Falck erstatningsbil
Fra : Bjarne

Dato : 14-12-07 02:04

Er der noget man kan gøre i forhold til Falck og AVIS i dette tilfælde?

Der er tale om et super abonnement for autohjælp
http://www.falck.dk/pris_bil_mc_super

Ifølge abonnementsbetingelserne er der includeret 100 km per dag.
Derudover er der en pris per ekstra km.

Imidlertid kræver Falck, at abonnenten efter afsluttet brug af bilen
afleverer bilen på et anvist udlejningssted.
For mit vedkommende betyder det, at jeg selv skal køre den 17 km ekstra
i en retning, jeg ellers ikke selv kommer, dvs. at jeg kun kan råde over
bilen 17 km mindre end de aftalte km.
Man kunne sagtens forestille sig situationer, hvor en stor del af de fri
km bruges på at transportere lånebilen fra udlejningsstedet (bopæl) til
udlejerens kontor, hvorved de fri km ikke længere er fri.

Yderligere kommer der på fakturaen fra AVIS et faktureringsgebyr på 40
kr., som jeg aldrig har aftalt med Falck. Skal jeg betale det?

vh

Bjarne

Fra : Per Christoffersen

Dato : 14-12-07 08:11

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> km bruges på at transportere lånebilen fra udlejningsstedet (bopæl) til
> udlejerens kontor, hvorved de fri km ikke længere er fri.

Det svarer jo fuldstændig til betingelserne som de står på websiden:
"Erstatningsbilen udlejes under de betingelser, som gælder for
udlejningsfirmaet, og der henvises derfor til disse. Det er dog en
betingelse for at leje en erstatningsbil: 1) At føreren er fyldt 21 år (2)
At føreren har haft kørekort til bil i 6 måneder (3) At abonnementet er
betalt.
Falck sørger for at transportere fører og passagerer til erstatningsbilen.
Når lejeperioden er slut, er føreren selv ansvarlig for at aflevere
erstatningsbilen med fuld benzintank hos udlejningsfirmaet eller (i visse
dele af landet) på udvalgte Falck-returstationer. Du kan bestille en
specialbrochure hos Falck, hvor du kan læse mere og finde adresser på
Falck-returstationer."

Det er ikke muligt at klage over at betingelserne bliver holdt

/Per

Fra : Bjarne

Dato : 14-12-07 10:35

Per Christoffersen skrev:
> [...]
> Falck-returstationer."
>
> Det er ikke muligt at klage over at betingelserne bliver holdt

Det er muligt du har ret.
På den anden side virker det ret grotesk at leje en bil med 100 fri km,
som kunden kun har delvist glæde af, fordi bilen efterfølgende skal
transporteres ti et andet sted end udleveringsstedet?

Og kan man altid uden videre afkræve faktureringsgebyrer?

Bjarne

Fra : Allan Soerensen

Dato : 14-12-07 10:40

Fra : Per Christoffersen

Dato : 14-12-07 11:02

> [...]

> som kunden kun har delvist glæde af, fordi bilen efterfølgende skal
> transporteres ti et andet sted end udleveringsstedet?

Ja. Jeg ville heller ikke betale ret meget for at få den ydelse, som
erstatningsbilen er, med i et abonnement.

/Per

Fra : Bjarne

Dato : 14-12-07 12:31

Per Christoffersen skrev:
> "Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse

> Ja. Jeg ville heller ikke betale ret meget for at få den ydelse, som
> erstatningsbilen er, med i et abonnement.

Jeg er helt enig.
Selvfølgelig er det en gevaldig fordel i den akutte situation at kunne
få udleveret en erstatningsbil, men jeg vil bestemt undersøge, om der
findes bedre alternativer, og herunder tage med i betragtning, at en
"gratis" lånebil alt i alt kom til at koste knap 700 kr.

vh

Bjarne

Fra : Seán Ó Rudaí

Dato : 16-12-07 23:18

On 2007-12-14 12:31:07 +0100, Bjarne <netmolotow@varmpost.com> said:
> [...]
> findes bedre alternativer, og herunder tage med i betragtning, at en
> "gratis" lånebil alt i alt kom til at koste knap 700 kr.

Der skrives altså intet om en gratis lånebil på den side du henviser
til - der står udtrykkeligt erstaningsbil og at den UDLEJES under de
betingelser, som gælder for udlejningsfirmaet. Du læser vist hvad du
gerne vil ha' der skal stå og ikke hvad der faktisk står.

