Adgang til adresser i Mail
Fra : Mich Ottosen

Dato : 14-12-07 21:17

I denne tid med noget tilstundende festligholdelse af tømrerens
fødselsdag (no offense) kunne det være praktiskmed adgang til sine
emailadresser en bloc.
Jeg tænker på, at når jeg skal sende en mail taster jeg bare et par
eller tre af bogstaverne i fornavnet på modtageren, og, vupti, står
mailadressen med videre dér.

Det kunne være vældig praktisk, at få adgang til den "liste", når jeg nu
skal sende en "bunkemail" ud til mange modtagere. Har kigget i Mail selv
og i biblioteket, men kan ikke finde noget anvendeligt.

Nogen gode anvisninger? De modtages med kyshånd.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-12-07 22:11

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> [...]
> og i biblioteket, men kan ikke finde noget anvendeligt.
>
> Nogen gode anvisninger? De modtages med kyshånd.

Du laver bare en gruppe i Adressebog, hvortil du trækker de personer,
som du vil sende e-mail til. Du kan f.eks. kalde gruppen for "Julekort".
Så bruger du bare "Julekort" som modtager i Mail, og alle de personer,
der er i gruppen, vil få din e-mail.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : iSteen

Dato : 14-12-07 22:48

> [...]
> som du vil sende e-mail til. Du kan f.eks. kalde gruppen for "Julekort".
> Så bruger du bare "Julekort" som modtager i Mail, og alle de personer,

Godt tip. På den måde sender man ikke bare umådeholdent pps-filer til
alle og enhver, men har på forhånd (forhåbentligt) overvejet om
vedkommende er interesseret i den slags "sjov".

Fra : Mich Ottosen

Dato : 15-12-07 00:13

iSteen <isteen@gmail.com> wrote:

> På den måde sender man ikke bare umådeholdent pps-filer til
> alle og enhver, men har på forhånd (forhåbentligt) overvejet om
> vedkommende er interesseret i den slags "sjov".

Har du osse lige fået "Sex_of_a_bird.pps" i postkassen. Den er ganske
morsom, men det er ikke sjovt, når den kommer fra alle kanter, vel?

--
v.h.,
Mich.

Fra : iSteen

Dato : 15-12-07 13:24

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Har du osse lige fået "Sex_of_a_bird.pps" i postkassen. Den er ganske
> morsom, men det er ikke sjovt, når den kommer fra alle kanter, vel?

Nej, den har jeg nu ikke fået - men det personlige bliver lidt slidt i
kanten, når man kan se en mail har været videresendt flere gange, og
folk ikke engang gider slette tidligere adresser, beskeder,
underskrifter etc., ikke?

Jeg modtager ind imellem mails, med underskrifter på folk jeg aldrig har
hørt om.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 15-12-07 00:13

> [...]
> som du vil sende e-mail til. Du kan f.eks. kalde gruppen for "Julekort".
> Så bruger du bare "Julekort" som modtager i Mail, og alle de personer,

Hvis du dermed mener, det program, som hedder Adressebog, så bruger jeg
det ikke. Jeg har i årevis holdt mig til et adressekartotek i FMP, der
er mulighed for flere felter og for mit eget layout. Adressebog er noget
klamt ingenting, synes jeg, det er vist ikke rigtigt en database.
Nej, jeg vil have fat i den fil, der bringer _dit_ navn op, når jeg
skriver "He " - så dukker du op på en liste sammen med Henrik B og
Henrik IV og flere He'er (dog ikke dem i oksehud).
Hvor er den? Kan den bruges til noget?
Altså
>"hvortil du trækker de personer,
>som du vil sende e-mail til"

hvor trækker jeg dem fra?

--
v.h.,
Mich.

Fra : Jon

Dato : 15-12-07 00:39

> [...]

> skriver "He " - så dukker du op på en liste sammen med Henrik B og
> Henrik IV og flere He'er (dog ikke dem i oksehud).

Ja. Nettopp fordi hele Systemet benytter den. Så lenge du fortsetter å
slåss mot det, vil du selv måtte finne dine løsninger. Kurset "learn to
love the Bomb" (kun halvveis sarkastisk) lærer deg at du må spille på
hold med den infrastruktur som faktisk finnes, hvis du vil ha et
alminnelig behagelig liv.

> Altså
>
> hvor trækker jeg dem fra?

Fra listen over kontakter i (trommehvirvel) Adressebok.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : iSteen

Dato : 15-12-07 13:24

> [...]

> skriver "He " - så dukker du op på en liste sammen med Henrik B og
> Henrik IV og flere He'er (dog ikke dem i oksehud).

Jeg har altid brug den indbyggede adressebog.
Laver jeg en ny mail, skriver jeg fx ""Eva" i adresselinien i mailen -
og trykker "Enter" indsættes "Eva Efternavn" i mailen. Jeg synes godt om
adressebogen

Fra : Mich Ottosen

Dato : 15-12-07 19:23

> [...]

