powerbook vs. powerbook pro?
Fra : Henrik

Dato : 14-12-07 16:39

Hej allasammen.

Jeg skal snart have min gamle powerbook G4 udskiftet. Det store
spørgsmål er hvilken mac det skal være...

De to setups jeg overvejer er:

PowerBook (Black, incl. 4gb ram og AppleCare)
DKK 19.769,00

PowerBook Pro 15 (4gb ram og AppleCare)
DKK 26.999,00

De to "eneste" jeg umiddelbart kan se som afgørende forskelle er
oplagte.

- Størrelsen på skærmen. (her kan jeg evt. som kompentation købe en
lækker 23 tommer apple skærm, DKK 26.768,00 stort set samme pris)

- GeForce grafik kort med 256MB SDRAM
Så er spørgsmålet hvor meget power kortet reelt giver?

Jeg bruge primært min mac i CS3 (og spiller lidt en gang imellem...)
Jeg arbejder freelance, så det skal være en bærbar og jeg syntes
næsten ikke 17 tommer varianten er bærbar ;)

Er der nogen som vil eller kan hjælpe?

1000tak!

Fra : Jon

Dato : 15-12-07 11:43

Henrik <meatgoogle@yahoo.com> wrote:

> De to setups jeg overvejer er:
>
> PowerBook (Black, incl. 4gb ram og AppleCare)
> DKK 19.769,00
>
> PowerBook Pro 15 (4gb ram og AppleCare)
> DKK 26.999,00

Bare for å være nerd: Du mener selvsagt MacBook Pro. PowerBook finnes
ikke mer.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Henrik

Dato : 15-12-07 03:55

> Bare for å være nerd: Du mener selvsagt MacBook Pro. PowerBook finnes
> ikke mer.

Hov.. ja selfølgelig ;)

MacBook vs. MacBook Pro

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-07 19:40

Henrik <meatgoogle@yahoo.com> wrote:

> PowerBook (Black, incl. 4gb ram og AppleCare)
> DKK 19.769,00

lad for guds skyld være med at købe din ram via AppleStore ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-12-07 00:46

> [...]

> spørgsmål er hvilken mac det skal være...
>
> De to setups jeg overvejer er:
>
> PowerBook (Black, incl. 4gb ram og AppleCare)

Bof-bof. Det er godt nok nogle voksne priser. Det må være med 4 GB RAM
fra Apple. Jeg kan anbefale dig at købe og installere RAM selv. Jeg har
lige bestilt 4 GB Kingston RAM af bedste kvalitet til godt kr. 800,-.
Det er sikkert fint nok med AppleCare til en bærbar. Der er dog
nogle, der anbefaler, at man køber i en fysisk butik og køber en udvidet
garanti der. Det kan man hos Merlin, Fona, Humac og sikkert også andre.
AppleCare er kun en udvidet garanti, mens de andres ofte også indeholder
en forsikring. De dækker altså også, hvis man hælder kaffe i computeren
eller taber den. Der er sikkert nogle betingelser, man skal nærlæse, så
gør hellere det, før du skriver under.
Jeg blev lidt sur på AppleCare her i sommer, da min kones iBook
blev tre år. Batteriet var ved at være lidt slidt, og jeg troede, at
AppleCare dækkede alle problemer med computeren. Jeg havde netop tegnet
AppleCare med den bagtanke, at jeg i det mindste fik nogle af pengene
igen, da batteriet normalt skal skiftes indenfor tre år. De kunne bare
ikke lade sig gøre, fik jeg at vide i telefonen. Det er helt normalt, at
et batteri bliver slidt. Hvis der ikke er en fabrikationsfejl, så dækker
garantien ikke, og AppleCare er en udvidet garanti. Det er måske mig,
der ikke har læst betingelserne, men det var nu mit indtryk, at
AppleCare er en servicekontrakt.

