Hjælp til måske ny Mac bruger
Fra : Pia

Dato : 16-12-07 05:31

Ja, så står jeg med valget, skal jeg købe en Mac.

Jeg har nu en stationær og en bærbar. Begge med WINxp og de kører ok, den
bærbare hoster efter 2 års brug og for meget på den:).

Jeg laver hjemmesider, skriver, surfer, lidt Messenger, billedbehandling og
skriver e-mails.

Min bærbare kan næste ikke klare min billedbehandling og det er tid til en
ny. Jeg har altid være vild med Mac, udefra, da jeg aldrig har haft en.

Nu er det jeg er der hvor jeg overvejer hvad jeg skal.

Skal jeg købe en Mac eller holde mig til PC?
skal det være en Macbook eller pro?
det er vigtigt, at jeg ikke har en for lille skærm
skal det være en stationær, den er jeg også vild med, men jeg bruger klart
mest min bærbare og det er jo den som hoster?
hvad skal jeg være opmærksom på?
hvordan kan jeg lave hjemmesider, billedbehandling osv. skal jeg købe alt
nyt igen til mac'en?
Jeg fik at vide at Mac ikke kommer på januarudsalg, kan det passe?

Hilsen Pia

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-12-07 10:15

Pia skrev:

> Skal jeg købe en Mac eller holde mig til PC?

Jeg vil klart sige Køb Mac, men nu spørger du også i en Mac gruppe

> skal det være en Macbook eller pro?
> det er vigtigt, at jeg ikke har en for lille skærm

Så skal det helt klart være Pro. Jeg synes personligt skærmen er meget
lille på MacBook, og hvis du mest skal bruge den "på farten" så tror jeg
at du hurtigt vil savne en større skærm. En MacBook Pro er rigtig
lækker, og ville være et godt valg til din brug.

> skal det være en stationær, den er jeg også vild med, men jeg bruger klart
> mest min bærbare og det er jo den som hoster?

Man får klart mere for pengene ved at vælge en stationær, bl.a. større
skærm ved iMac, men man har så ikke samme frihed til at flytte rundt på
den og gemme den væk, når den ikke bruges. Det er et svært valg at stå
i, men i dit tilfælde tror jeg ikke du vil fortryde en bærbar.

Jeg har selv en PowerBook, samme design som MacBook Pro, bare med ældre
indmad. Den er jeg rigtig glad for og jeg bruger den også primært til
billedebehandling, layout (tryksager) og (håndskrevne) hjemmesider.

Når jeg er hjemme, har jeg en ekstern skærm på 22" som jeg tilslutter,
og så fungere den bærbare næsten som en stationær.

> hvad skal jeg være opmærksom på?

I dag er der ikke så meget der taler imod en Mac, da de indeholder Intel
processor og derfor kan afvikle Windows, nøjagtig som enhver pc. Så
skulle du støde ind i et program der ikke findes i en Mac-udgave, kan du
altså genstarte i Windows og bruge det - eller endnu bedre, købe et
smart program så det kører i sit eget vindue, sammen med Mac OS X. Det
kræver blot en Windows XP licens.

> hvordan kan jeg lave hjemmesider, billedbehandling osv. skal jeg købe alt
> nyt igen til mac'en?

Ja, det skal du nok forvente. Hvilke programmer bruger du, Adobe?

> Jeg fik at vide at Mac ikke kommer på januarudsalg, kan det passe?

Det er ikke så tit der er tilbud på Mac, *men* midt i januar er der
MacWorld messe i USA, hvor der med stor sandsynlighed bliver lanceret
nye maskiner, og det betyder ofte at man får langt mere for de samme
penge. Der kunne meget vel komme en ny MacBook Pro med hurtigere indmad,
som vil koste det samme som den nuværende model gør.

Selvfølgelig kan man altid sige at der er en ny model om næste hjørne,
og at man derfor skal købe når man har behovet, men hvis jeg var dig
ville jeg helt klart vente til efter denne begivenhed. Det er den 15.
januar at Apples øverste chef, Steve Jobs, holder en åbningstale hvor
evt. nye produkter kunne lanceres.

Sker dette vil de nuværende modeller (restlagre) også blive nedsat, så
der er mulighed for at gøre en god handel på disse.

--
Michael Rasmussen
»If you don't fail at least 90 percent of the time,

Fra : Pia

Dato : 16-12-07 10:49

Først tak for de gode svar:)

"Michael Rasmussen" <news@irczone.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja, det skal du nok forvente. Hvilke programmer bruger du, Adobe?

Jeg bruger Adope og frontpage.

> [...]
> Michael Rasmussen
> »If you don't fail at least 90 percent of the time,
> you're not aiming high enough«, Alan Kay

Hmm vær at overveje. Jeg havde ellers tænkt mig at bruge Julen til at lærer
Mac'en at kende:)

Jeg har pt. en stationær og en bærbar. Min bærbare er aldrig ude af huset,
men jeg ligger i sengen med den :)) Jeg har en anden bærbar til mit arbejde.
Så det skal bare være en jeg kan ligge med inde i sengen den stationære står
på mit kontor!

Mvh
Pia

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-07 11:21

Pia <no@nomail.dk> wrote:

> Jeg bruger Adope og frontpage.

Frontpage er en no option på mac OS X. Køb dig en PC.

