900 kroner -
jeg venter til min Palm Treo er gået død, til der kommer en version 2 af
iPhone, og til der er kommet 3. parts applikationer til iPhone.

Jeg regner med at skulle vente til omkring næste årsskifte. Skulle min
Treo gå død før, flytter jeg så bare sim-kortet tilbage i min gamle
Nokia 3410. Holder Treoen længere, bliver iPhonen vel bare bedre og
billigere af at vente ... og jeg køber den kun oplåst.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten

Dato : 21-12-07 09:09

""Per Rønne""

> iPhone sælges i Europa i oplåst stand. Også i Danmark til 5.900 kroner -

Det er ikke med Apple's gode vilje. Og gad vide hvordan hvis du vil have
skiftet batteri i den om 2 år når du ikke selv kan gøre det. Vil Apple gøre
det? Vil de have noget med den at gøre?
Ja, du har 2 års reklamation hos forhandleren, men derudover?

(nu vil man nok næppe heller vælge at skifte batteri hos Apple, de priser er
jo hampre, ligesom med iPod når den skal skiftes, det gøre meget billigere
hos uafhængig reparatør hvis man da ikke køber et sæt og gør det selv -
kræver dog lidt loddefærdigheder i visse tilfælde)

> [...]
> Nokia 3410. Holder Treoen længere, bliver iPhonen vel bare bedre og
> billigere af at vente ... og jeg køber den kun oplåst.

Kan jeg godt forstå. Jeg skal heller ikke have abonnementer til 500 kr/måned
når jeg bruger for gennemsnitligt 25-50 kr/måned hos Telmore.

Mvh
Morten

Fra : Per Rønne

Dato : 21-12-07 12:25

Morten <hifi_centret@yahoo.com> wrote:

> ""Per Rønne""

> Det er ikke med Apple's gode vilje.

Men stadig fuldt lovligt.

> [...]
>
> Kan jeg godt forstå. Jeg skal heller ikke have abonnementer til 500 kr/måned
> når jeg bruger for gennemsnitligt 25-50 kr/måned hos Telmore.

Ditto for mig, hos Telia.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-12-07 13:35

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Men stadig fuldt lovligt.

Ikke når de er importeret fra USA uden CE godkendelse ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 21-12-07 14:55

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Ikke når de er importeret fra USA uden CE godkendelse ..

Det drejer sig om franske overskudsvarer. Og de er CE-mærkede.

<http://butik.tkmobil.dk/Butik/Produkter/Vare.asp?VareID=5318&E=0>

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-12-07 14:56

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det drejer sig om franske overskudsvarer. Og de er CE-mærkede.
>
> <http://butik.tkmobil.dk/Butik/Produkter/Vare.asp?VareID=5318&E=0>

Det var de første ikke ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-12-07 14:57

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det drejer sig om franske overskudsvarer. Og de er CE-mærkede.
>
> <http://butik.tkmobil.dk/Butik/Produkter/Vare.asp?VareID=5318&E=0>

og en ting mere:

"Telefonen er med engelsk sprog og manual."

Er heller ikke lovlig, der _skal_ være dansk vejledning med produkter
solgt til danske forbrugere.

/thomas

Fra : Peder B. Pels

Dato : 20-12-07 23:41

> [...]
> Prisen er jeg ligeglad med, det er ikke den jeg snakker om, det er
> princippet i den måde Apple sælger den på.

Enig. Og du har iøvrigt ikke nævnt prisen og price/performance.

Er iPhone en nice gadget? Ja, helt klart. Men jeg kan leve som en konge
i to måneder for prisen af en iPhone, og helt ærligt, min Nokia er
gammel go ridset, men den klarer mine behov for telefoni...

--
regards , Peter B. P. http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk
Washington D.C.: District of Criminals

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-12-07 00:13

Peder B. Pels wrote:

> Enig. Og du har iøvrigt ikke nævnt prisen og price/performance.
>
> Er iPhone en nice gadget? Ja, helt klart. [...]

Om Apple vil have betaling, hvis du fx. ringer fra en iPhone, tør jeg
ikke sige, men den er næppe nogen gadget eller legetøj, som modstanderne
gerne vil gøre den til...

Men I glemmer _én_ ting her... Apple er åbenbart det eneste firma, der
tager de nye anti-terrorlove i både USA og Europa alvorligt. I USA skal
en forhandler af mobiltlf. faktisk opgive købers navn, bopæl og det
pågældende mobilnummer itl myndihederne. Det samme skal forhandlere
flere steder i Europa også gøre....

mvh. Erik richard

Fra : Morten

Dato : 21-12-07 09:16

"Erik Richard Sørensen"

> [...]
> forhandler af mobiltlf. faktisk opgive købers navn, bopæl og det
> pågældende mobilnummer itl myndihederne. Det samme skal forhandlere flere

Og det skulle hjælpe præcist hvor meget?
I fald skulle det da være sælgeren af abonnementet og ikke producenten af
telefonen. Du kan jo bare købe en telefon på loppemarkedet el. lign. og et
taletidskort betalt kontant.

Mvh
Morten

Fra : Peder B. Pels

Dato : 21-12-07 23:08

> [...]
> en forhandler af mobiltlf. faktisk opgive købers navn, bopæl og det
> pågældende mobilnummer itl myndihederne. Det samme skal forhandlere

Relevans? Jeg køber ikke en telefon udfra om fimaet bag dem tager del i
"krigen imod terrorisme". Jeg køber udfra udstyrsniveau, pris og
erfaring med produkter fra firmaet bag det.

Og hvis jeg skal opgive navn osv. ved køb af iPhone, så DR kan bonge mig
for det lort fra dem som jeg iøvrigt aldrig ser, så har de mistet en
kunde. TFB.

Fra : Morten

Dato : 21-12-07 09:13

"Peder B. Pels"

> Enig. Og du har iøvrigt ikke nævnt prisen og price/performance.

Den er jeg ligeglad med. Om så de vil sælge den for ½ mio synes jeg det er
fint. Det er princippet i den måde de vil sælge den på, penge til Apple når
du ringer i den, kun sælge gennem én operatør og kun virke til én operatør.
Hvorfor ikke bare sælge den fuld oplåst og virkende til alle operatører?
Men de jo åbenbart er kommet under lovgivningsmæssigt pres i EU (stakkels
amerikanere).

Mvh
Morten

Fra : Peder B. Pels

Dato : 21-12-07 23:08

Morten <hifi_centret@yahoo.com> wrote:

> "Peder B. Pels"

> Den er jeg ligeglad med.

Jeg troede du vill have en iPhone? Har du 500.000 kr? Jeg har ikke!

Men hvis debatten udelukkende handler om Apples metoder, OK, så er debat
om pris irrelevant, men hvorfor så tage iPhone's forunktioner op iførste
omgang?

Fra : Terje Rydland

Dato : 20-12-07 19:00

Henrik <meatgoogle@yahoo.com> wrote:

> Jeg har været Mac bruger/fan i ca. 10 år.

Jeg har vært Macbruker i 23 år.

> Men jeg syntes oftere end nogensinde jeg oplever skuffelser med
> Apple...

Apple er også presset på pris. For mange år siden sto de for
produksjonen selv. Da opplevde jeg aldri problemer. Nå er det meste (av
produksjon) outsourced, og derjmed er det også mer problemer. Apple er
like fullt det merket med minst problemer ifølge statistikkene.

> Leopard har klart den har nogle nye og fine features, MEN et nyt
> styresystem skal altså virke NÅR det bliver sat til salg... Og ikke
> med løbende opdateringer...

Jeg har installert Leopard på 4 maskiner og har ikke hatt problemer på
noen av dem. Like stabilt som Tiger, men vesentlig raskere.

> Det tager typisk ca. 1 år inden ens Mac kører optimalt, OS er blevet
> stabilt og der er blevet skrevet nyt software til ens nye OS...
> (Tænker her bla. på Adobe CS pakken)

Her må du i så fall peke på tredjepart, og ikke på Apple. I gamle
program (som Office og Photoshop) er det svært mye gammel kode som det
tar tid å modernisere.