> [...]
>
> - Størrelsen på skærmen. (her kan jeg evt. som kompentation købe en
> lækker 23 tommer apple skærm, DKK 26.768,00 stort set samme pris)

Helt sikkert. Det har også været mit rationale. En lille computer at
bære rundt med, og en stor skærm (min er ikke lækker), når man kommer
hjem. Så får man det bedste af to verdener.

> - GeForce grafik kort med 256MB SDRAM
> Så er spørgsmålet hvor meget power kortet reelt giver?

Ikke en dyt, hvis du ikke spiller spil med action. En MacBook kan
sagtens spille World of Warcraft, men det er måske lidt mere detaljeret
på en MacBook Pro. Skal du bare se lidt film på YouTube, kan du ikke
mærke forskel.

> Jeg bruge primært min mac i CS3 (og spiller lidt en gang imellem...)
> Jeg arbejder freelance, så det skal være en bærbar og jeg syntes
> næsten ikke 17 tommer varianten er bærbar ;)

En MacBook er lille, virker solid, har langt batteriliv, og
magnetlukningen rigtig dejlig i dagligt brug. Det er besværligt at
skulle trykke den lille knap ind for at åbne en MacBook Pro. MacBook har
mini-DVI-stik til ekstern skærm. Man skal altså altid bruge en adapter
til en ekstern skærm eller projektor, og den koster ekstra. Skal man
være garderet, skal man egentlig have to: VGA og DVI. Adapteren er ikke
i stand til at sætte min eksterne skærm med VGA-stik på vågeblus. Det
kan en PowerBook eller MacBook Pro godt med den originale DVI-VGA
adapter. Jeg ved ikke, om det er et generelt fænomen eller blot gælder
nogle skærme. Det er let at opgradere harddisken på en MacBook, hvis den
bliver for lille på et tidspunkt.

MacBook Pro er mere lækker og med bedre skærm både i størrelse og
kvalitet. Skærmen kan skifte lysstyrke efter omgivelserne, og der er
lyst i tastaturet. Den er til gengæld mere klodset, og man er tilbøjelig
til at behandle den mere forsigtigt. Den har et rigtig DVI-stik til
ekstern skærm, og en VGA-adapter følger med i prisen. Man behøver altså
ikke bruge adapter til DVI-skærme, som vel efterhånden er det mest
udbredte. MAN KAN IKKE SELV SKIFTE HARDDISKEN. Det er i hvert fald ikke
meningen, og garantien ryger. Der er vejledninger på nettet, så er man
fingerfærdig, kan man vel nok. Jeg vil dog anbefale, at man prøver at få
et tilstrækkeligt stor harddisk fra starten.

Så konklusion i runde tal:

MacBook: Har du ikke brug for en DVD-brænder kan du lige så godt købe
den billigste MacBook. Man mærker ikke den lille forskel i
processor-hastighed. Jeg ved godt, at det som mand er lidt problematisk
at vise sig med en hvid MacBook, men det viser på den anden side, at man
hviler i sig selv og ikke skal stives af af ydre pynt. Så kr. 8.000, for
MacBook, 2.500,- for forsikring, 2.000,- for RAM og harddisk. Det bliver
kr. 12.500,-. Der er en hvid mellemudgave med DVD-brænder til kr.
9.700,-. Så ender man på 14.200,- med større hardisk. Hvis de 120 GB er
nok, så sparer du det. Hvis du insister på den sorte, hvor harddisken
vel er stor nok, så bliver det kr. 11.200,- plus 800,- for RAM og
2.500,- for forsikring. Det bliver 14.500,-. Priserne afhænger altså af,
om du skal have en større harddisk. Det kan du bedst selv afgøre. Du kan
måske klare dig med den originale i f.eks. et år. Til den tid er
harddiskene større, hurtigere og billigere end i dag, så da vil du få
mere ud af at skifte.

