ansættelseskontrakt - tiltrædelsesdato og ~
Fra : Snuden

Dato : 15-12-07 16:42

Hej gruppe

Jeg er startet på nyt job, og prøver at finde ud af om der findes
generelle regler for, hvilken dato der skal regnes som startdato

I min kontrakt er 25. august 2007 angivet som tiltrædelsesdato, men
min første arbejdsdag var først 15. oktober 2007. Det skyldes, at man
skal igennem en uges introduktionskursus før man bliver sluppet løs i
virksomheden generelt, og i mit tilfælde kunne de ikke samle nyansatte
nok til at afholde kurset før den dag.

Så spørgsmålet er: Hvilken dato skal bruges til at beregne de 3
måneders prøvetid der er aftalt? 25/8 eller 15/10?

Der er ikke tale om en læreplads eller uddannelsesforhold ud over
intro-ugen - al øvrig uddannelse foregår ved hands-on nabotræning.
--
Snuden

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-12-07 20:24

Snuden skrev den 15-12-2007 16:42:
> Hej gruppe
>
> Jeg er startet på nyt job, og prøver at finde ud af om der findes
> generelle regler for, hvilken dato der skal regnes som startdato

Den første mødedag!

> [...]
> skal igennem en uges introduktionskursus før man bliver sluppet løs i
> virksomheden generelt, og i mit tilfælde kunne de ikke samle nyansatte

Hvad har du så lavet i perioden 25. august - 15. oktober?

> Så spørgsmålet er: Hvilken dato skal bruges til at beregne de 3
> måneders prøvetid der er aftalt? 25/8 eller 15/10?

Det kommer - hvis du spørger mig - hvad du har lavet i virksomheden i
den periode. Når du har fået nabotræning og på anden måde har gjort som
arbejdsgiveren/lederen bad dig om (på jævnt dansk: passet dit arbejde
som man kan forvente af en ny medarbejder), så er din prøveperiode
startet 25. august.
Hvis du tilgengæld bare har fedet den fx ferie, sygdom eller på anden
måde ikke har været i virksomheden og ad den vej ikke har kunnet bruge
prøveperioden til at vurdere dig ordentlig, jamen så må man jo se på
prøveperioden igen.

Prøvetid bruges ofte til at vurdere om "kemien passer" eller om man kan
bestride jobbet så'en rent fagligt.

> Der er ikke tale om en læreplads eller uddannelsesforhold ud over
> intro-ugen - al øvrig uddannelse foregår ved hands-on nabotræning.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Snuden

Dato : 15-12-07 20:45

On Sat, 15 Dec 2007 20:23:32 +0100, Carsten Riis
<carsten.riis@gmail.com> wrote:

>Den første mødedag!

Tjah - det er jo så spørgsmålet. Har du en paragraf du kan henvise
til?

>Hvad har du så lavet i perioden 25. august - 15. oktober?

Ventet på de kontaktede mig med oplysning om første mødedag. Og passet
mit fuldtidsjob i mellemtiden (det nye job er deltids i aftentimer og
weekender, 15 timer om ugen)

> [...]
>prøveperioden igen.
>

>Prøvetid bruges ofte til at vurdere om "kemien passer" eller om man kan

Jep, det er jeg klar over. Hvis der var tale om en forskel på 5-10
dage ville jeg såmænd også være ligeglad. Men her er det 7 uger. Det
handler ikke om at jeg vil røvrende firmaet - jeg er kun interesseret
i at de og jeg er enige om hvad der er aftalt, og at det aftalte er
skrevet ned.
--
Snuden

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-12-07 22:20

Snuden skrev den 15-12-2007 20:45:

> Tjah - det er jo så spørgsmålet. Har du en paragraf du kan henvise
> til?

hvordan kan det være tidligere?
Hvordan kan du eller virksomheden vide om jobbet er "afprøvet".

Og senere: Det giver bare ikke nogen mening om, at en prøveperiode
starter senere end første mødedag.

