Køer for hurtigt i Sverige
Fra : Jens Thomsen

Dato : 18-12-07 11:51

Hvad sker der hvis man kører for hurtigt i Sverige?
Lad os antage en hastighed på 140 hvor man må køre 110.

Bøde?
Fængsel?
Mister kortet i DK?
Mister retten til at køre i SE?
Andet?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 18-12-07 13:28

On Tue, 18 Dec 2007 11:51:21 +0100, "Jens Thomsen" <jt@nej.nej> wrote:

>Hvad sker der hvis man kører for hurtigt i Sverige?
>Lad os antage en hastighed på 140 hvor man må køre 110.
>

>Bøde?
Ja.

>Fængsel?
Nej.

>Mister kortet i DK?
Ja. Du køre mere end 29 km/t for stærkt i Sverige=De kan vælge at tage
dit kørekort og den afgørelse tager du med hjem til DK.

>Mister retten til at køre i SE?
Så længe du ikke har kørekort, ja.

/Hans

Fra : Jens

Dato : 18-12-07 16:40

Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

> Ja. Du køre mere end 29 km/t for stærkt i Sverige=De kan vælge at tage
> dit kørekort og den afgørelse tager du med hjem til DK.

Har du en reference?
--

Jens

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 18-12-07 18:20

On Tue, 18 Dec 2007 16:40:18 +0100, spam@spam.invalid (Jens) wrote:

>Har du en reference?
Egen erfaring med det svenske politi og FL.
Ifølge Polisen ryger kortet ved 30km/t over den gælende hastighed, det
var den besked jeg fik sidst jeg blev stoppet i Sverige af samme.

Du vil også observerer at svenskerne køre efter 3 mønstre (Hold Skåne
ude af dette, det er jo som alle ved Dansk):
De fleste overholder maks hastighed.
En del kører 29 km/t over det tilladte.
En lille del der køre med den hastighed de finder passende.

Når det er sagt skal man være obs på at det svenske politi KAN tage
kortet, det er ikke enesbetydende med at de i ALLE tilfælde gør det.

Citat af relevante steder i FL:
§ 134. Lovens bestemmelser om straf og frakendelse af førerretten
finder med de begrænsninger, der følger af straffelovens §§ 7, 10, 10
a og 10 b, også anvendelse på handlinger foretaget i udlandet.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse over for
den, der uden at overtræde nogen dansk forskrift, i Finland, Island,
Norge eller Sverige handler i strid med de der gældende regler
vedrørende:
*****
3) køretøjers hastighed,
*****

/Hans

Fra : Jens

Dato : 18-12-07 19:19

> [...]

> den, der uden at overtræde nogen dansk forskrift, i Finland, Island,
> Norge eller Sverige handler i strid med de der gældende regler

Jeg var ikke opmærksom på, at de nordiske lande havde en særstilling på
dette område. Tak for opklaringen.
--

Jens