Bærbar til gymnasietid
Fra : Morten Lind

Dato : 15-12-07 19:00

Hej.....

Mine tøsers mor mener, den ældste kommer til at skulle bruge en bærbar
computer i skolesammenhæng, og hun mener helt bestemt, at det er noget,
jeg skal tage mig af, meget gerne i forbindelse med deres konfirmation
til førstkommende forår.

Men jeg har ikke forstand på bærbare, så mit udgangspunkt er blot at
købe den dyreste.

Men er det nu fornuftigt?

Jeg ser på Macbook Pro, uha, dyr sag...

Jeg ser på en sort Macbook......billigere, men.....

Tøsen er femten år, begynder i niende klasse efter sommerferien og skal
derefter i gymnasiet - der er altså halvandet år til.

Hvorlænge holder en bærbar?

Kan en sort Macbook - købt primo 2008 - holde fire år?

Kan en Macbook Pro?

Skal jeg gå længere ned og skifte tidligere?

Skal jeg se på hendes behov eller følge _min_ intuition?

Hvis bogen bliver stjålet på skolen, hvordan er den da dækket?

Den skal bruges til præsentationer, tekst, internet, videoredigering(i
det små) og almindelig underholdning.

Da tøsen gerne vil være designer for Apple, er jeg jo ligesom nødt til
at diske op med noget ordentligt, ikke sandt?

Det ville jeg nu nok også gøre, hvis jeg blot købte den dyreste, men
noget siger mig, at hun garanteret skal have en ny, inden gymnasietiden
er omme, så hvad gør en gammel nar i denne situation?

Alle vendbare aspekter i forbindelse med erhvervelse af en bærbar
Mac(andre mærker er udelukket) vil blive nærlæst og studeret med
interesse.

På forhånd tak

P.S.: Jeg synes ikke, jeg vil være bekendt at stille med en brugt, når
det nu skal være en konfirmationsgave. Jeg har tidligere lagt billet ind
på 2/3 år gamle bærbare i vort marked, men det har ikke været i
konfirmationsøjemed.

M.

Fra : KentBM

Dato : 15-12-07 20:07

Morten Lind skrev:
> <væk>
> Skal jeg se på hendes behov eller følge _min_ intuition?

Som jeg har forstået det, så er det hovedsaglig messenger (chat), som
den bærbare bruges til. Efterfulgt af skolearbejde på MS office. Og så
er vi allerede der, hvor det bliver dyrt / svært med en Mac. Så jeg tror
ikke, at _din_intuition_ dækker datterens behov.

Til gengæld holder en MacBook til kr. 7.999 strøm i 3½ - 4 timer.
<http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/91104042/wo/tc4Ur6IOWqlD2qRU0DS1xdXQJdw/2.?p=0>

--

Kent

Fra : Per Rønne

Dato : 17-12-07 13:04

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> Efterfulgt af skolearbejde på MS office. Og så er vi allerede der, hvor
> det bliver dyrt / svært med en Mac.

Den nye Office-pakke koster nu kun 1499 kroner i Home/Education udgaven.
Ganske vist kan Entourage så ikke bruges op mod en Exchange Server, men
gør det noget?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 18-12-07 16:58

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Den nye Office-pakke koster nu kun 1499 kroner i Home/Education udgaven.
> Ganske vist kan Entourage så ikke bruges op mod en Exchange Server, men
> gør det noget?

Rigtigt Per - den er billig nok i studenterudgaven, og det gør intet, at
den ikke kan bruges mod en Exchance Server.

Men en Macbruger på privatniveau har idag ikke brug for en MS Office.
Alle native Appleprogrammer klarer fint konverteringerne fra MS Office.
Jeg skal blot smide iWorks oveni, men derfor kan det da godt være, jeg
overvejer en MS Office 2008(?)

M.

Fra : Bruno

Dato : 15-12-07 20:40

Morten Lind wrote:
> [...]
>
> Tøsen er femten år, begynder i niende klasse efter sommerferien og skal
> derefter i gymnasiet - der er altså halvandet år til.

Når den bliver brugt som en bærbar og ikke en gem-væk stationær, så
forvent ikke mere end et par år. Bærbare er det eneste område hvor jeg
mener det kan give mening at tegne en af de der dyre forsikringer.

> Kan en sort Macbook - købt primo 2008 - holde fire år?

Tvivlsomt.

> Kan en Macbook Pro?

Også tvivlsomt. Min erfaring er at små bærbare holder bedst de de får
færre tæv.

> Skal jeg gå længere ned og skifte tidligere?

Det vil være min anbefaling.

> Skal jeg se på hendes behov eller følge _min_ intuition?

Det er hende der skal bruge den, så dine behov må vist komme i anden række.

> Hvis bogen bliver stjålet på skolen, hvordan er den da dækket?

Det kommer vist an på situationen. Jeg vil tror det typisk går på
familieforsikringen.

> [...]
>
> Da tøsen gerne vil være designer for Apple, er jeg jo ligesom nødt til
> at diske op med noget ordentligt, ikke sandt?

Hvis hun siger sådan, så betyder det sikkert hun har nogle holdninger
til hvad det skal være allerede. Måske mener hun endda at det kunne være
relevant at prøve andet end Mac.

> Det ville jeg nu nok også gøre, hvis jeg blot købte den dyreste, men
> noget siger mig, at hun garanteret skal have en ny, inden gymnasietiden
> er omme, så hvad gør en gammel nar i denne situation?

Begynder at spare op

> Alle vendbare aspekter i forbindelse med erhvervelse af en bærbar
> Mac(andre mærker er udelukket) vil blive nærlæst og studeret med
> interesse.

Mit bud er at vente længst muligt og så håbe på rygterne om at Apple
kommer med en lille let bærbar er rigtige, alternativt at droppe Mac
tanken og så gå efter en lille let sag fra Sony/Asus/Lenovo/Toshiba.

Man kan købe bærbare der vejer ikke meget over et kilo for fornuftige
penge og skal man bære sin maskine rundt hver dag, så betyder vægt
rigtig meget. Samtidig er der nogle af de små maskiner som burde kunne
klare sig en hel dag uden en stikkontakt, hvilket i realiteten gør dem
endnu lettere.

Mvh
Bruno

PS. Jeg har ikke brug for en bærbar for tiden, men både de små Sony
maskiner og så den ultra lette Toshiba (780 gram) har flere gange været
ved at friste mig til et køb alligevel

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-12-07 23:53

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> [...]
>
> Tøsen er femten år, begynder i niende klasse efter sommerferien og skal
> derefter i gymnasiet - der er altså halvandet år til.

Intuitivt vil jeg stemme på en MacBook. Den er lettere at have med,
batteriet holder længere, og så er den billigere. På en skole lever den
nok et hårdt live. Jeg fornemmer, en MacBook er mere solid, og
magnet-lukningen af låget er langt nemmere at betjene, når det skal gå
lidt stærkt. Endelig er den billigere. Lav en kold beregning og tænk, at
den uanset model nok ikke holder så længe til skolebrug. Gem så de
penge, du har sparet ved ikke at købe en MacBook Pro, og brug dem til at
købe hende en ny computer efter de få år, den første antageligt holder.
Den eneste rigtig store fordel ved en MacBook Pro er
grafikkortet, og du nævner ikke noget om at spille spil. Så er der også
skærmstørrelsen, men til gengæld er den noget mere klodset. Jeg tror,
hun vil være bedst tjent med en MacBook.
Vedrørende MacBook vil jeg mene, den eneste store fordel ved de
to dyre er DVD-brænderen. Skal hun aldrig brænde DVD'er, så er den
billigste fin. Man kan let og billigt skifte harddisken til en større.
Det kan man enten gøre med det samme, eller man kan vente, til den er
fyldt. Måske sker det aldrig, og så har man sparet de penge. Man kan
også let og billigt sætte mere RAM i. Det er i hvert fald rart at have 2
GB. Jeg ved ærligt talt ikke, om 4 GB gør nogen større forskel, men det
fås vist til kr. 800,- for Kingstons bedste, så der er såmænd ikke
sparet så meget ved kun at købe 2 GB.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-07 03:33

> [...]
> noget siger mig, at hun garanteret skal have en ny, inden gymnasietiden
> er omme, så hvad gør en gammel nar i denne situation?

køber den billige.

> Alle vendbare aspekter i forbindelse med erhvervelse af en bærbar
> Mac(andre mærker er udelukket) vil blive nærlæst og studeret med
> interesse.

Jeg ville nu alligevel undersøge om ikke en PC vil være et bedre valg.
Der er ting der fungere bedre under windows end på Mac OS X. Det ville
være drønærgeligt hvis hun ikke kan bruge gaven til "alt".

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-12-07 09:50

On 2007-12-16 03:32:55 +0100, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> said:

> [...]
> Der er ting der fungere bedre under windows end på Mac OS X. Det ville
> være drønærgeligt hvis hun ikke kan bruge gaven til "alt".