Fra : Bjarne

Dato : 17-12-07 02:02

Seán Ó Rudaí skrev:

> [...]
> betingelser, som gælder for udlejningsfirmaet. Du læser vist hvad du
> gerne vil ha' der skal stå og ikke hvad der faktisk står.

Jeg ved ikke, hvorfor du vælger at optræde grov og nedladende.

Hvad er den juridiske forskel på en låne- og en erstaningsbil?

Herudover er det muligt, at jeg kan kaldes naiv, men jeg forestillede
mig ærligt talt ikke, at de 100 fri km skulle bruges helt eller delvis
til en køretur fra det sted, hvor man fik udleveret bilen og til en helt
anden lokation, hvor jeg ellers ikke har noget at gøre.
Det normale ved biludlejning er, at bilen returneres til samme sted som
den afhentes og ekstra km beregnes i forhold til dette.

Bjarne

Fra : Søren

Dato : 14-12-07 11:27

> [...]
>
> Yderligere kommer der på fakturaen fra AVIS et faktureringsgebyr på 40
> kr., som jeg aldrig har aftalt med Falck. Skal jeg betale det?

På forhånd undskyld min galde, da jeg ikke har noget som helst konkret at
sige, men nogle gange fatter jeg simpelthen ikke at folk ikke har andet at
gå op i? Er det virkeligt éns største problem i livet, at man føler sig
snydt af Falck for.. måske 100 kroner? Og hvad så om man kan køre 17 km.
mere eller mindre!? Hvor tit sker det lige, at man har brug for en lånebil?
Hvis det er så vigtigt, så undersøg det dog inden man køber abonnementet
eller også vær glad for den service der trods alt er ved at man ikke skal
til at tage bus, taxi eller cykel!

Fra : Bjarne

Dato : 14-12-07 12:26

Søren skrev:

> På forhånd undskyld min galde,
Jeg mener ikke, at din galde kan undskyldes.
> [...]
> eller også vær glad for den service der trods alt er ved at man ikke skal
Jeg synes dit indlæg er komplet malplaceret her.

Når jeg tager det op som et principielt problem, er det ikke, fordi jeg
vil diskutere, om prisen for abonnementet er OK (og den er høj), men
fordi jeg oplever at have indgået en aftale, som indeholder nogle
skjulte overraskelser og gerne vil vide, om der er noget, jeg kan gøre
ved det.

Bjarne

Fra : Søren

Dato : 14-12-07 13:32

> Jeg synes dit indlæg er komplet malplaceret her.

Ja, eftersom der ikke var noget konkret i det, så giver jeg dig såmen ret.

> [...]
> jeg oplever at have indgået en aftale, som indeholder nogle skjulte
> overraskelser og gerne vil vide, om der er noget, jeg kan gøre ved det.

Opsig dit abonnement og vælg konkurrenten?
Du kan ikke gøre noget, når det er sådanne pebernødder vi snakker om -
forbrugerklagenævnet tager kun sager på k. 800+.
Du kan anlægge civilt søgsmål og risikere, at komme til at betale meget
mere... også selvom du vinder sagen.

Jeg kan se i dit andet indlæg, at din ekstra udgift kommer op på 700 kroner.
Hvordan kan den blive det for 17 km. ekstra + 40 kroner i gebyr?

Fra : Bjarne

Dato : 15-12-07 12:35

Søren skrev:

> [...]
>
> Jeg kan se i dit andet indlæg, at din ekstra udgift kommer op på 700 kroner.
> Hvordan kan den blive det for 17 km. ekstra + 40 kroner i gebyr?

Gebyret er plus moms.
De 700 er hvad jeg betaler i alt for fornøjelsen, incl. reelle ekstra km.

Når jeg rejser sagen, er det selvfølgelig ud fra en oplevelse af uret og
ikke på grund af de generelle vilkår, som fremgår tydeligt af aftalen.

Og ja, jeg er på udkig efter alternativer.

vh

Bjarne

Fra : www.netink.dk / ww~

Dato : 15-12-07 16:34

Hejsa

Jeg har selv fået erstatningsbil et par gange, og har daglidt køret
lige på den anden sige af 200 km - men Falck har aldrig givert kærve
pengene ind - men jeg har altid fåen en afleveringskvittering med
posten nogle dage sene hvor Falck skriver - Tak for denne gang - og så
må jeg jo gå ud fra at der ikke kommer yderligere forsendelser fra
dem.

--

Lars Engelhardt
www.GPSdebat.dk