> Laver jeg en ny mail, skriver jeg fx ""Eva" i adresselinien i mailen -
> og trykker "Enter" indsættes "Eva Efternavn" i mailen. Jeg synes godt om

Jo, sådan opfører mit mailprogram sig osse (stillet til at bruge smarte
adresser og autoudfyldning), hen hvor pokker henter det adresserne fra?
I min adressebog er der kun 6 kort - og jeg mailer altså med mange
flere.
Der må - så vidt jeg kan se - altså være en fil et sted. Men hvor?

--
v.h.,
Mich.

Fra : iSteen

Dato : 15-12-07 20:33

> [...]

> flere.
> Der må - så vidt jeg kan se - altså være en fil et sted. Men hvor?

Åben din adressebog - i venstre side af viduet er der sikkert 2 grupper.
Vælg den der hedder "Alle" - der skulle alle dine adresser gerne ligge

Fra : Mich Ottosen

Dato : 15-12-07 22:27

iSteen <isteen@gmail.com> wrote:

> Åben din adressebog - i venstre side af viduet er der sikkert 2 grupper.
> Vælg den der hedder "Alle" - der skulle alle dine adresser gerne ligge

Jo, men som allerede sagt er der kun ganske få kort i "Alle".

Så mit spørgsmål står stadig åbent

--
v.h.,
Mich.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 15-12-07 22:49

Mich Ottosen wrote:

> Jo, men som allerede sagt er der kun ganske få kort i "Alle".

I Mail på Leopard og så vidt jeg husker også Tiger, er der i menuen
Window -> Previous Recipients en oversigt over tidligere anvendte
adresser. Dem 'matcher' Mail vist nok imod, når du taster en
e-mail-adresse. Også selvom de ikke er at finde i Address Book.

> Så mit spørgsmål står stadig åbent

Også nu? <:{)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Mich Ottosen

Dato : 16-12-07 00:09

> [...]
> adresser. Dem 'matcher' Mail vist nok imod, når du taster en
> e-mail-adresse. Også selvom de ikke er at finde i Address Book.

Tak, Peter, dér var den. Nogle gange fortaber man (jeg) sig i at lede i
systemet, og så ligger det der, lige for: Tidligere modtagere. Uh, jeg
er lidt flov nu. Det skulle jeg kunne have sagt mig selv?
Undskyld ulejligheden, men dybt tak.

> Også nu? <:{)

Nej, men vinduet med Tidligere og det - er.

--
v.h.,
Mich.

Fra : iSteen

Dato : 16-12-07 10:19

> [...]
> adresser. Dem 'matcher' Mail vist nok imod, når du taster en
> e-mail-adresse. Også selvom de ikke er at finde i Address Book.

Netop
Spørgerren har muligvis slet ikke tilføjet sine adresser i adressebogen,
men bare skrevet adresserne direkte i diverse mails.
Derfor ligger de ikke i adressebogen - men i feltet "Vindue - Tidligere
modtagere".
Derfor er rådet, tilføj disse adresser i adressebogen

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-12-07 12:49

> [...]

> modtagere".
> Derfor er rådet, tilføj disse adresser i adressebogen

Det var da en god idé. Der er jo netop en knap til at føje modtagerne
til Adressebog. Så slipper Mich. for at skulle taste det hele ind selv.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-12-07 20:13

> [...]

> skriver "He " - så dukker du op på en liste sammen med Henrik B og
> Henrik IV og flere He'er (dog ikke dem i oksehud).

Fra biblioteket over alle dine kontakter i Adressebog. Hvis du ikke
bruger den, så kan jeg godt se, det er et problem. Du kan dog lave et
kartotek kun med e-mailadresser i Adressebog, så du ikke skal skrive
alle data ind, og så bruge det til at lave grupper, du vil sende til.
Ellers kan du måske lave en liste med alle e-mailadresserne i
Filemaker og så klister den ind i "To"-feltet i den e-mail, du skriver.
Der er også noget med, at Filemaker har lavet en database, der vist
hedder Bento, som tager data fra Adressebog og iCal. Den kan hentes
gratis for tiden. Mon den kan sende data den anden vej til Adressebog,
når man har en FileMaker-databas? Adressebog er jo i bund og grund en
database.

<http://db.tidbits.com/article/9313>
<http://www.bentotrial.com/>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich Ottosen

Dato : 15-12-07 22:27

> Fra biblioteket over alle dine kontakter i Adressebog. Hvis du ikke
> bruger den, så kan jeg godt se, det er et problem.

SOm allerede sagt: jeg bruger den ikke, den indeholder kun 5 kort + et
til Apple, som den vist er født med. Men hvor pokker henter MAil sine
utomatiske adresser fra? De må da ligge et eller andet sted?