Morten dog! ;) The Dark Side is strong in you! lol Vi har bærbare
pc'ere på min skole, hver lærer har fået en, uden kontrolpanel, sikkert
noget du kan forstå, men hvor er de dog grimme og hæslige - og så
glemmer du lige, at Morten Linds datter ikke behøver at have klodset og
tungt antivirus kørende.
(Jeg tør kun sige sådan her, fordi du ikke mere har min adgang til min
router hædr!)
- David

--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-12-07 09:58

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Jeg ville nu alligevel undersøge om ikke en PC vil være et bedre valg.
> Der er ting der fungere bedre under windows end på Mac OS X. Det ville
> være drønærgeligt hvis hun ikke kan bruge gaven til "alt".

Nu er det tilfældigvis dig der skriver, at nogle ting fungerer bedre
under Windows, så jeg er ikke ude på at drille dig med dit job (Morten R).

Jeg mener at du (Morten L) bør overveje, hvordan computeren passer ind i
skolens it-system. Jeg har ikke kendskab til, hvordan folkeskoler og
gymnasier administrere den slags, men på det universitet jeg
frekventerer forudsætter det er rimelig godt kendskab til OS X at bruge
en Mac på netværket. Vi snakker: VPN, proxy, netværksdrev osv.

Det virker heldigvis for mig, men man kunne forestille sig, at
folkeskoler og gymnasier ikke har tænkt Mac ind i deres løsninger...

Jeg håber selvfølgelig, at du kan vælge en Mac. I så fald tror jeg en
MacBook er det bedste valg. For det første lyder det ikke som om, at hun
har brug for en MBP. For det andet er det praktisk, at en MB er så
fysisk lille. Ikke bare fordi den er let at slæbe rundt på, men der vil
også være plads til papir på bordet og skærmen tager ikke hele udsynet.

Det er nogle super lavpraktiske betragtninger, men jeg har selv oplevet,
hvor 'træls' det er, at en stor computer fylder...

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 17-12-07 13:04

> [...]
> fysisk lille. Ikke bare fordi den er let at slæbe rundt på, men der vil
> også være plads til papir på bordet og skærmen tager ikke hele udsynet.

Det kunne så godt være en fordel med en dock og en stor skærm, som en
23" Apple Cinema skærm.

<http://www.bookendzdocks.com/Docking_Stations-Docking_Station_for_13_Ma
cBook_White.html>

Et godt trackball kan også anbefales:

<http://us.kensington.com/html/1159.html>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 18-12-07 17:03

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det kunne så godt være en fordel med en dock og en stor skærm, som en
> [...]

Rolig nu, Per

Tøsen er femten et halvt, når hun skal ha´ den. Der er stationær
computer i hendes hjem - der er mediatek på skolen - hun har adgang til
det hele - hun skal "bare" ha´ en bærbar til skolebrug.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-12-07 19:24

> [...]

> computer i hendes hjem - der er mediatek på skolen - hun har adgang til
> det hele - hun skal "bare" ha´ en bærbar til skolebrug.

Men det /er/ nu altså praktisk at kunne sætte den i en dock, når man
kommer hjem. Så har man pludselig en stor, ekstra harddisk til Time
Machine, et 'rigtigt' tastatur, en stor skærm og en stort trackball.

Det varer vel 5 sekunder at sætte maskinen i dock'en - det samme at få
den af, og ned i tasken ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 18-12-07 20:05

> [...]
> Machine, et 'rigtigt' tastatur, en stor skærm og en stort trackball.
>
> Det varer vel 5 sekunder at sætte maskinen i dock'en - det samme at få

Jo, jo.....men pengene, Per, pengene - hun har altså også en søster, der
skal konfirmeres samtidig.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 19-12-07 04:18

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Jo, jo.....men pengene, Per, pengene - hun har altså også en søster, der
> skal konfirmeres samtidig.

Åh, en tvilling. Enæggede?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-12-07 09:40

On 2007-12-15 19:00:05 +0100, info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) said:

> [...]
> det nu skal være en konfirmationsgave. Jeg har tidligere lagt billet ind
> på 2/3 år gamle bærbare i vort marked, men det har ikke været i

Køb nu bare den dyre MacBook med DVD drev, den bliver hun glad for. I
hvid. Det er den, jeg har, og den kan bruges til det hele. Samtidig
køber du et 1.5 mobilt modem fra 3.dk til 299 kr. om måneden, så kan
hun komme på hvorsomhelst, og du vil blive højt elsket, hvis du ikke er
det i forvejen. ;)
- David
--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Morten Lind

Dato : 16-12-07 13:23

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

Hej igen

Tusinde tak for Jeres bemærkninger, allesammen.

Jeg hæfter mig specielt ved, at I alle siger, at en bærbar i
skolesammenhæng nok ikke holder så længe, så jeg skal nok indstille mig
på at købe endnu en - inden gymnasietiden er forbi.

Derefter kan hun vel selv købe sig én(?)

Argumentet for den "billige" & en senere erstatning/udskiftning vejer
også tungt, da lillesøster jo kun er halvandet år efter, og hun skal vel
også bruge sådan en klap-sammen computer(tror jeg).

Et par af Jer anbefaler at overveje en billigere Wintelfidus.

Det gør jeg nok ikke - ikke fordi, jeg ikke bryder mig om dem, men fordi
hele familien(undtaget deres mor) er Macbrugere, skolen har været
inkarneret Mac-skole indtil år 1999/2000, og mine tøser bevæger sig lige
godt på begge platforme.

Fem-årige Michelle(den mindste, men den ældste) smed og sorterede i
1998 med stor fryd alle mulige dyr i respektive skraldespande på en
iMac233.

Fil-/dokumentudveksling er i dag ikke noget problem, synes jeg - det har
det faktisk ikke været i mange år.

Michelle havde helt styr på at fortælle lærerne på skolen, at de skulle
gemme deres "nye" .docx i det tidligere allestedsnærværende .doc-format,
så vi alle kunne læse informationerne på intranettet, og når hun kan
fortælle det uden min hjælp, er hun ikke helt lost, vel?

Med hensyn til internet vil jeg nok ikke anskaffe et mobilt 3G modem, da
de kan komme på nettet på skolen og på nettet derhjemme(jeg _har_
installeret netværk, så det kender de også). Derudover betaler jeg deres
mobiltelefoner og disses forbrug, og der skal være en grænse, ikke
sandt?

Jeg vil vente til efter januarpræsentationen fra Apple og se, hvad der
bedst kan betale sig - med alle Jeres inputs in mente - tak

Historien kræver måske lige den tilføjelse, at den yngste ønsker sig et
digitalt spejlreflekskamera, og med en ekstra optik ender jeg vel på
fattiggården

Nogle gange er overarbejde på sin plads(og det sku´ komme fra mit
tastatur, tsk, tsk).

M.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 16-12-07 22:27

> [...]

> skolesammenhæng nok ikke holder så længe, så jeg skal nok indstille mig
> på at købe endnu en - inden gymnasietiden er forbi.

Jeg har ikke erfaring med computeres holdbarhed blandt
skoleelever/gymnasieelever.
Men jeg har gennem mange (fire? eler er det fem?) år haft en tiBook som
arbejdsmaskine. Den har såmænd osse været brugt i
undervisningssammenhænge flere perioder. Og så har den rejst meget.
Altså ned i tasken og ind i tog, fly, busser og biler, op af tasken igen
o.s.v.. Det kan ses på maskinen (en af de modeller, hvor malingen
skrællede af), men der er ingen buler eller store synlige ridser. Og,
jo, jeg har da behandlet den så nænsomt som muligt.
Jovel, er den outdated mht mange ting, men jeg har dog med stor
fornøjelse brugt den som erstatningsmaskine, da min MB 13" (sort) var ti
reparation cirka fire uger.
Mit indtryk af MacBook 13" (som nu osse har rejst med mig i lige knapt
et år) er, at den virker meget solid. Den skal da i hvert fald tjene mig
som arbejds(rejse) maskine i mange år fremover, men hvor mange, véd jeg
ikke helt. Det kunne jo være at fristelserne blev for store eller at
pengepungen pludselig fik en stor indsprøjtning
Hvorfor skriver jeg (sort)? Jo, jeg synes den er ret fed at se på, måske
ville din datter ose synes det? Og så synes jeg faktisk, at den er nem
at holde ren (modsat vistnok fler herinde?).

Men, som du selv skriver, ville jeg osse vente til engang i det tidlige
forår, ja, jeg ville vente til ret kort før hendes konfirmation. For hun
skal vel ikke have den i utide? Det medfører som regel en ekstragave på
selve dagen.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Morten Lind

Dato : 17-12-07 04:32

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> [...]
> forår, ja, jeg ville vente til ret kort før hendes konfirmation. For hun
> skal vel ikke have den i utide? Det medfører som regel en ekstragave på

Tak for gennemgangen, og hun skal naturligvis først ha´ den til
foråret/på dagen.

Jeg vil gerne være i lidt god tid, for jeg aner ikke en bønne om bærbare
- bortset fra diverse tråde herinde. Det er først fornylig, jeg er
blevet opmærksom på, at der er noget, der hedder delt grafik(??).

Jeg formoder, at grafikchip´en låner RAM hos storebror?

Tastaturet er også anderledes opbygget, men det er ikke noget problem -
det har tøsen fuldstændig styr på - dét behøver jeg ikke at have(bortset
fra min undren over en fn-tast. Hvad er det mon?