> [...]
> bare virker hurtigt og stabilt.. Det er virker sku' nogle gange som en
> nyt OS er en undskyldning for at sælge nye macs...

Som tidligere nevnt er det slik det har fungert hos meg på de 4
maskinene jeg har installert Leopard på.

> [...]
> byttet mere da min garanti var udløbet.(hvilket resulterede i at jeg
> eksplodere i butikken, han gav mig 3 måneder mere at bytte i... Den

Sikkert mange forskjellige opplevelser her. Min iPod Photo kjøpte jeg i
New York for 3 år siden. Har ikke hatt noen problemer med den i det hele
tatt. Den bare virker...
Kjøpte en iPod Touch for en stund tilbake. Ingen problemer med den
heller så langt.

> [...]
> falde fra hinanden efter 3 år. Det er hvad mine sidste 2 macs har
> gjort.. Pudsigt nok samme tidspunkt Apple Care stopper...

Min hovedmaskin (som jeg skriver på nå) er en 5 år gammel PowerBook. Kan
ikke huske sist den krasjet. Datteren min har en 6 år gammel iMac som
bare går og går (til hennes store frustrasjon - hun vil gjerne ha en ny
maskin). Min sønn har en 2 år gammel MacBook som det aldri har vært
problemer med...

> Nå, undskyld, men jeg skulle lige ud med nogle frustrationer...
>
> Apple er stadig den bedste option, men, men, men... Man kunne godt
> ønske sig mere...

I mitt tilfelle vet jeg ikke helt hva det skulle være. Jeg har rett og
slett ingen problemer med maskinene mine. (4 Macer og 3 iPoder).

Terje

Fra : Lyrik

Dato : 20-12-07 21:44

Den 20.12.2007 kl. 19:00 skrev Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no>:

> Jeg har installert Leopard på 4 maskiner og har ikke hatt problemer på
> noen av dem. Like stabilt som Tiger, men vesentlig raskere.
Det må du dokumentere Terje, ellers kan jeg slet ikke tro på det. Det
lyder som en vandrehistorie. Hvordan kan et næsten tre gange så stort
system med dobbelt så store ramkrav være hurtigere? Det lyder som da Vista
kom frem og nogen ligeledes kom med vandrehistorier om at den var
hurtigere end XP. Nu da alle er blevet mere nøgterne viser de kolde facts
at Vista er en sløv banan sammenlignet med XP.

Så jeg må konkludere at det er det samme her. At Leopard skulle være
hurtigere betragter jeg som det rene udokumenterede "fanboy-hype" som er
stik imod de facts der ligger foran som er de iskolde systemkrav!

For at sige at leopard imod alle kontante odds skulle være "hurtigere" må
der i hvert fald fremlægges nogle praktiske eksempler!
Kan du ikke det, så fri os for din vandrehistorie!))

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-12-07 21:56

> [...]

> der i hvert fald fremlægges nogle praktiske eksempler!
> Kan du ikke det, så fri os for din vandrehistorie!))

Jeg har også oplevet at 10.5 er mere "snappy" end 10.4 på en MacBook
Pro. Og nej, jeg har ikke siddet med stopuret. Men det giver mening idet
10.5 IKKE er er en total omskrivning af 10.4 men derimod en evolutionær
udvikling. Så er det natruligt at de efterhånden for optimeret og
tweeket systemet.

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 20-12-07 22:14

Den 20.12.2007 kl. 21:56 skrev Thomas von Hassel
<thomas_lists@elements.dk>:

> [...]
> 10.5 IKKE er er en total omskrivning af 10.4 men derimod en evolutionær
> udvikling. Så er det natruligt at de efterhånden for optimeret og
Det kan fejes tilside som en gang "jeg er også fanboy af Leopard"-
historie. Der mangler det væsentlige nemlig at man på det samme system
tester de samme opgaver:
Tid på videokomprimering
Tid på at åbne en side i Open Office
Oplukning af "Finder" vinduer
Tid på afvikling af forskellige programmer.

Og mange andre eksempler.
Foreløbig vil jeg feje dette postulat af bordet som helt udokumenteret.
Havde det været Windows så havde vi set sammenligninger for længst. På
Mac-platformen hylder man sig i "B&O er flottere og bedre-myter"

Der skal tal på bordet! De første tal er et dobbelt så hardwaretungt
system. Dette indikerer et langsommere system.))

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-12-07 22:22

> [...]

> Der skal tal på bordet! De første tal er et dobbelt så hardwaretungt
> system. Dette indikerer et langsommere system.))

Gu er det ej. Minium Specs er ene alene til for at beskytte sin røv imod
søgsmål. 10.5 er ikke dobbelt så tungt som 10.4 .... færdig. Og jeg er
ikke "fanboy" af noget som helst .. jeg gidder bare ikke høre på
sludder.

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 20-12-07 23:04

Den 20.12.2007 kl. 22:22 skrev Thomas von Hassel
<thomas_lists@elements.dk>:

> [...]
> søgsmål. 10.5 er ikke dobbelt så tungt som 10.4 .... færdig. Og jeg er
> ikke "fanboy" af noget som helst .. jeg gidder bare ikke høre på
Ja så er vi færdige. Færdige med fanboy-vandrehistorier. Den eneste der
dokumenterede noget var undertegnede. Ingen beviser kom frem. Sagen blev
ikke belyst. "Det var ganske vist"-Det var en æventyrhistorie.
Foreløbigt faktum er at alt ifølge systemkrav tyder på at Tiger er
hurtigere end Leopard.
--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-12-07 23:10

> [...]

> ikke belyst. "Det var ganske vist"-Det var en æventyrhistorie.
> Foreløbigt faktum er at alt ifølge systemkrav tyder på at Tiger er

Igen ... læser du overhovedet hvad jeg skriver ? Og tror du seriøst at
blot fordi apple ændrer deres systemkrav så bliver systemet 50%
langsommere ? Det eneste du har dokumenteret er at apple har minimum
systemkrav ... krav som ikke fortæller nogetsomhelst om hvordan systemet
opleves på en given hardware.

/thomas

Fra : Palle Jensen

Dato : 20-12-07 23:40

On 2007-12-20 23:03:38 +0100, Lyrik <lyrik@fupheaven.dk> said:

> [...]
> blev ikke belyst. "Det var ganske vist"-Det var en æventyrhistorie.
> Foreløbigt faktum er at alt ifølge systemkrav tyder på at Tiger er

Du gør den antagelse at systemkravene er en måde at benchmarke på,
hvilket du nok ikke har opdaget er blevet opponeret imod.

Hvad er det næste du slynger ud? At Anders Fogh er neger, og når man så
fortæller dig at han altså er hvid, så bliver man til Venstre fanboy?

Tågesnak...

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : jakob

Dato : 22-12-07 00:53

> Hvad er det næste du slynger ud? At Anders Fogh er neger, og når man så
> fortæller dig at han altså er hvid, så bliver man til Venstre fanboy?

I er ikke seriøse.

Han har da en absolut god og væssenlig pointe. Det er et MEGET tungere
argument hvis man rent faktisk tester det end blot det at nogle FØLER
noget er bedre.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Palle Jensen

Dato : 22-12-07 09:00

On 2007-12-22 00:53:24 +0100, none@none.invalid (jakob) said:

> I er ikke seriøse.

I den grad.

> Han har da en absolut god og væssenlig pointe. Det er et MEGET tungere
> argument hvis man rent faktisk tester det end blot det at nogle FØLER
> noget er bedre.

Lige præcis... Så hvad er det du misser?

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-12-07 11:24

Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:

> Lige præcis... Så hvad er det du misser?

