Erfaring med eksterne HD
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 13-12-07 22:49

Hej,

Jeg er på udkig efter et par eksterne diske som skal bruges til backup.
Lige nu har jeg indsnævret min søgen indtil Iomega MiniMax og Lacie
Mini. Begge er på 500GB og fungerer udover som HD også som FW/USB hub.
Er her nogen i gruppen der kender til produkterne og har noget at sige
om dem?

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-12-07 00:44

Thomas Schreiber <nej@tak.dk> wrote:

> [...]
> Mini. Begge er på 500GB og fungerer udover som HD også som FW/USB hub.
> Er her nogen i gruppen der kender til produkterne og har noget at sige

Vi har en Iomega MiniMax på 500 GB til min søns Mac mini G4 1,25 GHz, og
den fungerer fint. Min største bekymring var, at jeg i mine bestræbelser
på at være lidt miljøbevidst ville have en USB-spareskinne på. Den skal
selvfølgelig sidde direkte i Mac mini. Det samme skal USB-kablet til
Iomega MiniMax, og så er der egentlig ikke flere stik. Heldigvis går det
fint med at have tastaturet sat i USB-stikket i MiniMax. Han har også
sin iPod sluttet til et USB-stik i MiniMax uden problemer. Desuden har
jeg sat et FireWire-kabel i, så harddisken forbinder med FireWire til
Mac mini.
Harddisken larmer selvfølgelig lidt. Der er vist en blæser, der
går i gang, når det er nødvendigt. Nu har jeg ikke siddet ved den i
længere tid, så hvor tit det sker, ved jeg ikke. Det er mit indtryk, at
harddisken går på pause efter kort tid, når den ikke bruges.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 15-12-07 10:18

On 2007-12-14 00:44:04 +0100, news@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> længere tid, så hvor tit det sker, ved jeg ikke. Det er mit indtryk, at
> harddisken går på pause efter kort tid, når den ikke bruges.

Jeg synes MiniMax ser nice ud. ;) Og så kan de stables. lol Men du
snakker om en 500 GB - hvad med den her, er det ikke nok og er den ikke
billigere?
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/wa/RSLID?mco=C62B81C&fnode=home/shop_mac/mac_accessories/storage&nplm=BD171
-

David
--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Per Rønne

Dato : 15-12-07 10:31

David Blangstrup <no@no.no> wrote:

> Jeg synes MiniMax ser nice ud. ;) Og så kan de stables. lol Men du
> snakker om en 500 GB - hvad med den her, er det ikke nok og er den ikke
> billigere?

Jeg vil dog advare mod en LaCie løsning. 500 GB, usb 2.0 og fw400 hub
indbygget.

Den /larmer/ !
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 15-12-07 10:58

On 2007-12-15 10:18:05 +0100, David Blangstrup <no@no.no> said:

> Jeg synes MiniMax ser nice ud. ;) Og så kan de stables. lol Men du
> snakker om en 500 GB - hvad med den her, er det ikke nok og er den ikke
> [...]

Firewire

er et must for mig.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-12-07 20:13

> [...]

> <http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/wa/RSLID?mco=C62B81
> C&fnode=home/shop_mac/mac_accessories/storage&nplm=BD171>

Jo, hvis der er plads nok på den til dig. Det kan kun du selv afgøre.
Der jo billig til kr. 749,- mod kr. 1.499,- for 500 GB versionen, som
jeg har. Jeg tror, der var lang leveringstid på den, du nævner, da jeg
bestilte. Derfor valgte jeg den større. Prisforskellen ser stor ud, men
jeg tror også, der er flere forskelle. Der ser f.eks. ikke ud til at
være FireWire på den lille. Den store har et 3 ports FireWire-hub
foruden USB. Den lille har kun USB. Der står også noget ved den store om
avanceret styring af blæseren. Jeg ved ikke, om det bare er glemt ved
den lille, eller om der er en forskel.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-12-07 09:42

On 2007-12-15 20:12:34 +0100, news@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> foruden USB. Den lille har kun USB. Der står også noget ved den store om
> avanceret styring af blæseren. Jeg ved ikke, om det bare er glemt ved

Lige netop den sidste detalje bed jeg også mærke i. Er Firewire bedre
end USB 2.0?
- David
--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-12-07 01:49

Hej thomas

Thomas Schreiber wrote:
> [...]
> Mini. Begge er på 500GB og fungerer udover som HD også som FW/USB hub.
> Er her nogen i gruppen der kender til produkterne og har noget at sige

En af mine venner har Iomegas, og den har han nu haft i godt 2 år og har
aldrig haft et eneste problem med den. Det eneste lille 'minus', jeg kan
sætte på den, er, at det kun er FW400 og ikke FW800, [siger ham, der
lige har købt 2x 500gb FW 800 diske.]