Og da jeg gerne vil stå inde for ting, jeg forærer væk, må jeg sætte mig
lidt ind i sagerne

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-12-07 06:54

> [...]

> blevet opmærksom på, at der er noget, der hedder delt grafik(??).
>
> Jeg formoder, at grafikchip´en låner RAM hos storebror?

Ja. Grafikkortet er integreret i bundkortet og bruger af den almindelige
RAM. Et "rigtigt" grafikkort er en enhed i sig selv, som har sin egen
RAM, der ofte kaldes VRAM. Den er vist normalt hurtigere. De integrerede
grafikkort bliver naturligvis bedre ligesom alt andet, og en MacBook er
aldeles glimrende på det punkt. Til hverdag mærker man ikke nogen
begrænsning. Det er kun, hvis man spiller computerspil med action, at
man mærker, at der ikke er så mange billeder pr. sekund.

> [...]
> fra min undren over en fn-tast. Hvad er det mon?
>
> Og da jeg gerne vil stå inde for ting, jeg forærer væk, må jeg sætte mig

Bortset fra, at man mangler det numeriske tastatur er forskellen nu ikke
så stor. Jeg har selvfølgelig også brugt bærbare i mange år og bruger et
normalt tastatur hjemme. Fn-tasten hedder Funktions-tasten. Den bruges
primært, fordi F-tasterne på en bærbar har dobbelt funktion. De bruges
bl.a. også til at regulere lyd- og lysstyrke. Hvis man vil bruge dem som
F-taster til de på en Mac få programmer, der bruger det, skal man holde
Fn-tasten nede. Man kan indstille det, så det er omvendt, at man skal
holde Fn-tasten nede for at regulere lys og lyd. Fn-tasten får også
slette-tasten til at slette fremad. Der er jo kun en "slet bagud" på en
bærbar.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 18-12-07 17:33

> [...]
> holde Fn-tasten nede for at regulere lys og lyd. Fn-tasten får også
> slette-tasten til at slette fremad. Der er jo kun en "slet bagud" på en

Tak, Henrik

M.

Fra : Palle Jensen

Dato : 16-12-07 23:25

On 2007-12-16 13:22:51 +0100, info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) said:

> [...]
> installeret netværk, så det kender de også). Derudover betaler jeg deres
> mobiltelefoner og disses forbrug, og der skal være en grænse, ikke

Næeh...

Har du brug for en søn også?

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Morten Lind

Dato : 17-12-07 04:35

Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:

> Næeh...
>
> Har du brug for en søn også?

Hæ, hæ - godt gået

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 17-12-07 13:04

> [...]

> hele familien(undtaget deres mor) er Macbrugere, skolen har været
> inkarneret Mac-skole indtil år 1999/2000, og mine tøser bevæger sig lige

Lyder som Nordsjællands Grund- og Gymnasieskole ...

> [...]
> så vi alle kunne læse informationerne på intranettet, og når hun kan
> fortælle det uden min hjælp, er hun ikke helt lost, vel?

Office-pakken kan nu godt læse docx-formatet. Efter den sidste
opgradering.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 18-12-07 18:07

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Lyder som Nordsjællands Grund- og Gymnasieskole ...

Njaeh - det er det så ikke Det er Erik Sidenius´ skole: Værebro
Skolerne.

Siden computernes indtog på skolerne(sidst i firserne/først i
halvfemserne - husker det ikke, det er efter min tid, men det var
omkring Machintosh Classic tiden) har Gladsaxe Kommunes folkeskoler
benyttet Macintosh.

Det ebbede stille og roligt ud, og da kommunerne/kommunen
decentraliserede økonomien, forlangte de samtidig, at alle skoler skulle
betale _deres_ "decentrale" bidrag til kommunens udgift til kommunens
centrale IT-supporter.

Læg mærke til, hvor _de_centralt dette er, i en socialdemokratisk
kommune.

Udgiften var kr.: 60.000,- pro anno, og "Mac"-skolerne fik _ingen_
support.

Stengård Skole faldt næstsidst, og Værebro Skolerne faldt sidst, måske
fordi jeg frivilligt vedligeholdt og supporterede maskinerne og
netværket, indtil 2001.

På det tidspunkt bestod mediateket af tolv iMac´er(rev. B eller C?),
samt diverse Performa´er, LC´er, Macintosh II´ere, Macintosh SE´ere
o.s.v. i klasseværelserne. Dertil kom Apple-printere, scannere, og
masser af andet Apple-udstyr.

Jeg blev som skolebestyrelsesmedlem desværre nødt til at se på, at man i
længden fandt det uøkonomisk, at man måtte aflevere flere og flere
penge, som man ikke fik noget for. Samtidig var inkompatibiliteten
dengang noget større, end den er idag.

> Office-pakken kan nu godt læse docx-formatet. Efter den sidste
> opgradering.

Ja, da - men det kunne den ikke da, vel? Og det var egentlig ikke
fikspunktet i afsnittet, vel?

M.

Fra : Erik Dan

Dato : 18-12-07 19:27

"Morten Lind" <info@for-ogefternavn.dk> wrote in message
> [...]
> på at købe endnu en - inden gymnasietiden er forbi.
>
> Derefter kan hun vel selv købe sig én(?)
Jeg ville jo foreslå at hun selv finansierede anskaffelsen af sin bærbar
allerede nu.
Er der ikke et ledigt, omdeling af reklamer job, der hvor i bor.

/ Dan

Fra : Morten Lind

Dato : 18-12-07 20:19

Erik Dan <aaa@aaa.dk> wrote:

> Jeg ville jo foreslå at hun selv finansierede anskaffelsen af sin bærbar
> allerede nu.
> Er der ikke et ledigt, omdeling af reklamer job, der hvor i bor.
>
> / Dan

Tjaeh, du har faktisk ret, eller jeg er på et eller andet plan enig med
dig, men for det første er de kun lige femten år til næste år, og for
det andet synes jeg, det er vigtigere, at de passer deres skole, end at
arbejde.

Jeg har selv arbejdet siden jeg var otte - fuldtids, siden jeg var
seksten - _samtidig_ med skolegang og uddannelse. Jeg vil gerne medvirke
til, at de har så meget fred og ro til deres uddannelser som muligt.

Dermed siger jeg ikke, at de ikke skal mærke det virkelige liv, for det
skal de naturligvis også.

Og et lille fritidsjob skal de sikkert også have om ikke så længe, men
man er altså temmelig længe om at spare kr.: 8000,- spir op i et
fritidsjob, måske fire timer om ugen.

Da det jo samtidig er en konfirmationsgave, og den slags efterhånden
roterer i ekstremer, kunne det jo være - bliver det nok - anledningen
til at hjælpe lidt på vej.(?).

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 19-12-07 05:55

> [...]

> Da det jo samtidig er en konfirmationsgave, og den slags efterhånden
> roterer i ekstremer, kunne det jo være - bliver det nok - anledningen

Sidst kunne jeg nu nøjes med at forære et eksemplar af Ringenes Herre. I
et bind.

Drengen mente aldrig at han fik læst en bog på over 1.000 sider, men
senere fortalte han mig, at da han fik åbnet den, så kunne han ikke
stoppe, før han det hele ... senere er så filmen kommet.

Men han var nu også kun min fætters søn ... en søn eller datter
forventer sikkert mere ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-12-07 15:12

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> [...]
> på at købe endnu en - inden gymnasietiden er forbi.
>
> Derefter kan hun vel selv købe sig én(?)

Skal vi vædde? Du finansierer det indtil de betaler topskat.

> Argumentet for den "billige" & en senere erstatning/udskiftning vejer
> også tungt, da lillesøster jo kun er halvandet år efter, og hun skal vel
> også bruge sådan en klap-sammen computer(tror jeg).

Dell sælger lyserøde bærbare - DET må da lige være sagen. Plus det
demonstrerer for de unge mænd (og deres forældre!) at dine piger er gode
partier med en rig far.

> Fem-årige Michelle(den mindste, men den ældste) smed og sorterede i
> 1998 med stor fryd alle mulige dyr i respektive skraldespande på en
> iMac233.

Hov, det lyder da som et fint spil. Hvor fandt du det henne?

> Historien kræver måske lige den tilføjelse, at den yngste ønsker sig et
> digitalt spejlreflekskamera, og med en ekstra optik ender jeg vel på
> fattiggården

De unge i dag er da også smaskforkælede.

> Nogle gange er overarbejde på sin plads(og det sku´ komme fra mit
> tastatur, tsk, tsk).

Ah, den velkendte med at "jeg er principielt imod men når det nu er mig
selv så går det nok"...
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 16-12-07 16:11

> Skal vi vædde? Du finansierer det indtil de betaler topskat.

Fanden heller, Thorbjørn..men jeg strækker mig langt. Jeg betaler
ikke selv topskat mere, så jeg har råd til lidt ekstra, hæ, hæ....

> Dell sælger lyserøde bærbare - DET må da lige være sagen. Plus det
> demonstrerer for de unge mænd (og deres forældre!) at dine piger er gode
> partier med en rig far.

Hæ, ja - jeg _har_ set dem - de er da "najse"

> Hov, det lyder da som et fint spil. Hvor fandt du det henne?

