Computer repareret 3 gange - uden held
Fra : John

Dato : 12-12-07 21:39

Hej,

Jeg har tidligere postet et indlæg her i gruppen vedr. en kammerats
bærbare computer der har voldt ham en del problemer. Dengang nægtede
Elgiganten at ordne problemet, men efter lang tids diskussion endte de
med at sende den til reparation igen igen igen. Han har nu fået den
tilbage og den larmer endnu mere end da den blev indleveret. Altså er
fejlen endnu engang ikke blevet afhjulpet.

Jf. en afgørelse fra Forbrugerklagenævnet (kortlink.dk/forbrug/4kp6)
mener jeg efterhånden han kan forlange handlen ophævet eller en ny
maskine, da gentagende reparationsforsøg ikke har afhjulpet problemet.
Ved det andet reparationsforsøg gik der over tre måneder inden han fik
maskinen retur. Ved tredje forsøg tog det over en måned.

Inden vi tager et smut i Elgiganten igen, vil jeg dog lige høre her i
gruppen hvordan I mener vi står og hvad vi evt. ellers kan smide i
hovedet på dem af paragraffer og andet godt. Det vil selvfølgelig være
muligt at bede dem sende den ind igen for fjerde gang, men det kommer
sikkert til at gå som de andre gange. Når han får den tilbage larmer den
stadig som et Dash-8 fly under landingen.

Her er baggrunden for historien:

Købt 24.09.2004, pris 13.799kr.
3-års forsikring.

1. indlevering 06.10.2005
"Blæseren / køleren larmer ekstremt meget og kører efterhånden i meget
lang tid, hvilket også går ud over batterilevetiden, som er betydeligt
formindsket. Blæseren kan nogle gange køre uafbrudt i flere timer.
Desuden er computeren blevet meget langsom til at starte op og lukke ned."

(Her forsøgt indleveret 2 gange til reparation uden held).

2. indlevering 24.11.2006
"Jeg kom hjem fra arbejde en aften og tændte computeren. På skærmen stod
der: "Diskaflæsningsfejl" i DOS-menuen, og der skete ikke så meget mere
- man kunne prøve igen ved at trykke på en knap, men det hjalp ikke. Jeg
slukkede derfor og prøvede igen en halv time senere, men resultatet var
det samme. Jeg fik så en af mine venner til at komme over og kikke på
det, og det blev konstateret, at filerne på min harddisk var konverteret
til RAW-format og derfor var uigenkaldelige...

Min bærbar har det også med at blive ret varm efter meget kort tid,
hvorfor blæseren begynder at larme helt vildt - også hvis man fx bare
skriver i "Word". Det gør computeren ret ubrugelig som bærbar, idet jeg
fx ikke kan have den med til forelæsninger på universitetet, da den
nærmest overdøver foredragsholderen. Jeg har endda fået blæseren skiftet
ud én gang. Det bemærkes, at jeg købte en bærbar med Centrino-processer,
idet jeg fik at vide, at den ville være lydløs."

3. indlevering 22.09.2007
"Computeren er blevet indleveret til reparation x 2 (2 andre gange er
den blevet afvist) pga. en meget larmende blæser, som opvarmer den
bærbare og forkorter batterilevetiden med omkring 50 % i forhold til den
angivne værdi. Fejlen er ikke blevet udbedret på trods af
indleveringerne, men er meget generende og betyder, at den bærbare ikke
kan anvendes som bærbar. Pga. tiltagende langsomme/ustabile funktioner
er computeren blevet formateret og installationsdisken, der fulgte med i
købet har været anvendt til geninstallation af Windows. Computeren er
alligevel blevet mere og mere ustabil. Nu kan den end ikke starte op.
Man skal utallige gange vælge fejlsikret tilstand før den på en god dag
giver adgang til skrivebordet - og så skal man hele tiden vælge "gendan
til tidligere" dato for overhovedet at kunne bruge den. Slukningen er
ikke mindre vanskelig."

Mvh

John

Fra : joke

Dato : 12-12-07 22:54

"John" <jk7410@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> for overhovedet at kunne bruge den. Slukningen er ikke mindre vanskelig."

Umiddelbart kan jeg ikke komme med så meget juridsk, men for at hjælpe dig
lidt hurtigere frem, vil jeg mene gruppen også har brug for at vide hvad
forsikringen nøjagtigt dækker.

Fra : John

Dato : 12-12-07 23:12

joke skrev:

> Umiddelbart kan jeg ikke komme med så meget juridsk, men for at hjælpe dig
> lidt hurtigere frem, vil jeg mene gruppen også har brug for at vide hvad
> forsikringen nøjagtigt dækker.

Alt. Tyveri, en tur på gulvet, mælk i computeren osv.
Men den er jo så udløbet nu.

Mvh

John

Fra : Jubii

Dato : 13-12-07 02:10

> Alt. Tyveri, en tur på gulvet, mælk i computeren osv.
> Men den er jo så udløbet nu.

Det besøg hos forhandleren kan da kun være for at få ophævet købet med fuld
tilbagebetaling. Gør det skriftlig og få et skriftlig, formodenligt, afslag.
Det kan i så gå videre med. Måske skulle i tage artiklen med og lade en
forretningsleder læse den.