Der er jeg nu ikke helt enig. Det vigtigste må da være, at man føler,
noget er bedre. Hvad er der ved at have en teoretisk viden om en
forbedring, hvis det føles værre? Man skal bestemt ikke undervurdere
øjemål. Det er faktisk en meget præcis metode.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lyrik

Dato : 22-12-07 15:23

Den 22.12.2007 kl. 11:24 skrev "Henrik Münster" <news@muenster.dk>:

> [...]
> forbedring, hvis det føles værre? Man skal bestemt ikke undervurdere
> øjemål. Det er faktisk en meget præcis metode.

Det er ligesom med Julemanden-gode myter skal ikke ødelægges af facts.
Hvis vi skal vælge, så vælger vi myten.

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Palle Jensen

Dato : 22-12-07 20:15

On 2007-12-22 15:23:24 +0100, Lyrik <lyrik@fupheaven.dk> said:

> Det er ligesom med Julemanden-gode myter skal ikke ødelægges af facts.
> Hvis vi skal vælge, så vælger vi myten.

Den eneste der leverer myter her er jo paradoksalt nok dig?!

Fra : Palle Jensen

Dato : 22-12-07 20:20

On 2007-12-22 11:24:18 +0100, news@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> forbedring, hvis det føles værre? Man skal bestemt ikke undervurdere
> øjemål. Det er faktisk en meget præcis metode.

Men "Lyrik" falder jo også helt uden for kategori her.

Han har ingen teoretisk viden og har ingen anelse om, om noget "føles bedre".

Han læser en artikel der fortæller ham at Leopard anbefaler bedre
hardware til nyt styresystem. Derudfra konkluderer han at Leopard er
langsommere end Tiger.

Når nogen her så - helt som han forventer - anfægter hans spøjse måde
at argumentere på, så blive de kaldt "fanboys". Umodent vrøvl.

Fra : jakob

Dato : 22-12-07 23:18

> Der er jeg nu ikke helt enig. Det vigtigste må da være, at man føler,
> noget er bedre. Hvad er der ved at have en teoretisk viden om en
> forbedring, hvis det føles værre?

Øhh problemet er så bare at det er vanskeligt at basere en rimeligt
debat om et styresystems ydelse på følelser. Og så da i helt særlig grad
i nyhedsgruppe mediet der er så let at fyre op under :0)

Men det er da en fantastisk måde at starte noget til muderet :0)

Hygge

Jakob

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-12-07 00:02

jakob wrote:

> Øhh problemet er så bare at det er vanskeligt at basere en rimeligt
> debat om et styresystems ydelse på følelser. Og så da i helt særlig grad
> i nyhedsgruppe mediet der er så let at fyre op under :0)

Jeg synes da - specielt i forbindelse med hard- og software - at
kvalitative date er fuldstændig lige så gyldige som kvantitative data.
Men du har ret i, at de er lidt sværere at håndtere og sammenligne, og
at mediet er en nyhedsgruppe gør det nok ikke nemmere ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : jakob

Dato : 23-12-07 00:29

> Jeg synes da - specielt i forbindelse med hard- og software - at
> kvalitative date er fuldstændig lige så gyldige som kvantitative data.

Jeg ville nu nærmere kalde det subjektive data :0)

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-12-07 02:04

jakob wrote:

> Jeg ville nu nærmere kalde det subjektive data :0)

Også hvis de er ensartede og der er /nok/ af dem? ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-12-07 00:57

> [...]

> ikke belyst. "Det var ganske vist"-Det var en æventyrhistorie.
> Foreløbigt faktum er at alt ifølge systemkrav tyder på at Tiger er

Jeg har læst nogle anmeldelser hos Anandtech, der virker som en teknisk
meget velfunderet hjemmeside. De har netop diskuteret forskellen på
Tiger og Leopard, og de kan ikke se nogen teoretisk grund til, at
Leopard skulle være langsommmere end Tiger.
De skriver i en anden artikel, at Apple især arbejder med, at
systemet _virker_ hurtigt. Det en anden kaldte snappy her i tråden.
Apple går mere op i brugeroplevelsen end i sekunder og millisekunder.
Det er noget med, hvor mange gange et program hopper neden i Dock'en og
den slags subjektive mål, der gør, om vi opfatter det som hurtigt eller
langsomt. Apple bruger altså ikke så mange ressourcer på at hente
millisekunder på steder, hvor man ikke bemærker det. De satser på det
steder, hvor det betyder noget for brugerens oplevelse af systemet.
Personligt synes jeg bestemt ikke, Leopard virker langsommere på
en Intel-Mac. Et program som Safari er blevet klart hurtigere til at
åbne hjemmesider, og systemet virker generelt kvikt og hurtigt
responderende. Til gengæld må jeg indrømme, at når jeg sidder lidt ved
familiens lidt ældre G4-modeller, så bliver jeg lidt skuffet. Om det er
noget, der er sket ved opgraderingen til Leopard, eller om det er
almindelig ældelse, ved jeg ikke. Måske er jeg blevet for godt vant med
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-12-07 01:04

> [...]
> millisekunder på steder, hvor man ikke bemærker det. De satser på det
> steder, hvor det betyder noget for brugerens oplevelse af systemet.

lige i øjet :)

> [...]
> noget, der er sket ved opgraderingen til Leopard, eller om det er
> almindelig ældelse, ved jeg ikke. Måske er jeg blevet for godt vant med

Du vender dig meget hurtigt til hurtigere processorer ... jeg gik fra en
2.0 Core Duo til en 1.33 G4 PowerBook da min MBP skulle på værksted .
.... det var ikke sjovt de første par timer :)

/thomas

Fra : Palle Jensen

Dato : 20-12-07 23:04

On 2007-12-20 21:43:51 +0100, Lyrik <lyrik@fupheaven.dk> said:

> For at sige at leopard imod alle kontante odds skulle være "hurtigere"
> må der i hvert fald fremlægges nogle praktiske eksempler!
> Kan du ikke det, så fri os for din vandrehistorie!))

Det modsatte må vel også gøre sig gældende. Især fra den som kommer med
påstanden?

I bund og grund er jeg ligeglad med svaret. Der er intet på denne jord
som jeg kan gøre ved det

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-12-07 23:39

Lyrik wrote:

> [...]
> hurtigere end XP. Nu da alle er blevet mere nøgterne viser de kolde
> facts at Vista er en sløv banan sammenlignet med XP.

Jeg kan fuldt ud tilslutte mig Terjes erfaringer. jeg har installeret
Leopard 10.5.1 på nu tre forskellige maskiner. ALLE 3 kører klippestabil

> Så jeg må konkludere at det er det samme her. At Leopard skulle være
> hurtigere betragter jeg som det rene udokumenterede "fanboy-hype" som er
> stik imod de facts der ligger foran som er de iskolde systemkrav!

Du kan konkludere, hvad du vil, men et faktum er, at jeg faktisk her de
sidste par dage har siddet og redigeret nogle temmelig store lydfiler -
hver på ca. 10-12gb i RAW data - på både Tiger og Leopard

Rendering og resampling til 128kbps highest quality med fast bitrate I
Amadeus II 3.8.7.
60 min. færdig mp3: Tiger 10.4.11: 11:35 min
60 min. færdig mp3: Leopard 10.5.1: 8:32 min

og lige til sammenligning...
Samme filtyper og størrelser*) foretaget på min lille quicksilver dual
G4/1ghz - stadig med Amadeus II 3.8.7:
60 min. færdig mp3: Tiger 10.4.11 41 min.
60 min. færdig mp3: Leopard 10.5.1, 24 min.

*) Det er serier af radioudsendleser, jeg har hentet, så varigheden af
seriernes udsendelser er jo identiske med nogle ganske få sekunders forskel.

> For at sige at leopard imod alle kontante odds skulle være "hurtigere"
> må der i hvert fald fremlægges nogle praktiske eksempler!
> Kan du ikke det, så fri os for din vandrehistorie!))

Tja, Jens, - jeg véd ikke, hvad der egentlig trykker dig lige nu, men du
kan da få et par yderligere eksempler til ovenstående.