Lacie er jo lidt 'omstridt', men jeg har haft flere LaCie diske uden at
have haft problemer, mens andre kun har haft bøvl og ballade med deres.
amazon.com er nu heller ikke fornøjede, her får den kun 3,5 stjerner af 5...
http://www.amazon.com/Lacie-Mini-Hub-500-7200RPM/dp/B000E5CYSM#moreAboutThisProduct

Så jeg ville nok gå efter Iomega. - Den er da også lidt mere stilren end
LaCie Mini...

mvh. Erik Richard

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 15-12-07 12:02

Erik Richard Sørensen wrote:
> [...]
> aldrig haft et eneste problem med den. Det eneste lille 'minus', jeg kan
> sætte på den, er, at det kun er FW400 og ikke FW800, [siger ham, der

Hej Erik

De findes også med fw800 og S-ATA:

My Book Studio Edition WDH1Q5000 500 GB:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=402169

og

My Book Studio Edition WDH1Q10000 1 TB:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=402168

hilsen

Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 15-12-07 12:08

Glenn Møller-Holst wrote:

> Hej Erik
>
> De findes også med fw800 og S-ATA:
>
> My Book Studio Edition WDH1Q5000 500 GB:
> [...]

og de har begge 2 stk fw800 og 1 stik usb stik.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-12-07 19:36

Glenn Møller-Holst wrote:

> og de har begge 2 stk fw800 og 1 stik usb stik.

MiniStack V3 har 2xFW800, 4xUSB2.0, 1xFW400 og 1xeSATA. - OK, V3
kabinetterne er heller ikke blandt de billigste, man kan få...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-12-07 19:31

hej Glenn

Glenn Møller-Holst wrote:

> De findes også med fw800 og S-ATA:

Ikke MiniMax. De er kun med enten USB 2.0 eller USB2.0+FW400 - iflg.
Iomegas hjemmeside.

> My Book Studio Edition WDH1Q5000 500 GB:
> [...]

Det ville nok også have været mit alternativ. Men MyBook er jo noget
større end fx. MiniMax og NewerTechs MiniStack V3. - jeg er ihvertfald
godt tilfreds med mine 2 V3...

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-12-07 05:03

> [...]

> Mini. Begge er på 500GB og fungerer udover som HD også som FW/USB hub.
> Er her nogen i gruppen der kender til produkterne og har noget at sige

Jeg har haft en del bøvl eksterne harddiske der ikke går på vågeblus.
Min Icybox gør det ikke. En no-name box gjorde det ikke.

Maxtor OneTouch II fungerer fint mht. vågeblus på min iBook.
(G4 1,2 GHz, MacOS 10.5.1.)

Det er træls at de står og larmer, når det kunne undværes.

Flemming Rubini

Fra : Lyrik

Dato : 14-12-07 13:26

Den 13.12.2007 kl. 22:48 skrev Thomas Schreiber <nej@tak.dk>:

> [...]
> Mini. Begge er på 500GB og fungerer udover som HD også som FW/USB hub.
> Er her nogen i gruppen der kender til produkterne og har noget at sige
Jeg købte først en LaCie USB HD.
Sidst købte jeg denne her:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=195643

Den har flere fordele. Den er tilsluttet til 1 af de to firewireporte som
ellers kun bruges når der skal overføres video til maskinen. Man kan boote
på den. Jeg har prøvet det. Jeg installerede OS-X og den kunne valgfrit
boote fra den eller maskinen.(Den har også USB-highspeed
tilslutningsmulighed)

Anden fordel er at den står på højkant på en gummikant og ligner een bog.
"Bogen" er så bred så jeg ikke risikerer det samme som ham jeg talte med i
MacBruger sidst. Hans HD var flikket sammen af et "noname" kabinet og en
"noname" HD.
Den var beregnet til at stå på højkant(det fylder altså betragteligt
mindre)-men den var så smal at den var væltet et par gange! Han havde just
blanket sin maskine af og havde overført alle sine
data-billeder-dokumenter-hele hans "liv" til den udvendige disk. Den
udvendige stolede han på for den var helt ny!