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 16-12-07 12:53

On 2007-12-16 11:20:57 +0100, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> said:

> Frontpage er en no option på mac OS X. Køb dig en PC.

Til gengæld følger iWeb med en ny mac.

Du kan også vælge at installere Windows og så kan du installere de
programmer du har...

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-12-07 12:59

Henrik Palshøj wrote:

> Til gengæld følger iWeb med en ny mac.

Med al respekt, så er Dreamweaver måske et bedre alternativ til
Frontpage. Hvis der alligevel skal kastes penge efter Adobe, kan man jo
lige så godt tage Dreamweaver med i købet ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-07 13:26

Henrik Palshøj <dykRE@movemil.dk> wrote:

> Til gengæld følger iWeb med en ny mac.

Mon nu også den kan det ønskede. Jeg går ud fra at der er en grund til
at der udvikles på frontpage og hostes på isII.

> Du kan også vælge at installere Windows og så kan du installere de
> programmer du har...

I givet fald er der ingen grund til at skifte platform til Mac OS X og
Apple Hardware.

Fra : Jon

Dato : 16-12-07 14:12

> I givet fald er der ingen grund til at skifte platform til Mac OS X og
> Apple Hardware.

Nei, men det kan muligens hende det er et argument mindre _mot_ å bytte,
hvis det så likevel er et ønske?
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-07 15:20

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Nei, men det kan muligens hende det er et argument mindre _mot_ å bytte,
> hvis det så likevel er et ønske?

mja, umidelbart lyder det som en ønske om at få noget der ser
anderledes ud men ikke virker anderledes.

Dernæst har jeg en formodning om at der er tale om en produktions
maskine - mht produktion der har til formål at betale for husleje og
toiletpapir har jeg den holdning at man ikke bør tage drastsiske
skridt - eks skifte platform uden grundige overvejelser hvor den
primære overvejelse må være:

Kan jeg producere mere eller mindre ved at skifte platform?
Koster det mig mere eller mindre at jeg skifte platform?

og Sidst men ikke mindst: Hvor lang tid går der før en evt
merudgift ved et platformskifte overstiges af merproduktion?

Fra : Pia

Dato : 16-12-07 16:04

"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> skrev i en meddelelse

> mja, umidelbart lyder det som en ønske om at få noget der ser
> anderledes ud men ikke virker anderledes.

Nej, det er det ikke, men da jeg ikke kender Mac er jeg jo nødt til at
fortælle hvad jeg bruger min PC til så i kan finde ud af om den kan bruges
til det jeg bruger min PC til:)

> [...]
>
> Kan jeg producere mere eller mindre ved at skifte platform?
> Koster det mig mere eller mindre at jeg skifte platform?

Der tager du helt fejl. Det er hygge og hobby alene. Som nævnt så har jeg en
arbejdsbærbar som er på mit arbejde og med hjemme hvis jeg arbejder hjemme.
Vi har godt nok fået en token så jeg kan komme på mit skrivebord hjemmefra,
men hvis det ikke kan virke på Mac'en så er det ikke et problem.

Det koster mig klart mere at skifte, men det er jeg sløjtende ligegald med,
jeg vil barer kunne lave min hjememside også selv om jeg er på mac.

Mvh
Pia

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-07 16:30

Pia <no@nomail.dk> wrote:

> [...]
>
> Nej, det er det ikke, men da jeg ikke kender Mac er jeg jo nødt til at
> fortælle hvad jeg bruger min PC til så i kan finde ud af om den kan bruges

I givet fald kommer det stadig an på /hvordan/ du bruger din PC, samt
på dine bevæggrund for at bruge frontpage (og den hosting platform du
måtte anvende)

> [...]
> Vi har godt nok fået en token så jeg kan komme på mit skrivebord hjemmefra,
> men hvis det ikke kan virke på Mac'en så er det ikke et problem.

HVilken VPN løsning er der tale om? Checkpoint SecureClient? I givet
fald skal din arbejdsplad muligvis investere i mac licenser og skrue
på opsætningen (det vil de sansynligvis ikke for en eneklet bruger)

> Det koster mig klart mere at skifte, men det er jeg sløjtende ligegald med,
> jeg vil barer kunne lave min hjememside også selv om jeg er på mac.

Dual boot optionen skal du i givet fald gå uden om, det er ganske
enkelt for bumlet. Kalkuler med at du skal skal købe en upgrade eller
crossgrade af dine Adobe applikationer og find en anden platform til
udvikling af dine websider.

Behold evt din stationære PC og kør RDP til den så du forsta kan bruge
den til hosting og de ting der kræver windows. Vær opmærksom på at
grafisk tunge ting bliover for langsomt via RDP.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-12-07 15:11

Hej Pia

Pia wrote:
> Først tak for de gode svar:)
>
> "Michael Rasmussen" <news@irczone.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Jeg bruger Adope og frontpage.

Du kan jo bruge de Adobe programmer, du allerede har i forb. med en
windows installation på en Intel-baseret Mac. Ellers giver Adobe også
muligheder for grossgrades, så du får både din nuværende Windows version
+ en OS X version.

Mht. Frontpage, så bør du finde dig et bedre og mere kompatibelt
webdesign program - også, selvom du fortsætter på windows. FP viser ikke
korrekt HTML og er ikke W3C kompatibel. Mange websider, der er lavet i
FP, kan stort set kun vises nogenlunde rigtig ved brug af Windows + MSIE.