Jamen - det ligger da på maskinen med styresystemet.....der var en masse
spil på den bette grønne, bondi-blue iMac....

Tomb Raider(?), en dinusaur løbetur,
videnskabsspil......musikspil/Orangutang????......sorteringsspil...,
jamen, jeg kan da ikke huske, hvad de hed alle sammen, men de var godt
nok populære (og pædagogiske) hos de små tøser.

> De unge i dag er da også smaskforkælede.

Mine er ikke - men hun tager hamrende gode billeder - hun har et øje for
essensen i et motiv, hvilket er en sjældenhed.

Hæ, du ku´t la´ vær´?

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-12-07 17:42

> Mine er ikke - men hun tager hamrende gode billeder - hun har et øje for
> essensen i et motiv, hvilket er en sjældenhed.

Der er stor forskel på forkælet og spoleret. Man kan godt få en masse
materielle goder uden at være ødelagt af det. Vores børn får da også
helt vildt med ting i forhold til, hvad vi selv fik. Jeg kan huske, at
jeg engang skulle spille tennis. Jeg fik den allerbilligte tennisketcher
og tre bold. Da det ikke fangede mig, måtte jeg høre for det resten af
min barndom. Og mine forældre var godt nok ikke fattige, så det var ikke
af økonomisk nød, der skulle spares. Sådan var det bare før. Man var
nøjsom og ruttede ikke med pengene. Heller ikke selv om man egentlig
havde råd.
I dag er de fleste mere ødsle. Hvis vores børn i dag vil dyrke
sport, så gør vi alt for at støtte det. De har kun godt af at røre sig,
komme ud blandt andre og få oplevelser. Det ruster børnene til livet
senere hen. Min søn på otte blev f.eks. godt hærdet i formiddag, da han
brændte det afgørende straffespark, som sendte dem ud af turneringen. At
han så havde scoret alle andre mål undtagen et, så de var kommet så
langt, som de var, havde han glemt i det øjeblik. Heldigvis var der
ingen sure miner fra de andre, for de har et godt hold. Nå, men hvis
vores børn vil dyrke sport, så skal de i hvert fald have ordentligt
udstyr og gode forhold.
Selv om vores børn (og de fleste andres) får meget mere end før
i tiden, så behøver børnene ikke være spolerede. Vores børn ved
udmærket, at det ikke er en selvfølge, at man bare får tingene.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 17-12-07 04:13

> [...]
> i tiden, så behøver børnene ikke være spolerede. Vores børn ved
> udmærket, at det ikke er en selvfølge, at man bare får tingene.

Fuldstændig enig.

M.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 16-12-07 16:04

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> on lørdag 15. december 2007 at 20:06
+0100 wrote:
>Efterfulgt af skolearbejde på MS office. Og så
>er vi allerede der, hvor det bliver dyrt / svært med en Mac. Så jeg tror
>ikke, at _din_intuition_ dækker datterens behov.

Hvorfor gør det det?
Her i huset er der to studerende, fruen og vores datter. Begge bruger
MacBook, MS office og den salgs. Der har endnu ikke været problemer med at
få det til at spille sammen med skole/uddannelsessted. Det eneste der
skulle gøre ekstra, var at dinde de relevante printer-dimser, og det var
da en problem der var til at overse.
Jeg ville uden tøven købe en MacBook - og jeg ville tage den billigste og
være klar til et nyindkøb om et par år eller tre.
Ældste MacBook her i huset er min egen (aug.2006), der bruges flittigt.
Den holder lige i omegnen af 3 timer på en opladning, selvfølgelig lidt
afhængig af hvad der arbejdes med. Så vidt jeg husker kunne den køre en
god halv time mere, da den var helt ny.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Morten Lind

Dato : 16-12-07 16:27

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> Den holder lige i omegnen af 3 timer på en opladning, selvfølgelig lidt
> afhængig af hvad der arbejdes med. Så vidt jeg husker kunne den køre en

Det bliver nok også udgangen til foråret, Frank

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-12-07 00:08

> [...]

> Jamen - det ligger da på maskinen med styresystemet.....der var en masse
> spil på den bette grønne, bondi-blue iMac....

Det må være faldet ind ved et uheld, jeg mindes ikke at have set det
her, og jeg har ellers prøvet at sætte mig ind i det der OS 9 nowet.

> [...]
> jamen, jeg kan da ikke huske, hvad de hed alle sammen, men de var godt
> nok populære (og pædagogiske) hos de små tøser.

Nåja og de var længe væk. Trænger ellers til nogen afvekslinger - her
er de unge lømler ved at skifte fra pixeline til Playstation (eller
rettere mene at investeringen er det værd). Det er svært at holde
skansen!

> Mine er ikke - men hun tager hamrende gode billeder - hun har et øje for
> essensen i et motiv, hvilket er en sjældenhed.

Send nogen gode. Mit kamera er ved at stå af - kan ikke tage gode
billeder mere - så det kniber lidt med pauseskærmindholdet.

> Hæ, du ku´t la´ vær´?

Der er mere glæde i himlen over en socialdemokrat der omvender sig end
99 venstremænd.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 17-12-07 04:09

> Det må være faldet ind ved et uheld, jeg mindes ikke at have set det
> her, og jeg har ellers prøvet at sætte mig ind i det der OS 9 nowet.

Ja, men du skal nok helt tilbage til den originale OS 8 installationsCD.

Volmers Vidensskabshus, tror jeg - en pakke med fire forskellige
udfordringsspil. Man kunne også lave små film/lege instruktør.

Dine børn er muligvis for store nu, men hvis jeg kan finde CD´en, må man
da kunne pille spilpakken ud?(Hvis du er interesseret).

> Nåja og de var længe væk. Trænger ellers til nogen afvekslinger - her
> er de unge lømler ved at skifte fra pixeline til Playstation (eller
> rettere mene at investeringen er det værd).

Har I ikke været rundt om Hugo("Hvor ska´ vi hen, du?")? Og Caspar, det
venlige spøgelse. Jeg syntes, det flød med spil overalt dengang.

> Det er svært at holde
> skansen!

Ja, ikke sandt? (Men gør det alligevel et stykke tid - om ikke for
andet, så for din egen skyld).

Hæ, hæ, hæ....

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-12-07 04:18

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Dine børn er muligvis for store nu, men hvis jeg kan finde CD´en, må man
> da kunne pille spilpakken ud?(Hvis du er interesseret).

Yngelen er da 5½ så det kan sagtens tænkes. Tager gerne imod.

> Ja, ikke sandt? (Men gør det alligevel et stykke tid - om ikke for
> andet, så for din egen skyld).

Hvorfor min egen skyld? Kommer der den slags ind i huset, bliver det
med spil der er sjove at spille to.

> Hæ, hæ, hæ....

Så nu har du en anekdote til næste partikongres!
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 17-12-07 04:47

> Yngelen er da 5 så det kan sagtens tænkes. Tager gerne imod.

> Hvorfor min egen skyld? Kommer der den slags ind i huset, bliver det
> med spil der er sjove at spille to.

> Så nu har du en anekdote til næste partikongres!

Hvad pokker - møder du ligeså tidligt som jeg, eller er din seng blevet
væk? Jeg plejer kun at møde Erik & Per på dette tidspunkt

Fem/seks år er fint - jeg skal forsøge at finde CD´en frem, men det er
til det gamle OS(maks. 9.2.2). Jeg giver lyd, når jeg kommer længere
frem.

Det er mange år siden, jeg meldte mig ud

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-12-07 08:38

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Hvad pokker - møder du ligeså tidligt som jeg, eller er din seng blevet
> væk? Jeg plejer kun at møde Erik & Per på dette tidspunkt

Du må da være vanvittig - vi har 37-timers uge her i landet.

Næh, jeg er bare stærkt B-menneske. Det er bare ikke altid
virkeligheden giver mig lov til at leve det ud.

> Det er mange år siden, jeg meldte mig ud

Må man spørge hvorfor?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 18-12-07 17:30

> Du må da være vanvittig - vi har 37-timers uge her i landet.

Ja, møde tidligt - tidligt hjem. Så er det kun mørkt den ene vej Men
det gælder naturligvis også den anden vej, men jeg kan bedst lide lys,
når jeg skal være vågen

> Næh, jeg er bare stærkt B-menneske. Det er bare ikke altid
> virkeligheden giver mig lov til at leve det ud.

Næeh - virkeligheden er en svær én, er den

> Må man spørge hvorfor?

Ja da, men gider du høre svaret?

Socialdemokraterne er for betonagtige til mit temperament, der er for
megen ensretning(var, i hvert fald) til at kreative anarkister som jeg
kunne få fodfæste.

Jeg stemmer dog stadig liste A til folketingsvalg og liste F til
kommunevalg.

Jeg var i en årrække kongresdelegeret i BL(Boligselskabernes
Landsforening) og ved en bestemt kongres i Odense(sidst i halvfemserne)
fik jeg afvist et forslag om at demokratisere afstemningsproceduren i et
spørgsmål, jeg forlængst har glemt indholdet af.

Dernæst oppunerede jeg mod kongresafstemningerne på selve kongressen,
der tilsagde, at man _skulle_ stemme på et bestemt antal tillidsvalgte,
for at stemmen var gyldig.