Fra : Lau

Dato : 13-12-07 03:39

Klippet kraftigt

> Købt 24.09.2004, pris 13.799kr.
> 3-års forsikring.
>
> 1. indlevering 06.10.2005
> 2. indlevering 24.11.2006
> 3. indlevering 22.09.2007

Desværre kan jeg ikke hjælpe dig juridisk - meeen
sund fornuft siger at - nu er garantien udløbet - forsikringen udløbet - og
maskinen forældet og slidt - jo tak, jeg vil også have en ny maskine.
Såfremt man har de problemer, så må klager/reperationsforsøg løses hurtigst
muligt - og indenfor 1 år.
Jeg tror du står med en "tynd" sag, da der går hele år mellem dine
indleveringer. Du skulle, desværre, nok have været merevedholdende i
starten. Jeg har set lignende sager, hvor de er blevet afvist pga
tidsfaktoren ("lortet" er jo ikke en evighedsmaskine) og sager hvor
erstatning er blevet 25%, da en 3½-4år gl PC ikke er meget værd.

Desværre

vh
Lau

Fra : Jubii

Dato : 13-12-07 07:12

"Lau" <lauremovethis@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Klippet kraftigt

> Desværre kan jeg ikke hjælpe dig juridisk -

Det er faktisk det gruppen er til for, så svar med jura eller hold nallerne
fra tasterne i fremtiden.
Læs fundatsen hvis du ikke tror at den slags svar du giver er OT.

Fra : John

Dato : 13-12-07 11:03

Lau skrev:
> [...]
> maskinen forældet og slidt - jo tak, jeg vil også have en ny maskine.
> Såfremt man har de problemer, så må klager/reperationsforsøg løses hurtigst

Hvis du læser hvad jeg skriver så er problemerne jo også blevet forsøgt
afhjulpet hurtigst muligt. Hver gang uden held og to gange har
Elgiganten nægtet at tage imod den.

Prøv at læse afgørelsen her: kortlink.dk/forbrug/4kp6

Mvh

John

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-12-07 11:35

Den 13-12-07 11.03 skrev John følgende:

> Hvis du læser hvad jeg skriver så er problemerne jo også blevet forsøgt
> afhjulpet hurtigst muligt. Hver gang uden held og to gange har
> Elgiganten nægtet at tage imod den.

Med hvilken begrundelse?

Umiddelbart lyder din beskrivelse som softwareproblemer, hvilket sikkert
ikke var dækket af garantien.

1. indlevering: Virus m.m. kan få computeren til at arbejde mere og
dermed føre til larmende blæser. Det kan selvfølgelig også være en
"mekanisk" fejl som støv på blæseren eller tilluket udluftning.

2. indlevering: Filer bliver ikke bare omdannet til RAW-filer. Enten har
du haft virus, eller din ven har ikke haft styr på at redde filer. Hvad
gjorde du dengang for at få computeren til at virke igen?

3.indlevering: Lyder også som virus eller andet snavs.

> Prøv at læse afgørelsen her: kortlink.dk/forbrug/4kp6

Den handler om reklamationsretten, og der er tale om samme mangel gennem
alle årene. Dit problem skyldes ikke en mangel, men et problem, der er
opstået efter mere end et års brug. Havde det været et hardwareproblem,
ville det nok have været dækket af reklamationsret/garanti, men det
lyder som nævnt ikke som en hardwarefejl.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Polimiken - en levende netavis, der tør, hvor selv Ekstra Bladet tier.

Fra : John

Dato : 13-12-07 11:57

Kim Ludvigsen skrev:

> Umiddelbart lyder din beskrivelse som softwareproblemer, hvilket sikkert
> ikke var dækket af garantien.

Maskinen har været formatteret. Det afhjalp ikke problemet.
Elgiganten har tidligere erkendt at den larmer men siger de ikke kan
gøre mere. Det er ikke tilfredsstillende. Som maskinen er larmer den så
meget at den kun kan bruges med hovedtelefoner på og ikke i rum hvor der
sidder andre. En virus kan ikke få en computer til at larme så meget som
den gør.

Fra : John

Dato : 13-12-07 17:30

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> dermed føre til larmende blæser. Det kan selvfølgelig også være en
> "mekanisk" fejl som støv på blæseren eller tilluket udluftning.

Den larmede allerede meget fra starten af.
Glæden ved den nye computer gjorde dog at det blev accepteret.
Efterhånden blev det dog værre. Da den også skulle bruges til studiet
skulle det passes ind.

> 2. indlevering: Filer bliver ikke bare omdannet til RAW-filer. Enten har
> du haft virus, eller din ven har ikke haft styr på at redde filer. Hvad
> gjorde du dengang for at få computeren til at virke igen?

Den blev indleveret. Harddisken var død viste det sig. Samtidig blev der
igen klaget over støjproblemerne. Så vidt jeg husker blev maskinen
repareret for 5.500 kr. ifølge Elgiganten. Uden at deet afhjalp
støjproblemerne.