Åbning af programmer fra scratch: Leopard / Tiger
Microsoft word 2004 ver. 11,3.9: 10 sek. / 12 sek.**)
Nisuswriter Pro 1.0.2: 2 sek. / 5 sek.
NeoOffice 2.2.2p6: 7 sek. / 11 sek.
OpenOffice 2.3.0 (inkl. åbning af X11): 6 sek. / 25 sek.
MarinerWrite 3.8.7: 1 sek. / 3 sek.
Filemaker 7.0.3: 3 sek. / 4 sek.
Photoshop CS 1: 7 sek. / 15 sek.
Amadeus Pro 1,20: under 1 sek. / 4 sek.
Toast Titanium 8.03: under 1 sek. / 2 sek.
Linotype Fontexplorer 1.22: 2 sek. / 8 sek.**)
SeaMonkey 1.1.7: 1 sek. / 3 sek.

**) Det skal lige bemærkes her, at word 11.3.9 er hurtigere på min
quickSilver Dual G4/1ghz end på min MacPro Quad 2,66ghz - 7 sek. i
leopard og 9 sek. i tiger.

***) Inkl. loadning af af 1525 aktive skrifter og ensembling af 23.758
skrifter i FontLibrary.

Skal jeg fortsætte? - De fleste test er lavet nu her i aften.......

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-12-07 23:47

> [...]
> skrifter i FontLibrary.
>
> Skal jeg fortsætte? - De fleste test er lavet nu her i aften.......

Jeg forstår slet ikke du sidder og laver benchmarks for hans skyld :)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-12-07 00:19

Thomas von Hassel wrote:

> Jeg forstår slet ikke du sidder og laver benchmarks for hans skyld :)

Nååååh, nu er det også galt, når jeg kan komme med 'dokumentation'...

Men jeg har gjort det både for at vise jens, at han tager grueligt meget
fejl, men faktisk også lidt for min egen skyld. - Jeg har jo trods alt
været betatester på flere programmer gennem årene, - og jeg kan ikke
helt lægge den vane fra mig... - Du véd... Den med cirkushesten, når
trompeterne lyder.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-12-07 00:31

> Nååååh, nu er det også galt, når jeg kan komme med 'dokumentation'...

nix, bare lidt forundret :) Men hvis dine tal holder vand så bekræfter
det min mavefornemmelse.

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 21-12-07 00:36

Den 20.12.2007 kl. 23:39 skrev Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk>:

> [...]
> skrifter i FontLibrary.
>
> Skal jeg fortsætte? - De fleste test er lavet nu her i aften.......

Jeg kan ikke byde en så hårdt arbejdende mand at "fortsætte")) Du har
virkelig frembragt populære tal til Leopardfantasierne
Men du mangler at dokumentere hardwaren i projektet.

Det skal jo være to ens bestykkede maskiner for at sammenligne. At
sammenligne en Quicksilver med en MacPro Quad må vel betegnes som at
sammenligne æbler med bananer?
Før testen udføres under ens betingelser kan resultatet desværre ikke
godkendes.

Som jeg læser det siger du dog at din Quicksilver er 7 sekunder hurtigere
end Quad i Leopard,-men 9!! sekunder hurtigere i Tiger. Eller har jeg
opfattet forkert?
Har jeg opfattet det rigtigt så siger du jo at under disse ens betingelser
er Tiger hurtigst?!

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-12-07 00:58

Lyrik wrote:

> Jeg kan ikke byde en så hårdt arbejdende mand at "fortsætte")) Du har
> virkelig frembragt populære tal til Leopardfantasierne
> Men du mangler at dokumentere hardwaren i projektet.

Nej da...

> [...]
> sammenligne æbler med bananer?
> Før testen udføres under ens betingelser kan resultatet desværre ikke

Det er skam '2' ens bestykkede maskiner. - jeg har 2 identiske harddiske
med hver sit system på min MacPro, - så det er bare at skifte startdisk
fra 10.4.11 til 10.5.1 - eller omvendt.

Og de par steder, hvor jeg har brugt min lille QS, har jeg netop
skrevet, at jeg har brugt den - og det kun for at sætte det hele i relief.

> [...]
> har jeg opfattet forkert?
> Har jeg opfattet det rigtigt så siger du jo at under disse ens

Nu læser du vist det, jeg skriver, som en vis person læser Bibelen..-)
Den eneste undtagelse, jeg har bemærket er word fra MSO2004, hvor word
er hurtigst på en PPC Mac og ikke en Intel baseret Mac. Men det er jeg
heller ikke den eneste, der har bemærket.... så læs lige igen. I alle
målinger står Leopard nævt først - 'Leopard / Tiger'.

_7_ _sek._ _i_ _Leopard_ _og_ _9_ _sek._ _i_ _Tiger._

Som skrevet, såer MSWD 2004/11.3.9 den eneste, der er hurtigere på en
PPC Mac fremfor en IntelMac. Desuden kan jeg oplyse fra et par
betatestere på MSO2008 for Mac, at det ikke bliver ret meget bedre med
den nye Word 2008.

Så du bliver nok nødt til at vænne dig til, at Leopard _er_ hurtigere
end Tiger...

mvh. Erik Richard

Fra : Lyrik

Dato : 21-12-07 01:40

Den 21.12.2007 kl. 00:57 skrev Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk>:

> Så du bliver nok nødt til at vænne dig til, at Leopard _er_ hurtigere
> end Tiger...
Jeg takker dig selvfølgelig for at vågne, komme til live,-og gøre noget,
andet end det sædvanlige om at sidde og bitche om en eller anden remote
app.

Nu har du bevist det-du er sikker-sejrens sødme trækker smilene frem, men
så!--))Sjovt nok er Leopard hurtigere i nogen apps, men i andre er den
langsommere, for eksempel i spil. Se et site der har testet:
http://www.barefeats.com/leopard.html

Den foreløbige konklusion er:

"PRELIMINARY CONCLUSION
Don't assume the Leopard will magically speed up your Mac. It might slow
it down, depending on what apps you use most often for long periods of
time. Hopefully, as apps are tweaked to take full advantage of Leopard,
the potential performance gains will be realized.

Apple has been accused of using Mac consumers as unwitting beta testers.
Judging from all the reports of Leopard problems and incompatibilities,
that theory has new support"

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 20-12-07 11:57

Hej Jens

Jeg kan altså ikke lade være:

On Dec 20, 3:03 pm, Lyrik <ly...@fupheaven.dk> wrote:

> Dokumentation!
> Så foreløbig-jo det passer!

Hvis andre skal dokumentere, skal du vel også? Hvad er din
dokumentation?

--
Jesper

Fra : Lyrik

Dato : 20-12-07 21:34

Den 20.12.2007 kl. 19:56 skrev Jesper Lillesø <lillesoe@gmail.com>:

> Hej Jens
>
> Jeg kan altså ikke lade være:

> Hvis andre skal dokumentere, skal du vel også? Hvad er din
> dokumentation?
>
> --
> Jesper

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301341

http://www.apple.com/macosx/techspecs/

Opsummering:
Tiger:

At least 256 MB of RAM
At least 3 GB of free disk space; 4 GB if you install the XCode 2
Developer Tools

Opsummering
Leopard:

512MB of memory
9GB of available disk space

Konklusion:
Dobbelt så store systemkrav i RAM
Mere end dobbelt så stor volumen der skal opereres i.

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-12-07 21:51

> [...]

> Konklusion:
> Dobbelt så store systemkrav i RAM
> Mere end dobbelt så stor volumen der skal opereres i.

thihihi ... faktum er bare så i virkeligheden at ved normalt brug er ram
forbrug ca. det samme ... du ved godt hvorfor man laver minimun specs på
den måde ik' ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 20-12-07 22:02

> [...]

> Konklusion:
> Dobbelt så store systemkrav i RAM
> Mere end dobbelt så stor volumen der skal opereres i.