Jeg anførte, at konsekvensen er, at ledelsen tvinger mennesker til at
stemme på nogle, de ikke kender - måske nazister(!?!), og vil man ikke
stemme på nogen, man ikke kender, erklæres ens stemme for ugyldig - Dét
er at fratage mig min demokratiske ret til at være medbestemmende, og
den slags topstyring bryder jeg og har aldrig brudt mig om.

Topstyringen er dog endnu mere udbredt i den siddende regering, der jo
detailregulerer helt ned i lommeulden hos samtlige borgere i dette land
- tænk at kalde sig liberal(for de tør jo ikke sige liberalistisk) og så
opføre sig som Pol Pot, Stalin og andre af samme slags, tsk, tsk.....

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-12-07 08:41

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Jeg formoder, at grafikchip´en låner RAM hos storebror?

Jep. Denne er sædvanligvis sløvere end den ram der sidder direkte på
grafikkortet. Til kontorbrug BURDE det være ligemeget.

> Tastaturet er også anderledes opbygget, men det er ikke noget problem -
> det har tøsen fuldstændig styr på - dét behøver jeg ikke at have(bortset
> fra min undren over en fn-tast. Hvad er det mon?

En slags AltGr der giver mulighed for endnu flere funktioner på de samme
taster. Nummerblok og den slags.

> Og da jeg gerne vil stå inde for ting, jeg forærer væk, må jeg sætte mig
> lidt ind i sagerne

Har du overvejet den logiske og naturlige konklusion af DEN udtalelse?

Du bliver naturligvis nødt til at have sår'n et kræ selv.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-12-07 21:14

> Jep. Denne er sædvanligvis sløvere end den ram der sidder direkte på
> grafikkortet.

Det er ikke så vigtigt at den er sløvere, det vigige er at grafikort
og system hukommelse skal dele memory controlerens båndbrede.

Dual channel ram er et must når der skal deles. Har man et dedikeret
grafikort er det ét fedt.

> Til kontorbrug BURDE det være ligemeget.

Ja.

Fra : Morten Lind

Dato : 18-12-07 17:40

> Det er ikke så vigtigt at den er sløvere, det vigige er at grafikort
> og system hukommelse skal dele memory controlerens båndbrede.

Forstået - tak

> Dual channel ram er et must når der skal deles. Har man et dedikeret
> grafikort er det ét fedt.

Jamen, er der så dual channel RAM i de dér Macbøger?

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-12-07 18:18

> Forstået - tak

> Jamen, er der så dual channel RAM i de dér Macbøger?

Det er der vist i alle nye Mac. Man udnytter det ved at montere RAM i
parvis ens klodser. Der er bare ingen fordel ved at udnytte det, når
computeren har det decideret grafikkort. Controlleren har kun brug for
den ekstra båndbredde, når den også skal klare grafikken. Der har dog
været test der viste, at det trods alt var bedre at sætte mere RAM i en
MacBook, selv om klodserne så blev forskellige, end at lade den have en
lille mængde RAM og dual channel.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 18-12-07 18:31

> [...]
> været test der viste, at det trods alt var bedre at sætte mere RAM i en
> MacBook, selv om klodserne så blev forskellige, end at lade den have en

OK - vi taler jo om en Macbog med delt RAM, ikke sand - altså _uden_
dedikeret gafikkort, hvilket vil sige, at jeg skal hælde minimum 2x1 GB
RAMklodser i tøsens Macbog?

Er det rigtigt opfattet?

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-12-07 01:08

> [...]

> OK - vi taler jo om en Macbog med delt RAM, ikke sand - altså _uden_
> dedikeret gafikkort, hvilket vil sige, at jeg skal hælde minimum 2x1 GB

Ja. Fra fabrikken er de udstyret med 2 x 512 MB RAM. Men som jeg skrev,
så var der engang nogen, der testede hastighederne med forskellige
mængder RAM. Deres konklusion var, at havde man kun råd til en enkelt
RAM-klods på 1 GB, så var det alligevel bedre at sætte den i. Fordelene
ved 1,5 GB RAM frem for 1 GB var større end ulemperne ved ikke at køre
dual channel.
Priserne på RAM er meget lave. Det er ikke mere end 2-300,- kr.
dyrere at købe 2 x 2 GB RAM, så hvorfor ikke gøre det? Noget andet er,
at 1 GB i alt trods alt ikke er så ringe. Det er ikke engang et år siden
(et halvt måske kun), at den mindste MacBook havde 512 MB RAM, og den
fungerede trods alt også.
Misforstå mig ikke. Jeg erfarede virkelig, at min MacBook fik
meget mere luft, da jeg opgraderede fra 1 til 2 GB RAM, som var maks.
dengang. Jeg har bare flere gange sat mere RAM i kvinders computere,
hvis jeg har haft noget til overs, og jeg har bagefter ikke kunnet få
dem til at sige, at det gjorde nogen forskel. Nogle gange spørger jeg
derfor mig selv, om det er besværet og pengene værd. Hvis man kun har et
enkelt eller et par programmer åbne og ikke arbejder med krævende
opgaver, så er ens RAM-behov altså ikke stort. Prøv at læse Apples egne
forslag på Apple Store, hvor man kan opgradere computerne med ekstra
RAM. De mener i hvert fald ikke, at man skal have meget RAM. Mange
mennesker åbner nærmest kun et program ad gangen. De åbner Mail, ordner
deres e-mail og lukker derefter Mail igen. Så åbner de Safari, læser
tv-programmet, eller hvad de nu skulle, lukker Safari og slukker
computeren for natten. Hvis man bruger computer sådan, så er 1 GB mere
end rigeligt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 19-12-07 05:55

> [...]
> læser tv-programmet, eller hvad de nu skulle, lukker Safari og slukker
> computeren for natten. Hvis man bruger computer sådan, så er 1 GB mere end

Jeg har tit 10 programmer åbent samtidig, og må derfor bruge det
virtuelle lager ganske kraftigt ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-12-07 18:18

> Forstået - tak

> Jamen, er der så dual channel RAM i de dér Macbøger?

Apple skiber kun macbøger med ram klodser i dual channel konfiguration.

Fra : Morten Lind

Dato : 18-12-07 18:35

> Apple skiber kun macbøger med ram klodser i dual channel konfiguration.

OK, fint, tak - kan man skifte begge klodser?

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-12-07 01:08

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> OK, fint, tak - kan man skifte begge klodser?

Jep. Det kan man i alle nye Mac. Der er ingen, der bliver leveret med
RAM, der er loddet fast mere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 18-12-07 17:37

> [...]
>
> Har du overvejet den logiske og naturlige konklusion af DEN udtalelse?
>
> Du bliver naturligvis nødt til at have sår'n et kræ selv.

Hey - jeg fik lige læst Henriks svar inden dit Så fint med den sjove
tast, og fint med deleRAM, men mine øjne og mine fingre/hænder er vist
ikke optimeret til en bærbar

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 17-12-07 13:04

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Kan en sort Macbook - købt primo 2008 - holde fire år?
>
> Kan en Macbook Pro?

Hvorfor dog ikke en hvid MacBook?

Og naturligvis kan den da holde sig i fire år. Min MacBook skulle da i
hvert fald gerne holde sig længere ...

Så skal den naturligvis forsynes med max RAM, og en DVD brænder. Regn
også med en stor harddisk - men den kan du selv sætte i. Så får du også
en ekstern usb-harddisk ....
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 18-12-07 18:09

> [...]

> Så skal den naturligvis forsynes med max RAM, og en DVD brænder. Regn
> også med en stor harddisk - men den kan du selv sætte i. Så får du også

Hej Per

Det er til min ældste datter, der mærkværdigvis skal konfirmeres til
foråret.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-12-07 19:24

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Det er til min ældste datter, der mærkværdigvis skal konfirmeres til
> foråret.

Ja, det er jeg da godt klar over ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 18-12-07 20:21

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja, det er jeg da godt klar over ...

Nå, det var godt - jeg blev et øjeblik i tvivl, om du troede, det var
til mig.

M.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 17-12-07 22:17

> [...]

> computer i skolesammenhæng, og hun mener helt bestemt, at det er noget,
> jeg skal tage mig af, meget gerne i forbindelse med deres konfirmation

Jeg har en datter på 19 og een på 13. De har begge investeret hhv.
sparepenge og konfirmationspenge i hvid 13" MacBook.

Den ene af mine drenge forvildede sig ud på en PC, men den er efter et
par år skiftet ud med en 20" iMac.

Min yngste søn købte sig fluks en mini med sine konfirmationspenge + en
iPod 30Gb.

Adskillige af deres kammerater bruger efterhånden Mac.

Jeg kan love dig, at det er trendy!

Så man er aldeles ikke det ringeste yt, når man har en Mac i dag.
Spectret hos mine unge(r) dækker folkeskole, handelsskole og
handelshøjskolen i København og jeg hører ikke om nævneværdige
kompatibilitetsproblemer.

Hej ho (fingertegn) prøv at se...
Bruger du en fucking PC...
Du får mig til at le ...hej ho (mer fingertegn)

(Sikke et sprog de dog bruger ...

Istedet for den dyreste, kunne du overveje at levere en Back-up løsning,
i form af en billig USB-disk med, til at lave TimeMachine back-up med.