> [...]
> ville det nok have været dækket af reklamationsret/garanti, men det
> lyder som nævnt ikke som en hardwarefejl.

Som nævnt larmede maskinen allerede meget fra starten af. Det blev
accepteret - desværre kan man sige, men det var ikke mit valg.

Elgiganten har accepteret/erkendt at den larmer for meget (det gjorde de
allerede første gang den blev indleveret) og den er jo også blevet sendt
ind. Problemet er bare at det ikke afhjælper støjproblemerne. Nu kan han
så sende den ind for 4. gang for bare at få en larmende bærbar tilbage igen.

Mvh

John

Fra : duff

Dato : 13-12-07 12:52

John skrev:
<snip>

En butik kan ikke nægte at tage imod en raklamation.
MEN de ken godt vejlede kunden ved fx at sige "det der tror jeg altså er
snavs i din windows og så sender værkstedet dig bare en regning", og så
anbefale at du selv ordner det.

Siger du så ok og går, så har du accepteret det. Forlanger du at den
kommer på værksted, så skal de nok sende den afsted (og give dig
rengnigen hvis den kommer retur med besked og windows bøvl).

Fra : John

Dato : 13-12-07 12:59

duff skrev:
> [...]
> kommer på værksted, så skal de nok sende den afsted (og give dig
> rengnigen hvis den kommer retur med besked og windows bøvl).

Det har ikke været problemet de andre gange. Selv med en ren
installation larmer maskinen konstant.
De andre gange hvor maskinen har været sendt ind til reparation er han
heller ikke blevet præsenteret for en regning. Problemet er bare at det
nu er fjerde gang den skal sendes ind - sandsynligvis med det samme
resultat: den larmer lige så meget når den kommer retur.

Mvh

John

Fra :    ab©

Dato : 13-12-07 17:12

"John" <jk7410@gmail.com> skrev i en meddelelse

>... sandsynligvis med det samme resultat: den larmer lige så meget når den
>kommer retur.

Så er det jo (som KL skriver) med at reagere med det samme - og ikke vente
med at reklamere.

"RAW-filer" og "DOS-menu" får mig umiddelbart til at tænke på en person, der
ikke burde have en PC / måske skulle sætte sig lidt ind i brugen af
samme ...

Da jeg sad på "modsatte side af bordet" ville den slags "fejlmeddelelser" da
have fået alle i firmaet til at bryde sammen (af grin).

ab©

Fra : John

Dato : 13-12-07 17:17

ab© skrev:

> Da jeg sad på "modsatte side af bordet" ville den slags "fejlmeddelelser" da
> have fået alle i firmaet til at bryde sammen (af grin).

Ja det siger jo alt om hvorfor du ikke længere sidder på "modsatte side
af bordet" :)

Fra : Jubii

Dato : 13-12-07 18:44

"John" <jk7410@gmail.com> skrev i en meddelelse
> nu er fjerde gang den skal sendes ind - sandsynligvis med det samme
> resultat: den larmer lige så meget når den kommer retur.

Hvorfor? Det er da bare at få den afviklet på lovlig måde og få pengene
igen. Tror i ikke på det, tror jeg ikke i er villige til at få sagen løst.
Gør som foreslået og få noget skriftligt på det, ellers er der ikke nogen
juridisk løsning og du må tage sagen til en snak gruppe.
Det tager jo lige så lang tid at få dig til at reagere på det juridiske plan
som at få elgiggen til at reparere computeren.

Fra : John

Dato : 13-12-07 23:30

Jubii skrev:

> [...]
> Det tager jo lige så lang tid at få dig til at reagere på det juridiske plan
> som at få elgiggen til at reparere computeren.

Nu var det ikke mig der begyndte med at blande virus og andet OT snak
ind i tråden.

Jeg forventer da også at Elgiganten afviser at ombytte maskinen eller
tilbagebetale beløbet, men så vil jeg kræve afskalget på skrift og
efterfølgende tage den derfra.

Fra : John

Dato : 14-12-07 17:52

Jubii skrev:

> [...]
> Det tager jo lige så lang tid at få dig til at reagere på det juridiske plan
> som at få elgiggen til at reparere computeren.

Det gik jo lidt som forventet.
De ville ikke gøre mere ved det fordi forsikringen var udløbet.
Reklamationsperioden ligeså. Herefter ville de så ikke tage sig af den
seneste fejl, fordi man ifølge medarbejderen kun kunne klage over den
samme fejl i max tre måneder efter den var forsøgt udbedret. Da jeg
viste ham sagen fra Forbrugerstyrelsens hjemmeside afviste han også den
reglerne ifølge ham var blevet ændret siden.
Nu vil han så snakke med chefen om det på mandag, men jeg er bange for
at den skal forbi Forbrugerklagenævnet = laaaang ventetid.

Mvh

John

Fra : joke

Dato : 14-12-07 19:08

> [...]
> Nu vil han så snakke med chefen om det på mandag, men jeg er bange for at
> den skal forbi Forbrugerklagenævnet = laaaang ventetid.

og ingen garanti for at de retter sig efter afgørelsen