Selv den første MacOS X ville ikke have kunnet klaret sig med 256 G RAM
.... i hvert fald ikke særligt godt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-12-07 22:55

Lyrik wrote:

> [...]
> Tiger:
>
> At least 256 MB of RAM
> At least 3 GB of free disk space; 4 GB if you install the XCode 2

Hm, mystiskt... Hér fylder en fuldstændig clean Tiger 10.4.11 11,531gb i
en std. installering - installeret på en MacPro quad 2,66ghz.

Mystifistiskere.... XCode 2.4.1 alene fylder godt og vel 2,6gb i en full
install på en Quad.

Endnu mere mystifistiskere... - På en PowerMac Dual G4/500mhz fylder en
Tiger 10.4.11 ca. 4,9gb i en clean install.

XCode 2.5 alene fylder ca. 3,4gb på Quad'en, og den nyeste XCode 3.0
fylder ca. 5,8gb i en full install på samme Quad

> Opsummering
> Leopard:
>
> 512MB of memory
> 9GB of available disk space

Hm, mystifistiskt... Hér fylder en clean install af Leopard 10.5.1 ca.
14,27gb - installeret på en MacPro quad 2,66ghz.

På en Quicksilver Dual G4/1,8gz fylder Leopard 10.5.1 ca. 11,9gb.

> Konklusion:
> Dobbelt så store systemkrav i RAM
> Mere end dobbelt så stor volumen der skal opereres i.

Som du kan se af ovenstående, så stemmer det ikke helt med, hvad dine
links og konklussioner antyder.

Hvad RAM angår kan jeg ikke sige hverken ja eller nej, da de nævnte
maskiner er fyldt godt op...

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 21-12-07 22:02

> Dobbelt så store systemkrav i RAM
> Mere end dobbelt så stor volumen der skal opereres i.

Der sker en væsentlig forskydning fra "Tiger bruger de halve resurser"
til har "Dobbelt så store system krav".

Påstanden angår noget andet end det der dokumenteres.

~ Jørgen

Fra : Peter Kiil

Dato : 21-12-07 12:30

Jesper Lillesø - lillesoe@gmail.com on 20/12/07 19.56 wrote:

> Hvis andre skal dokumentere, skal du vel også? Hvad er din
> dokumentation?

Han sagde det først
--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.

Fra : jakob

Dato : 20-12-07 21:17

Henrik <meatgoogle@yahoo.com> wrote:

> Jeg har været Mac bruger/fan i ca. 10 år.
>
> Men jeg syntes oftere end nogensinde jeg oplever skuffelser med
> Apple...

Jeg har haft de samme typer opleverlser med macen fra min arbejdsplads.
Imovie crasher og er fuldt med bugs. Det var hamrende ustabilt og
indstillingerne flippede rundt.

Idvd virkede stift og var i høj grad præget af manglende funktionalitet.
Eks kan man ikke bruge en mpeg2 fil lavet i final cut i iDVD, en noget
dum begrænsning.

Det adskiller sig ikke så meget fra MS; MEN jeg må dog sige at systemet
er stadig noget mindre anmasende en MS.

Venlig hilsen

jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-12-07 23:10

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Selv den første MacOS X ville ikke have kunnet klaret sig med 256 G RAM
> ... i hvert fald ikke særligt godt.

Årh, mon ikke. Jeg ville godt kunne leve med 10.0 hvis der var 256 Gb i
maskinen.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-12-07 23:11

> Årh, mon ikke. Jeg ville godt kunne leve med 10.0 hvis der var 256 Gb i
> maskinen.

det er noget af en ram disk man kunne lave så ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 21-12-07 07:55

> Årh, mon ikke. Jeg ville godt kunne leve med 10.0 hvis der var 256 Gb i
> maskinen.

Da jeg fik min G4/867, som var min første maskine til MacOS X, sørgede
jeg nu med det samme for at få 512 M ekstra RAM, så den samlede RAM kom
op på 640 M.

640 - det minder næsten om gamle DOS' 640 K grænse ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peder B. Pels

Dato : 20-12-07 23:41

> [...]

> Nå, undskyld, men jeg skulle lige ud med nogle frustrationer...
>
> Apple er stadig den bedste option, men, men, men... Man kunne godt

1) Forholdsregler. Computercrashes skyldes oftest RAMfejl (dårlig RAM).
Kør en grundig RAMtest før du for alvor starter med en computer, uanset
Mac eller PC (brug memtestosx). Også, bogfør hvonrår du installerer
sjove software gadgets (eller i det hele taget ny software der griber
ind i systemfunktionaliteten) og hvornår crashes forkommer. Mac'en er
bestemt blevet mere stabil efter OS X kom til, men den er altså ikke
perfekt, og du kan ikke forvente perfekt stabilitet fra et OS der stadig
tillader en væsentlig fleksibilitet og modularitet.

2) Alternativer: Linux. Hurtig og stabilt, men kræver meget knowhow og
tid til at finpudse opsætningen. Den er gratis i penge, men ikek i
arbejdstid (omvendt med OS X og Windåååååse). Men det blive konstant
bedre og bedre, og jeg er selv ked af at jeg ikke får brugt mere tid på
det (mest fordi WOW for tiden lokker mig på Mac'en :)

Iørigt er iPod'en en skuffelse hvad angår fx batteri og holdbarhed. Men
rep tiden (det var vel hos Humac du fik den repareret?) er ikke
udelukkende Appl'e skyld, men også din forhandler.

Kør også Apple hardeware test fra den medfølgende CD hvis du Mac
fortsætter med at lave problemer.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-12-07 23:47

Peder B. Pels <peter@nospamplease.dk> wrote:

> Iørigt er iPod'en en skuffelse hvad angår fx batteri og holdbarhed. Men
> rep tiden (det var vel hos Humac du fik den repareret?) er ikke
> udelukkende Appl'e skyld, men også din forhandler.

iPods ? .. ingen forhandler gør noget ved iPods .. de sender dem videre.
Det skulle lige være fordi den ligger på pakkebordet et par dage ...

/thomas

Fra : Peder B. Pels

Dato : 21-12-07 00:11

> [...]

> iPods ? .. ingen forhandler gør noget ved iPods .. de sender dem videre.
> Det skulle lige være fordi den ligger på pakkebordet et par dage ...

Humac har elers elendigt rygte for at trække iPod reps ud...

Fra : Terje Rydland

Dato : 21-12-07 08:09

> [...]

> rep tiden (det var vel hos Humac du fik den repareret?) er ikke
> udelukkende Appl'e skyld, men også din forhandler.

De siste iPodene (Classic 160 GB) er målt til 56 t kontinuerlig drift.
Min, nesten 3 år gamle iPod Photo holder 10-12 t.

Ikke noe bevis for noe som helst, men ihvertfall en indikasjon på at
batteriene i en iPod ikke nødvendigvis er dårlige.
Det kan kanskje ha noe å si hvordan man behandler den?

Terje

Fra : Peder B. Pels

Dato : 21-12-07 23:08

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> [...]
> batteriene i en iPod ikke nødvendigvis er dårlige.
> Det kan kanskje ha noe å si hvordan man behandler den?

Batterier bliver ofte dårligere med alderen, og hvor mange ladecyklusser
de har været igennem. Hvad jeg mente med batteriet var at for at skifte
det skal det forbi en forhandler, det er ikke noget man kan gøre selv
uden at garantien annuleres.

Fra : Terje Rydland

Dato : 22-12-07 08:42

> [...]

> de har været igennem. Hvad jeg mente med batteriet var at for at skifte
> det skal det forbi en forhandler, det er ikke noget man kan gøre selv

Det er jo riktig. Men at man bryter garantien burde ikke være noe
problem. Batteriene holder til garantien er utløpt uansett.

Terje

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-12-07 23:45

Lyrik <lyrik@fupheaven.dk> writes:

> [...]
> var hurtigere end XP. Nu da alle er blevet mere nøgterne viser de
> kolde facts at Vista er en sløv banan sammenlignet med XP.

