Valg af dessertvin
Fra : Andreas Værge

Dato : 16-12-07 18:16

Efter en del overvejelser er min mor nået frem til at hun vil servere
citron fromage for gæsterne til jul (juhuu :) ). Vi kan dog ikke rigtig
komme på hvilken dessertvin der passer til denne spise... Nogen der har
et bud?

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-12-07 18:46

"Andreas Værge" <andreas03@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Efter en del overvejelser er min mor nået frem til at hun vil servere
> citron fromage for gæsterne til jul (juhuu :) ).

Stakkels jer. En jul uden risalamande Kommer hun så en hel citronsten i?

> Vi kan dog ikke
> rigtig komme på hvilken dessertvin der passer til denne spise...
> Nogen der har et bud?

Sauternes?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Broegger

Dato : 17-12-07 16:00

Andreas Værge <andreas03@hotmail.com> skrev news:47655d50$0$2096
> [...]

> citron fromage for gæsterne til jul (juhuu :) ). Vi kan dog ikke rigtig
> komme på hvilken dessertvin der passer til denne spise... Nogen der har

Sherry Det var det min mormor altid serverede.

Selv vil jeg foretrække en portvin. men det er nu svært at matche citronen
i fromagen.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerne.dk

Fra : Mads Toftum

Dato : 17-12-07 16:14

On 16 Dec 2007 17:16:00 GMT, Andreas Værge <andreas03@hotmail.com> wrote:
> [...]
> citron fromage for gæsterne til jul (juhuu :) ). Vi kan dog ikke rigtig
> komme på hvilken dessertvin der passer til denne spise... Nogen der har

Limoncello? ( http://en.wikipedia.org/wiki/Limoncello )

vh

Mads Toftum
--
http://soulfood.dk

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-12-07 19:06

Andreas Værge skrev i 47655d50$0$2096$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
dette:
> [...]
> citron fromage for gæsterne til jul (juhuu :) ). Vi kan dog ikke
> rigtig komme på hvilken dessertvin der passer til denne spise...

Umiddelbart kunne kombinationen af æg og citron godt få mig til at sige:
Ingen.
Så jeg var lidt spændt på om der kom et genialt svar.
Men skal det være, så tror jeg at enhver dessertvin, der er sødere end
citronfromagen (et absolut krav) ville kunne bruges. MÃ¥ske noget
kirsebærvinsnask eller lignende uden noget syrepræg men med en del sødme.
Ellers noget bedstemorsherry eller ruby port.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Erling Hansen

Dato : 17-12-07 19:45

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote:

> [...]
> kirsebærvinsnask eller lignende uden noget syrepræg men med en del sødme.
> Ellers noget bedstemorsherry eller ruby port.

Jeg tager oftest et glas hvid portvin til min citronfromage - men jeg er
altså også lidt for meget fan af hvid port. Irmas er glimrende og er
sød nok til at gå sammen med fromagen.
mvh
erling

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 17-12-07 19:57

> [...]
> citron fromage for gæsterne til jul (juhuu :) ). Vi kan dog ikke rigtig
> komme på hvilken dessertvin der passer til denne spise... Nogen der har

Lidt utraditionelt: Hvad med en god, stærk juleøl? Godt med bund i!

mvh Peter Ingsø

Fra : Andreas Værge

Dato : 17-12-07 20:11

Den Sun, 16 Dec 2007 17:16:00 +0000 skrev Andreas Værge:

> [...]
> citron fromage for gæsterne til jul (juhuu :) ). Vi kan dog ikke rigtig
> komme på hvilken dessertvin der passer til denne spise... Nogen der har

Tak for alle forslagene :) Jeg vender tilbage med hvad mor valgte når vi
er nået så langt, hold dog ikke vejret der er længe til juleindkøbene
laves ;)