Efter installation af systemet, tændte han den udvendige-men den var stået
af!!;-(((
Han sad og kiggede på firmaer på nettet der kunne redde....16.000kr.
foreslog et af dem. Vi søgte på data rescue. Han var temmelig bleg og så
ligesom lettere hypnotiseret ud. Jeg håber på at det kun er kabinettet til
den udvendige der er gået. Jeg foreslog ham at købe et nyt kabinet i
Zitech og putte disken ind i det. Men han virkede som i trance..stakkels
ven.

Tilbage til "Mybook"- Den er lavet af Western Digital som har lanceret den
som hvad jeg vil kalde et "bogreolkoncept". De laver både disk og kabinet.
Den er lavet rigtigt. Den lille LaCie Porche USB købte først kører "for
meget", så jeg må håndslukke den ind imellem. Mybook er i en helt anden
klasse. Og firewire styrer bare simpelt hen bedre efter min mening.

I øvrigt købte jeg den hos PC-Netto hvor jeg kunne hente den i Herlev. Så
bliver der ikke smidt rundt med den mere end højst nødvendigt.

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 14-12-07 16:58

On 2007-12-14 13:26:13 +0100, Lyrik <lyrik@fupheaven.dk> said:

> Jeg købte først en LaCie USB HD.
> Sidst købte jeg denne her:
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=195643

Øh, linker smider over til en WD disk?

> [...]
> kører "for meget", så jeg må håndslukke den ind imellem. Mybook er i
> en helt anden klasse. Og firewire styrer bare simpelt hen bedre efter

Jeg har selv en "billig" udgave med USB, og jeg synes den er stor og
klodset og at den larmer en del. Min fætter har en "sølv farvet" model
emd FW, men han siger den kan miste forb midt i det hele og at han
generelt har oplvet FW som værende meget ustabil? Måske skal det siges
at han sidder ved en wintendo.

Det smarte ved Iomega'en er, at du kan slukke og tænde den direkte på
kabinettet - og så naturligvis udseendet

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Lyrik

Dato : 14-12-07 17:40

Den 14.12.2007 kl. 16:57 skrev Thomas Schreiber <nej@tak.dk>:

> Øh, linker smider over til en WD disk?

Og hva' så?

Jeg opfatter det som om du eftersøger erfaringer med eksterne HD's. Jeg
skriver om mine. Iomega Mini ligger ned og ligner et Apple-TV det synes
jeg er kikset. Man bliver træt af dem der ligger ned, når man har set
dem der står op.-For hvad hvis du nu har flere ved siden af hinanden?
Så fylder de liggende "madkasser" alt for meget!
Du kan afbryde den. Men så er den lavet forkert. For når den er lavet
rigtigt så behøver man ikke lægge mærke til den. Den LaCie jeg har Porsche
320 Gigabyte har netop afbryderknap og det er netop fordi der desværre er
brug for det.
Western Digital modellen "MyBook" står op og har en alienblå lysende ring
der pulserer med en flot langsom puls når den er faldet i søvn. Den skal
man ikke røre. den fungerer bare.
LaCie Mini har valgt konceptet med at stakke dem ovenpå hinanden. Det ser
lidt bedre ud, skønt det er det liggende koncept. Men hvis det er en
USB-hub du er syg efter så kan den købes ganske billigt seperat og
placeres efter ønske. En HD ligger gerne lidt bagud i forhold til
maskinen, så en USB-hub er ikke så tilgængelig på det sted.

Firewire er perfekt på Mac. Det styrer mere præcist end USB. Og det
overfører data hurtigere selv om USB kan komme med teoretiske tal der
viser noget andet. Min DVD-brænder er firewire. Bagpå sidder et firewire
hub-stik hvor MyBook er sat til. Der kan Hubbes langt flere
firewireenheder på en firewireport end USB-enheder på en USB-port. Over
100 så vidt jeg er orienteret.

bare mine 25-øre!

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 14-12-07 19:35

On 2007-12-14 17:40:21 +0100, Lyrik <lyrik@fupheaven.dk> said:

> Og hva' så?