Sidder du at siger at det er en NATURLOV at 10.5 er langsommere end 10.4
fordi Vista er langsommere end XP?

Fy!
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Lyrik

Dato : 21-12-07 00:45

Den 20.12.2007 kl. 23:44 skrev Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0000@gmail.com>:

> Sidder du at siger at det er en NATURLOV at 10.5 er langsommere end 10.4
> fordi Vista er langsommere end XP?
>
> Fy!

Skulle det være et nyt forbudthedskriterie? Hvorfor ikke? Vista og XP
bygger på samme grundkode som har eksisteret i 13 år ifølge dem selv og
Tiger og Leopard bygger vel tilsvarende på samme fundament. Det hedder jo
system 10. Det ene hedder 10,4 og det andet 10,5. 10,5 er en forædt 10,4
med trehundrede ekstra snurrepiberier!

Så det er da logisk at drage sammenligninger.-ikke?

Eller skal vi til Fy! igen? Så er det to! Så bliver det-Fy!Fy! Her
mangler vi så bare ;"På plads!-Læg dig!" Så kan middagsluren tages i
hundekurven!

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-12-07 00:51

> [...]

> Eller skal vi til Fy! igen? Så er det to! Så bliver det-Fy!Fy! Her
> mangler vi så bare ;"På plads!-Læg dig!" Så kan middagsluren tages i

Du snakker sort, og du har åbenbart ikke selv haft fingrene i en 10.5
maskine, så jeg mener at du skal lade det her ligge nu ....

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-12-07 00:52

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Du snakker sort, og du har åbenbart ikke selv haft fingrene i en 10.5
> maskine, så jeg mener at du skal lade det her ligge nu ....

Og hvis du gør det bare for at se apple fanboys hidse sig op så er jeg
bange for at din plan er slået fejl.

=thomas

Fra : Terje Rydland

Dato : 21-12-07 06:49

> [...]

> system 10. Det ene hedder 10,4 og det andet 10,5. 10,5 er en forædt 10,4

Nå snakker vi om 2 firma med vidt forskjellige måter å jobbe på. For
mange år siden sa Bill Gates at MS aldri brukte ressurser på å
optimaliserte koden fordi de regnet med at forbedringer i hardware ville
sørge for at ting gikk raskere.
Om MS fremdeles lever etter den regelen vet jeg ikke, men det ville ikke
forundre meg.
Apple har alltid optimalisert koden. Jeg har vært på flere seminarer hos
Apple der de nettopp fremhever metoder for å optimalisere koden for å få
ting til å gå raskere.
Apples kodebase er uansett mye enklere å optimalisere bl.a. fordi de
ikke drar med seg så mye gammel historikk. En av de sentrale
oppdateringene i Leopard er jo nettopp å bytte ut gammel og utdatert
kode.

Så å trekke sammenligninger mellom Apple og MS her blir helt feil.

Terje

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-12-07 01:05

> [...]

> fundament. Det hedder jo system 10. Det ene hedder 10,4 og det andet
> 10,5. 10,5 er en forædt 10,4 med trehundrede ekstra snurrepiberier!

Det første forsøg på Vista blev faktisk skrottet fordi de ikke kunne få
det til at virke og at det var alt for tungt at danse med rent
udviklingsmæssigt. Andet forsøg var en ekstremt målrettet process fordi
de SKULLE have det ud i år, af hensyn til HD/BlueRay fabrikanterne.

Personligt mener jeg at du sammenligner æbler med bananer. Det er to
helt forskellige virksomhedskulturer og til dels også
udviklingskulturer, så vidt som jeg kan fornemme her på afstand. På
samme måde som dirigenten afgører hvordan orkesteret spiller, gør
virksomhedsledelsen det samme med virksomhederne, og der er der vist en
verden til forskel på de to steder.

Fx virker det for mig som stilrenheden i OS X er pga at det er tænkt
hele tiden, og hvor XP (kender ikke Vista) klart er et programmørprodukt
med en designerfinish på til sidst - en slags forskalning.

Det er måske fordi jeg arbejder med software til dagligt at jeg ser
sådan på det. Jeg har i hvertfald gjort den konstatering at ypperlighed
kun kommer hvis man tilstræber den, og at kvalitet i programudvikling
kun kommer hvis man tilstræber det fra start til slut. Det er på alle
niveauer - både udseendesmæssigt og konstruktionsmæssigt.

Ingen roser uden torne - de sidste par dage har jeg været dybt irriteret
over at Safari går HELT ned når den går ned med en fejl. Der er ikke
meget spas ved faneblade hvis det HELE forsvinder ved en banal fejl.
Safari er ganske enkelt ikke i orden, og burde ikke have været frigivet
da den blev - det er nok fordi Apple fik vredet armen om på ryggen.

> Så det er da logisk at drage sammenligninger.-ikke?

Nærliggende, måske, men ikke logisk.

> Eller skal vi til Fy! igen? Så er det to! Så bliver det-Fy!Fy! Her
> mangler vi så bare ;"På plads!-Læg dig!" Så kan middagsluren tages i
> hundekurven!

Så skal du da netop have en iPhone så du kan det hele derfra.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 22-12-07 14:48

> [...]
> Safari er ganske enkelt ikke i orden, og burde ikke have været frigivet
> da den blev - det er nok fordi Apple fik vredet armen om på ryggen.

Der er kommet en ny version af den seneste sikkerhedsopdatering, som
skulle løse dette problem. Start din softwareopdatering.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-12-07 08:58

news@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Det er muligt, det er lavet om nu. Det er to uger siden, jeg sidst købte
> en.

Henrik, er du ved at falde af på den? Du skal jo booste dine Appleaktier...
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-12-07 21:56

> Henrik, er du ved at falde af på den? Du skal jo booste dine Appleaktier...

Nu har vi købt to MacBook Pro og to iPod i min nærmeste familie her i
december. Mon ikke det rækker?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-12-07 09:25

terjery@idi.ntnu.no (Terje Rydland) writes:

> mange år siden sa Bill Gates at MS aldri brukte ressurser på å
> optimaliserte koden fordi de regnet med at forbedringer i hardware ville
> sørge for at ting gikk raskere.

Det betyder jo også at et operativsystemskifte betyder en ny PC -> mere
salg.

> Så å trekke sammenligninger mellom Apple og MS her blir helt feil.

Det tror han jo ikke på.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-12-07 09:26

> [...]
> op på 640 M.
>
> 640 - det minder næsten om gamle DOS' 640 K grænse ...

Du har ikke luret endnu at du skrev G istedet for M?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 21-12-07 12:25

> Du har ikke luret endnu at du skrev G istedet for M?

Åh, ja. Det er det med at læse korrektur på egne skriv ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-12-07 19:13

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> <http://home17.inet.tele.dk/morten/mortenlind/sider/side3_toeserne.html>

Kan du ikke lige fortælle hvad disse yndige børn har til fælles med

http://home17.inet.tele.dk/morten/mortenlind/images/morten.jpg

Hage? Ører? Hårhvirvler?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 21-12-07 19:24

> Kan du ikke lige fortælle hvad disse yndige børn har til fælles med
>
> http://home17.inet.tele.dk/morten/mortenlind/images/morten.jpg
>
> Hage? Ører? Hårhvirvler?

Næsen, øjnene, charmen og intelligensen

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 21-12-07 19:32

> Næsen, øjnene, charmen og intelligensen
>
> M.

Nå ja, og de lange, slanke kunstnerfingre......og så har de jo altså
også en mor

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-12-07 19:36

> Næsen, øjnene, charmen og intelligensen

Øh, de unge damer har blå øjne.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 21-12-07 19:52

> Øh, de unge damer har blå øjne.

Tsk, tsk, Thorbjørn.....farveblind eller brug for briller? Ja, Kamilla
har blå øjne, men det var ikke farven, jeg mente, men måden, øjne er
øjne på, hvis det er til at forstå

(Lidt poesi op til de hellige dage går vel nok?).