MacBook Pro: Billigste model koster kr. 14.800,-. Den har 2 GB RAM, og
ærligt talt, så fungerer det fint. Ellers kan du let købe 4 GB for 800,-
og installere det. Harddisken er så kun på 120 GB. Køber du på Apple
Store, så kan du få den opgraderet til 160 GB for kr. 550,-. Det er jo
ikke galt, men derefter bliver det dyrt. Jeg kan også se, at Apple tager
kr. 3.400,- for AppleCare. Det er lidt dyrt. Jeg gav kr. 2.850,- for
Merlins ordning med forsikring. Men OK, det er jo individuelt, hvem man
stoler på. Næste model koster kr. 18.500,-. Den har 160 GB harddisk og
bedre grafikkort. Det er nok en stor prisforskel for så lidt. Hvis du
køber i en butik, hvor de normalt kun sælger standardkonfigurationer, er
du dog nødt til at tage den, hvis du vil have større harddisk end de 120
GB. Igen synes jeg, det går meget fint med de originale 2 GB RAM. Læg
Merlins forsikring oveni, så er prisen 21.350,-. Læg evt. 4 GB RAM i fra
Kingston, og så er vi ikke meget over 22.000,-. Det er en lidt anden
pris end de 27.000,-, du regner med.

Nu har jeg legt lidt med nogle tanker og givet lidt overslag. Priserne
er lidt afrundede og ud af hovedet, så regn selv efter. Jeg har lige
opdaget, at den samlede pris for de 4 GB Kingston RAM, jeg har bestilt,
men ikke modtaget endnu, er kr. 690,- med fragt og det hele. Så køb det
for Himlens skyld ikke hos Apple.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 16-12-07 11:50

On 2007-12-15 00:38:37 +0100, Henrik <meatgoogle@yahoo.com> said:

> Hej allasammen.

Hej Henrik

> [...]
>
> PowerBook Pro 15 (4gb ram og AppleCare)
> DKK 26.999,00- GeForce grafik kort med 256MB SDRAM
> Så er spørgsmålet hvor meget power kortet reelt giver?
Hvis grafik kortet er ligegyldigt, hvorfor så ikke nøjes med den
"lille" pro til 14.799,-?

> Jeg bruge primært min mac i CS3 (og spiller lidt en gang imellem...)
> Jeg arbejder freelance, så det skal være en bærbar og jeg syntes
> næsten ikke 17 tommer varianten er bærbar ;)
>
> Er der nogen som vil eller kan hjælpe?
Håber jeg der er, for jeg står også og er ved at forære mig selv en ny
Mac, havde set mig lun på en MacBook Pro (forfængelighed, og så
lækkerheds værdien af allu) . Selv om jeg egentlig godt kunne "nøjes"
med en MacBook, så jeg er også lidt i syv sind.

> 1000tak!

Henrik

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-12-07 12:49

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> Hvis grafik kortet er ligegyldigt, hvorfor så ikke nøjes med den
> "lille" pro til 14.799,-?

Harddisken, harddisken! 120 GB er ikke alverden i dag.

> [...]
> lækkerheds værdien af allu) . Selv om jeg egentlig godt kunne "nøjes"
> med en MacBook, så jeg er også lidt i syv sind.

MacBook Pro er lækker, og skærmen er en tand bedre at sidde ved. Men
luksus koster, og det er op til en selv, om man vil ofre det. MacBook er
mindre og lettere at slæbe rundt, den virker mere solid, magnetlukningen
er dejlig, batteritiden skulle være længere, og den skulle være bedre
til at modtage AirPort-signal. Umiddelbart har jeg ikke indtryk af den
store forskel hvad de to sidstnævnte angår, men jeg har ikke testet det
nærmere. For prisforskellen kan man købe en ekstern skærm, tastatur og
mus at bruge hjemme. Så har man en lille computer at slæbe med og en
stor skærm, tastatur og mus at bruge hjemme. Omvendt er MacBook Pro nok
mere computer i sig selv, da skærmen er glimrende at sidde ved. Hjemme
bruger jeg faktisk den indbyggede skærm som primær skærm med den
eksterne skærm til ekstra ting. Med MacBook gjorde jeg det omvendt, og
der var en irriterende stor forskel på størrelse og kvalitet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-07 13:30

> [...]
> mindre og lettere at slæbe rundt, den virker mere solid, magnetlukningen
> er dejlig, batteritiden skulle være længere, og den skulle være bedre

De santarosa basserede MBP har nu en overordenlig effektiv antenne. Og
den er endnu bedre i de nye snatarosa basserede MB'er skal jeg ikke
kune sige da jeg endnu ikke hgar haft fingrene i sådan en.