Det fforvirrer mig at du omtaler en Lacie disk og smider et link i
samme vending som ikke er til en Lacie disk. Det var såmænd det hele

> Jeg opfatter det som om du eftersøger erfaringer med eksterne HD's. Jeg
> skriver om mine. Iomega Mini ligger ned og ligner et Apple-TV det
> synes jeg er kikset.

Jeg synes det ser nice ud

> Man bliver træt af dem der ligger ned, når man har set dem der står
> op.-For hvad hvis du nu har flere ved siden af hinanden? Så fylder
> de liggende "madkasser" alt for meget!

Det er en smagssag.

> [...]
> placeres efter ønske. En HD ligger gerne lidt bagud i forhold til
> maskinen, så en USB-hub er ikke så tilgængelig på det sted.

Jeg har en 250GB MyBook, men den tænder og slukker i tide og utide, og
den larmer en del (synes min kæreste også).

> [...]
> firewire hub-stik hvor MyBook er sat til. Der kan Hubbes langt flere
> firewireenheder på en firewireport end USB-enheder på en USB-port. Over

Ok, jeg håbede også på at det mere var et PC problem. Tak for dine input.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 16-12-07 00:47

Thomas Schreiber <nej@tak.dk> wrote:

> Jeg har en 250GB MyBook, men den tænder og slukker i tide og utide, og
> den larmer en del (synes min kæreste også).

Man kan dæmpe støjen en del ved at stille den på en granitflise. Det
optimale er dog at løfte den op i hånden

Fra : Mich Ottosen

Dato : 17-12-07 00:04

> Man kan dæmpe støjen en del ved at stille den på en granitflise. Det
> optimale er dog at løfte den op i hånden

Er problemet ikke, at sådan enkstern fætter sender svingninger eller
vibrationer ned i bordet? Som så forstærker en brummen? Sådan et
computerbord med stålben og med lamineret spånplade, f.eks., er jo noget
stift stads (det skal det jo osse være)

Jeg stiller bare mine eksterne HD'er på en bog, så er de nærmest lydløse

--
v.h.,
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-12-07 22:11

Lyrik <lyrik@fupheaven.dk> wrote:

> [...]
> placeres efter ønske. En HD ligger gerne lidt bagud i forhold til
> maskinen, så en USB-hub er ikke så tilgængelig på det sted.

Hvis den skal bruges med en Mac mini, så er konceptet rigtig smart. Min
søn har en Mac mini og havde brug for lidt flere USB-stik. Hos ham
virker vores Iomega MiniMax helt perfekt. Det sparer trods alt lidt
ledninger og plads, når der ikke skal være både et USB-hub og en
harddisk. Det sparer også plads, når harddisken kan stå under
computeren. Der er rigeligt rodet på et børneværelse i forvejen, og vi
forældre er taknemmelige for lidt færre ledninger. Har man kun brug for
harddisk, er der sikkert løsninger, som er mindst lige så gode til færre
penge.
Med al din snak om stående versus liggende, kom jeg til at tænke
på, da Steve Jobs præsenterede den første iMac G4 (arkitektlampen). Han
forklarede netop, at de havde opgivet at hægte drevene bag på skærmen.
Så ville de nemlig stå lodret og yde mindre, end hvis de lå vandret.
Siden lancerede de næste iMac, hvor diskene står lodret. Er der noget
om, at det gør en forskel for ydelsen, eller er det bare gas?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 16-12-07 00:47

> [...]
> Siden lancerede de næste iMac, hvor diskene står lodret. Er der noget
> om, at det gør en forskel for ydelsen, eller er det bare gas?

Som jeg husker det var det det optiske drev der var tale om.

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-12-07 01:06

> Som jeg husker det var det det optiske drev der var tale om.

OK, men det er jo så også lodret på iMac nu om dage.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-12-07 22:48

news@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Siden lancerede de næste iMac, hvor diskene står lodret. Er der noget
> om, at det gør en forskel for ydelsen, eller er det bare gas?

Jeg kan i hvertfald se at overførselshastigheden for det indbyggede drev
i dimsen her daler drastisk hvis ikke skiven ligger HELT vandret.

Gad vide om de ikke har spunket Sony for at få nogen drev der ku'?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"