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-12-07 21:56

> Øh, de unge damer har blå øjne.

Det kan de godt have, hvis Mortens arveanlæg for brune øjne er
heterozygot og ikke homozygot. Og vi er trods alt i Danmark, så de
homozygote er nok ikke så almindelige. Arveanlæg optræder jo i par. Man
får et arveanlæg fra sin mor og et fra sin far, og de danner et par.
Hvis Morten har et arveanlæg for brune øjne og et for blå øjne, vil han
selv få brune øjne. Han kan derimod sagtens give et arveanlæg for blå
øjne videre til sine børn. Forældre med blå øjne kan derimod ikke få
børn med brune øjne. Alt det her er meget forsimplet. Der er jo også
noget med grønne eller grumsede øjne, så i virkeligheden er det ikke så
enkelt.
Det minder mig om historie en svensk vikar (læge), vi lige har
haft, fortalte. Som yngre var de nogle stykker med inde at se en
overlæge ultralydskanne pungen og testiklerne på en mand i sin bedste
alder. Det var i en relativt lille by, hvor alle kender alle. Overlæge
forklarede, hvad man kunne se på skærmen, og sluttede af med at sige, at
manden havde et stort varikocele (åreknuder på sædstrengen), og dermed
var han steril. Manden svarede så, at det kunne han ikke forstå, for han
havde da tre børn. Sagen vakte lidt opsigt i den lille by.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-12-07 20:07

> [...]

> Tsk, tsk, Thorbjørn.....farveblind eller brug for briller? Ja, Kamilla
> har blå øjne, men det var ikke farven, jeg mente, men måden, øjne er

Måske skulle du lægge dem ud i lidt større opløsning, hvis du ønsker at
dine medskribenter skal have en chance for at drukne i de unge damers
skovsøer.

> (Lidt poesi op til de hellige dage går vel nok?).

Og det skete i de dage i November engang, at de første dataloger satte
julen igang.

Den har vi slet ikke sunget i år...
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 22-12-07 11:08

> Måske skulle du lægge dem ud i lidt større opløsning, hvis du ønsker at
> dine medskribenter skal have en chance for at drukne i de unge damers
> skovsøer.

Hmm, jeg kan jo ikke forvente, at _alle_ har båndbredde som jeg selv,
vel?

Men du ka´ muligvis se øjenfarverne bedre på et billede fra Ungarn i
efterårsferien - nu er de pubertetsteenagere. Michelle, der har brune
øjne, bliver 15 til januar og Kamilla, der i Ungarn havde rødt hår blev
14 i oktober i år.

Det første billede er tre et halvt år gammelt - der sker mange ting i
den alder, mne det ved du jo alt om

<http://home17.inet.tele.dk/morten/mortenlind/budapest-149web1.jpg>

Rigtigt. Det er en stor fejl

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-12-07 11:26

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Michelle, der har brune øjne, bliver 15 til januar og Kamilla, der i
> Ungarn havde rødt hår blev 14 i oktober i år.

Med en aldersforskel på kun tre måneder, kan de da vist næppe have samme
mor ... enten skal aldersforskellen måles i minutter eller i år [minimun
9 måneder!].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 22-12-07 12:37

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Med en aldersforskel på kun tre måneder, kan de da vist næppe have samme
> mor ... enten skal aldersforskellen måles i minutter eller i år [minimun
> 9 måneder!].

Øhh......?????........er jeg faldet totalt af på den? Jeg mener bestemt,
der er 21 måneder imellem dem. Michelle er fra primo januar 1993, og
Kamilla er fra ultimo oktober 1994, og jeg mener helt bestemt at kunne
huske, at jeg på daværende tidspunkt kun var forelsket i én kvinde, men
jeg kan da have regnet forkert - det ses jo i selv de bedste familier,
ikke sandt?

M.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 22-12-07 15:15

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Med en aldersforskel på kun tre måneder, kan de da vist næppe have samme
> mor ... enten skal aldersforskellen måles i minutter eller i år [minimun
> 9 måneder!].

Af den tekst du citerer kan udledes at Michelle blev 14 i januar i år.
Aldersforskellen er altså fra januar til oktober, dvs. 9 måneder.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-12-07 15:34

> Af den tekst du citerer kan udledes at Michelle blev 14 i januar i år.
> Aldersforskellen er altså fra januar til oktober, dvs. 9 måneder.

Ja, den har jeg så senere opdaget. Men lige nøjagtig ni måneder - det er
da også lige lovligt nært. Hos os var den nærmeste forskel halvandet år.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-12-07 01:35

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja, den har jeg så senere opdaget. Men lige nøjagtig ni måneder - det er
> da også lige lovligt nært. Hos os var den nærmeste forskel halvandet år.

Der har været en artikel i Ude og Hjemme om en kvinde, der havde født to
børn med 209 dages mellemrum. Det kræver også, at det andet barn bliver
født før tiden. Jeg ved godt nok ikke, om det er verdensrekord, men den
bliver vist ikke nem at slå. Det kræver i hvert fald enestue på
barselsgangen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-12-07 22:03

> Det kan de godt have, hvis Mortens arveanlæg for brune øjne er
> heterozygot og ikke homozygot. Og vi er trods alt i Danmark, så de

Jeg ved godt at brune øjne dominerer over blå (har jeg egentlig haft
genetik? Kan jeg ikke huske, men kender da godt Mendel og alt det der),
men jeg ville gerne høre Mortens forklaring - jeg har en fornemmelse af
at den vil blive lidt mere svævende end din!

> manden havde et stort varikocele (åreknuder på sædstrengen), og dermed
> var han steril. Manden svarede så, at det kunne han ikke forstå, for han
> havde da tre børn. Sagen vakte lidt opsigt i den lille by.

Det er værre hvis han har vidst det hele tiden, men ikke turde sige det
til sin kone...
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 22-12-07 06:30

> Det er værre hvis han har vidst det hele tiden, men ikke turde sige det
> til sin kone...

Nu ved vi jo så ikke hvor gamle børnene var, og da manden beskrives som
værende i 'sin bedste alder' [ofte en eufemisme for 'i 50erne'], kan
lidelsen jo sagtens være kommet efter undfangelsen af det yngste barn.

Åreknuder - kommer de ikke normalt ved overanstrengelse af eksempelvis
benene, hvis de altså er på benene? Han har i så fald tilsyneladende
'overanstrengt' sædstrengen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-12-07 11:24

> [...]
>
> Åreknuder - kommer de ikke normalt ved overanstrengelse af eksempelvis
> benene, hvis de altså er på benene? Han har i så fald tilsyneladende

Nu kender jeg jo kun historien fra andenhånd. Historier har det også med
at blive bedre med årene. Så gammel tror jeg ikke han var. Han havde
vist mindre, hjemmeboende børn, så han har nok været i trediverne. Der
er vist ikke nogen kendt årsag til åreknuder på sædstrengen. De kommer
bare af sig selv. I princippet skyldes det, ligesom på benene, at
veneklapperne ikke fungerer, men det regnes for at være noget medfødt,
at man har lidt dårlige klapper. Endelig synes jeg jo heller ikke,
varikocele nødvendigvis medfører, at man er steril. I de fleste tilfælde
sidder det kun på venstre side, og så har man da den højre. Det kan jo
være, manden i historien havde et særligt slemt varikocele. Jeg fik i
hvert fald at vide, at det efterfølgende kom frem, at han faktisk ikke
var faderen til børnene. Måske har konen tilstået, da han forelagde
hende fakta.

<http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=2377

--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-12-07 22:22

news@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Nu har vi købt to MacBook Pro og to iPod i min nærmeste familie her i
> december. Mon ikke det rækker?

Det hjælper så småt.