Det er min erfaring at der er bedre til at fange signaler end nogen
anden Mac - De synes også at bedre end nogen af de thinkpads vi har.

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 16-12-07 14:52

On 2007-12-16 13:30:01 +0100, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> said:

> [...]
>
> Det er min erfaring at der er bedre til at fange signaler end nogen
> anden Mac - De synes også at bedre end nogen af de thinkpads vi har.

Læste på Mac Roumors (ja ja jeg ved det) at der efter al sandsynlighed
kommer en ny serie MBP i forbindelse med MacWorld omkring 15 Januar,
men det er jo spekulation, så det kan godt være man lige skal holde
hesten.......

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-12-07 15:08

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

Jeg har ikke gjort meget for at afprøve det, så jeg vil bare nødig
udtale mig. Umiddelbart kan jeg ikke mærke forskel på antennen i MacBook
og MacBook Pro. De fungerer begger perfekt her i huset, og jeg har ikke
grund til at tro, at den ene er ringere end den anden.

> [...]
> kommer en ny serie MBP i forbindelse med MacWorld omkring 15 Januar,
> men det er jo spekulation, så det kan godt være man lige skal holde

Sikkert. Det er jo en evindelig diskussion, hvornår man skal anskaffe
nyt. Jeg bruger min computer erhvervsmæssigt, så jeg kan trække den fra
i skat. For mig har det altså en vis betydning, om jeg når at få den med
på selvangivelsen for i år. Ellers er det da helt rigtigt, at det er ved
at være længe siden, MacBook Pro blev opgraderet, så det sker nok snart.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-07 15:27

> [...]
> på selvangivelsen for i år. Ellers er det da helt rigtigt, at det er ved
> at være længe siden, MacBook Pro blev opgraderet, så det sker nok snart.

Det er såmænd ikke mere end 5 uger siden og der er ikke kommet noget
nyt på markedet der er bedre, hurtigere eller smartere.

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 16-12-07 16:52

On 2007-12-16 15:27:01 +0100, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> said:

> Det er såmænd ikke mere end 5 uger siden og der er ikke kommet noget
> nyt på markedet der er bedre, hurtigere eller smartere.

Ja Ja. Men når man ved at der skal være et større halløj i Januar, hvor
der med stor sandsynlighed kommer noget nyt, eller at man sætter mere
ram/hd for samme pris, så er det da dumt, ikke at vente, med mindre
selvfølgelig det er noget skatte teknisk.

Det er da klart at man kan blive ved med at vente, og så får man aldrig
noget, da jeg købte min iBook gik der en lille måned så kom
MacBooken... Samme pris bare større HD og mere ram som jeg husker det.

Fra : Jon

Dato : 17-12-07 02:04

> [...]

> ram/hd for samme pris, så er det da dumt, ikke at vente, med mindre
> selvfølgelig det er noget skatte teknisk.

Sannsynligheten er stor for at _dersom_ det kommer noe i januar, så er
det i consumer-segmentet, altså evt. MacBook (neppe den likevel; den er
nylig oppgradert), Mac mini eller iMac. Dette er fordi nettopp dette
showet er forbruker-rettet.

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-12-07 17:42

> Det er såmænd ikke mere end 5 uger siden og der er ikke kommet noget
> nyt på markedet der er bedre, hurtigere eller smartere.

