Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Canon speedlite flashes sammen med fx Bowe~
Fra : Michaelbs

Dato : 14-12-07 09:25

Kan man med fordel kombinere et flashsystem bestående af Canon 580ex og
Canon 430ex med en større flash som Bowen Esprit 1000w?
(Kameraet er Canon EOS 5D)

Kan man i denne forbindelse bruge pocketwizards og Sekonic lysmåler?

Mærkeligt spørgsmål måske men jeg håber alligevel at der er nogen der ved
noget om det, der kan give et råd?

mvh Michael

Fra : Mogens Hansen

Dato : 14-12-07 16:08

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message
> [...]
>
> Kan man i denne forbindelse bruge pocketwizards og Sekonic lysmåler?
>
> Mærkeligt spørgsmål måske men jeg håber alligevel at der er nogen der ved

Du har formodentlig en god grund

Hvilket problem prøver du at løse ?

Du kan køre Canon flashene manuelt, helt på samme måde som Bowens flashen,
og så burde de kunne fungere sammen. Herunder sammen med en PocketWizard og
flash måler.
Dog er der den have at de ikke har noget sync-stik (580EX II har), så du
skal have fat i en sko med sync-stik.

Du burde også kunne bruge Canon flashene med ETTL styring og så bruge Bowens
flashen som effekt lys. Men du skal bruge sync-kabel, PocketWizard eller
tilsvarende, da Canon flashenes måle glimt vil trigge slave funktionen i
studie flashen.

Jeg har ikke prøvet det.
Jeg har brugt 2 stk. Bowen Esprit 500Ws alene, og et udvalg af Canon flash
alene, til delvis overlappende ting.

Bowens (og studieflash generelt)
+ Giver meget lys
+ Giver meget kontrol
- Fylder meget
- Kræver lysnet
- Kræver meget kontrol
- Varmer en pæn sjat

Canon flash (batteriflash generelt)
+ Små
+ Nem at styrre med ETTL, men giver mulighed for fuld manuel kontrol
+ Kører på batteri
- Giver ikke så meget lys
- Typisk langsommere til at lade op
- Ingen (eller dårligt) ledelys

Får man ikke nemt summen af ulemper ved at kombinere dem ?
- Fylder meget
- Kræver lysnet
- Giver ikke så meget lys
- Kræver meget kontrol
- Langsom til at lade op
- Ingen (eller dårligt) ledelys

Quantum laver laver nogle større batteri flashe som er kompatible med Canon
(ETTL) og Nikon (iTTL) på op til 400Ws. Det er altså lidt en krydsning
mellem klassisk studieflash og dedikerede batteriflash.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : S

Dato : 14-12-07 18:55

Mogens Hansen wrote:
> [...]
> (ETTL) og Nikon (iTTL) på op til 400Ws. Det er altså lidt en krydsning
> mellem klassisk studieflash og dedikerede batteriflash.

Du mangler at nævne en meget stor forskel, nemlig manglende
modeleringslys på batteri-flasherne!

Husk også at checke at flasherne har samme hvidbalance.

Kan Canons batteri-flasher ikke trigge på et lysglimt? Det kan min Sigma
EF 500 Super flash.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 14-12-07 20:03

[8<8<8<]

Som jeg skrev:
"- Ingen (eller dårligt) ledelys"

Når man trykker dybdeskarphedsknappen ind, blinker Canon flashene hurtigt og
relativt svagt.
Det er ledelys.
Desuden har man jo skærmen på digitalkameraer til at vurdere lyset.

[8<8<8<]
> Kan Canons batteri-flasher ikke trigge på et lysglimt?

Nej.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 14-12-07 20:03

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message
> Kan man med fordel kombinere et flashsystem bestående af Canon 580ex og
> Canon 430ex med en større flash som Bowen Esprit 1000w?

Jeg så lige på
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-7893-8285
at Jens Dresling fra Politiken gør det - godt nok med Elinchrom i stedet for
Bowens.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 14-12-07 20:27

On 2007-12-14 09:25:07 +0100, "Michaelbs"
<mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> said:

> [...]
>
> Kan man i denne forbindelse bruge pocketwizards og Sekonic lysmåler?
>
> Mærkeligt spørgsmål måske men jeg håber alligevel at der er nogen der

Har du ikke allerede fået et fyldestgørende svar på dpreview?

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Michaelbs

Dato : 14-12-07 21:58

"Thomas Schreiber" <nej@tak.dk> skrev i meddelelsen

> Har du ikke allerede fået et fyldestgørende svar på dpreview?
>
> --

Hvis jeg havde, var det vel lidt tumpet at spørge her også.
Ligger der implicit en kritik af, at man tillader sig at søge informationer
fra flere kilder? - Eller hvad vil du med dit indlæg?

mvh Michael

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 15-12-07 10:55

On 2007-12-14 21:57:51 +0100, "Michaelbs"

Jeg tænkte det samme.

--
Venligst,
Thomas Schreiber