Min PowerBook indehavende kollega endte iøvrigt med at købe en spritny
MacBook. Af praktiske hensyn har han dualboot til Windows - det er
altså sært at se XP opføre sig ordentligt på kræet.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-12-07 08:40

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Åreknuder - kommer de ikke normalt ved overanstrengelse af eksempelvis
> benene, hvis de altså er på benene? Han har i så fald tilsyneladende
> 'overanstrengt' sædstrengen ...

Det kommer an på hvordan du definerer overanstrengelse. Veneklapperne
kan ikke løfte(!) opgaven med at få blodet tilbage til hjertet.

Du kender godt netdoktor, ikke?
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/variser.htm
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 22-12-07 09:26

> Det kommer an på hvordan du definerer overanstrengelse. Veneklapperne
> kan ikke løfte(!) opgaven med at få blodet tilbage til hjertet.

Jeg er datalog, ikke læge!

> Du kender godt netdoktor, ikke?
> http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/variser.htm

Det må være der hvor dr.phil.er i assyriologi kan besvare spørgsmål om
Sumer ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-12-07 11:26

> Jeg er datalog, ikke læge!

Det er jeg da heller ikke, men det udelukker da ikke at man ved den slags.

> Det må være der hvor dr.phil.er i assyriologi kan besvare spørgsmål om
> Sumer ?

Du kan da prøve at skrive til deres brevkasse og spørge.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-12-07 11:33

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Hmm, jeg kan jo ikke forvente, at _alle_ har båndbredde som jeg selv,
> vel?

Gode ting kan man godt vente lidt på.

> [...]
> efterårsferien - nu er de pubertetsteenagere. Michelle, der har brune
> øjne, bliver 15 til januar og Kamilla, der i Ungarn havde rødt hår blev

Stadigt nydelige unge damer. Dem skal du nok få dit hyr med at passe
på.

Men det er jo kun den ene der har øjne som skovsøer - sådan nogen er
ikke brune, vel?

> Det første billede er tre et halvt år gammelt - der sker mange ting i
> den alder, mne det ved du jo alt om
>
> <http://home17.inet.tele.dk/morten/mortenlind/budapest-149web1.jpg>

> Rigtigt. Det er en stor fejl

Har masser af båndbredde. Send gerne lydklip!

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 22-12-07 12:01

> Men det er jo kun den ene der har øjne som skovsøer - sådan nogen er
> ikke brune, vel?

Det kan de da godt være. I øvrigt plejer de at have skum på overfladen
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 22-12-07 12:45

> Gode ting kan man godt vente lidt på.

Meget rigtigt sagt

> Stadigt nydelige unge damer. Dem skal du nok få dit hyr med at passe
> på.

Tak, og ja, jeg overvejer jagttegn og en haglbøsse

> Men det er jo kun den ene der har øjne som skovsøer - sådan nogen er
> ikke brune, vel?

Tjaeh - to you to decide.......

> Har masser af båndbredde. Send gerne lydklip!

Jamen, jeg kender den jo ikke, jeg er blot nysgerrig(du véd, min
absolutte & eneste dyd).

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-12-07 12:50

> [...]

> huske, at jeg på daværende tidspunkt kun var forelsket i én kvinde, men
> jeg kan da have regnet forkert - det ses jo i selv de bedste familier,

Eller måske husket forkert? Man ved aldrig.

Jeg tror bare at Per har fanget dig i en beskeden regnefejl. Pas på med
det, kvinder har det ikke godt med at man husker forkert til den gale
side.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 22-12-07 13:08

> Pas på med
> det, kvinder har det ikke godt med at man husker forkert til den gale
> side.

Véd jeg kun alt for godt, he, he.....

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-12-07 12:51

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Jamen, jeg kender den jo ikke, jeg er blot nysgerrig(du véd, min
> absolutte & eneste dyd).

Du er da vist ældre end jeg troede... Kan du slet ikke huske MCEjner?
"Det jul, det cool"...
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 22-12-07 13:24

> Du er da vist ældre end jeg troede... Kan du slet ikke huske MCEjner?
> "Det jul, det cool"...

Njaeh - du burde vide, hvor gammel jeg er - vi har været igennem en
gættekonkurrence for år tilbage - jeg er +/- 10 år ældre end du.

Jo, jeg kender MCEjner, men jeg bryder mig ikke om rap, og iøvrigt har
han i omtalte foredrag en næsten tro kopi af en sang, skrevet af
undertegnede i begyndelsen af halvfjerdserne.(Hvis du læser min tekst
fra 1974 medens du hører MCEjner, får du kuldegysninger - det er næsten
uhyggeligt, du).

Det er ligesom, når folk begynder at gå i klude, jeg gik i for femogtyve
år siden. Det er fint nok, men originaliteten er ikke til stede.

Jeg synes, der er for kort tid mellem gentagelserne.

Tredserne og halvfjerdserne var innovationernes årtier - firserne var
egoisternes årti og i halvfemserne begyndte gentagelserne.

Nå, nu skal jeg ikke forløbe mig(igen).

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-12-07 13:36

> Njaeh - du burde vide, hvor gammel jeg er - vi har været igennem en
> gættekonkurrence for år tilbage - jeg er +/- 10 år ældre end du.

Se, nu er det vigtigt at du husker det rigtige fortegn.

> undertegnede i begyndelsen af halvfjerdserne.(Hvis du læser min tekst
> fra 1974 medens du hører MCEjner, får du kuldegysninger - det er næsten
> uhyggeligt, du).

Det gør jeg ikke. KUN julesangen.

> Det er ligesom, når folk begynder at gå i klude, jeg gik i for femogtyve
> år siden. Det er fint nok, men originaliteten er ikke til stede.

Var du så en original dengang, eller hvad er din pointe?

> Nå, nu skal jeg ikke forløbe mig(igen).

Det er da det der er sjovt. Alternativet er jo at du bare sidder og
beretter om dine Macbisættelser gennem tiden, og kniber en tåre.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 22-12-07 13:44

> Det er da det der er sjovt. Alternativet er jo at du bare sidder og
> beretter om dine Macbisættelser gennem tiden, og kniber en tåre.

Hæ, hæ.....du er sjov - dig ka´ jeg godt li´. (Og det er jvf. et
tidligere spørgsmål ikke "tics" - det er blot min måde at smile høfligt
på).

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-12-07 14:30

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Hæ, hæ.....du er sjov - dig ka´ jeg godt li´. (Og det er jvf. et
> tidligere spørgsmål ikke "tics" - det er blot min måde at smile høfligt
> på).

Sarkastiske smileyer er høflige? Ok, det er noteret.

Men velkommen i Frimac'erlogen så. Helle for at være stormester.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 22-12-07 17:55

> Sarkastiske smileyer er høflige? Ok, det er noteret.
>
> Men velkommen i Frimac'erlogen så. Helle for at være stormester.

Tak, og så pyt da

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-12-07 04:37

news@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> bliver vist ikke nem at slå. Det kræver i hvert fald enestue på
> barselsgangen.

Puh, bare tanken om at være gravid[1] samtidig med et
tremånederskolikbarn. Puh.

Bortset fra det, skal kroppen ikke LIGE falde til ro inden næste
ægløsning sker? Hvis der lige går en uge eller to, så er det 200 dage,
og det giver knap 7 måneder. Dæleme et bette barn da.

[1] Pedanter der vil påpege at det er kvindens lod, vil jeg henvise til
at en sådan kvinde nok HAR gaflet en mand. Så er det hans sted jeg
sætter mig i.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-12-07 15:24

Der var ingen, der fattede hentydningen til en gammel sketch med vist
Dirch Passer og Jørgen Ryg?

> Bortset fra det, skal kroppen ikke LIGE falde til ro inden næste
> ægløsning sker? Hvis der lige går en uge eller to, så er det 200 dage,
> og det giver knap 7 måneder. Dæleme et bette barn da.

Normalt jo. Som regel får man ikke ægløsning, mens man ammer. En ting er
bare det normale. Noget andet er, at der trods alt forekommer ekstreme
tilfælde en gang imellem.
--
Henrik Münster
Esbjerg