Fem uger?(!) Du tænker på, da det blev muligt at tilkøbe 2,6 GHz
processor og 250 GB harddisk? I købsguiden fraråder de køb, da de regner
med, at MacBook Pro opdateres snart. På den anden side nævner de også
ovenstående og spekulerer i, at det kan udsætte en opgradering et par
måneder. De mener dog ikke, det er en rigtig opgradering. Men OK, hvad
skulle Apple næsten også opgradere? Det er da ikke umuligt, at der
kommer noget helt andet som f.eks. en subnotebook til januar, og så
bliver de bærbare opgraderet til sommer.

<http://buyersguide.macrumors.com/>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-07 17:57

> Fem uger?(!) Du tænker på, da det blev muligt at tilkøbe 2,6 GHz
> processor og 250 GB harddisk?

Jeps - et tilkøb der gør det muligt at få det pt hurtigste mobile CPU
der pt findes.

> I købsguiden fraråder de køb, da de regner med, at MacBook Pro
> opdateres snart.

Hvilken købsguide? Apples eller nogen der blot gætter som vi?

Der er ikke nye CPU'er eller bundkort på vej der er hurtigere og
trinnet hyrtigere i grafikort fra nvidia i mobil variant bruger
væsenlig mere strøm hvilket gør den uinteressant da en MBP næppe
sælges på dens evne til at afvikle computerspil.
Man kan spekulere i at de sænker prisen på 4GB ram og stopper det i
den dyre model som standart og evt sløjfer 2.2GHz versionen.

I mine øjne er det ikke noget der gør det værd at udskyde et køb.

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-12-07 19:38

> Jeps - et tilkøb der gør det muligt at få det pt hurtigste mobile CPU
> der pt findes.

Dejligt at Apple er med fremme. Ja, jeg ved ikke, om man kan tilføje
"igen", men der var i hvert fald nogle år, hvor Apples hardware haltede
noget bagefter.

> Hvilken købsguide? Apples eller nogen der blot gætter som vi?

Det er Macrumors' købsguide, som jeg også har et link til. De gætter
naturligvis ligesom vi, men de prøver i det mindste at komme med
kvalificerede gæt.

> [...]

> den dyre model som standart og evt sløjfer 2.2GHz versionen.
>
> I mine øjne er det ikke noget der gør det værd at udskyde et køb.

Så vil jeg være glad for mine 2,4 GHz. Jeg tror også nok, grafikkortet
er godt nok til mig
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-07 14:58

> [...]
> kommer en ny serie MBP i forbindelse med MacWorld omkring 15 Januar,
> men det er jo spekulation, så det kan godt være man lige skal holde

Den der gemmer, gemmer til katten.

Regn ikke med at der sker noget med de nuværende 15 og 17 modeller. Der
kommer muligvis en ny subnotebook, men det er ren spekulation.

Fra : Henrik

Dato : 17-12-07 10:47

""Henrik Münster"" <news@muenster.dk> wrote in message
> [...]
> eksterne skærm til ekstra ting. Med MacBook gjorde jeg det omvendt, og
> der var en irriterende stor forskel på størrelse og kvalitet.
Hej Henrik.

Da du har tjek på begge modeller, skal jeg lige høre om 2 ting på MBP vs.
MB.

Blæserstøj, hvilken model er mest tyst i hverdagen?

Har du oplevet at MBP ikke levere strøm nok på USB porten til f.eks. at
drive en USB HD (uden PWS)? Det har jeg oplevet på en PB.

Det var de eneste faktuelle spørgsmål jeg kunne komme i tanke om pt.

Hilsen Henrik Palshøj

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-12-07 16:21

Henrik <fjern@mig.dk> wrote:

> Da du har tjek på begge modeller, skal jeg lige høre om 2 ting på MBP vs.
> MB.
>
> Blæserstøj, hvilken model er mest tyst i hverdagen?

Det synes jeg faktisk, MacBook Pro er. Det er som om, den har mere magt
over tingene. Der skal mere til, før blæserne går i gang, og den går
heller ikke i panik og laver orkan-larm, når temperaturen stiger. Til
gengæld suser den nok en lille smule mere, når den ikke er belastet. Alt
i alt synes jeg altså, MacBook Pro er en smule behageligere lydmæssigt,
men forskellen er ikke stor.