Som alternativ til den dyre udgave kunne en AppleCare forsikring også
være en god idé.

Og endelige ville et .Mac abbonnement gøre deres nye digitale liv
perfekt. Køb familieabonnementet og giv dem hver en .Mac-bruger. Det
giver 2,5 Gb fuldt mac-kompatibel net disk plads fyldt med fede
features. Bl.a. visning af billeder fra iPhoto på nettet.

De har iøvrigt ikke en fløjtende fis brug for DVD-brændere - det handler
om at få tingene IND på computeren - ikke UD!

Men køb dig en DiskWarrior så du kan tjekke deres harddisk hvis den gør
kludder.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 18-12-07 18:15

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> [...]
> om at få tingene IND på computeren - ikke UD!
>
> Men køb dig en DiskWarrior så du kan tjekke deres harddisk hvis den gør

Tusinde tak for opbakningen, Stig

Go´ idé med familie.Mac - jeg har jo selv haft stor fornøjelse af mit
..Mac-abonnement, siden begyndelsen for snart længe siden.

Ja, æblerne bliver flere og flere ude i samfundet, så det ender nok med
en MacBook

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-12-07 17:13

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Alle native Appleprogrammer klarer fint konverteringerne fra MS
> Office.

Hvor grundigt? Det er notorisk kringlet når man kommer ud i krogene.
Bare se hvor stor OOXML er ...
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-12-07 18:18

> Hvor grundigt? Det er notorisk kringlet når man kommer ud i krogene.
> Bare se hvor stor OOXML er ...

Personligt har jeg i hvert fald NeoOffice liggende i reserve. Der er
dokumenter, som NeoOffice viser mere korrekt end Pages, Keynote, Numbers
og TextEdit.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 18-12-07 18:22

> Personligt har jeg i hvert fald NeoOffice liggende i reserve. Der er
> dokumenter, som NeoOffice viser mere korrekt end Pages, Keynote, Numbers
> og TextEdit.

Det var godt at vide, tak

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 18-12-07 18:20

> Hvor grundigt? Det er notorisk kringlet når man kommer ud i krogene.
> Bare se hvor stor OOXML er ...

Dét ved jeg s´gu´ ikke, men TextEdit åbner .doc - Numbers åbner .excel -
Keynote åbner .pps - skal man bruge mere?

M.

Fra : Jens

Dato : 18-12-07 19:06

> Dét ved jeg s´gu´ ikke, men TextEdit åbner .doc - Numbers åbner .excel -
> Keynote åbner .pps - skal man bruge mere?

Hvis man arbejder sammen med andre, kan det være interessant om de
features f.eks. Word indeholder m.h.t. fremhævelse af ændringer og
tilføjelse af kommentarer også virker i de "matchende" programmer.
--

Jens

Fra : Morten Lind

Dato : 18-12-07 20:03

Jens <spam@spam.invalid> wrote:

> Hvis man arbejder sammen med andre, kan det være interessant om de
> features f.eks. Word indeholder m.h.t. fremhævelse af ændringer og
> tilføjelse af kommentarer også virker i de "matchende" programmer.

Enig - se mit svar til både Per & Morten R.K.

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-12-07 18:24

> Dét ved jeg s´gu´ ikke, men TextEdit åbner .doc - Numbers åbner .excel -
> Keynote åbner .pps - skal man bruge mere?

Formatering... OLE objecter.

At åbne og åbne vel er ikke det samme.

Fra : Morten Lind

Dato : 18-12-07 20:01

> Formatering... OLE objecter.
>

> At åbne og åbne vel er ikke det samme.

Nåeh ja - men er man så avanceret i 9. klasse/gymnasiet? Og iøvrigt ku´
jeg da godt finde på, som svaret til Per, at investere i en MS Office.

Men altså - at åbne og at åbne _er_ det samme, men at åbne _og_ redigere
m.m. er naturligvis _ikke_ det samme.

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-12-07 01:08

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Men altså - at åbne og at åbne _er_ det samme, men at åbne _og_ redigere
> m.m. er naturligvis _ikke_ det samme.

Der er da forskel på, om dokumentet bliver åbnet og ser rigtigt ud,
eller om det ser forkert ud, fordi formatering, skrifttyper osv. ikke
kan vises rigtigt. Der kan også være funktioner, der ikke bliver vist.
Det kan være fodnoter, indholdsfortegnelse, illustrationer, skemaer,
animationer. Hvis man åbner et dokument, man ikke kender, har man ikke
altid en chance for at se, om en illustration, en boks med uddybende
kommentarer eller noget andet måske mangler. Det kan ændre betydningen
af dokumentet en hel del.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 19-12-07 04:48

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Og iøvrigt ku´ jeg da godt finde på, som svaret til Per, at investere i en
> MS Office.

Home/student versionen er da vist i øvrigt en FAMILIElicens ... når den
nu kommer efter årsskiftet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-12-07 19:24

> Ja, møde tidligt - tidligt hjem. Så er det kun mørkt den ene vej Men
> det gælder naturligvis også den anden vej, men jeg kan bedst lide lys,
> når jeg skal være vågen

Konklusionen må være at du skal have natarbejde om vinteren, i en
sengebutik.

> Næeh - virkeligheden er en svær én, er den

Og når man bliver gammel nok til at man kan sove når det passer en, så
KAN man ikke sove når det passer en. Æv.

> Ja da, men gider du høre svaret?

Ork ja, du fortæller bare historier fra de varme lande, ikke noget
problem.

> Socialdemokraterne er for betonagtige til mit temperament, der er for
> megen ensretning(var, i hvert fald) til at kreative anarkister som jeg
> kunne få fodfæste.

Ser du, hele pointen med partier er at man ønsker at det skal FORBLIVE
som det var dengang man kom til magten da det jo er med den vinkel at
man beholder magten. Så det du siger er at de ikke ville som du ville
og så blev du sur og gik din vej?

Det er vel meget menneskeligt. Det er lidt det samme som at der ingen
partier er der vil afskaffe valgstøtten (er det en femmer pr stemme?).

> fik jeg afvist et forslag om at demokratisere afstemningsproceduren i et
> spørgsmål, jeg forlængst har glemt indholdet af.

Hvordan demokratiserer man en afstemningsprocedure?

> Dernæst oppunerede jeg mod kongresafstemningerne på selve kongressen,
> der tilsagde, at man _skulle_ stemme på et bestemt antal tillidsvalgte,
> for at stemmen var gyldig.

Jamen, det er da samme regel som ved alle andre valg, bortset fra at her
er antallet _een_. Stemmer du på flere eller færre er din stemme
ugyldig. Her er det bare mere folkeligt da man har flere stemmer at
gøre godt med. FOLKETS STEMME!

> [...]
> - tænk at kalde sig liberal(for de tør jo ikke sige liberalistisk) og så
> opføre sig som Pol Pot, Stalin og andre af samme slags, tsk, tsk.....

Antyder du at vi snart kan forvente en større ... æh.. førtidskremering
af visse demografisk oplagte segmenter? Fx dem med socialdemokratisk
sindelag?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 18-12-07 20:53

> Konklusionen må være at du skal have natarbejde om vinteren, i en
> sengebutik.

Hæ, hæ.....ja, dét ku´ være godt, det skulle så bare være en
hjemmearbejdsplads*GG*

> Og når man bliver gammel nok til at man kan sove når det passer en, så
> KAN man ikke sove når det passer en. Æv.

tsk....._så_ gammel er du ikke endnu, så det ved du ikke noget om

> [...]
>
> Ser du, hele pointen med partier er at man ønsker at det skal FORBLIVE
> som det var dengang man kom til magten da det jo er med den vinkel at

Véd jeg da godt.

> Så det du siger er at de ikke ville som du ville
> og så blev du sur og gik din vej?

Næeh - blev ikke sur, men opgav at trænge ind med fornuftige argumenter.

> Det er vel meget menneskeligt. Det er lidt det samme som at der ingen
> partier er der vil afskaffe valgstøtten (er det en femmer pr stemme?).

Hvordan det kan blive det samme, forstår jeg ikke, men jo, jeg mener
også, at partistøtten er en femmer pr. stemme.

> Hvordan demokratiserer man en afstemningsprocedure?

Man laver en flad, lige afstemning. Et hoved, en stemme - alle stemmer.

> [...]
> er antallet _een_. Stemmer du på flere eller færre er din stemme
> ugyldig. Her er det bare mere folkeligt da man har flere stemmer at

Øhh......misforstod du, eller misforstår jeg?

I min situation _skulle_ man stemme på et bestemt _antal_, hvis stemmen
skulle være gyldig.

I min verden er jeg stemmeberettiget, og når jeg er det, er det min ret
at stemme på de, jeg vil.

At der er opstillet 25 forskellige er fint.

Men at tvinge mig til at stemme på minimum tolv for at min stemme skal
være gyldig, er utilstedeligt og udemokratisk.

Min stemme skal være ligeså gyldig som alle andres, selvom jeg vælger
_kun_ at stemme på tre personer.

Lidt ligesom, at en blank stemme også er en stemme.