Hvis du vil have noget let og handy at bruge på en evt. Mac, så kan
PageSpinner 5 anbefales. Udover at den kan arbejde i ren HTML, kan den
også arbejde med templates. Desuden kan den importere websider, der er
lavet i Frontpage og _rette_ de fejl, FP har lavet.

PageSpinner 5.0
web authoring tool; HTML, XHTML, CSS, PHP...
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/3348

Alternativer til PageSpinner kunne være
Freeway Pro 4.4.1
WYSIWYG html generator for web design
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/1753
Freeway Express 4.4.1
WYSIWYG html generator for web design
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22723

og er du god til at skrive HTML fra bunden, så er Barebones BBEdit det
ultimative værktøj...

BBEdit 8.7.1
popular HTML & text editing tool
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/603

> Hmm vær at overveje. Jeg havde ellers tænkt mig at bruge Julen til at lærer
> Mac'en at kende:)

Er du studerende/underviser giver Apple en smule rabat, men desværre
ikke ret meget på hardware - kun omk. 2-3%. Derimod er der flere af
softwareproducenterne, der giver rimeligt store rabatter på både nyt
software og på upgrades/crossgrades. - så hvad man ikke kan tjene på
hardwaren, kan måske hentes på software...

> [...]
> Så det skal bare være en jeg kan ligge med inde i sengen den stationære står

Ha. - Jeg har en god veninde, der har det på samme måde. - Men om
du skal vælge en MacBook pro eller 'nøjes' med en alm. Macbook, må du
prøve dig lidt frem med ved at gå ind og kigge på skærmene. Der er meget
stor forskel på en 13! og en 15" at se på, hvis man bruger den i flere
timer. du vil klart blive mere træt i øjnene af at se på en 13" end på
en 15" skærm.

Apropos 'seng', - så så jeg på en webside en 'maveholder' til en bærbar,
så man fik den lidt højere op, så man ikke behøver at bøje og vride
nakken så meget, når man mere eller mindre ligger ned.... - hvad finder
de dog ikke på.

mvh. Erik Richard

Fra : Pia

Dato : 16-12-07 16:09

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
Hej Pia

PIA: Hej Erik:)

[...]

PIA: Ok, en mulighed!

[...]

klip klip...

PIA: Det vil jeg gøre, jeg vil kikke på de programmer du forslår her.

[...]

PIA: Super, tiden som studerende er desværre over:) Men det med programmerne
kan jeg bruge.

[...]

PIA: Jeg var inde og lure i dag. Jeg har totalt forelsket mig i den
stationære. Så det bliver nok sådan en jeg render med. Jeg vil købe den
torsdag så har jeg hele julen til at lege:)

[...]

PIA: Det vil jeg prøve at se på, mon ikke med tiden jeg også får en bærbar
mac:)

Mvh
Pia

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-07 15:25

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> windows installation på en Intel-baseret Mac. Ellers giver Adobe også
> muligheder for grossgrades, så du får både din nuværende Windows version

En crossgrade giver dig ikke både en mac og en windows licens.

> [...]
> stor forskel på en 13! og en 15" at se på, hvis man bruger den i flere
> timer. du vil klart blive mere træt i øjnene af at se på en 13" end på

DPI er identisk på apples 15" og 13" så det er noget vås. Man får blot
et større skærmareal på en 15".

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-12-07 12:02

Pia skrev:

> Jeg bruger Adope og frontpage.

Adobe findes også i Mac-udgaver, men de skal så købes på ny.

Der findes masser af gode værktøjer, bedre end Frontpage, til design af
hjemmesider på Mac, så medmindre du benytter en specifik Frontpage
funktion, vil det kun give fordele at prøve noget andet.

Andre har allerede nævnt flere programmer til dette, men jeg vil gerne
fremhæve programmet Sandvox, som efter min mening er et udmærket valg.

Programmet Sandvox:

En introduktionsvideo til programmet kan ses her (18 minutter lang):

Fælles for mange af disse programmer er, at man kan hente en
prøveversion som virker i X antal dage uden begrænsninger. Det er smart,
da man så kan afprøve og finde frem til det helt rette program for en
selv. Smag og behov er jo som bekendt forskellige.

> Hmm vær at overveje. Jeg havde ellers tænkt mig at bruge Julen til at lærer
> Mac'en at kende:)

Det var også en fin idé, men jeg ville ikke købe lige nu. Der er ingen
der ved hvad der kommer til januar, men personligt ville jeg ærgre mig
langt mere ved at købe nu, end ved at vente forgæves.

Selvfølgelig bliver man glad for maskinen under alle omstændigheder, men
hvis man kunne få noget endnu bedre, til samme pris, om under en måned,
så er det lidt trist. Der er flere rygter der peger på en ultra tynd
MacBook Pro, og måske en MacBook Mini med trykfølsomskærm - som iPhone.
Der kan med andre ord være noget helt nyt og banebrydende lige om
hjørnet, som måske også rykker lidt ved priserne på de andre modeller.

Hvor sandsynligt det er, er svært at sige, men jeg synes vi er for tæt
på MacWorld, til at jeg ville turde løbe den risiko. Det er muligt du
ser anderledes på det

> [...]
> Så det skal bare være en jeg kan ligge med inde i sengen den stationære står

Hold da op, sikke mange maskiner. Nu kommer jeg helt i tvivl om mit råd,
for hvis det primært er til lidt hygge-surfning og e-mail-læsning i
sengen, så kunne en lille MacBook sagtens være et godt bud.