> Har du oplevet at MBP ikke levere strøm nok på USB porten til f.eks. at
> drive en USB HD (uden PWS)? Det har jeg oplevet på en PB.
>
> Det var de eneste faktuelle spørgsmål jeg kunne komme i tanke om pt.

Jeg kan desværre ikke svare på det sidste, for min harddisk er kun til
FireWire 400. Her er ingen problemer med strømmen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-12-07 21:24

Henrik <fjern@mig.dk> wrote:

> [...]
>
> Har du oplevet at MBP ikke levere strøm nok på USB porten til f.eks. at
> drive en USB HD (uden PWS)? Det har jeg oplevet på en PB.

Problemet er ikke at din PB ikke levere nok, det gør den. Probemet er
at mange USB diske sluger mere end hvad USB2 specifikationen
forskiriver de må.

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 17-12-07 22:22

On 2007-12-17 21:24:16 +0100, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> said:

> Problemet er ikke at din PB ikke levere nok, det gør den. Probemet er
> at mange USB diske sluger mere end hvad USB2 specifikationen
> forskiriver de må.

Ja det lyder jo rimeligt, men hvorfor kan min iBook og min MacMini så
drive den, men min lillebrors PB kan ikke????

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-12-07 12:10

"Henrik" <fjern@mig.dk> writes:

> Har du oplevet at MBP ikke levere strøm nok på USB porten til
> f.eks. at drive en USB HD (uden PWS)? Det har jeg oplevet på en PB.

Det er vist meget almindeligt. Efter jeg fik sådan et
strømtyvs-USBkabel (med to stik til computeren) har jeg ikke haft
problemet.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Henrik

Dato : 17-12-07 07:53

On Dec 16, 12:45 am, n...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> opdaget, at den samlede pris for de 4 GB Kingston RAM, jeg har bestilt,
> men ikke modtaget endnu, er kr. 690,- med fragt og det hele. Så køb det

Hej Hr. Münster og alle i andre.

1000 tak for jers input... Faktisk var mit rationalle after at have
læste tråden at købe
den "lille" MacBook pro og en skærm, men...

Størrelsen: Jeg har ofte brug for den større skærm til grafisk arbejde
og layouts når jeg sidder og arbejder hos mine kunder, men kun den
lille model da jeg ikke rigtig spiller så meget på den. Hvis jeg
arbejdede bare lille smule mere hjemme havde jeg købt MacBook'en og en
Mac skærm.

Det vidste sig at det var bedere for mig at købe i 2007 rent
skatteteknisk, så nu håber jeg ikke at der kommer en SUPER MacBook
GIGA Pro på San fransisco konferrencen... ;)

Men, men, men... Da jeg endelig stod i butikken kunne jeg ikke lade
være med at købe den "store" 2.4 mHz variant... Det slog mig at jeg
kan trække det hele fra.. så jeg kunne jo ligeså godt få den optimale
spille oplevelse med i købet ;)

Jeg pressende dem på ram problematiken og fik 4gb til samme pris som
de fleste online butikker sælger dem for. Plus de tog de 2
eksisterende 1gb ram klodser tilbage og trak en lille pris ned på de
to 2gb ram klodser! Dog ikke fuld pris, men ok, så installerede de dem
trods alt uden betaling.

Jeg har lige pakket den ud og den sidder nu og oplader, jeg glæder mig
helt vildt!!

Vi ses på den anden side med den pt. hurtigste laptop!

En gæv gammel PowerBook G4 takker af!

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-12-07 16:21

> [...]

> være med at købe den "store" 2.4 mHz variant... Det slog mig at jeg
> kan trække det hele fra.. så jeg kunne jo ligeså godt få den optimale

Velkommen i klubben
--
Henrik Münster
Esbjerg