> Ventet på de kontaktede mig med oplysning om første mødedag. Og passet
> mit fuldtidsjob i mellemtiden (det nye job er deltids i aftentimer og
> weekender, 15 timer om ugen)

Du kan jo spørge dig selv følgende:

Du indgår en aftale den 1. januar om at starte i jobbet den 1. marts.
Men pga. allerede bestilt ferierejse aftaler I, at din første arbejdsdag
kommer du først 14. marts. Under din ferie bliver du så syg, at du
først får første arbejdsdag 1. april.
Vil du mene, at det er rimeligt, at prøveperioden starter den 1. marts?

som arbejdsgiver ville jeg for en sikkerhedsskyld dog lige skrive til
dig om, at prøveperiodens "udskydelse".

> [...]
> handler ikke om at jeg vil røvrende firmaet - jeg er kun interesseret
> i at de og jeg er enige om hvad der er aftalt, og at det aftalte er

Hvad med, at du så spørger din arbejdsgiver, at det smarteste nok vil
være, at prøveperioden starter på din første arbejdsdag.
Enhver arbejdsgiver med en smule fornuft vil kunne se det rimelige i
aftalen (og endda få bedre mulighed for at afbryde ansættelsesforholdet
i tilfælde af manglende kemi mv.)

Fra : Snuden

Dato : 16-12-07 20:31

On Sat, 15 Dec 2007 22:19:51 +0100, Carsten Riis
<carsten.riis@gmail.com> wrote:

>hvordan kan det være tidligere?
>Hvordan kan du eller virksomheden vide om jobbet er "afprøvet".

Skal det komme mig til ulempe, at virksomheden ikke kan nosse sig
sammen til at arrangere det introduktionskursus, som man *SKAL*
gennemføre, før man slippes løs i produktionsmiljøet?

Ingen paragrafhenvisning?

> [...]
>Enhver arbejdsgiver med en smule fornuft vil kunne se det rimelige i
>aftalen (og endda få bedre mulighed for at afbryde ansættelsesforholdet

Logiske og fornuftige betragtninger. Men logik, sund fornuft og jura
hænger ikke altid sammen. Det er derfor jeg spørger i denne gruppe og
beder om en paragrafhenvisning :)
--
Snuden

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-12-07 19:54

Snuden skrev den 16-12-2007 20:30:

> Skal det komme mig til ulempe, at virksomheden ikke kan nosse sig
> sammen til at arrangere det introduktionskursus, som man *SKAL*
> gennemføre, før man slippes løs i produktionsmiljøet?

Hvilket miljø har du da været i inden?

Hvornår var din første MØDEDAG!
eller sagt på en anden måde: fra hvornår begyndte du at få løn?

Begyndte du at få løn fra 25. august eller 15. oktober?
eller noget ind i mellem?

> Ingen paragrafhenvisning?

Tja, der er jo altid funktionærlovens §2 om opsigelser.

men så konkret som du gerne vil have det er den ikke.

Derudover har du ikke fortalt om du er funktionær eller ansat jf.
overenskomst, og ved overenskomst: hvilken?

hvis det kun er din ansættelseskonktrakt, så er der kun den.
Derudover er der aftalefrihed her til lands, så hvis du vil have
paragraffer så er vi også over i noget med aftaleloven....det er dog
mere på det generelle plan.

> Logiske og fornuftige betragtninger. Men logik, sund fornuft og jura
> hænger ikke altid sammen.

det kommer vist an på hvem du spørger.
I din situation kan du ikke finde noget at vifte arbejdsgiveren om
hovedet med.

I hvert fald ikke noget som du vil være glad for at vifte med.

> Det er derfor jeg spørger i denne gruppe og
> beder om en paragrafhenvisning :)

så vær mere konkret om dit ansættelsesforhold. fx funktionær,
overenskomst? hvad står der helt præcist i aftalen; hvad er der helt
præcist sket i perioden mellem 25. august og 15. oktober.

Fra : Snuden

Dato : 17-12-07 20:11

On Mon, 17 Dec 2007 19:53:57 +0100, Carsten Riis
<carsten.riis@gmail.com> wrote:

en masse...

Nevermind - jeg har fået svar andetsteds. Det er første mødedag der er
gældende.
--
Snuden

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-12-07 22:27

Snuden skrev den 17-12-2007 20:11:
> [...]
> <carsten.riis@gmail.com> wrote:
>
> en masse...
>
> Nevermind - jeg har fået svar andetsteds. Det er første mødedag der er

Er det ikke også det jeg sagde fra starten?

Og hvad var paragraffen så?