routing/nat/php
Fra : Jakob Worm

Dato : 13-07-01 23:32

Hej,

Jeg sidder her og fedter med mit hjemme-netværk og en apache med php.

Jeg har ADSL via World Online. Bag min Cisco 677 router og en hub breder mit
lille hjemme-netværk sig. En del af familien er en RH7.1-linuxbox. Jeg har i
routerens NAT sat min faste Internet-IP:80 til at pege på
linuxbox-lokale-ip:80. Det vil sige at når peger på sin web-browser i
retning af min Internet-IP får de fat på min linuxbox. Fint! Men det er jo
ikke nok. Jeg begynder at fedte med php. Når man nu retter sin browser i
retning af en php-side på min browser, kan man på browserens status linie
iagttage at den slår op på min lokale ip-adresse (et C-klasse-netværk). Det
er jo ikke nogen overraskelse at det går galt, men hvorfor?

Det vil sige at php laver problemmer, men det gør dumme html-sider ikke!

Problemet er sikkert ikke php-relateret. Jeg har endnu været for nærig til
at købe et domæne.

Er der nogen der har et hint?

jaw-

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 14-07-01 01:44

"Jakob Worm" <jaw@mail.dk> wrote in message
> [...]
Det
> er jo ikke nogen overraskelse at det går galt, men hvorfor?

uhm, hvordan ser din apache(?) konfiguration til parsing af php filer ud?

det er ikke fordi at din server står til at "hedde" din.interne.ip.adresse
og du beder om siden f.eks.

http://din.eksterne.ip.adresse/hejsa

og den så sender en redirect til

http://din.interne.ip.adresse/hejsa/

vel?

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-07-01 02:20

"Nezar Nielsen" <tumpen@fez.dk> writes:

> http://din.eksterne.ip.adresse/hejsa
>
> og den så sender en redirect til
>
> http://din.interne.ip.adresse/hejsa/

Hvis det er Apache vi snakker om, så skal man sætte:
UseCanonicalName On
i sin httpd.conf for at undgå den adfærd.

Men spørgsmålet har faktisk meget lidt med PHP at gøre, og hører
faktisk hjemme i dk.edb.internet.software eller dk.edb.system.unix.

--
Jacob
By all means, let's not confuse ourselves with the facts!

http://www.bunk.cc - nu med Emacs effekt

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 14-07-01 13:18

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message

> Hvis det er Apache vi snakker om, så skal man sætte:
> UseCanonicalName On
> i sin httpd.conf for at undgå den adfærd.

du mener vel off?

# UseCanonicalName: (new for 1.3) With this setting turned on, whenever
# Apache needs to construct a self-referencing URL (a url that refers back
# to the server the response is coming from) it will use ServerName and
# Port to form a "canonical" name. With this setting off, Apache will
# use the hostname:port that the client supplied, when possible. This
# also affects SERVER_NAME and SERVER_PORT in CGIs

så længe klienten bruger HTTP/1.1, så må off da være den rigtige
indstilling..

> Men spørgsmålet har faktisk meget lidt med PHP at gøre, og hører
> faktisk hjemme i dk.edb.internet.software eller dk.edb.system.unix.

ja, FUT til dk.edb.system.unix (og XFUT til deiw.serverside og des.unix)

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-07-01 14:34

> du mener vel off?

Hvis jeg skal være helt ærlig, så mente jeg det den ikke stod til i
forvejen

Det burde jeg nok have skrevet anderledes. Jeg lavede bare lige en
grep på min egen httpd.conf, som virker fint med UseCanonicalName On,
men min webserver har selvfølgelig også både en offentlig IP-adresse
og korrekt DNS for alle de vhosts den kører.

Jeg mener nu alligevel at det også virkede efter hensigten de par dage
jeg havde den stående bag en NAT-router.

--
Jacob
Vampires are not visible in mirrors, which explains why they are often