> [...]
> Der er også noget med, at Filemaker har lavet en database, der vist
> hedder Bento, som tager data fra Adressebog og iCal. Den kan hentes

Du kan hente en gratis preview. Og den er kun til Leopard, Henrik.
Henrik, du v'ed jo godt, at jeg ikke er på Leopard endnu. Venter stadig
på, at vi skal komme i familie

Og uanset, at jeg er meget glad for FMP, så er jeg ikke nogen stor fan
af deres templates, de er lidt for amerikanske med for meget unødvendigt
gøgl.

>Mon den kan sende data den anden vej til Adressebog,
> når man har en FileMaker-databas? Adressebog er jo i bund og grund en
> database.

Ja, det kan jeg så ikke komme til at forsøge mig med, endnu.

> <http://db.tidbits.com/article/9313>
> <http://www.bentotrial.com/>

tak, det skal jeg kigge på.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 15-12-07 22:57

Mich Ottosen wrote:

> [...]
> er mulighed for flere felter og for mit eget layout. Adressebog er noget
> klamt ingenting, synes jeg, det er vist ikke rigtigt en database.

Du kan tilføje lige så mange felter du lyster i Address Book, og du kan
selv bestemme, hvordan din template skal se ud. Det er imidlertid en
PIM, så felterne er begrænset til, hvad Apple forstår ved personlige
oplysninger.

Hvad kan du med en anden database, som du ikke kan med Address Book? Kan
du synkronisere din FMP database med din mobiltelefon/PDA/Palm? Kan Mail
(eller den e-mail-klient du nu bruger) snakke med din FMP database?

Jeg synes Address Book er en _helt_ fantastisk applikation, og jeg er
vil med den måde, den er integreret i OS X.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Mich Ottosen

Dato : 16-12-07 00:09

> Du kan tilføje lige så mange felter du lyster i Address Book, og du kan
> selv bestemme, hvordan din template skal se ud.

Jeg har selvfølgelig prøvet Adressebog, men opgav ret hurtigt, da jeg
ikke umiddelbart kunne finde ud af at lave en template, der gælder for
alle kort. Så overtog min (gamle) databasetankegang hurtigt. Og jeg
vendte mig mod FMP

>Det er imidlertid en
> PIM, så felterne er begrænset til, hvad Apple forstår ved personlige
> oplysninger.

I en FMP er der jo den fordel, at du selv kan definere og bestemme
indholdet af felter.

> Hvad kan du med en anden database, som du ikke kan med Address Book? Kan
> du synkronisere din FMP database med din mobiltelefon/PDA/Palm? Kan Mail
> (eller den e-mail-klient du nu bruger) snakke med din FMP database?

tre svar:
1) jeg synes, at jeg har mere styr over organiseringen af oplysninger
(og mange muligheder for at at lave realtioner og jeg skal komme efter
dig. Overkille til en adresse"bog"? Ja, det er det vel. Men min
personlige adressedatabse er _så_ gammel, at der endda er
adresselabels, følgeskrivelser og faxforsider med videre. Det bruger jeg
nu ikke ret tit - mere.
2) Det aner jeg faktisk ikke
3) Det aner jeg heller ikke, men copy-paste er jo en gammel dyd (?)
Der er nok noget rusten viden jeg lige skal have tjekket op på, hva'?

> Jeg synes Address Book er en _helt_ fantastisk applikation, og jeg er
> vil med den måde, den er integreret i OS X.

Det sidste må jeg give dig ret i, det er helt i top, når applikationer
er integreret i styresystemet. Og så er der jo det gode, at Mail,
Adressebog og meget andet følger med, når du får/køber softwaren.

FMP er købevare - og dyrt (synes jeg). Men det skyldes nu vist nok, at
FM blev udskilt fra Apple (sammen med Claris?) en gang i tidernes
morgen.
Men tidernes morgen er jo osse længe siden, især i denne her edb-verden.
Da jeg fik mit første FileMaker program (v.2?) havde jeg et døje af den
anden verden med at konvertere mine HyperCard stakke til FM. Nå, men det
er jo osse meeeeeget længe siden. Undskyld at jeg misbruger jeres
højhellige lørdag aften med at læsse erindringer af

--
v.h.,
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-07 02:57

> [...]

> det ikke. Jeg har i årevis holdt mig til et adressekartotek i FMP, der
> er mulighed for flere felter og for mit eget layout.

Layout: nej, felter:jo

> Adressebog er noget
> klamt ingenting, synes jeg, det er vist ikke rigtigt en database.

joda, det er en sqllite database.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 16-12-07 22:27

> Layout: nej, felter:jo

Inden vi går dybere ned i en diskussion, vil jeg blot konstatere, at jeg
kan placere felter og give ønsket størrelse og mere, lige hvor jeg
lyster på den enkelte kort/opslag. Det er dét, jeg kalder layout, og det
gør FMP jo osse.

> joda, det er en sqllite database.

SyQuest ? Men i hvert fald noget Lite, ikke? SP hellere FMP, men den
koster knaster. Og adressebogen følger jo med OS'et.

--
v.h.,
Mich.