Den er ultra kompakt og nem at tage med rundt i huset, så overvej om du
kan leve med dens skærmstørrelse. Prøv dem begge i butikken, så du har
lidt at sammenligne med. Der er alligevel en pæn prisforskel fra mindste
MacBook og op til MacBook Pro.

Held og lykke med valget, og fortæl endelig hvad det blev til, når du
har købt maskinen. Glædelig jul *<|

Fra : Esben

Dato : 18-12-07 14:16

Pia <no@nomail.dk> wrote:

> [...]
> Så det skal bare være en jeg kan ligge med inde i sengen den stationære står

Meget godt ka' man sige om mac, men de er "ikke gode i sengen"...! Ikke
hvis du har dyne under i hvert fald og heller ikke bare ben, da mac'en
bliver varm og har brug for luft.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-12-07 15:02

Esben skrev:

> Meget godt ka' man sige om mac, men de er "ikke gode i sengen"...! Ikke
> hvis du har dyne under i hvert fald og heller ikke bare ben, da mac'en
> bliver varm og har brug for luft.

Jeg tror det gælder for de fleste bærbare. De skal jo af med varmen på
en eller anden måde, og hvis man blokere lufthullerne med dynen, er det
klart at det gør computeren mere varm.

Med en MacBook Pro kan det løses elegant med en iLab Stand, og ellers
kan et lille sengebord vel gøre det; altså et af dem man sætter op i
sengen - har de et andet navn?

iLap Stand:

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-07 10:27

Pia <no@nomail.dk> wrote:
> [...]
> skal det være en stationær, den er jeg også vild med, men jeg bruger klart
> mest min bærbare og det er jo den som hoster?

Hvilken software bruger du? Skal du købe crossgrade liceser? Skal du
købe nye licenser. Kan du finde alternativ SW til Mac OS X som er
gratis? Findes din fortrukne SW overhovedet?

Kan du vende dig til at omlægge dit worklow?

Vær obs på at messenger på Mac oS X ikke kan så meget som på PC.
Findes de funktioner du bruger overhovedet på Mac messenger?

> hvordan kan jeg lave hjemmesider, billedbehandling osv. skal jeg købe alt
> nyt igen til mac'en?

Formegenlig ja.

> Jeg fik at vide at Mac ikke kommer på januarudsalg, kan det passe?

Ja, apple's inventar er det nok strammeste på markedet, dvs der bliver
ikke produceret meget som ikke er solgt på forhånd. Apple har eks for
vane at holde nye produkter tilbage til lagrende af det udgående
produkt er helt væk.

Fra : Pia

Dato : 16-12-07 16:14

> Hvilken software bruger du? Skal du købe crossgrade liceser? Skal du
> købe nye licenser. Kan du finde alternativ SW til Mac OS X som er
> gratis? Findes din fortrukne SW overhovedet?

Adobe, Frontpage, Windows xp, Adsee er de mest brugte. Nej jeg skal ikke
købe nye lisenser til mit gamle. Jeg ved ikke hvad SW er.

> Kan du vende dig til at omlægge dit worklow?

Se det ved jeg ikke, men jeg er træt af og har altid været træt af Windows,
og jeg har siden jeg læste savlet over mac'en. Jeg har kun prøvet den i
butikken, men min mand kunne næsten ikke få mig med ud af Fona i dag;)

> Vær obs på at messenger på Mac oS X ikke kan så meget som på PC.
> Findes de funktioner du bruger overhovedet på Mac messenger?

Jeg bruger kun MSN til at aftale lidt her og der med veninderne.

> [...]
> ikke produceret meget som ikke er solgt på forhånd. Apple har eks for
> vane at holde nye produkter tilbage til lagrende af det udgående

Ok, tak for svarene:)
Mvh
Pia

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-12-07 16:55

Pia wrote:

> Adobe, Frontpage, Windows xp, Adsee er de mest brugte. Nej jeg skal ikke
> købe nye lisenser til mit gamle. Jeg ved ikke hvad SW er.

SW = software....

> Se det ved jeg ikke, men jeg er træt af og har altid været træt af Windows,
> og jeg har siden jeg læste savlet over mac'en. Jeg har kun prøvet den i
> butikken, men min mand kunne næsten ikke få mig med ud af Fona i dag;)

Jeg tror, at når du først har fåt den og vænnet dig til at bruge den,
vil du sige - 'hvorfor har jeg ikke gjort det forlængst'.

> Jeg bruger kun MSN til at aftale lidt her og der med veninderne.

Et godt alternativ til MSN er Adium X -
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/23031

Det findes faktisk en del gode freeware grafik- og officeprogrammer.
Grafik:
Inkscape 0.45.1 (freeware)
vector graphics (SVG) drawing tool
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/27526

Gimp.app 2.4rc3 (freeware)
GNU Image Manipulation Program app bundle
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22990

Seashore 0.1.9 (freeware)
Cocoa image editor based on GIMP
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/25311

Office:
OpenOffice.org 2.3.0 (freeware)
full-featured office productivity suite
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10456

NB. OO 2.3.0 + Mac OS X 10.5.x kræver en opdatering af X11 til ver.
2.1.1 med XQuartz for at virke korrekt. Opdatering kan hentes her
(freeware).
http://trac.macosforge.org/projects/xquartz
NB2. Lige nu arbejder OpenOffice.org på en native version til OS X, der
ikke kræver X11. Det er endnu en alpha version, men den er meget
lovende, hvis den bare holder halvdelen af, hvad der skrives om den, og
hvad den allerede kan. men lad være med at installere den. alt,vhad der
hedder noget med udprintning, mangler endnu...

NeoOffice 2.2.2 (freeware, kræver ikke X11)
office suite based on OpenOffice.org without X11
http://www.neooffice.org/neojava/en/download.php

AbiWord 2.4.5 (freeware)
word processor that edits Word & WordPerfect files
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14743
NB. Abiword er rigtig god, hvis du fx. er vant til at bruge WordPerfect
på din Windows. så kan Abiword åbne og konvertere Wordperfect filer helt
op til Corel office Suite 12.

Men prøv fx. at søge på både www.versiontracker.com og
www.macupdate.com. Her er der masser af både freeware og shareware...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 16-12-07 17:05

On 2007-12-16 16:14:13 +0100, "Pia" <no@nomail.dk> said:
> Adobe, Frontpage, Windows xp, Adsee er de mest brugte. Nej jeg skal ikke
> købe nye lisenser til mit gamle. Jeg ved ikke hvad SW er.
Det er sikkert SoftWare der hentydes til

> Se det ved jeg ikke, men jeg er træt af og har altid været træt af Windows,
> og jeg har siden jeg læste savlet over mac'en. Jeg har kun prøvet den i
> butikken, men min mand kunne næsten ikke få mig med ud af Fona i dag;)
Velkommen du vil ikke fortryde det

Hilsen Henrik

Fra : Lyrik

Dato : 16-12-07 13:58

Den 16.12.2007 kl. 05:31 skrev Pia <no@nomail.dk>:

> [...]
>
> Skal jeg købe en Mac eller holde mig til PC?
> skal det være en Macbook eller pro?
> det er vigtigt, at jeg ikke har en for lille skærm

Du kunne jo overveje den her fra Aldi:
http://www.luen.dk/ALDI.pdf

5499,-

160 Giga harddisk
Vista Home Premium
2 Gigabyte RAM
Kortlæser til at få billederne ind.
1280 X 800 på en 12" skærm giver en High Def. oplevelse.
Oveni dette er der system recovery.
Alu-Magnesium kabinet.

En tilsvarende MacBook koster 12269,-Kr.
Altså med 2 Giga Ram og 160 Giga Harddisk.
Ingen systemrecovery. Ingen kortlæser.

Hvis det er lige meget med pengene så kunne du jo ligge i sengen med
tastaturet og kigge på denne her. Den kan også fjernbetjenes med den lille
iPod-lignende fjernbetjening:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/9354043/wo/eU3UOx9hNXIy358qAkB2WEaTvD8/7.?p=0
Den kan stå i soveværelset. Der er kun skærmen-som er bærbar teknologi og
så tastatur og mus. Her skal du bestille trådløs hvis du vil ligge ned og
arbejde.

Men Messenger?? Det måtte jeg opgi' på MAC. Adobe Photo? Du bliver nødt
til at boote den op i Windows for at gøre de ting. Ligeledes Frontpage.

Selv har jeg tre Mac og er glad for den mindste MacBook med CD-brænder
uden DVD-brænder. Den kan dualboote i Windows XP, som let kan installeres
ved hjælp af det medfølgende program Bootcamp. Selv "Maren i Kæret" kan
finde ud af at installere den.
Skærmen er 13,3" med samme opløsning som den fra Aldi. Den er snydenem at
forbinde til et HD-TV, hvorpå den bliver forvandlet til High Definition
afspiller af alle slags formater, samt DVD-afspiller. Du kan se den og mig
her:
http://youtube.com/watch?v=3cxPyQf1kAM
MAC-systemet er solidt og uimodtageligt for virus. Det går det til en
afslappet fornøjelse at arbejde ved.))
7999,- med 1 G ram og 80 Gig harddisk.
Skal Apple "Scrooge" levere 2 Gigaram og 120 Gig harddisk så koster det:
9599,-

Held og lykke.

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Pia

Dato : 16-12-07 16:28

"Lyrik" <lyrik@fupheaven.dk> skrev i en meddelelse
news.t3fialaleqzwsk@macintosh.local...
> [...]
> 2 Gigabyte RAM
> Kortlæser til at få billederne ind.
> 1280 X 800 på en 12" skærm giver en High Def. oplevelse.

Jeg har en udemærket bærbar, trænger sådan set ikke til nyt, men det er jo
jul og jeg har siden 2003 ville have en Mac. Jeg vil bare gerne vide noget
mere før jeg tager springet, og i er bare så gode herinde at jeg ville
høre:)

> [...]
> så tastatur og mus. Her skal du bestille trådløs hvis du vil ligge ned og

Kan desværre ikke se linket, men mon ikke det er en stationær. Rigtigt god
ide:) Tænkte selv på det!

> Men Messenger?? Det måtte jeg opgi' på MAC. Adobe Photo? Du bliver nødt
> til at boote den op i Windows for at gøre de ting. Ligeledes Frontpage.

Ok.

> [...]
> afspiller af alle slags formater, samt DVD-afspiller. Du kan se den og mig

:) Hold da op der er gang i den:)

> [...]
> 7999,- med 1 G ram og 80 Gig harddisk.
> Skal Apple "Scrooge" levere 2 Gigaram og 120 Gig harddisk så koster det:

Tak for det:)
Mvh
Pia

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-12-07 19:10

On 2007-12-16 05:31:06 +0100, "Pia" <no@nomail.dk> said:

> [...]
> nyt igen til mac'en?
> Jeg fik at vide at Mac ikke kommer på januarudsalg, kan det passe?

Køb dig en MacBook, det vil du ikke fortryde. ;) Den med DVD-drev,
sådan en har jeg selv. Og velkommen til Mac.
- David
--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Palle Jensen

Dato : 16-12-07 23:03

On 2007-12-16 05:31:06 +0100, "Pia" <no@nomail.dk> said:

> [...]
> bærbare hoster efter 2 års brug og for meget på den:).
>
> Jeg laver hjemmesider, skriver, surfer, lidt Messenger, billedbehandling og

Jeg tog springet og har klaret mig fint indtil videre og er ret glad for det.

Ligner lidt at vi har/havde samme behov.

*Hjemmesider*. Egentligt har jeg haft lavet hjemmesider lidt ud over
Frontpage niveauet, men efter at jeg har fået børn har jeg måttet
indse at sjovere kodning og indlæring udskydes til de skal konfirmeres
eller giftes

Jeg er blevet doven og laver hjemmesider på skabelonform, eller via
Wordpress eller lignende. Gider ikke skrive kode selv. når jeg ikke har
tiden til det.

Derfor har jeg fundet løsning i RapidWeaver. Når jeg selv vil have
fingrene i noget HTML eller lignende har jeg fundet noget der hedder
NVU som ikke er så lækkert at se på men som virker.

*Skriver*. Der findes mange gratis alternativer som allerede er nævnt i
denne tråd. Jeg selv besluttede mig til at få Office 2004, da jeg var
lidt konservativ. Det punkt er ihvertfald ikke noget problem pga. af en
meget bredt udvalg.

*Surfer*. Mac'en har jo dens egen "Safari" som er en lækker nok
browser. Har selv altid brugt Firefox, så jeg har ikke oplevet nogen
ændring (PC --> Mac)

*Lidt Messenger*. Bruger selv Adium, som er messenger "agtig". Hvis du
kan undvære alt det MSN specifikke lir (winks, blinks, blip, blop) så
er det intet problem. Nærmest tværtimod en lettelse.

*Billedbehandling*. Lidt sværere. Afhænger lidt af niveauet. Jeg har
selv været OK habil PhotoShop bruger, men har ikke længere det super
store behov, da jeg ikke få lavet SÅ mange websider mere Men som
andre nævner er der en gratis klon i "The Gimp". Ellers er der
Pixelmator, som er lækkert lavet men hvis man er bare rimeligt
velbevandret i PhotpShop møder man vist hurtigt dens begrænsninger. Der
er andre muligheder som kan bruges.

*E-mails*. Jeg har altid væltet rundt i E-mail programmer. Har aldrig
kunnet blive tilfreds. Men Apples eget mail program "Mail" er ganske
gilmrende. Jeg kan godt lige tingenes integration på Mac, så har prøvet
at holde mig til de programmer som er klar fra start. Det går fint
indtil videre.

Jeg var længe om at tage valget men har under ingen omstændigheder
fortrudt. Synes alting er blevet mere overskueligt på en måde, og hver
eneste gang jeg har været hos venner, bekendte og familie for at
reinstallere deres WinXP, WinVista eller lignende har jeg altid siddet
og følt at jeg traf det rigtige valg med Mac'en.

Største problem er nok at man ikke lige kender en om hjørnet der har en
mac som man lige kan komme over og afprøve med de ting man bruger. Jeg
har stået mange gange nede i forretningen og klikket rundt, men har
aldrig helt kunne vurdere om "den" kunne dække mine behov.

Links til ting jeg fik nævnt:

RapidWeaver: http://www.realmacsoftware.com/rapidweaver/
NVU: http://www.nvu.com/
Adium: http://www.adiumx.com/
The Gimp: http://www.gimp.org/
Pixelmator: http://www.pixelmator.com/

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Pia

Dato : 19-12-07 21:55

"Palle Jensen" <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> skrev i en meddelelse

klip klip...

> [...]
> konservativ. Det punkt er ihvertfald ikke noget problem pga. af en meget

Jeg har jo købt en iMac 24''. Jeg kom til at købe en Office: Mac med. Jeg
er bare blevet i tvil om det var den rigtige jeg fik da der står studen og
teacher på. Men der står også standard stud. Er det den du har?

Tak for alle tipsene:)
Mvh
Pia

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-12-07 22:07

Pia <no@nomail.dk> wrote:

> [...]
> er bare blevet i tvil om det var den rigtige jeg fik da der står studen og
> teacher på. Men der står også standard stud. Er det den du har?

Er du lærer eller elev ? .. hvis ikke må du ikke bruge student & teacher
udgaven ...

/thomas

Fra : Pia

Dato : 19-12-07 22:11

"Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> skrev i en meddelelse

> Er du lærer eller elev ? .. hvis ikke må du ikke bruge student & teacher
> udgaven ...

Jeg er hverken det ene eller det andet. Jeg forstår ikke hvorfor de gav mig
den:( Øv så skal jeg ned og bytte...

Pia

Fra : Jens

Dato : 19-12-07 22:56

Pia <no@nomail.dk> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er hverken det ene eller det andet. Jeg forstår ikke hvorfor de gav mig
> den:( Øv så skal jeg ned og bytte...

Prøv at læse licensbetingelserne. Hvis du ikke kan stå inde for dine
forpligtelser i forhold til den, så byt. Ellers lad være.
--

Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-12-07 23:16

Jens <spam@spam.invalid> wrote:

> Prøv at læse licensbetingelserne. Hvis du ikke kan stå inde for dine
> forpligtelser i forhold til den, så byt. Ellers lad være.

Det kræver jo at den almindelige bruger kan læse og _forstå_
licensbetingelserne ...

/thomas

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 20-12-07 00:37

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Det kræver jo at den almindelige bruger kan læse og _forstå_
> licensbetingelserne ...

Office 2004 er forældet og ikke særligt effektiv på Intel-Macs.
Microsoft har et eller andet opgraderingstilbud til den nye Office 2008,
hvis man han købt en Office 2004 for nyligt. Det skal Pia under alle
omstændigheder vælge.

Og for at gøre det hele endnu mere kompliceret, så er licensen for
studenter-versionen ændret i Office 2008, så den også må bruges til
ikke-kommerciel privat brug, selvom man ikke er studerende. Det galt
ikke for Office 2004, men mon ikke, man med god ret kan regne med
2008-licensen her i overgangsperioden...

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-12-07 00:44

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> [...]
> ikke for Office 2004, men mon ikke, man med god ret kan regne med
> 2008-licensen her i overgangsperioden...

Når først MS ruller de dyre advokater ud skal du ikke føle dig for
sikker :)

Og for at udnytte opgraderingstilbudet skal du faktisk bare gemme låget
med klistermærket fra din 2004 pakke + din faktura.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-12-07 12:13

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Det kræver jo at den almindelige bruger kan læse og _forstå_
> licensbetingelserne ...

1) Det der med lærer og elev, tolkes det ikke meget bredt? Det kan være,
man en sjælden gang holder et foredrag og dermed underviser andre, eller
at man er på kursus en gang imellem. Microsoft er jo også interesseret i
at få udbredt Office-pakken, så den opfattes som et "must" blandt folk.

2) Skal butikken, der sælger studenter-udgaven ikke sikre sig, at
køberen rent faktisk er berettiget til den?

3) Er det ikke noget, de fleste er ligeglade med? Langt de fleste laver
bare en piratkopi af deres programmer. Det her er da en måde, hvor man
trods alt betaler noget. Man kan jo altid sige, at man har mistolket
reglerne og var i god tro. Hvis man kan få fingre i en studenterudgave,
så tror jeg da, langt de fleste ville beholde den. Der er trods alt
mange penge at spare. Ikke at jeg selv gør den slags eller opfordrer til
det. Jeg holder mig langt væk fra dyre programmer. Der er så mange
billige eller helt gratis alternativer nu om dage.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Pia

Dato : 19-12-07 23:22

"Jens" <spam@spam.invalid> skrev i en meddelelse

> Prøv at læse licensbetingelserne. Hvis du ikke kan stå inde for dine
> forpligtelser i forhold til den, så byt. Ellers lad være.
> --

Jeg er ikke meget for at åbne pakken, risiko for at de ikke vil bytte. Men
så ser jeg et sted på nettet hvor der står til studernede og private???

Pia

Fra : Palle Jensen

Dato : 19-12-07 23:37

On 2007-12-19 21:54:31 +0100, "Pia" <no@nomail.dk> said:

> Jeg har jo købt en iMac 24''. Jeg kom til at købe en Office: Mac med. Jeg
> er bare blevet i tvil om det var den rigtige jeg fik da der står studen og
> teacher på. Men der står også standard stud. Er det den du har?

OK så du HAR købt... Havde jeg ikke lige luret. Har nok ikke kigget
godt nok efter i tråden.

Tillykke

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-12-07 01:09

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Behold evt din stationære PC og kør RDP til den så du forsta kan bruge
> den til hosting og de ting der kræver windows. Vær opmærksom på at
> grafisk tunge ting bliover for langsomt via RDP.

Kan Gigabit ikke gøre det tåleligt?

Jeg synes selv at fjernskrivebord kører ganske godt til lette ting, så
rådet er godt til Pia. I hvertfald til at se om det er godt nok til at
være brugbart.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-12-07 21:08

> Kan Gigabit ikke gøre det tåleligt?

Nej det er rdp grafik driveren som er flaskehalsen.

Det er min erfaring dat rdesktop er den klient til Mac oS X som
ubetinget giver den bedste ydelse.

> Jeg synes selv at fjernskrivebord kører ganske godt til lette ting, så
> rådet er godt til Pia. I hvertfald til at se om det er godt nok til at
> være brugbart.

ja, det er også grunden til at jeg anbefaler den. Hun bør ikke sidde
og photshoppe via rdp men hun kan snildt skive html mm.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-12-07 21:28

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Det er min erfaring dat rdesktop er den klient til Mac oS X som
> ubetinget giver den bedste ydelse.

Det er noteret. Jeg kigger selv efter et alternativ til MS'egen klient
under XP da det generer mig kraftigt man ikke kan ændre størrelsen.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-12-07 21:45

> Det er noteret. Jeg kigger selv efter et alternativ til MS'egen klient
> under XP da det generer mig kraftigt man ikke kan ændre størrelsen.

det kan du ikke gøre on the fly mht rdesktop, men du kan specificere
at din session skal fylde 732x124 pixels hvis du ønsker det.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-12-07 00:55

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> det kan du ikke gøre on the fly mht rdesktop, men du kan specificere
> at din session skal fylde 732x124 pixels hvis du ønsker det.

Jeg har luret man ikke sår'n lige kan lave den om, men jeg kunne godt
leve med at klienten afbrød forbindelsen og genetablerede den hvis man
ændrede vinduesstørrelsen (naturligvis hvis den kan huske passwordet).
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 20-12-07 12:58

"Pia" <no@nomail.dk> writes:

>Jeg er ikke meget for at åbne pakken, risiko for at de ikke vil bytte.
>Men
>så ser jeg et sted på nettet hvor der står til studernede og private???
>
>Pia
hej Pia,

Tillykke med din nye computer. Du bliver så glad for den
Ang. Office, så har du jo stadig dine PC'er, så jeg ville vente og se, om
du overhovedet har brug for det.
Apple iWork koster 5-600 kr og alle dine Office filer er lige til at åbne.
Det er simpelthen ingen sag at åbne MS filer på en Mac idag. (Untagen lige
exe filer) men du har jo stadig, som sagt, dit program på din PC, og det
kan du jo(hvis) du skrotter din gamle maskine, så overføre det program til
PC delen i din nye Mac.

Jeg kender flere, der idag slet ikke bruger deres Office program mere. men
det kommer selvfølglig an på, hvad du laver og har brug for. Men prøv nu
alt det, der ligger på din Mac i forvejen, der er rigeligt at lære og
glæde sig over.

Hvis du bor på Sjælland, så er vi en forening for MacBrugere, der vil
kunne hjælpe dig en del i opstarten. Vi har workshop den 19.1 08 i Valby,
og alle er velkomen også ikke medlemmer.
venlig hilsen
Hanne

www.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : Per Rønne

Dato : 20-12-07 19:44

Hanne Hertzog <Hanne@enterpol.dk> wrote:

> [...]
> PC delen i din nye Mac.
>
> Jeg kender flere, der idag slet ikke bruger deres Office program mere.

Men det er jo et hyr, når du glemmer at sende dine filer ud som
pdf-filer. Vi andre kan jo ikke åbne dine Pages-filer [iWork udgaven af
en mini-Word].

Home-udgaven af Office 2008 koster 1499 - med en familielicens, så man
godt må installere den på alle familiens mac'er ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 20-12-07 13:15

news@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

>2) Skal butikken, der sælger studenter-udgaven ikke sikre sig, at
>køberen rent faktisk er berettiget til den?

Det burde selvfølgelig, men de gør det ikke. Vi har netop købt en pakke i
Merlin til min datter, der naturligvis havde studiekort med. Ekspedienten
smilede let overbærende til hende mens han meddelte at det var han da
ligeglad med.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Per Rønne

Dato : 20-12-07 19:44

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> Merlin til min datter, der naturligvis havde studiekort med. Ekspedienten
> smilede let overbærende til hende mens han meddelte at det var han da

Naturligvis. Der skal bruges en licens-kode, og den sender Microsoft,
når de har modtaget den fornødne dokumentation.

Sådan var det da i hvert fald for et par år siden.

Den nye 2008-version er dog en Home & Education udgave, så her er det
anderledes. Den manglende understøttelse af MS Exchange Server gør den
nok også uinteressant for erhvervslivet. De skal have den store udgave.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 20-12-07 20:00

spam@rqnne.dk (Per Rønne) writes:

> [...]
>
>Home-udgaven af Office 2008 koster 1499 - med en familielicens, så man
>godt må installere den på alle familiens mac'er ...

Du ved udmærket godt, at jeg sender normalt ikke Pagefiler ud. Jeg har een
gang fået sendt en AppleWork fil ved en fejltagelse, som du så troede var
en Pagefil.

Det er klart, at man sender en PDF eller RTF, hvis man er i tvivl om
modtagernes programmer. Men det jeg siger er, at når man modtager en MS
fil til sin Mac idag, så er der ingen problemmer, hvis man har Applework
eller Pages.
De koster trods alt en bagatel i forhold til Office Pakken.
Og både til iWork og AppleWorks er der flere andre programmer i pakken.
Hilsen Hanne

www.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : Per Rønne

Dato : 20-12-07 22:02

> [...]

> gang fået sendt en AppleWork fil ved en fejltagelse, som du så troede var

Systemet ville nu åbne den som en Keynote-fil, hvilket ikke lykkedes
særligt godt.

Og så skrev jeg jo altså 'glemmer' .

> [...]
> modtagernes programmer. Men det jeg siger er, at når man modtager en MS
> fil til sin Mac idag, så er der ingen problemmer, hvis man har Applework

Ikke altid.

> De koster trods alt en bagatel i forhold til Office Pakken.

Ja, MS Office 2008 Home & Education kommer helt op i 1499 kroner ...

> Og både til iWork og AppleWorks er der flere andre programmer i pakken.

Ja, en substitut for PowerPoint og Excel. Keynotes og Numbers.

AppleWorks - er det ikke blot historie?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk