Foto afbestille?
Fra : Towli

Dato : 17-12-07 20:12

Hej

Jeg bestilte en "fotogave" på foetex.dk og så for sent (dvs. efter at jeg
havde godkent betingelser og trykket "bestil") at fristen var overskredet,
hvis man ønsker levering inden jul.
Jeg gjorde med det samme opmærkom på at jeg ikke ønskede varen leveret, idet
jeg ikke kan få den inden jul, men fik svaret at det kunne jeg ikke undslå
mig, da jeg havde accepteret betingelser og trykkket "bestil" på
hjemmesiden.
Hvordan er jeg stillet her? Kan jeg nægte at afhente billed-gaverne (der
leveres til min lokale Føtex engang efter jul)? Jeg troede at man altid
havde 14 dages returret (og det vil vel sige mulighed for ikke at afhente
ordren) ved handel på Nettet? Gælder det ikke foto?

Mange tak for et evt. svar!
/T

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-12-07 20:42

Towli wrote:

> [...]
> havde 14 dages returret (og det vil vel sige mulighed for ikke at
> afhente ordren) ved handel på Nettet? Gælder det ikke foto?

Undtagelsen er hvis der sker en individual tilpasning af produktet. SÃ¥
vidt jeg kan se af føtex.dk, er det tilfældet her idet dit eget foto
anvendes. Altså, ingen returret.

--
Jesper Lund

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-12-07 20:43

"Towli" <towli@oldboyz.dk> writes:

> Jeg troede at man altid havde 14 dages returret (og det vil vel sige
> mulighed for ikke at afhente ordren) ved handel på Nettet? Gælder
> det ikke foto?

Ikke altid. Der er undtagelser.

Forbrugeraftalelovens §18, stk. 4. Såfremt aftalen vedrører fjernsalg
af en ikkefinansiel tjenesteydelse eller en vare, som skal fremstilles
eller tilpasses efter forbrugerens individuelle behov, gælder
fortrydelsesretten kun, indtil udførelsen, fremstillingen eller
tilpasningen begynder, når forbrugeren forinden har givet sit samtykke
til, at den erhvervsdrivende kunne begynde udførelsen m.v. inden
fortrydelsesfristens udløb.

Fremkaldelse af billeder skal fremstilles efter individuelle behov og
kan kun fortrydes indtil fremstillingen begynder. Spørgsmålet er så
hvornår fremstillingen af dine billeder begyndte.

Mvh Trine

--
Kom til Biersted og fæld dit juletræ sammen med familien
Besøg også vores store butik fyldt med juleting, Gjøltrolde og stentøj

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-12-07 21:12

Towli skrev:

> [...]
> jeg ikke kan få den inden jul, men fik svaret at det kunne jeg ikke undslå
> mig, da jeg havde accepteret betingelser og trykkket "bestil" på

Andre har skrevet om fortrydelsesretten der er speciel for
individuelt tilpassede varer.

Aftaleloven rummer mulighed for at tilbagekalde en aftale, men
det forudsætter at tilbagekaldelsen når frem til modtager
*senest* samtidig med accepten af aftalen. Og det er ikke nok at
den ligger i postkassen. Det kræves at modtager læser de to
beskeder samtidig.

Vi behøver ikke gå ind på en nærmere diskussion af hvad "læser"
betyder på et netsystem. Den er kompleks. Men det er kun modtager
der ved hvad der præcis er sket, og derfor kan du ikke
tilbagevise hans udsagn om at aftalen er endelig.

--
Bertel

Fra : Christian Madsen

Dato : 18-12-07 01:00

Bertel Lund Hansen skrev den 17-12-2007:

> [...]
> *senest* samtidig med accepten af aftalen. Og det er ikke nok at
> den ligger i postkassen. Det kræves at modtager læser de to

Så vidt jeg ved, er det nok, at tilbagekaldelsen er kommet frem
samtidig med tilbudet er kommet til kundskab, idet det jo ellers altid
vil være sådan, at modtageren altid vil påstå at have læst accepten /
tilbudet først, og herefter tilbagekaldelsen, og så vil reglen jo være
stort set uden betydning. :)

Af AFTL § 7 fremgår det, at tilbagekaldelsen skal være *kommet frem*
senest samtidig med, at løftet er kommet til *kundskab*.. Når
tilbagekaldelsen ligger i postkassen, må det antages at være kommet
frem.

I Aftaler og mellemmænd (4. udg.) s. 42 står der i afsnittet om
tilbagekaldelse af løfter efter AFTL § 7, at " et brev eller et
telegram er normalt kommet frem til modtageren i og med, at det
afleveres til ham eller lægges i hans brevkasse..."

Man kunne måske *overveje* (jeg siger ikke at reglen helt sikkert
finder anvendelse) AFTL § 36, stk. 2, jf. stk. 1, såfremt han
afbestiller meget kort tid efter, at han har fremsat accpetret
tilbudet, da det er nok tvivlsomt, om produktionen af billedet af gået
i gang (jeg ved det self. ikke)...

Det samme ville man sikkert kunne nå frem til efter
forbrugeraftalelovens § 18, idet det vel igen er tvivlsomt om
produktionen af billederne er gået i gang...

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-12-07 01:38

Christian Madsen skrev:

> [...]
> vil være sådan, at modtageren altid vil påstå at have læst accepten /
> tilbudet først, og herefter tilbagekaldelsen, og så vil reglen jo være

Du har ret. Jeg fik skrevet det for skarpt.

> [...]
> afbestiller meget kort tid efter, at han har fremsat accpetret
> tilbudet, da det er nok tvivlsomt, om produktionen af billedet af gået

Nu kikkede jeg på Føtex' betingelser for fotogaver:

   http://asp10.photoprintit.de/microsite/10023/terms.php

og der står:

§ 5
   Annulleringsret, returneringsret
   Ordregiver kan ikke annullere ordren, da de pågældende
   fotos fremstilles i.h.t. ordregiverens specifikationer
   og er tilpasset hans personlige behov.

Da annuleringsretten ikke er ufraskrivelig, er en tilbagekaldelse
uden betydning når man har accepteret ovenstående. Der er så kun
spørgsmålet om en evt. fortrydelsesret tilbage, og den er som
sagt tvivlsom.

--
Bertel

Fra : Christian Madsen

Dato : 18-12-07 12:22

Bertel Lund Hansen skrev den 18-12-2007:

> [...]
> uden betydning når man har accepteret ovenstående. Der er så kun
> spørgsmålet om en evt. fortrydelsesret tilbage, og den er som

enig. :)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-12-07 21:31

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> med accepten af aftalen. Og det er ikke nok at den ligger i postkassen.
> Det kræves at modtager læser de to beskeder samtidig.

Sandsynligvis bliver ordren sat i produktion med det samme, og det
fuldautomatiske ordresystem vil således altid modtage tilbagekaldelsen
senere end ordren.

--
Jesper Lund

Fra : Towli

Dato : 17-12-07 22:01

> Sandsynligvis bliver ordren sat i produktion med det samme, og det
> fuldautomatiske ordresystem vil således altid modtage tilbagekaldelsen
> [...]

Det er korrekt.
Jeg forstår jeres svar således at jeg efter d.24 vil stå med 3 "snekugler"
med et billede af min datter, min kone og jeg der gør os skeløjede ...

Tak for jeres svar
/T

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-12-07 22:11

"Towli" <towli@oldboyz.dk> writes:

> Jeg forstår jeres svar således at jeg efter d.24 vil stå med 3 "snekugler"
> med et billede af min datter, min kone og jeg der gør os skeløjede ...

Så er du bare tidligt ude med julegaverne til næste år. :)

Mvh Trine

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-12-07 00:10

> Så er du bare tidligt ude med julegaverne til næste år. :)

Aldeles ujuridisk: Kan klares ved at lægge et gavekort på kalamiteten under
juletræet i år

Hilsen Inger

Fra : Leif Langgaard

Dato : 17-12-07 23:37

"Towli" <towli@oldboyz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> havde 14 dages returret (og det vil vel sige mulighed for ikke at afhente
> ordren) ved handel på Nettet? Gælder det ikke foto?

Sidste frist er vel den dato hvormed de kan garantere varen leveret inden
den 24, men kik du bare i Føtex, det kan jo være at de ikke har så travlt
som forventet.
Jeg fik lavet en "Fotobog" i BILKA, der ville det tage en uge, men efter 3
dage var den klar til afhentning.

Langgaard