> Antyder du at vi snart kan forvente en større ... æh.. førtidskremering
> af visse demografisk oplagte segmenter? Fx dem med socialdemokratisk
> sindelag?

Næeh(men man ka´ jo aldrig vide, vel? - Det er et af de smukkeste
træk ved livet).

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 19-12-07 05:55

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Lidt ligesom, at en blank stemme også er en stemme.

Men ugyldig ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 19-12-07 17:42

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Men ugyldig ...

Hov, hov, Per - en blank stemme er _aldrig_ ugyldig. Hvis den er, er det
diktatoriske regler, der gør den det.

En blank stemme er en kombination af benyttelsen af retten til at stemme
og manifestationen af ikke at have noget/nogen at stemme på.

En blank stemme _skal_ tælles med i opgjorte stemmer og bør defineres
for sig selv.

Det gør de ikke altid, og det er hamrende udemokratisk - nogle/mange
steder fordeles de blanke stemmer efter en fordelingsnøgle til de
opstillede.

Det er da diktatur, der vil frem i verden.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 19-12-07 18:12

> [...]

> steder fordeles de blanke stemmer efter en fordelingsnøgle til de
> opstillede.
>
> Det er da diktatur, der vil frem i verden.

Næh, det er de demokratisk vedtagne stemmeregler ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 19-12-07 18:44

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Næh, det er de demokratisk vedtagne stemmeregler ...

Vedtaget af et stemmeudvalg, en bestyrelse, andet repræsentativt eller
vedtaget ved urafstemning?

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 19-12-07 19:42

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

[Blanke stemmer]

> Vedtaget af et stemmeudvalg, en bestyrelse, andet repræsentativt eller
> vedtaget ved urafstemning?

Af folketinget ... gældende ved offentlige valg.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 19-12-07 20:55

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:
>
> [Blanke stemmer]

> Af folketinget ... gældende ved offentlige valg.

Altså repræsentativt og dermed flertalsditatorisk.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-12-07 22:25

> Hej Per
>
> Det er til min ældste datter, der mærkværdigvis skal konfirmeres til
> foråret.

Hvorfor tror du ikke det kan passe sammen med at DU skal gøre alt det
der?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-12-07 22:26

> Det var godt at vide, tak

Hvorfor har du alle de ticks?

Henrik har nok også Office liggende i reservereserve, men det tør han
ikke sige.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-12-07 01:08

> Hvorfor har du alle de ticks?
>
> Henrik har nok også Office liggende i reservereserve, men det tør han
> ikke sige.

Nej DET har jeg nu godt nok ikke. Der ligger ganske vist en 30 dages
prøveudgave på harddisken, når man køber en ny Mac, men den har jeg
aldrig aktiveret. Jeg bruger skam Apples egne programmer incl. iLife og
iWork som hovedprogrammer med stor fornøjelse. Jeg har dog en sjælden
gang været ude for, at et dokument tog sig bedre ud på NeoOffice. Det
var bestemt ikke uanvendeligt i Pages, men formateringen var ændret
lidt, og dokumentet fyldte over en side, selv om det ikke var hensigten.
Da NeoOffice er gratis, er der vel ikke noget forgjort ved at have det
liggende. Jeg har da også flere browsere, hvis nu en enkelt hjemmeside
ikke vises ordentligt i Safari. Jeg har endda ofte haft Adobe Reader
liggende, selv om Billedfremviser også kan vise PDF.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-12-07 01:54

news@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> computeren for natten. Hvis man bruger computer sådan, så er 1 GB mere
> end rigeligt.

Åh, denne udvikling. Jeg skrev speciale på min bærbare der havde 32 Mb
RAM og det var store sager.

Nu er det ligefør grafikkortet har mere hukommelse end resten af maskinen...
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 19-12-07 05:55

> Åh, denne udvikling. Jeg skrev speciale på min bærbare der havde 32 Mb
> RAM og det var store sager.

Jeg skrev min specialeafhandling på en Mac Plus; den har vel max haft 4
M RAM. Det var en af dem der stod i DIKUs MacLab.

Og foretog programudviklingen på en Apollo, der kørte UNIX med X11. Da
vi var to der kørte op til samme maskine var den lige lovlig sløv; men
da RAMen blev fordoblet til 4 M var den pludselig hurtig nok ...

I dag ville jeg ikke købe en maskine med mindre end 2 GiB RAM i ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 19-12-07 13:54

Per Rønne skrev:

> Jeg skrev min specialeafhandling på en Mac Plus; den har vel max haft 4
> M RAM. Det var en af dem der stod i DIKUs MacLab.

Den kan jeg også huske - det var den første Mac, jeg prøvede. Det var
fantastisk, at teksten på skærmen blev kursiv, når man valgte kursiv! Og
man kunne vælge skrifttyper, jamen, jamen.

Efter at have skrevet en opgave på den måtte jeg selv have en Mac...

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-12-07 17:36

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Jeg skrev min specialeafhandling på en Mac Plus; den har vel max haft 4
> M RAM. Det var en af dem der stod i DIKUs MacLab.

Da også rigeligt. Man kunne køre Windows og OS/2 (på en PC) på 4 Mb
RAM. Og spille Doom! Hvad mere vil man ha'.

> Og foretog programudviklingen på en Apollo, der kørte UNIX med X11. Da
> vi var to der kørte op til samme maskine var den lige lovlig sløv; men
> da RAMen blev fordoblet til 4 M var den pludselig hurtig nok ...

Luksus!

Næh, da JEG var ung der arbejdede vi på en Z80 maskine .. med 48 Kb ram
(det var inden den blev opgraderet til 64 Kb) med ET diskettedrev. Det
kunne til nød også gå, indtil man skulle kopiere en hel diskette. Man
skal dæleme skifte mange gange for at flytte 1 Mb 48 Kb af gangen.

Iøvrigt et ganske rart instruktionssæt på en Z80.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 19-12-07 17:56

> [...]
> skal dæleme skifte mange gange for at flytte 1 Mb 48 Kb af gangen.
>
> Iøvrigt et ganske rart instruktionssæt på en Z80.

Hm.....jeg havde også en dims, der hed noget i den retning - hed den
ikke også noget med Sinclair?

Eller husker jeg forkert?

Jeg mindes i hvert fald ikke et diskettedrev i den. Det var en lille
sort ting, der skulle tilsluttes en kasettebåndoptager og et
TV(transportabelt S/H).

Men det er måske ikke den samme?

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 19-12-07 19:12

> [...]
>
> Jeg mindes i hvert fald ikke et diskettedrev i den. Det var en lille
> sort ting, der skulle tilsluttes en kasettebåndoptager og et

Nej, omkring 1980 brugte DIKU en bunke Piccolo'er til
dat0-undervisningen. De holdt da vist en fem års tid.

Og man brugte store 8" disketter, som må have haft god plads. Ikke som
mine 3" floppies til Amstrad CPC464 - de var dog bedre end
kassettedrevene ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 19-12-07 19:12

> [...]
>
> Næh, da JEG var ung der arbejdede vi på en Z80 maskine .. med 48 Kb ram
> (det var inden den blev opgraderet til 64 Kb) med ET diskettedrev.

Ja, vores datalogi 0 foregik nu på RECKUs maskiner. Med hulkort og
satsvis kørsel for hele årgangen en gang i timen. OS 1100, og
programmeringssproget var Pascal 1100.

Se, I fik så en Z80-baseret Piccolo, og den var på 64 K, ikke 48. Men i
den øverste del af lageret lå store dele af systemet, så derfor havde I
kun adgang til de første 48 KiB.

Se, min første datamat var en Amstrad CPC 464:

<http://en.wikipedia.org/wiki/Amstrad_CPC>

med kassettebåndoptager i tastaturet. Det var nu med en monokrom [grøn]
skærm, lidt mindre end den viste, til gengæld var det med to
diskettedrev. Både den monokrome skærm og farveskærmen kunne vise 80
tegn per linie, men med farveskærmen var kvaliteten så dårlig, at man
ville få ødelagt øjnene, medmindre man gik ned til 40 tegn per linie.

Jeg fik den oprindelig med 64 KiB, men det gav vistnok kun 44 KiB i TPA.
Der var derfor cp/m-programmer, jeg ikke kunne køre. Men jeg fik den
opgraderet til 128 KiB, og så fik jeg pludselig 62 KiB i - det gav en
TPA på hele 62 KiB.

<http://www.dcast.vbox.co.uk/cpm.html>

Se, det gjorde at jeg kunne bruge tidens top-programmer og
udviklingsværktøj, som dBase II, SuperCalc III, WordStar, Pascal MT+ og
Turbo Pascal [Compas; systemet gik under mange navne, i dag er det
Delphi].

Men tilbage til RECKU. Her fik vi på datalogi 1 adgang til
semi-intelligente terminaler. Vi arbejdede stadig på en slags hulkort,
men nu var et hulkort blot en linie på skærmen. Og ved at fjerne to
blanktegn i begyndelsen af hver udskrevet linie, sendte vi en ændring af
linien afsted!

Heftigt avanceret. Og da jeg så kom til WordStar [der jo både kunne
bruges i tekstbehandlings- og editor-måde], så var det endnu mere
avanceret ...

> Det kunne til nød også gå, indtil man skulle kopiere en hel diskette. Man
> skal dæleme skifte mange gange for at flytte 1 Mb 48 Kb af gangen.

> Iøvrigt et ganske rart instruktionssæt på en Z80.

Ja, mine disketter til Amstrad'en var nu kun på 180 K, uformatteret. Men
per side. Og man kunne bruge den anden side ved at vende disketten.

Med mine to drev bootede jeg så på den øverste, og havde så
applikationsprogrammel på den. På den nederste havde jeg så data, så når
jeg skulle kompilere et Pascal MT+ program gjorde jeg det fra side 1 af
mt+ floppyen. Når jeg bagefter skulle lænke, måtte jeg vende den, for at
få fat i biblioteker og link'er ...

Men du slap nok lidt lettere med din Compas på en Z80-baseret Piccolo
med CP/M-80 2.2 ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-12-07 18:47

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Men det er måske ikke den samme?

Anglofile personage! Det her var solidt støbejernsindkapslet elektronik
fra Regnecentralen. En god gammel RC701B og siden en RC702'er.
Fremragende maskiner.

Endte med at lære Z80-maskinkodeprogrammering for at få hhv buffer på
tastatur (ellers huskede den ikke hvad man skrev) og serielport (det er
ikke sjovt at køre 2400 baud med et 19.200 modem).

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 20-12-07 15:58

> [...]
> tastatur (ellers huskede den ikke hvad man skrev) og serielport (det er
> ikke sjovt at køre 2400 baud med et 19.200 modem).

Det var sådan én, jeg havde:
<http://en.wikipedia.org/wiki/Zx81>
Så dét med Sinclair var da meget godt husket.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-12-07 22:49

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Se, I fik så en Z80-baseret Piccolo, og den var på 64 K, ikke 48. Men i

Du husker måske jeg ikke har gået på DIKU? Vores RC701B var en
prototype og den havde kun 48 Kb RAM indtil den blev opgraderet.

> den øverste del af lageret lå store dele af systemet, så derfor havde I
> kun adgang til de første 48 KiB.

Per, det er pænt af dig at du vil forklare mig tingenes rette
sammenhæng, men lige der tror jeg jeg er godt orienteret. Jeg
disassemblerede min BIOS for at få plads til keyboard- og serielbuffer
(at bruge Z80 koder kan spare en del i forhold til 8080), hvorunder jeg
morede mig med at tilføje en ekstra linie på skærmen ved at
omprogrammere videocontrolleren i henhold til databladet. For at undgå
at denne forlængelse af videobufferen rullede over til adresse 0 og
viste fnadder, skulle man proppe en speciel byte ind på $FFFF som
fortalte videocontrolleren at nu VAR der ikke mere. Denne ekstra linie
brugte jeg så til et ur (også interruptdrevet) og diverse
statusindikatorer.

Ikke fordi der som sådan er noget epokegørende i dét, men bare for at
give dig en idé om hvad jeg ved i forvejen, så du ikke behøver bruge
krudt på det.

> [...]
> Der var derfor cp/m-programmer, jeg ikke kunne køre. Men jeg fik den
> opgraderet til 128 KiB, og så fik jeg pludselig 62 KiB i - det gav en

Ja, CP/M-3 havde nogen fikse finurligheder til at udnytte rammen.

> Heftigt avanceret. Og da jeg så kom til WordStar [der jo både kunne
> bruges i tekstbehandlings- og editor-måde], så var det endnu mere
> avanceret ...

WordStar har altid fascineret mig, fordi det er så avanceret et program
i så lidt plads. (Jojo, har skam brugt version 3.3 var det vist).

> Men du slap nok lidt lettere med din Compas på en Z80-baseret Piccolo
> med CP/M-80 2.2 ...

Der var mere plads, men at man ikke behøvede linke separat var en
guldting. Det var jo også det der gjorde at Turbo Pascal blev sådan en
success.

Heldigvis er det fortid - idag kan ingen forventes selv at fylde et
lagermedie op blot ved at skrive. Nej, jeg savner ikke de gode gamle
dage.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 20-12-07 06:14

> Du husker måske jeg ikke har gået på DIKU?

Næh, det var jeg faktisk ikke klar over. Og da der er en 1200 studerende
ved DIKU, og da vi er af forskellig årgang, kan man jo ikke kende alle.

Men du er åbenbart fra DAIMI? Altså Århus Universitet.

> [...]
>
> Per, det er pænt af dig at du vil forklare mig tingenes rette
> sammenhæng, men lige der tror jeg jeg er godt orienteret.

Ja, men nu er der jo også andre der læser disse historiske betragtninger

> [...]
> krudt på det.

> Ja, CP/M-3 havde nogen fikse finurligheder til at udnytte rammen.

Min kunne kun klare cp/m 2.2.

> WordStar har altid fascineret mig, fordi det er så avanceret et program
> i så lidt plads. (Jojo, har skam brugt version 3.3 var det vist).

Jeg opdagede i et andet program, NewWord, at initialiseringssekvensen
gjorde brug af noget værre byte-huggeri. Som bekendt var Z80 med
expanding opcodes. Og når man startede udførelsen af koden ved en byte
der var forskudt blot en fra den oprindelige, kunne man få maskinen til
at udføre et helt andet program. Det gjorde NewWord brug af!

> Der var mere plads, men at man ikke behøvede linke separat var en
> guldting. Det var jo også det der gjorde at Turbo Pascal blev sådan en
> success.

Jep.

> Heldigvis er det fortid - idag kan ingen forventes selv at fylde et
> lagermedie op blot ved at skrive. Nej, jeg savner ikke de gode gamle
> dage.

Næh, de var noget mere besværlige end nutiden ..
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-12-07 23:00

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Altså repræsentativt og dermed flertalsditatorisk.

Lad mig gætte - det er kun et problem hvis flertallet er uenige med dig?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-12-07 19:28

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> <http://en.wikipedia.org/wiki/Zx81>
> Så dét med Sinclair var da meget godt husket.

Helt affældig er du ikke endnu. Det er da dejligt.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-12-07 23:06

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Men du er åbenbart fra DAIMI? Altså Århus Universitet.

Nej. Jeg har læst (eller hvad vi nu skal kalde det) i Odense.

> Ja, men nu er der jo også andre der læser disse historiske
> betragtninger

Jovist, men det lød som om du talte til mig og ikke dem, og der er ingen
grund til at spilde krudt på dét så.

> Min kunne kun klare cp/m 2.2.

Med en TPA på 62 Kb? Interessant, gad vide hvordan de havde lavet det
lille nummer. CP/M 2.2 som standard krævede at BDOS lå i bank 0.

> [...]
> der var forskudt blot en fra den oprindelige, kunne man få maskinen til
> at udføre et helt andet program. Det gjorde NewWord brug af!

Puh, sikke en fejlkilde. Godt at man i dag arbejder sig mere og mere
hen mod at kodesegmenter er skrivebeskyttede og word-aligned.

> Jep.

Ærgeligt at Borland Pascal stoppede ved version 7.0 - det var et
fantastisk produkt. (Og nej, Delphi er noget _andet_).

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 21-12-07 07:55

> Nej. Jeg har læst (eller hvad vi nu skal kalde det) i Odense.

OK. Det er en nyhed for mig at odenseanerne skulle have fået et
Datalogisk Insitut.

Jeg afleverede mit datalogiske speciale i 1991, og en sidste
'efternøler' på mit engelske bifag året efter.

> Jovist, men det lød som om du talte til mig og ikke dem, og der er ingen
> grund til at spilde krudt på dét så.

Og det var så med et udvidelseskort, som skulle sættes ind i selve
maskinen.

> Med en TPA på 62 Kb? Interessant, gad vide hvordan de havde lavet det
> lille nummer. CP/M 2.2 som standard krævede at BDOS lå i bank 0.

Med 128 K var der 64 der var umiddelbart tilgængelige. De resterende var
delt op i to banker på hver 32 K, hvoraf den ene blev brugt til en
printspooler, den anden til at blive brugt af systemet. Så må de 2 K fra
TPAen på 62 til grænsen på 64 være blevet brugt til at sende systemkald
over i de 32 RAM, der blev brugt dertil. Jeg kender ikke detaillerne.

> [...]

> Ærgeligt at Borland Pascal stoppede ved version 7.0 - det var et
> fantastisk produkt. (Og nej, Delphi er noget _andet_).

Borland Pascal findes nu dig stadig i Delphi, som man da sagtens kan
køre som noget 'kommandolinieagtigt'.

Vi Mac-folk kan i øvrigt gøre brug af GNU Pascal, der jo netop bygger på
Borland Pascal:

<http://www.microbizz.nl/gpc.html>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-12-07 09:24

> OK. Det er en nyhed for mig at odenseanerne skulle have fået et
> Datalogisk Insitut.

Tjah, det har nu været der i mange år. http://www.imada.sdu.dk.

Jeg har været glad for at læse i Odense. Jeg synes der er dejligt på
Fyn.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 21-12-07 12:25

> Jeg har været glad for at læse i Odense. Jeg synes der er dejligt på
> Fyn.

Ja, der er jeg nok for meget storbymenneske. Alternativet til København
ville for mig ikke være Århus, og da slet ikke Odense, men Berlin eller
London.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk